Guest Rydberg Posted November 19, 2005 Posted November 19, 2005 Ahaa..de är alltså de som står som Profundus P-2...i modellbeskrivningen. -3dB 24Hz. 3ohm vid 3st per kanal... \\K-man <{POST_SNAPBACK}> A pecis! Vill du ha djupare bas är det X som gäller men de är o andra sidan betydligt större. Tror du skulle bli nöjd med P-4 faktiskt. Quote
Engelholm Audio Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Engelholm, jag kör biampat redan, så det löser sig...för att testköra delo så kan jag ju köra hela "huvudhögtalaren" på ena kanalen. Så för att testa delo behöver jag väl egetligen bara ett par baslådor...utöver Delo då förståss... \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Det stämmer! 6 stycken P-2 skulle nog kunna smaka... Quote
Haakan Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Det stämmer! 6 stycken P-2 skulle nog kunna smaka... <{POST_SNAPBACK}> du tycker inte 12st är lite mycket? till musik tycker jag 4st räcker gott och väl faktiskt Quote
K-man Posted November 20, 2005 Author Posted November 20, 2005 Ja...med 12st lådor så har vi nog gått misste om storleksvinsten med dessa småttingar! Dessutom lär man behöva ett slutsteg till att dela ut dem på för att inte impedansen skall krypa ned till smärtsamma nivåer för slutstegen. Men Engelholm menar nog 3st P-2....inte lätt att veta att P-2 betyder att de är en 2-pack... \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Impedansen är inget problem om man köper ett extra slutsteg. Ja jo, jag menade 3 styck P2. Quote
Haakan Posted November 20, 2005 Posted November 20, 2005 Impedansen är inget problem om man köper ett extra slutsteg. Ja jo, jag menade 3 styck P2. <{POST_SNAPBACK}> förstod nästan det även fast det vore skoj med 12st Quote
K-man Posted January 22, 2006 Author Posted January 22, 2006 Dags att sparka igång denna tråd i ämnet ”jakten på djuuuupet”…då första teststadiet i jakten börjar med just en sub/basstödslösning. Som jag skrev i den andra tråden så skulle jag få hem ett par lådor för ett första försök/test och för att se vad som händer i rummet då man lastar på med lite mer botten. Jag fick således in fyra till basar av detta utseende. Långslagiga 8”, som i denna konstruktion enligt produktbladet skall spela ned till 18Hz -3dB. Dessa basar uppfattar jag vara rätt välanvända i basduktiga konstruktioner hos flera tillverkare.. Quote
K-man Posted January 22, 2006 Author Posted January 22, 2006 Det är två stycken Marten Ellington som jag fått låna ett tag. För att få det extra rätt så fick jag även låna mätutrustning för att lyckas integrera såväl fas som frekvensåtergivning så rätt som möjligt. Vill redan nu säga ett STORT tack till bröderna Olofsson för denna frikostliga möjlighet! TACK!! För mig (och inte minst min fru) är det viktigt att få anläggningen att på ett rimligt sätt ”smälta in” i hemmiljön. För att få till detta och inte störa miljön för mycket så fick det naturligtvis bli en stor växt som döljer ena kanalens basstöd Väl utplacerade och inkopplade på lågnivåutgången(Ellington har ju även möjlighet att köra via högtalarterminalen) på försteget via den medskickade Jormakabeln så började ett lärorikt arbete med att integrera dem mot övriga anläggningen… För att vara extra tydlig…jag kör alltså min vanliga anläggning precis som vanligt, men kopplar in två aktiva Ellington som rent basstöd. Min tanke är att de skall ta vid eller stötta upp där det rullar av idag. Quote
plundin™ Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 Men Ellington är väll ingen subwoofer, en midbas på sin höjd... :clown: 15 tum skall det vara för att flytta tillräkligt med luft! /ptr Quote
K-man Posted January 22, 2006 Author Posted January 22, 2006 ...jag tycker du verkar lite partisk där Plundin! Måhända du har rätt.. ...men 8x8" långslagiga basar flyttar också en del luft... \\K-man Quote
