Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har skivan, men har inte haft tid att lyssna. :(

En annan skiva med Starker som är väldigt bra som får mycket snurrtid hos mig är:

1511E.jpg

Fö. Starkers Bach suites e ju annars väldigt bra med, men det visste väl alla ;)

Posted

Bara 122 spänn hos MDT! :o

Jag har aldrig hört dessa inspelningar. Mercury på LP är ju svåra att hitta i våra trakter och priserna har alltid varit rätt höga där de finns att skaffa. (Säkert har man missat flera senare pressningar på Philips för att man inte fattat att det varit Mercury-inspelningar.) Jag köpte en stor hög CD när de kom men måste nog säga att flera låter rätt illa. Skulle förmoda att de nya SACD:na låter mycket bättre. Den handfull Mercury-LP jag har låter fantastiskt.

Posted

Har lyssnat på dessa 3 channel masters.. Jag tycker personligen att dom låter konstigt!

Dom var aldrig avsedda att lyssnas på annat än i stereo, att ge ut dom trekanaligt är helt enkelt et gigantiskt bevis på storbolgaens okunskap om hur dom klassiska tidiga stereoinspelningarna skall låta..

Har du inte dom sen tidigare, så är alla intressanta och musikalsiksa inspelningar.. (Även om jag aldrig varit helt förtjust Janos Starkers tolkningar..)

/ptr

Posted
Har lyssnat på dessa 3 channel masters.. Jag tycker personligen att dom låter konstigt!

Dom var aldrig avsedda att lyssnas på annat än i stereo, att ge ut dom trekanaligt är helt enkelt et gigantiskt bevis på storbolgaens okunskap om hur dom klassiska tidiga stereoinspelningarna skall låta

Nu får du förklar för mig Plundin vad det är som låter konstigt och hur ska dom tidiga stereoinspelningar låta enligt dig? Jag tycker tvärtom att det låter bättre i trekanaler än med två. Jag har ett antal 3-kanaliga skivor från Mercury och RCA-Victor och jag tycker nog att det låter bättre. Men man bör nog ha tre likvärdiga frontar..... å vem har det? En annan sak som vore bra är att man vid mastringen av sådana skivor borde ordna med en 0.1 kanal eftersom det annars blir lite bas fattigt och då speciellt om man bara har stativare. Jag kommer att själv ordna så att jag kan separat mixa ihop de tre kanalerna till mono för att sedan kunna filtrera ut basen under 50Hz. Jag tror personligen att avsaknaden av basen gör att trekanalig SACD låter lite tunnare än vanlig stereo. Det finns också en tidig SACD med Mike Oldfield "Tubular bells". Den är i fyra kanaler på skivan och där saknar man också en 0.1 kanal.

Posted

Min uppfattning är at mittenkanalen blir alldeles för pregnant när man i en "normal" hemmabio -- Har inte som du säger, lyssnat i tre "likvärdiga" högtalare, min erfarenhet är att centerkanalen oftast är avstämd för för dialog, inte för musik...

Det blir lite som inspelningar gjorda med ett dåligt avstämmt Deccaträd, det blir för "fett" i mitten... Jag har däremot inte upplevt nån brist på bas, fast då är jag ingen basjunkie...

Dessutom var ingen av dessa inspelningar avsedda att spelas upp trekanaligt vad jag förstått.. Att stereo i mångt och mycket fortfarande är vida överlägset när det gäller klassisk musik är inget dom kommersiella krafterna bryr sig om..

Men vi människor är, som vi konstaterat tidigare, behäftade med öron som lyssnar olika..

/ptr

Posted
Jag har aldrig hört dessa inspelningar. Mercury på LP är ju svåra att hitta i våra trakter och priserna har alltid varit rätt höga där de finns att skaffa. (Säkert har man missat flera senare pressningar på Philips för att man inte fattat att det varit Mercury-inspelningar.) Jag köpte en stor hög CD när de kom men måste nog säga att flera låter rätt illa. Skulle förmoda att de nya SACD:na låter mycket bättre. Den handfull Mercury-LP jag har låter fantastiskt.

Rutger har naturligtvis helt rätt och titta vad jag hittade i mina gömmor

philips.jpg

...och inköpt i Sverige och den låter fantastiskt med fylligt ljud och rymd i ljudbilden och rekommenderas på det varmaste. Var tvungen att lyssna och avnjuta skivan :mm:

- Jag jämförde också kort med CD-versionen och den lät platt och livlös i jämförelse - men SACD'n är säkert bättre ;)

Den tidiga Philips-utgåvan som jag har kan i vissa avseenden vara att föredra över det amerikanska Mercury originalet då dessa har nästan för mycket dynamik och kan vara lite hårda i klangen medan Philips är lite mjukare :blush

philips-label.jpg

Vi kommer att i sinom tid behandla Mercury Living Presence i vår vinylskola ;)

Posted

Ja tyvärr är det så att centern är nog mer tänkt för dialog men ändå inte eftersom det oftast inte finns någon mellanregister högtalare. Jag gjorde ett experiment med min tvåvägscenter, jag kopplade in ett filter och körde en brusmätning och efter justeringen blev det mycket bättre. Det är ju noga när man ställer in nivåerna på de tre frontarna och helst ska dom ju låta likadant. Men när man har gjort det då låter trekanaler faktiskt bättre än bara två. Om man tittar på högtalare från Genelec så har dom en trevägare med en 15":s bas och som center har dom en trevägare som består av två 12":are. Jag har hört dom här grejorna och jag tycker att det låter otroligt bra. Om man kunde fixa något åt det hållet då kunde man ju vara nöjd.... i alla fall ett tag. :D