kenneth Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Om någon är intresserad lyssna på anläggningen i Timbre's tråd, hör av er till mig eller Timbre - vi ordnar gärna med kontakten - och Christer tycker det vore bara kul - just nu låter det magiskt säger han! Det spelas alltså på PURIST ANNIVERSARY. Den kabeln kommer inte att kunna bli annat än en exklusiv referenskabel. Per par kostar 1.0m RCA 96.000 SEK, 1.0m XLR 97.200 SEK, 2.0m högt.kabel 198.000 och motsv. bi-wi 358.000! Om någon undrar varför bi-wi är nästan dubbelt så dyr har jag inte svaret annat än att Jim Aud säger att det beror att det kostar så mycket mer att tillverka bi-wi av just the PURIST! Det är emellertid AQUEOUS ANNIVERSARY som kommer att vara högintressant. Utan tvekan den bästa kabel Jim Aud har byggt. Om jag tycker att Venustas är musikalisk drar Aqueous Anniversary en än mer in i musiken, man glömmer tid och rum, och det till nästan halva Venustas-priset. Den är dessutom öppnare än Venustas vilken sannolikt kommer att falla många i smaken. AQUEOUS ANNIVERSARY kostar per par 1.0m RCA 10.800, 1.0m XLR 12.000 , 2.0m högt.kabel 15.600 och för dito bi-wi 19.200. Jag räknar med 12 SEK mot dollarn dvs. US retail x 12 ifall någon undrar. Med frakt, tull, moms är det ingen större skillnad och glöm inte att sales tax kommer till på priserna i USA. Och jag kommer att hålla de priserna även om dollarn skulle fortsätta krypa upp (läs: svenska kronan försvagas) Urban på Esoterisk har lyssnat på Aqueous Anniversary, och han har kablar för provlyssning, ring honom så kan ni få höra vad han tycker och ni slipper min andra-hands-info. Den 9 och 10 november kommer jag att finnas hos RC Ljud&Bild i Umeå och då kommer de också få chans att lyssna och ha kablar tillgängliga. HiFi är fråga om ständiga kompromisser. De som träffat Jim Aud vet att han är ödmjuk nog att själv säga att det inte finns någon kabel som är bäst i alla anläggningar - men med de 20 års erfarenhet av kabelbyggeri som ligger i AQUEOUS ANNIVERSARY kommer han att ge alla andra 'a run for their money' ... dessutom kan Rydberg glädjas åt att plus/minus är i ett hölje Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Tar du en Volvo S60 -03 i fint skick, 170HK med bra utrustning, 9700 mil som inbyte mot ett par bi-wi? /Fredrik Quote
Ekman Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Visserligen tycker jag om fina kablar men nu börjar det bli riktigt dyrt här. Quote
kenneth Posted November 8, 2005 Author Posted November 8, 2005 Visserligen tycker jag om fina kablar men nu börjar det bli riktigt dyrt här. <{POST_SNAPBACK}> Allt är ju relativt; PURIST äär dyr men AQUEOUS ANNIVERSARY kan vara värd varenda krona.... Quote
perra_e Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Visserligen tycker jag om fina kablar men nu börjar det bli riktigt dyrt här. <{POST_SNAPBACK}> Dyrt och dyrt. Men det är åtminstone mycket pengar. Kan vara en stor skillnad ! Quote
perra_e Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Lite OT, men säljs dessa adaptrar i Sverige Quote
Timbre™ Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Egentligen borde man dela upp all utvärdering i två avdelningar. Lyssning utan att man har en aning om vare sig prislapp eller mätprotokoll. Stämmer det inte går man till mätvärdena och stämmer det alltför bra får man vända på prislappen... Quote
Ekman Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Ok då förlåt kanske inte dyrt men fruktansvärt mycket pengar. Det skulle vara intressant att jämföra PURIST med lite olika märkens toppkablar och se om dom motiverar priset Quote