plundin™ Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 De är väll kanske värt ett försök... Men deras uppmätta 18Hz känns lite tveksammt... /ptr Quote
K-man Posted January 22, 2006 Author Posted January 22, 2006 Ja, basprestandaangivelser på högtalare överhuvudtaget tycker jag ofta verkar vara ganska godtyckliga...men det ger kanske ändock en liten fingervisning om vad man kan ha rätt att förvänta sig. \\K-man Quote
K-man Posted January 22, 2006 Author Posted January 22, 2006 Efter ett antal mätningar, lyssningar och justerande av fasinställningen utifrån stödsplaceringen så verkade jag slutligen ha hittat rätt inställning. Jag har ”föranalyserat” injusteringteori ett tag innan detta ”projekt” och eftersom det var första gången för mig och jag är ganska analyserande och systematisk av mig så fick det ta sin lilla tid, men det gör ju inget då man har kul och lär sig något under tiden. När dessutom fasinställningen är steglös 0-360grader så har man ju att göra om man inte lämnar något åt slumpen…men som alltid så lönar sig noggrannheten. Under denna övning hade jag delningen på subben ganska högt, för att få ett bredare spektra av utfall för att lättare identifiera resultatet. Naturligtvis blev basmängden ganska sned i jämförelse med övriga register...men där började övning två... Quote
Haakan Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 alltså oslagbart borde nog pz4 (8st 12") från ino bli i denna prisklass...+ delo från engelholm...jösses säger jag bara *-3 dB @ 14 Hz * max ljudtryck 142db @ 15.5hz!!!!!!!!! * känslighet över 110db.... enda problemet är då storleken... men ack så fint det hade spelat! priset borde väl bli runt 45000:- så sjukligt prisvärt med tanke på prestandan... jag funderar faktiskt på nåt sådant...för då behöver man aldrig mer tänka på uppgraderingar Quote
Timbre™ Posted January 22, 2006 Posted January 22, 2006 När dessutom fasinställningen är steglös 0-360grader så har man ju att göra om man inte lämnar något åt slumpen…men som alltid så lönar sig noggrannheten. Med risk för att avslöja min oerfarenhet i de låga oktavernas värld - räcker det inte att fasinställningen är steglös från 0-180 grader... Quote
K-man Posted January 23, 2006 Author Posted January 23, 2006 Där är vi lika oerfarna Timbre....så vi hoppas någon annan kan svara på det och kanske ge en förklaring... \\K-man Quote
Engelholm Audio Posted January 23, 2006 Posted January 23, 2006 Med risk för att avslöja min oerfarenhet i de låga oktavernas värld - räcker det inte att fasinställningen är steglös från 0-180 grader... Oftast är det 0 till 180 grader man har som justeringsmöjlighet via kontrollen. Att man i praktiken egentligen har 0 till 360 betor ju på att man lätt kan vända plus och minus på bas högtalaren och på så sätt få med den andra 180 till 360 också. Man kan väll vara också vara tydlig med att det sällan handlar om nått annat än att vrisa fasen precis vid delningsfrekvenen. Dvs inte för hela basen utan för ett mindre område. Quote
K-man Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 Tack för det förtydligandet Engelholm! Nivåinställning….ja…där blev det återigen såväl öron som mätutrustning som fick tjänstgöra. Undan för undan sänktes såväl delningsfrekvens som nivå, tills jag slutligen hamnade på den lägsta delningen som erbjuds här. Den är enligt spec vid 30Hz….och det är väl ungefär där som mina huvudburkar rullar av i mitt rum. Även volymvredet hamnade ganska långt ned, och lyssnade jag precis jämte basarna så lät det som den inte var på…men stängde jag av den så märktes det…något åt detta hållet hamnade jag på. Volymvredet sänktes något ytterliggare