Timbre™ Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Stillheten har lagt sig efter Malmömässan och hifilivet återgår till vardagen åtminstone för ett tag framöver... Vi avrundar årets Malmörapporter med ett stycke skönhet och livskvalitet från Quality Audio. foto: Kent Melin, Hifi Art Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Direktkvalificerad i beautygruppen är denna Roksan Radius 5 Record Player som kan fås i tre olika skönhetsupplagor; transparent akryl och två trävarianter varav detta är den ljusare versionen. Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Radius 5 levereras med en tonarm som bär på det spanskklingande namnet Nima och den tillhör som synes den raka skolan. Totalvikten är 7 kg och Roksan utgör en del av det brittiska hifiimperiet... Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Seglar man vidare på den brittiska skönhetsvågen :kiss: leder kompassen ofrånkomligen till Avid turntables och en serie läckerheter med frestande namn som Acutus, Volvere och Diva. Tonarmen är en Series 300 från likaledes brittiska SME. En välkänd slogan "the best pick-up arm in the world" har onekligen lite imperiestänk över sig... Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 En extrem läckerhet i serien är ju annars Acutus Turntable här i guldutförande med en matchande SME Series V från HighEnd 04 på Sheraton. Quote
sker Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Vackra skivspelare det där Ur ett designmässigt perspektiv så finns det helt klart fler möjligheter i utformandet av en skivspelare än en cd-spelare och andra produkter för den delen. Ganska tydligt när man ser dessa bilder. Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Ja, vinylsvarvar inbjuder till utsvävningar på något sätt... Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Svårt att låta bli en bild på tonarmsupphängningen... Quote
K-man Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Vinylspelare...oj vilken tur att man inte har så många vinylskivor...då hade jag inte kunnat hålla mig så länge till ...och inte går det att få tag på dem heller...eller hur! :clown: \\K-man Quote
Pipes Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Armen på Volvere-spelaren är väl en 309:a. Är det någon som vet om det finns tonarmsfästen även till 12 tumsarmar? Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Vinylspelare...oj vilken tur att man inte har så många vinylskivor...då hade jag inte kunnat hålla mig så länge till Kanske lika bra att hålla sig borta... Mycket engelskt i denna uppställning och man skulle nästan kunna tala om brittsommar i Malmö denna gång... Högtalare från Living Voice där alla tre modellerna i serien Auditorium har en verkningsgrad på 94 dB. Har inte diskanterna en liten diskret hornladdning även om den inte är lika framträdande som på Airscout och Air Partner... Den engelska dominansen bryts av Canada med något så stabilt som en analog FM-tuner, en MD-90 från MagnumDynalab. På golvet, vilande på en anordning från Stillpoints, hittar vi en integrerad förstärkare på 2x55W. Inte helt lättidentifierad och vem knäcker den nöten... Quote
eliot Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Ser ut som den nya integrerade Rogue Audio Cronus: Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Ja, det tog inte många minuter... Euphoniamugginteckningen är därmed förstärkt... :cool: Quote
eliot Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Ja, det tog inte många minuter... Euphoniamugginteckningen är därmed förstärkt... :cool: Ren tillfällighet - Jag kom precis hem från ett besök i Malmö och har med mig lite bilder i bagaget Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 När vi ändå är inne på ämnet Rogue Audio passar det ju bra att mingla sig över till andra sidan av rummet... :cool: Ja, mingla är rätt uttryck för rummet var fyllt av folk även om uret hade passerat 18 på lördagskvällen. Rogue kan översättas skurk, lymmel, skojare så här kanske det gäller att se upp... Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 - Jag kom precis hem från ett besök i Malmö och har med mig lite bilder i bagaget Det kommer att bli något mycket speciellt... :cool: Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Rakt framifrån påminner denna Rogue Stereo 90 Amplifier om monoblocken M-150 då frontplattan är närmast identisk. Här handlar det om 2x90W, 4st matchade KT88/6550 plus 4st lågnivårör (6SN7, 12AX7). Quote
Timbre™ Posted November 6, 2005 Author Posted November 6, 2005 Full uppmärksamhet framåt och vid det här laget är det ju allmänt bekant vad som tilldrog sig detta intresse. För K-mans del måste det blivit lite av en déjà vu... Lyssnade gjorde bl.a. Jenny, Matrixen, Amund, Martin och Gunnar medan Kent fixade och donade i köket... :cool: Quote
MartinH Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Pipes: Jag är lite osäker om det är standard på Volvere, men på DIVA så går det att sätta på nästa vilken 9" och 12" arma som helst...Och du kan tom ha två monterade samtidigt... Men Conrad på AVID löser det mesta, så du kan nog få ett fästa för en 12" arm om man bara frågar... DIVA /Martin Quote