Adagio Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Personligen tycker jag att kablar får kosta en försvarlig slant men HERREGUD!! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är klart att det drabbar inte någon av oss dödliga, för vi har inte råd. Men sista idioten är väl inte född än, inte ens blan de som har ruskigt gott om pengar. Kablar upp till 100.000 är normal-löjligt. Jag är inte främande för att köpa kablar som kostar uppåt kanske 30.000, kommer nog inte tillåta mig att göra det ändå. 358.000kr!! Hoppas en stor del av avansen på den modellen går till typ jordbävningsoffer eller ngt liknande. Annars är det lite storhetsvansinne. Det finns gränser för vad som tillåtet, här har vi passerat den, med råge!! Fy, nu förstår jag kabelskeptikernas syn på oss som har nornaldyra ledningar. Det är nog på gränsen till omoraliskt att köpa ett par såna här. Det finns överhuvudtaget inget som kan motiveradetta pris. Detta är första gången jag blir genuint upprörd, över hifipriser. Inte ens om Jim i egen hög person lät dessa kablar passera sin matsmältningkanal skulle timpenning , arbetsinsats samt matrial kostnad kunna motiveras. -Kanske om det hela skedde på MIR i tyngdlöt tillstånd. Förlåt. Quote
wintermute Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 En produkts värde är exakt så mycket som en köpare är beredd att betala för den. Om man blickar bortanför ljudpåverkande egenskaper för en kabel finns det andra egenskaper: - Mår jag bra av att äga den? Det finns folk som blir fysiskt illamående av ekonomiska kompromisser - Blir min omgivning imponerad? Min kabel kostar mer än din bil - Är den snygg? Tyckande... Väger man in detta och dessutom råkar ha en stor plånbok; kan det vara så att en kabel för kSEK 300 är det anda rimliga köpet. Quote
fredrik Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Ha Ha, Mina kablar kostar faktiskt mer än min bil, faktiskt mer än båda mina bilar tillsammans. (fast då är det ju nypris på kablarna och begagnatpris på bilarna, så det kanske inte är helt rättvist.) Om sedan omgivningen blir imponerad låter jag vara osagt, de flesta tycker nog att man borde spärras in i rum med mycket mjuka väggar. Quote
K-man Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 man borde spärras in i rum med mycket mjuka väggar Vore kanske inte så dumt...om de bara tänkt på att få till en jämn dämpning! \\K-man Quote
Adagio Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Jag brukar inte höja på ögonbrynen över kablar upp till 100.000, jag tycker det är rätt coolt att det finns, men 385.000? Är det ett godtyckligt ca pris eller en önskan att vara värst eller är det så att det finns en rimlihget pga extrem tillverkning extrema matrial mm, i denna abnorma peng för en snutt kablar, vi snackar kablar för tusan. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Detta är första gången jag blir genuint upprörd, över hifipriser. Känslohifi... Svårigheten är väl egentligen att försöka koppla bort prislappen när man lysssnar. Det gäller nog lika mycket nedåt i prisskalan som uppåt. En intressant resa vore ju att ta sig igenom alla Puristnivåer med avseende på pris och se vad som händer över en och samma anläggning. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Nordost har ju gjort något liknande men jag tror inte att mässmiljö är rätt omständigheter för den typen av övningar. Quote
Adagio Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Nu har jag lugnat mig. men... Jag håller med prislappen är endast intressant när man står i begrepp att köpa en produkt. Men man är ju ändå nyfiken på vad det är som kostar? Jorma har på ett bra sätt redogjort för alla steg och delar i processen att utveckla och tillverka ett par kablar. Jag har förståelse för att en hifi-kabel kostar mer än en industrikabel, bla pga mindre volymer. Det vore ju kul att höre något om vad som motiverar denna prislapp, att ingen ska köpa kabeln? Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Det vore ju kul att höre något om vad som motiverar denna prislapp, att ingen ska köpa kabeln? Det finns ju fler tillverkare som håller sina referenskablar i denna prisklass. Det jag mest känner till är KimberKable och när Black Pearl startade (slutet på åttiotalet... ) på drygt 19000$ paret för tre fot var det ju lätt att få hicka. Black Pearl tillverkas numera bara på begäran och åtminstone för ett par år sedan kom det fortfarande in beställningar så helt död är nog inte marknaden i detta prissegment. Quote
