Jump to content

Recommended Posts

Posted
Intressanta diskussioner om hur djupt och hur stark bas man bör ha i sitt vardagsrum. Var en läsvärd artikel i HiFI + tror jag om just djup bas och artikelförfattaren där menade att en sub med tolv tums bas eller större var klar overkill i de flesta sammanhang.

/Mikael

I mina ögon en helt felaktig generalisering av något som är mycket mer komplext än så.

Editerar detta till istället:

Det är lite farligt med uttalanden som dessa. Vilken tolvtummare avses? En godtycklig tolva? En tolva med 2 mm Xmax? En tolva med blått membran? Med träfibrer? En tolva från ÖB? :clown:

Det är farligt, tycker jag, därför plöstligt är det ett axiom och plötsligt så är det "fel" med t.ex. två tiotummare (som ju har större membranarea än en ensam tolva). Det ska (!) inte vara så stort, heter det plötsligt. :diss:

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
I mina ögon en helt felaktig generalisering av något som är mycket mer komplext än så.

Ja det är mycket möjligt att du har rätt men jag tyckte att testen var grundligt genomförd. Artikelförfattaren gick igenom ett antal musikstycken med kraftig djupbas och mätte sedan ljudtryck kontra konutslag. Han kom fram till att även vid förhållandevis höga ljudtryck så var inte konutslagen särskilt stora därav hans slutsats. Får ändå reservera mig för fel här :blush . Det var ett tag sedan jag läste artikeln. Sorry om det blev för OT K-man.

/Mikael

Posted

Nu har jag provat att flytta runt lite på Ellington och mäta in på nya platser. Resultatet är ungefär som med vanliga högtalarplaceringar. Ju luftigare den står, ju "luftigare" och torrare blir ljudet. Känns nästan kryptiskt att prata om luftighet när det gäller bas under 30Hz...men jag tror ni greppar vad jag menar. Jag gillar torka (fast inte på sommaren... :blush ) Vid luftigare läge kan jag även brassa på lite mera effekt utan att uppleva att det intensierar ihop med huvvudhögtalarna utan integreringen upplevs ännu bättre. Jag måste säga att jag trodde inte att integreringen skulle bli så pass bra. :blush Antingen så stämmer "klangen" med Ellington väldigt väl mot mina högtalare eller också så har jag redan blivit en klippa på subintegrering :D ...ja, jag har ju iofs fuskat och tagit mätutrustning till hjälp...men den säger ju inte riktigt hela sanningen...men den bekräftar mina hörupplevelser. För att citera en blöjreklam "det känns tryggt"

Med den placering som Ellington har just nu så mäter det väldigt bra i rummet och kör jag ett bassvep och lyssnar så upplever jag genom min hörseluppfattning att basen håller "jämn" nivå ifrån ca 20hz och upp över delningen till huvudhögtalarna. Det börjar låta i rummet vid 16Hz..... :mm:

\\K-man

Posted

Hur känns det nu,,

Blir det att fortsätta leta eller var detta vad du behövde ?!

Posted

16 hz... Det är trevlig läsning!! Du har ett roligt arbete framför dig nu att fintrimma in Ellington. Snart hoppas ja på helhetsbild :mm::mm:

Kanske dags att köpa stativaren från samma serie?? :)