innan jag tyckte det funkade. Hur låter det då? Ja, inte kan jag påstå att jag lägger märke till ”subbarna” i ljudbilden utan det känns väldigt väl integrerat och homogent. Tillför det något då? Enligt mätning så tillför det lite mer energi nedanför min tidigare avrullning, men det handlar bara om några få Hz…men väldigt goda Hz. Om jag skruvar upp nivån på basarna lite så upplever jag att de sträcker ut sig lite bättre, men då samspelar de för mycket med huvudhögtalarna och det blir lite tjockt i överlämningsfrekvensen. Min slutledning av detta är att antingen skulle jag behöva en ännu djupare delning, eller möjligen en brantare delning? Vad tror ni? Eller är det rent utav som Plundin förutspått? Jag har även lite problem med placeringen av den ena enheten, då den verkar komma lite för nära en vägg som burkar till lite och även (som jag upplever det/misstänker) hamnar lite som stöd för ena huvudhögtalaren, så bäst resultat rent musiknjutningsmässigt får jag faktiskt med enbart en fristående basdel inkopplad. Quote
K-man Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 Jag blev förvånad över hur lite ljud det kommer från basen trots att man saknar fyllnaden den ger så fort man slår av steget. Jag provade även att bara köra med basarna, och det är INTE högt. Jag skall prova lite mer med placeringen av basmodulerna ”far out” från möjliga slutplaceringar för att se vad som händer…men skall de sedan stå på sådana platser får jag nog återgå till singelstadiet Mycket lärorikt test detta! Det ger mig också svar på att det går bra att lasta in mer bottenenergi i rummet utan att det gungar…jag har testat med överdriven bas och den låter just överdriven, men den rumsbumlar inte iväg. Nu får väl nästa test vara en komplett högtalare som ”går på djupet” för att se vad som händer. Jag tycker utfallet av testet är klart positivt, och för mig en bit framåt....så denna lösning är inte alls dum...men hur står den sig mot en djupgrävande golvare? Tack återigen Mårten Design för lånet av prylarna! Quote
Guest Zalve Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 alltså oslagbart borde nog pz4 (8st 12") från ino bli i denna prisklass...+ delo från engelholm...jösses säger jag bara *-3 dB @ 14 Hz * max ljudtryck 142db @ 15.5hz!!!!!!!!! * känslighet över 110db.... enda problemet är då storleken... men ack så fint det hade spelat! priset borde väl bli runt 45000:- så sjukligt prisvärt med tanke på prestandan... jag funderar faktiskt på nåt sådant...för då behöver man aldrig mer tänka på uppgraderingar Måste det vara 8st 12"? (Nu vet ju inte jag om det innebär 4 eller 8 lådor) Tillkommer det inte slutsteg till dessa? Då skall de placeras så de inte stör. Quote
plundin™ Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Du hade inte chans att testa Elingtonerna med sina Dukes för att se om du fick någon annan upplevelse av integrationen? /ptr Quote
K-man Posted January 24, 2006 Author Posted January 24, 2006 Jag har provat Duke/Ellington vid ett tidigare tillfälle, och övergången mellan Duke och Ellington är väldigt tjusig! Däremot har jag svårt att såhär långt efteråt säga något om hur djupt de då spelade jämfört med detta test. Quote
Terminator Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Måste det vara 8st 12"? (Nu vet ju inte jag om det innebär 4 eller 8 lådor) Tillkommer det inte slutsteg till dessa? Då skall de placeras så de inte stör. Z-4 kostar från ca 70 000 kr, färdigbyggda i fanér, i senaste i prislistan som modellen fanns med i (tillkommer gör kostnad för delningsfilter och effektförstärkare). Det är 4 lådor á ca 250 liter som innehåller sammanlagt 8 st 25,2 cm element. Quote