plundin™ Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Det lär finnas dubbelt så många dollarmiljonärer (I klassen 10 miljoner dollar +) på Manhattan som det finns i Norden.. Så marknad lär det ju finnas... (Källa : Forbes magazine för några år sedan..) /ptr Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Läste i en artikel om Lyrics Hifi att det fanns mer än tusen dollarmiljonärer inom en kvadratkilometer runt butiken. Tänk om alla är hifiintresserade... Quote
Adagio Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Det är rätt, pungslå dom bara! Låt de som kan betala, sponsra utvecklingen av kablar i "normaldyr" klass. Där har vi en bra motivering till priset. Quote
kenneth Posted November 11, 2005 Author Posted November 11, 2005 Det är rätt, pungslå dom bara! Låt de som kan betala, sponsra utvecklingen av kablar i "normaldyr" klass. Där har vi en bra motivering till priset. <{POST_SNAPBACK}> Det är ju faktiskt så det är, om Jim Aud kan sälja några uppsättningar PURIST så kan vi andra njuta av ex.vis AQUEOUS. Han har 20+ anställda i fabriken som knåpar ihop kablar för hand. Hans största kostnad är nog lönekostnaden. Han själv ägnar sig nästan uteslutande åt FOU och har han inte pengar över till det kan vi glömma Purist Audio Design i framtiden - tack och lov är DET inget större hot - jag har jobbat med Jim Aud i 20 år och någon mer seriös och dedikerad människa får man leta efter. Quote
kenneth Posted November 11, 2005 Author Posted November 11, 2005 En intressant resa vore ju att ta sig igenom alla Puristnivåer med avseende på pris och se vad som händer över en och samma anläggning. <{POST_SNAPBACK}> Jag ställer gärna upp - men det krävs planering och hösten är redan körd (av flera anledningar). Tänk om man kunde ställa upp 3 identiska med olika kabeluppsättningar. Vi kanske kan låna ihop. Vi kan också sätta upp en anläggning och byta kablar men jag tror inte på snabba jämförelser. Vår hjärnor har en förmåga att snabbt plocka upp det positiva men det tar tid att sortera ut det negativa. Jag har problem med att acceptera blindtester - i alla fall på de sätt som de normalt genomförs. De kan vara förödande. Quote
perra_e Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Vår hjärnor har en förmåga att snabbt plocka upp det positiva men det tar tid att sortera ut det negativa. <{POST_SNAPBACK}> Ja, det är dagens sanning. Det har hänt mer än en gång att man får en "detta var det bästa jag hört"-upplevelse, men efter ett tag så hittar man störande inslag som man inte kan släppa. Sedan sitter man bara och retar sig på det och kan inte njuta av det possitiva Quote
jast Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Personligen tycker jag att kablar får kosta en försvarlig slant men HERREGUD!! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är klart att det drabbar inte någon av oss dödliga, för vi har inte råd. Men sista idioten är väl inte född än, inte ens blan de som har ruskigt gott om pengar. Kablar upp till 100.000 är normal-löjligt. Jag är inte främande för att köpa kablar som kostar uppåt kanske 30.000, kommer nog inte tillåta mig att göra det ändå. 358.000kr!! Hoppas en stor del av avansen på den modellen går till typ jordbävningsoffer eller ngt liknande. Annars är det lite storhetsvansinne. Det finns gränser för vad som tillåtet, här har vi passerat den, med råge!! Fy, nu förstår jag kabelskeptikernas syn på oss som har nornaldyra ledningar. Det är nog på gränsen till omoraliskt att köpa ett par såna här. Det finns överhuvudtaget inget som kan motiveradetta pris. Detta är första gången jag blir genuint upprörd, över hifipriser. Inte ens om Jim i egen hög person lät dessa kablar passera sin matsmältningkanal skulle timpenning , arbetsinsats samt matrial kostnad kunna motiveras. -Kanske om det hela skedde på MIR i tyngdlöt tillstånd. Förlåt. <{POST_SNAPBACK}> "Too many people of today know the price of everything and the value of nothing" (Oscar Wilde) Om det ligger nånting i vad den gode Oscar ville framhålla så kanske vårt förhållningssätt till det gemensamma intresset skulle vara lite "generösare".... När "Stellan" köpte sin 3:e Ferrari på lika många år var förmodligen inte hans första fråga typ; "undrar om de har varit fönuftiga nog att använda nyckelhålsmärkt internkablage", eller, "ja de där eländiga fackanslutna italienarna, nu har de pressat upp sina löner igen, så det går ut över mig" Anar att hans belöning, för att betala det han betalar, är känslan av att; njuta av bilkörning, njuta av fina former, njuta av tekniska finesser, eller kort å gott nåt så banalt som; "jag njuter av min goda smak för det fina här i livet" Låt oss inte direkt hugga huvet av honom utan kanske konstatera att skälen är olika per individ men aldrig kränkbara (ps.vi kanske har en liten "Stellan" inom oss allihop) Janne Quote
