Josa1 Posted November 5, 2005 Posted November 5, 2005 Jag skall beställa lite CD-skivor på Megastore. De har nästan alla titlar i två varianter SE och US. US är genomgående dyrare. Vet någon om det är skillnad i kvalitet eller något annat som gör att det värt att lägga till och köpa US. Snabbt svar önskas. Quote
Timbre™ Posted November 5, 2005 Posted November 5, 2005 Efter erfarenheter av näthandel och jämförelser av CD-skivor kommer jag bara att köpa US from now on. En av många anledningar är att US-importerna brukar anlända i inplastat och obrutet skick. Quote
plundin™ Posted November 5, 2005 Posted November 5, 2005 ...SE vs US... Det hänger väll på vart skivan är inspelad! Är det tex. en återutgivning av klassikt mareial får 50-60-70-tal så kan mycket vär en Japan pressning vara det absolut bästa, när det gäller inspelningar gjorda i europa är jag övertygad att skillanden varierar mindre än för inspelningar gjorda i USA.. Så det finns inget entydig svar på denna fråga.. Enklast kan man säga att det varierar från produktion till produktion! Rent generellt kan man dock (enligt min erfarenhet) säga att en platta inspelad i USA utgiven av ett större bolag, där låter oftast USA pressningen bättre... För minder "indipendentbolagt" där upplagorna pressas i seier mindre än säj 10-20 tusen, burkar man sällan pressa plattan på fler än ett ställe (en generallisering men ändå så nära sanningen vi kan komma) Av en ren tillfällighet, så har jag råkat ut för produktioner som pressats i Sverige, hos landets största CD presserikedja (DCM) som har låtit olika beroende på vilken av deras tidigare filialer som pressat skivan (från samma master), jag kunde inte bestämma mej för vilken som lät bäst och nu har dom bara två presserier kvar sedan dom skurit bort presseriet på Digitalfabriken här i GBG så ämnet har blivit en smula akademiskt. /ptr Quote
Timbre™ Posted November 5, 2005 Posted November 5, 2005 Vid köp från USA finns dock alltid ett visst utrymme för misstag så det gäller att noga kolla upp vad man beställer. En USA-import kan alltså vara en Europapressning som får vandra fram och tillbaka över Atlanten med tullavgifter på vägen. Det blir ingen bra affär... Quote
Recommended Posts