Jump to content

Erf. om sub/basstöd? Uppd.0601 Litet test sid3


K-man

Recommended Posts

Finns här någon som har erfarenheter från integrering av sub mot golvhögtalare? ...hmmm..eller kanske snarare mot/med högtalare som rullar av runt 30Hz? Edit: tja...det borde väl vara ungefär som mot stativare...så ni som har erf av det kan säkert ge input ni med! :blush

Vad bör man tänka på? Finns det några tumregler? OK med EN sub? Hur får man fatt på rätt "fasinställning"? osv...all input är VÄLDIGT välkommen...såväl positiv som negativ!

...det kanske rent av finns ngn "lathund" ute på nätet?

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är många som kör(de) med en sub, ex. Velodyne var väldigt populära i USA under en tid men jag tycker att två subbar är på sin plats om man är mån om ljudbild och dimensionalitet. Även om låg-basen i sig inte är i stereo (sägs det) och att den inte är riktningsberoende, så finns det ändå info som kommer med pga avrundning vid frekvensdelningen. Problemet är väl att hitta ett bra delningsfilter. De två alt. som jag lyssnat på är Infiity's med servon där man (användarevänligt) kan ställa in deln.frekvens och fas, och naturligtvis Jim Aud's egenkonstruerade delningsfilter som jag använder själv. Där kan jag (ej användarevänligt) ställa deln.frekvens men inte fas annat än att skifta plus/minus på högt.terminalerna, det blir antingen eller, men det funkar det oxå - blir bara lite extra flyttande av lådorna. Möjligheten att ställa fasen steglöst tror jag inte löser alla problem. Tvärtom - man kan bli nojigare för mindre!

Man måste som vanligt prova sig fram men när basen blir rätt faller det också på plats upptill (av någon outgrundlig anledning).

Link to comment
Share on other sites

Hej K-Man

Kenneth skrev!

Man måste som vanligt prova sig fram men när basen blir rätt faller det också på plats upptill (av någon outgrundlig anledning).

Det hände mig i helgen när jag kopplade in min Linn-Sub till mina Dynaudio Croft stativare

Spelade Eva Cassady märkte med en gång att rösten fick mer dynamik och sången blev helt avgrundsdjup :app:

Har inte gjort någon riktig seriös installation. Men kan bara säga att jag fått ett ljud som jag saknat.

Efter sneglat över axeln efter andra högtalare så sitter återigen nöjd :app:

Mvh Anders :)

Link to comment
Share on other sites

K-man

Jag har testat två subbar Infinity Kappa och REL Q 150 vid olika tillfällen till mina golvare i precis samma syfte som du beskriver. Och precis som du undrade jag också hur inställningar skulle göras osv. för jag var rejält skeptisk i början, då jag undrade om integreringen skulle funka och om subben skulle "släpa".

Placering: Efter en del provande ställde jag subben mitt i mellan golvarna och riktade upp dem en del via en stenplatta. Jag vet att det inte är enligt "praxis", men det funkade bäst för mig.

Erfarenheter: Mycket positiva!

Kappa Subens RABOSsystem mätte upp rummet vilket gav en aha-upplevelse då lågbasen käkades upp av rummet. Inställningen blev i alla fall att den delade lågt och lät riktigt bra. - för storleken på subben och lite endimensionell bas. Fasen var inga problem för det hördes ingen skillnad.

REL Q 150 var en riktig höjdare och den jag tyckte bäst om, dessutom var WAF-faktorn högre. Så här andra gången var det inga större problem att kalibrera subben. Konsten är att väga volymen mot delningsfrekvensen, men ger man det ett par timmar med favoritskivorna så ordnar det sig. Låg volym och delning vid 50 Hz lät bäst.

Fasen i 180 gjorde att suben lät lägre vilket avgjorde till 0-fasens läge-klart på 20 sek.

Slutligen blir det nog en sub så småningom och det lutar åt en REL som verkar vara en habil tillverkare. Jag är lite sugen på ST serien, så det blir till att låna hem en sådan vid tillfälle. Jag undrar dock lite över konstruktionen, då basen är nedriktad i det STserien, men den som provar får höra...

Lycka till

Anders

Link to comment
Share on other sites

Tackar för massa bra input och lyckönskningar! :) Man blir mer och mer sugen på att testa...verkar kunna vara en god väg om man lyckas!

Vilka sub:ar har liknande "självinställande" funktioner som den Kappa som nämns? Velodyne:s DD?

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Det är kul att se hur det har svängt när det gäller användandet av subwoofer. Jag köpte för flera år sedan en sub från Audiopro B39 sedan köpte jag en till från dom och det var en Bass 2. Jag blev lite besviken på den senare eftersom jag märkte att den inte gick lika långt ner i frekvens. Nu tycker jag att båda ihop låter jättebra och det till ett lågt pris. Jag har kompleterat med ett filter till subarna och eftersom jag har en RTA med tillhörande mätmikrofon så gjorde jag en inmätning. Man borde vara två när man gör sådant. Det visade sig att jag måste göra två insatser med filter, en där jag fick höja 2dB och den andra där jag fick sänk lite vid 20Hz. Jag har provat olika delningar men kommit fram till att 50Hz är lagom när man tar hänsyn till hur golvarna rullar av i botten. Nu låter det kanonbra och på något sätt får man nu en känsla av att man höjer dynamiken och live-känslan i musiken. Mitt nästa projekt i den här anläggningen är att försöka ordna ny center som är en trevägare och inte två som brukar vara det vanliga.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också att det är en utmärkt väg att gå.