Guest Rydberg Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Jast> Luckan i ditt resonemang är att det inte finns en bil för en tusendel av priset som har samma prestanda => ger samma njutning. Och jag ställer mig skeptisk till att man kan njuta av en korv på golvet. Om så är fallet, dra kablarna i några dammsugarrör då! Quote
Morello Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Skrämmande läsning. Det finna alla möjligheter att bli lurad om man vill Quote
Timbre™ Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Skrämmande läsning. Det finna alla möjligheter att bli lurad om man vill Det finns egentligen två sidor av myntet och debatten tappar väg-greppet när fram- och baksidan blandas ihop. Att 358 000 svenska kronor är en ansenlig summa pengar råder det väl inget tvivel om och lägg därtill 48 000 SEK per tilläggsmeter utöver de två startmetrarna. Omräknat i tid blir det en evighet av skattade arbetstimmar och resor till och från jobbet för de allra flesta av oss. Den andra delen handlar om statement. I hifibranschen liksom de flesta andra branscher gäller det ju att visa var man står med sitt kunnande och sina tillverkningsfilosofier. Att flytta fram gränser helt enkelt och Jim Aud är inte ensam om det. Hur många Kharma Grand Exquisite Reference har egentligen Charles van Oosterum räknat med skall gå ut till kund... Det skulle vara intressant att veta, men mycket tyder på (inte minst priset... ) att det i första hand handlar om att visa upp vad man kan och vad företaget står för. Listan är lång; Wilson Audio, Ino Audio, Transparent Cable, Denon och Krell för att nämna några - alla har de sina statementprodukter och bildtråden om audio cables vid ändhållplatsen var absolut ingen ekonomitråd. Quote
Adagio Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Jo visst. Men här snckar vi om kablar, i och för sig ytterst viktiga för att det ska bli något ljud över huvud taget, men ungefär samma betydelse däck har för en bils prestanda. Förmedla kontakten mellan en effekt och en last/ett motstånd. Däck hittar vi normalt i prisklassen 2000-6000/ däck om vi snackar prestandadäck. Rätta mig gärna ni som vet bättre. Ett F-1 däck kostar säkert 10 ggr mer och är bilvärldens statement. Detta är som om ett F-1däck skulle kosta 30 ggr mer än ett vanligt högprestandadäck. Det är nog endast innom hifi som en sån här sak kan förekomma. Men visst kul för PA om dom lyckas sälja några. Det kan vara så att dessa tokpriser är bra för att normalisera det som för några år sedan var tokpriser. Jag kan bara gå till mig själv för 10 år sedan skulle jag aldrig tänka mig att köpa signalkablar för över 4000, nu tycker jag det är accepterbart med signalsnören för ca 20.000. I detta fall menar jag accepterbart att det inte känns främmande eller särskilt exotiskt. Vilka tjänar på att vi normaliserar höga priser då? Jo de som tillverkar produkterna såklart. Jag tänker aldrig köpa billiga kablar bara för att jag har dessa åsikter näe jag gillar lite dyra, exklusiva saker och jag har förståelse för de audiofiler som är utrustade med en fetare plånbok. Man köper det man vill ha, thats it. Är man sedan lite ensam om det är det extra kul. Jag sitter lite på två stolar här, kan både förstå att det finns state of art prylar, men dessa priser i fråga om kablar. Förbryllad :clown: Quote
Guest gurkan Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Missförstå mig rätt nu. Det finns oändligt mycket viktiga frågor o ståndpunkter att slåss på "barrikaderna" för. Men när det gäller några "kablar" , nöjer jag mig med att bli ytterst nyfiken på att lyssna på dom , och åt priset , blir jag bara full i skratt Quote
Recommended Posts