Haakan Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Z-4 kostar från ca 70 000 kr, färdigbyggda i fanér, i senaste i prislistan som modellen fanns med i (tillkommer gör kostnad för delningsfilter och effektförstärkare). Det är 4 lådor á ca 250 liter som innehåller sammanlagt 8 st 25,2 cm element. men om vi räknar endast ljudet så kan man ju faktiskt klara sig för ca 36000....sen 5-8papp senare har det lokala snickeriet fixat dom precis som du vill ha dom... lite bökigt kanske men helt klart värt 30k? stora ja! men visa ett enda basmodulsystem som kan prestera 142db @ 15.5hz för runt 40papp... Quote
Guest Zalve Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 men om vi räknar endast ljudet så kan man ju faktiskt klara sig för ca 36000....sen 5-8papp senare har det lokala snickeriet fixat dom precis som du vill ha dom... lite bökigt kanske men helt klart värt 30k? stora ja! men visa ett enda basmodulsystem som kan prestera 142db @ 15.5hz för runt 40papp... Haakan. Hitta en fru som godkänner 4 LÅDOR om totalt 1 kubikmeter i vardagsrummet... Måste finnas nån mindre och mer passande från INO, för oss som INTE är sifferfetischister - eller hur Haakan?! Pst. Varför vill man spela 142dB i vardagsrummet ? (Utan slutsteg spelar nog inte lådorna ett dugg högt) Quote
Haakan Posted January 24, 2006 Posted January 24, 2006 Haakan. Hitta en fru som godkänner 4 LÅDOR om totalt 1 kubikmeter i vardagsrummet... Måste finnas nån mindre och mer passande från INO, för oss som INTE är sifferfetischister - eller hur Haakan?! Pst. Varför vill man spela 142dB i vardagsrummet ? (Utan slutsteg spelar nog inte lådorna ett dugg högt) ja det beror ju helt på hur stor rummet är? i vårat hade det gått alldeles utmärkt (53kvm) sen får man ju en känslighet på en bra bit över 100db vilket innebär att ex ett rotel 1080 eller 991 duger alldeles utmärkt... sen vill man förstås inte spela 142db i vardagsrummet...men man vill säkerligen spela 120-125db ibland...å med dom flesta subbar så distar det MYCKET vid ett sådant ljudtryck...headroom zalve headroom... fast man kan ju köra snikvarianten py4/pz2 också...då kan man spela 136db å då halveras kostnaden ...blir nästan svårare att hitta en motståndare för priset på tal om sifferfetischister så är det ju absolut en faktor man skall räkna med...dist är ju det sista man vill höra...å det finns det gott om i underdimensionerade bassystem... jag har pp4 nu och det räcker väl för dom flesta...men det är kul att överdriva ps: basmoduler ska inte spela "högt" dom ska spela starkt Quote
Guest Bernt Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 man vill säkerligen spela 120-125db ibland...å med dom flesta subbar så distar det MYCKET vid ett sådant ljudtryck... Den absolut renaste bas jag hört har varit från horn. Riktiga, stora, ordentliga horn. Lekande lätt, totalt odistad och hur "starkt" som helst. Och LÅÅÅGT i frekvens. Du borde provlyssna ett sånt system Haakan, det låter som du skulle gilla det. Sämre på papperet kanske men råbrutalt. Quote
Mattias Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Noterat att det pågår djupaktiviteter, va trevligt och jag har en känsla att det kommer en fortsättning..... spännande /Mattias Quote
Harryup Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 120-125dB är extremt högt, tveksamt att man verkligen förstår hur högt det är. Inte säkert att det är en njutning även om musiken är rolig. I normalrummet så finns det en hel del resonanser. Quote
Guest mikael Posted January 25, 2006 Posted January 25, 2006 Intressanta diskussioner om hur djupt och hur stark bas man bör ha i sitt vardagsrum. Var en läsvärd artikel i HiFI + tror jag om just djup bas och artikelförfattaren där menade att en sub med tolv tums bas eller större var klar overkill i de flesta sammanhang. /Mikael Quote
Recommended Posts