Timbre™ Posted November 7, 2005 Author Posted November 7, 2005 Årets Kharmauppställning i svenska mässammanhang. Ceramique CE-3.1 ser ut att vara en lämplig mässpartner då vikt och storlek är hyfsat hanterbara plus att en tvåvägare bör vara aningen enklare att få till i okända och ibland omöjliga hotellrum. SDSS stands ser till att åtminstone golvet är bortkopplat och jag tyckte mig känna igen Kharmornas kvalitetsbas som är hälsosamt befriad från lådhäng och svulstighet. Skulle vara intressant att höra dessa högtalare i ett stort rum med mycket luft i alla väderstreck. Quote
Timbre™ Posted November 7, 2005 Author Posted November 7, 2005 Kharmaavdelningen bjöd även på spännande elektronik med trevliga inslag. Informationsskylten på dCS-duon har hängt med ett bra tag i Kent Melins butiksverksamhet och är närmast att betrakta som historisk. Quote
Timbre™ Posted November 7, 2005 Author Posted November 7, 2005 En dCS DAC/Upsampler står inte där bara för skoj skull och en Simaudio MOON Equinox CD Player fick agera transport denna helg. Försteget har samma bakgrund som slutsteget Stereo 90... Quote
Timbre™ Posted November 7, 2005 Author Posted November 7, 2005 Med försteget Rogue 99 Preamplifier är elektronikstapeln komplett. Rogue Audio är ju förknippat med rörelektronik och även här finns rörglöd på insidan bl.a. 4 st 6SN7. 99:an har separat nätdel och kan fås med inbyggt RIAA-steg som tillval. Quote
Timbre™ Posted November 7, 2005 Author Posted November 7, 2005 Kharmor i repris och ett tack till Kent, Martin och Amund för en inspirerande lyssningsstund! Roksan Rogue Audio Simaudio MOON Living Voice Kharma Quote
Timbre™ Posted November 7, 2005 Author Posted November 7, 2005 En helg snurrar på i rasande fart och eftermiddagssolen drar västerut i Malmö. Dags för hemfärd och avslutningsvis ett tack även till Malmö HiFi Center & Malmsjö HiFi för ett mycket trevligt arrangemang! Quote
Guest Rydberg Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Jag var tyvärr inte på Malmömässan, däremot var jag på Hifi Art för precis en vecka sedan och lyssnade på kombinationen med Moon-cd, Rogue för o slutsteg samt Ceramique CE-3.1. Måste även passa på att tacka Kent för en mycket trevlig stund i butiken, bland det trevligaste bemötande jag någonsin fått i en butik! Kul!! Vi började faktiskt med att lyssna på OA58 genom samma cd fast med en Roksan förstärkare, en mycket imponerande högtalare som jag verkligen tycker är ett fynd för 6000 spänn. Nåväl, efter ett tag kopplades Kharma-högtalarna in och den väntade ljudupplevelsen lyste med sin frånvaro, det här var ju inte bra (ett understatement). Ett par låtar spelade men jag stod inte ut. Hmm, testa med lite riktigt (läs transistorelektronik ) kanske? Kent var inte sen att nappa på det och slängde in en Moon-förstärkare istället, det blev verkligen mycket bättre vilket Kent även höll med om. Mycket bättre, visst, men jag var ändå inte nöjd, högtalarna hade en egenklang som gjorde att instrument etc lät oäkta, liten ton av trattighet kanske (svårt att sätta fingret på). Det var nästan så att jag upplevde OA58 som en bättre högtalare även om vi inte kollar på priset. Efter besöket var jag lite förbryllad över vad jag hade hört, kanske hade jag för stora förväntningar. Jag var minst sagt ivrig med att slänga på samma inspelningar på Morellos egna högtalare. Nån timme efter besökte på Hifi Art kunde vi börja spisa skivor, lät det bättre här då? Ja det gjorde det definitivt, jag överdriver inte om jag säger att Morellos högtalare lät minst 10 ggr så bra som Ceramique CE-3.1. Borta var trattigheten och nu lät instrumenten som de skulle igen, extremt imponerade skapelser Morello konstruerat Quote
Timbre™ Posted November 7, 2005 Author Posted November 7, 2005 Då jag inte har hört Morellos högtalare är det svårt att greppa vad tio gånger så bra egentligen innebär. Skulle du våga dig på en jämförelse med Ino Audio piP... Quote
Guest Rydberg Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Då jag inte har hört Morellos högtalare är det svårt att greppa vad tio gånger så bra egentligen innebär. Skulle du våga dig på en jämförelse med Ino Audio piP... <{POST_SNAPBACK}> Jag har hört piP låta sämre än Ceramique CE-3.1, vid något tillfälle, men jag hörde dem även låta betydligt bättre, exempelvis samma kväll på demo hos IÖ. Ett besök där anbefalles förövrigt Morello spelar ju såklart med en helt annan oansträngdhet och dynamik än piP. Quote
Timbre™ Posted November 7, 2005 Author Posted November 7, 2005 men jag hörde dem även låta betydligt bättre, exempelvis samma kväll på demo hos IÖ. Då måste det låtit VÄLDIGT bra för där sjönk dina 10 ggr till botten som en sten... Det är ju löjligt. Quote
Guest Rydberg Posted November 7, 2005 Posted November 7, 2005 Då måste det låtit VÄLDIGT bra för där sjönk dina 10 ggr till botten som en sten... Det är ju löjligt. <{POST_SNAPBACK}> Vad är löjligt Quote
Recommended Posts