Jump to content

Malmömässan 2005


Timbre™

Recommended Posts

Guest Rydberg
Dina påståenden och piP-utsagan var en bekräftelse då jag själv råkar ha lyssnat enligt rekommenderad uppställning.

Ja, jösses mycket skall man höra innan öronen trillar av men det här var en av dom bästa... :D

Jag har ju ingen aning om hur och var du lyssnat men det låter ju ingalunda som du lyssnat under optimala förhållanden. Den extremt stora spridningen från piP tillsammans med ett lite längre lyssningsavstånd kräver mycket av dämpningen av rummet, detta eftersom kvoten direktljud/reflekterat ljud tenderar att bli mycket låg med en platt ljudbild som följd.

Morello's högtalare har en klart snävare spridning vilket lämpar sig väl för vanliga svenska hem. Prestanda var otvivelaktigt mycket bättre hos M jämfört med K givet uppställningen. Du vill att jag ska referera till piP istället och då gör jag det med tanke på hur de presterar hos konstruktören. Att du sedan tror att de låter lika bra/illa där du hörde dem fattar jag inte hur man kan göra. Jag hört samma högtalare låter skit eller kanon i olika sammanhang. Detta kan ju även varit fallet med Kharma, de kanske spelar superbt i ett annat rum och med andra saker inkopplade, det kan jag ju bara spekulera i. Som de var denna dag fick de spö av piP och tokspö av Morello för att inte tala om pi60s.

Link to comment
Share on other sites

Även jag var närvarande under besöket hos Hifi Art. Måste ännu en gång poängtera och tacka Kent för ett fantastiskt trevligt mottagande!

Jag hade någorlunda höga förväntningar på dessa Ceramique CE-3.1.

Kombinationen med Rogue för-/slut-steg presterade, precis som Rydberg skriver, långt ifrån bra.

Jag avböjde snällt ifrån att lyssna på detta och kollade in fina vinylspelare istället :mm:

Det blev klart bättre med Moon-förstärkaren! Plötsligt hade man både driv och dynamik i musiken, vilket man inte ens hörde skymten av tidigare. Jag ska inte säga att jag tyckte om det jag hörde, men nu började Ceramique CE-3.1 åtminstone bete sig som högtalare.

Men att sedan bege sig därifrån och in i Morellos boning är en omskakande upplevelse.

Jag förstår mycket väl Rydberg när han skriver "Morellos högtalare lät minst 10 ggr så bra". Enligt mig är Morello-högtalarna bättre på varenda parameter, och inte så lite heller! En av de absolut bästa anläggningar jag någonsin hört :cool:

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra med Ino piP som en referens blir tyvärr tämligen missvisande. Vissa har hört dem prestera dåligt på Highend-mässan, medan andra knappt har lånat sitt öra till något bättre under andra omständigheter.

Jag har inte lyssnat allt för mycket till piP själv, men jag kan konstatera av mina erfarenheter att skillnaderna är smått radikala.

Det är en fantastisk högtalare - under rätta förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen har vi skilda ljudideal.

Har ingen erfarenhet av Morellohögtalarna eller de större Inomodellerna utan försökte istället hitta en gemensam referens. För byggsatskostnaden på drygt fyratusen (som det var då) skulle jag också kunna tänka mig ett par piP men måste man vaddera hela rummet för att det skall bli uthärdligt i längden står jag gärna över. Var är följsamheten, tredimensionaliteten och förvandlingsnumret... :?: Möjligen i Öhmans magiska kammare men inte där jag har lyssnat. Frågan får nog lämnas öppen... :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Förmodligen har vi skilda ljudideal.

Har ingen erfarenhet av Morellohögtalarna eller de större Inomodellerna utan försökte istället hitta en gemensam referens. För byggsatskostnaden på drygt fyratusen (som det var då) skulle jag också kunna tänka mig ett par piP men måste man vaddera hela rummet för att det skall bli uthärdligt i längden står jag gärna över. Var är följsamheten, tredimensionaliteten och förvandlingsnumret... :?:  Möjligen i Öhmans magiska kammare men inte där jag har lyssnat.  Frågan får nog lämnas öppen... :D

Det tror jag inte att vi har, både du och jag vill väl höra fioler som låter "trä" och japanska trummor utan dynamikbrist (vilket piP inte kan återge utan dynamikbrist förvisso).

piP är (som Sampix även skriver) ett dåligt val av referens eftersom den, pga sina egenskaper, låter väldigt oliak i olika rum. Jag tror dig fullt ut när du säger att de lät skit när du hörde dem, det är en högtalare som kan göra det nämligen.

Som sagt, återkom när du lyssnat hos Ingvar, jag sätter 100 spänn på att du tycker piP låter bra där.

Link to comment
Share on other sites

Mässor ger ofta ingen bra bild av verkligheten , förlåt menar förstås ljud av ....eller ljudbild av.....skitsamma.

Ett tungt huvud och två sönderspelade öron ( det här var det sista jag lyssnade till på lördagen ) gjorde säkert saken inte bättre.

Men jag upplevde nog ljudet lite instängt med ett kryddmått av "brum" i basen , matchningen :?:

Är övertygad om att Kharma kan mycket bättre än så här.

Jag får helt enkelt drömma vidare om en lyssning på Midi Exquisite , med "klassisk" uppbackning i form av Lamm eller Tenor. :)

Mässor är svåra men kul. Roligast är att träffa likasinnade galningar , en del med massor av kunskap , dom bästa även med humor o distans.

Längtar redan till Februari , hemmaplan med nya lokaler :D

Link to comment
Share on other sites

Jag får väll även jag medhålla att ljudet på mässan inte var så bra som kharma kan prestera, vi skulle nog kört en annan förstärkare på dom, men detta var första mässan med dom så till nästa ( I Stockholm ) så blir det lite förändringar...

Men visst är det nog så att många har olika ideal och är nog färgade åt olika håll, och detta speglar sig i omdömen...

För vi fick både ris och ros i Malmö, och även hos HifiArt, men så är det, allt kan inte passa alla....

Jag tycker att Kharma är bland det bättre man kan ha för pengarna, matchning med elektronik och kablar är viktig, och detta gör oxå att resultatet blir olika...

Mvh; Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...