Ett par "snabba" högtalare med något mindre element ner till 30-35 Hz som inte påverkar rummet så mycket och sedan ett par subbar som fyller på nere i avgrunden.

Om du har problem med en baspuckel runt 40 Hz som jag har t.ex, och du inte vill köra någon typ av eq, så är det en klar fördel om du kan dela subben så att den bara spelar under din rumsresonans. Säg upp til 30 Hz eller så. Då kan du fylla på i botten utan att dra igång rummet!

På detta sätt känns det som man kan få en tight bas men som ändå gräver ordentligt djupt.

Link to comment
Share on other sites

Nja, om man inte dämpar resonansen på något sätt så kommer den ju finnas där oavsett om den kommer ifrån sub eller sidosystem. Dock kan man eventuellt minska resonanserna genom lite listiga placeringar, fast då kan man få problem med fasgång och tidsfel.

Fobi mot eq kan botas med hjälp av blindtester. Men allt hänger på injusteringen, bara lite fel kan vara en katastrof. Och rätt kan kurera dom flesta/alla fel i basen.

Link to comment
Share on other sites

Efter en del funderingar i samma banor har jag provat aktiva subwoofers.

Exprimentet har inte fallit ut till önskan att fortsätta.

Det är riktigt svårt att få det hela att harmonisera fullt ut.

Ett par bra högtalare spelar mycket mer homogent klangmässigt, oavsett sub så har basen ändrat karaktär och framför allt storleken.

Elektronisk musik, här finns vissa klara vinster i form av en och en halv oktav.

Rock och blues samt jazz fanns över huvud taget inga vinster under 35 hz.

Klassisk musik vann i form av rumskänsla, redan innan musikerna började spela så hörde man ett tydligt, dovt "sus" som påminde om känslan i ett mycket stort rum. Det gav en känsla av storlek. Instrumentmässigt fann inga direkta vinster mest förluster, i brist på konstant storlek och homogen klang.

Efter några besök i moderna konserthallar insåg jag att denna illusion var falsk, i moderna konserthallar är det så dämpat och diffuserat att något rymdsus icke fanns, bara tonerna från orkestern som uppstod i klara luften. Alltså mer likt utan sub.

Dessutom var det fult och förtog känslan av att det faktiskt var högtalarna som skapade hela förestälningen och det mesta av basen.

Subwoffer? Nej tack!

Hellre riktiga högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Jag föredra 2st subwoofers, men som en del har varit inne på är det just vid delning och hur det görs som problem kan uppstå.

När jag låter subwoofer vara ansvariga för kontrollen låter det rätt dåligt, men om jag låter den bara återge den information som den blir tilldelad från min MAP V2 så integreras de båda "subborna" bra.

Här är en länk till en intressant produkt som troligtvis skulle kunna vara mycket användbar vid en anpassning av subwoofer.

http://www.velodyne.com/velodyne/products/...15&sid=124w809n

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig hört ett riktigt bra tvåkanalssystem som använder subwoofer, samma sak gäller användandet av equalizer och elektronisk rumskorrigering men det hindrar inte att jag tycker att tekniken verkar spännande och det finns tydligen de som lyckats om man får tro Timbre's besök hos Harryup: Horn på taket i ett kraftfullt system.

- Skulle vara spännande att höra ett sådant system. :mm:

Har själv funderat på subwoofer men alla som lyssnat hos mig och som jag frågat säger att jag definitivt inte behöver en subwoofer - men man vet ju inte skillnaden innan man provar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns här någon som har erfarenheter från integrering av sub mot golvhögtalare? ...hmmm..eller kanske snarare mot/med högtalare som rullar av runt 30Hz? Edit: tja...det borde väl vara ungefär som mot stativare...så ni som har erf av det kan säkert ge input ni med! :blush

Vad bör man tänka på? Finns det några tumregler? OK med EN sub? Hur får man fatt på rätt "fasinställning"? osv...all input är VÄLDIGT välkommen...såväl positiv som negativ!

...det kanske rent av finns ngn "lathund" ute på nätet?

\\K-man

Hejsan,

Du borde låna Engelholm Audio - Delo. Maila mig om du är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Velodyns DD subar är riktiga höjdare som är rejält lätta att integrera med resterande system. Men välj 12" eller större !!

Revels Performa sub är även den höjdare som är relativt lätt att integrera

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Hmm, starka ord. På vilket sätt skulle detta vara bättre än allt annat? Kan mycket väl tänka mig att det kan bli bra, men överlägset kan jag inte tänka mig.

