datar Posted November 5, 2005 Posted November 5, 2005 Hej! Köpte en vinyl skiva med Harry Arnold. Denna har jag sett tidigare, antagligen på ett forum. Då jag inte är insatt i varken klassisk som jazz musik (jag visste inte vad denna skiva var för musikstil ) men jag köpte den. Den kostade ju bara 5kr. Oj blev kanske lite väl stor. Hur som helst. Denna skiva är jättebra! Dessutom i mycket gott skick! Visst lite knaster o så finns ju men vilket sväng! Det är så man vill börja dansa Jag tänkte nu hålla ögonen öppna för mer skivor av denna artist. Finns det mer som är bra(dåliga?) eller är alla skivor lika bra som denna? Harry Arnold var en glad överraskning för mig!!! Quote
gcs Posted November 8, 2005 Posted November 8, 2005 Harry Arnold var stor i Sverige på sin tid och han gick tyvärr bort tidigt (1920-1971). Det gick tre heltimmes program i radion om Harry Arnold i början av 90-talet. Producent för programmen var Martin Holm som fortfarande jobbar på SR. Jag har själv hela program serien inspelad som ett radiodokument från en svunnen tid. Harry Arnold arrade och kompade nästan dom flesta Metronomes skivartiserna på 50 & 60-talet och det finns många dråpliga historier att berätta om honom. Han var också en av de få som på 50-talet reste över till Amerika i ett försök till lansering, och han spelades där också i radio. Under 50-talet hade Radiotjänst och senare SR inte någon tillräckligt stor studio för att kunna spela in Harry Arnold och hans radioband. Man var därför tvungen att ha stående tid varje vecka i Metronome Studio på Karlbergsvägen i Stockholm och ibland också ute hos Europa Film i Sundbyberg. Europa Film höll ju mest på med film och därför hade man stor filmstudio där man kunde göra de första stereo inspelningarna i studion när den var ledig. Jag tror att det var i november 1958 man spelade in i tvåkanals stereo musiken som då låg i tiden "My Fair Lady". Det finns idag några CD-skivor utgivna med Harry Arnold på skivmärket Dragon. Man kan gott säga att det finns en heldel grammofon historia runt HA en del ganska skojiga saker som man kunde höra om i radioprogrammet. Bl.a. om hur det gick till när HA träffade Quicy Jones i största hemlighet ute på EuropaFilm i början av 50-talet. De flesta är ju idag döda och några andra ex.v. Arne Domnérus är mycket gamla och snart är allt historia. Radiobandet lades ner av SR i slutet av 60-talet. Quote
Recommended Posts