Jämfört med en aktiv låda menade jag :blush (borde jag såklart poängterat). Finns ju fler bra baslådor, nyckeln är ju att ha flera. Ino pX-4 skulle säkert funkat kalas :app:

Dessutom tror jag att det externa filtret delo är bättre än de som sitter i de flesta aktiva subbar :)

Link to comment
Share on other sites

Dessutom tror jag att det externa filtret delo är bättre än de som sitter i de flesta aktiva subbar  :)

Tack. Det tror jag också. Delo i sig är tekniskt mycket bra, med god prestanda och fina resultat även när man lyssnar till det (såklart).

En av dom viktigaste egenskaperna med Delo - till skillnad från att bara koppla in en 'subba' - är dock att man verkligen skär av "topphögtalarna" så att dom befrias från betungande bas.

Jämför: Få* vill ju köra diskanten "ofiltrerad" för att integrera bas/mellanregistret med ett filter vid säg 1 kHz.

*)Kanske djärvt av mig att säga såhär på ett forum där Sonus Faber tillhör vanligheterna! :D;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Spännande erbjudande!! ...men om det skall lyckas krävs väl att jag får tag på ett par passiva baslådor? Eller? :blush

\\K-man

Ja det är absolut bäst (och självklart ett extra slutsteg, om du inte redan har ett).

Jag har tänkt tanken att man faktiskt ändå - som nödlösning - bör kunna använda aktiva subbor men att man (som vanligt) får hålla tungan i rätt mun. :)

Genom att sätta nivå och delningsfrekvens på ett klokt sätt på subban bör det - teoretiskt - gå att spela även med t.ex. två AudioPro subbor med OK resultat. Men jag har inte satt mig in mer i denna koppling och ännu mindre testat det. Men nån gång skall ju vara den första? :evil: ;)

Link to comment
Share on other sites

K-Man, kan du berätta lite mer om din applikation. Jag hittade inte ditt system i din profil.

Vilka frontar är det du skall integrera med kraftigare botten? Vad sitter för element i frontarna. Elektrostater ställer högre krav på rappheten och du kanske vill köra flera mindre element.

Hur stort rum skall fyllas?

Krav på storlek?

Kostnad?

Det finns massor av tänka på för att det skall bli lyckat.

En lyckad Sub/stativ kombination en god vän kör är Revel B-15 och Performa M22 samt Performa C32. Vi lyssnade också på Velodynes DD12 ordentligt, men det fanns inte det släppet Revel B-15 ger. (visst är B-15 inte gratis, men mycket trevlig bas med 3 punkters parametrisk equalizer och simpel room correction programvara). Det spelade ingen roll hur häftig programvaran var på DD-12:an, den kom helt enkelt inte i närheten i integreringen med frontarna som Revel basen gjorde.

Kör du DIY har du ju tillgång till hur häftiga projekt som helst förstås.

Link to comment
Share on other sites

Rapphet i en subb sitter väldigt mycket i om man lyckas undvika rumsresonanser. Små element är inte snabbare än stora, stora element går nödvändigtvis inte lägre i basen. Möjligen så går dom olika djupt i basen eller har sluten låda kontra basreflex etc. Underlaget är viktig också. Samt fötter förstås. Och jämför man 2 subbar i samma rum måste man byta plats på dom eftersom man får olika resonanser beroende på placering.

Link to comment
Share on other sites

Massa bra input...och funderingarna går vidare, men det samlade intrycket jag får är att det verkar vara väldigt svårt att få det hela att spela homogent vilket är viktigt för upplevelsen. Jag vill inte ha ngt slappt och booomande system utan torrt och djupt med släpp även i basen...hmmm...skall försöka få till/hitta någon bra testlösning på detta.

Som Crion undrade över så får det naturligtvis inte springa iväg i storlek heller, vill ju integrera det i rumsupplevelsen på ett behagligt sätt....annars har ju Wilson en hygglig sub.... :D ...men då är vi faaaaaar out både storleks och prismässigt!

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Ja det är absolut bäst (och självklart ett extra slutsteg, om du inte redan har ett).

Engelholm, jag kör biampat redan, så det löser sig...för att testköra delo så kan jag ju köra hela "huvudhögtalaren" på ena kanalen. Så för att testa delo behöver jag väl egetligen bara ett par baslådor...utöver Delo då förståss... :blush

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Engelholm, jag kör biampat redan, så det löser sig...för att testköra delo så kan jag ju köra hela "huvudhögtalaren" på ena kanalen. Så för att testa delo behöver jag väl egetligen bara ett par baslådor...utöver Delo då förståss... :blush

\\K-man

4 pP moduler kanske, mindre kan man ju knappast få det

Bild

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

De heter Profundus P, bestyckningen är mycket riktigt en 8:tummare (nej de är inte nya). Du kan koppla åtminstone upp till 3 stycken moduler per kanal, dvs 6 stycken på ett stereoslutsteg.

Link to comment
Share on other sites

De heter Profundus P, bestyckningen är mycket riktigt en 8:tummare (nej de är inte nya). Du kan koppla åtminstone upp till 3 stycken moduler per kanal, dvs 6 stycken på ett stereoslutsteg.

Ahaa..de är alltså de som står som Profundus P-2...i modellbeskrivningen. -3dB 24Hz. 3ohm vid 3st per kanal...

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...