superstjarna Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Hej hej. Antar (förutsätter att någon av er har några förstärkaridéer (integrerad antar jag, med tanke på budget) till ett par Rega Jura och en Cambridge D500SE CD-spelare. Prisnivå under 9000 kr. Har en vag plan om att kanske byta cd-spelare också, om nåt år eller två. Linus Quote
Ekman Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Kanske en SAT amplifix eller en krell kav-300i? Quote
superstjarna Posted November 4, 2005 Author Posted November 4, 2005 Kanske en SAT amplifix eller en krell kav-300i? <{POST_SNAPBACK}> ligger inte de lite utanför budget? eller? Quote
Ekman Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Nejdå iallafall amplifix bör inte vara några problem att hitta för 9000kr begagnad Quote
plundin™ Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Av förstärkare jag har nån erfarenhet (Har inte hört Jura, men väl andra Rega högtalare) tror jag att tex en Rega Mira 3 skulle sitta som hand i handske... för lite mindre budget kan du kika på en Marantz PM-4400 eller en Vincent SV-226.. (Vincent gör mycket stärkare för pengarna..) När vi ändå är inne på kineser så kasta ett öga på budget miraklet XTZ Class A-100.. (Hörde den kopplad med att par XTZ 99 W/WMT i veckan och för en så smal budget lät det jäsikens fint..) /ptr Quote
Ranefjord Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Jag tror också på en Mira. Det kanske t.o.m räcker med en Brio, beroende på. Quote
superstjarna Posted November 4, 2005 Author Posted November 4, 2005 tackar för reaktionerna. begagnat känns jobbigt. mira 3 låter ju spontant vettigt. såg också att reference audio har ett demoex av vincent sv-226 för 6000:-, kanske ska ta och lyssna på dem nästa vecka. har slunkit in på några få ställen här i sthlm och blivit rekommenderad: Primare i20 (demoex för 6000) Atoll in80 (7500) Myryad MI120 (demoex, 8000) Rotel RA03 (7500) någon som har erfarenhet av någon av dem? Quote
Ekman Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Visst är begagnat lite jobbigt men du får betydligt mer för dina pengar. Sen så är det ju upp till dig hur du vill göra. Quote
Timbre™ Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Visst är begagnat lite jobbigt men du får betydligt mer för dina pengar. Sen så är det ju upp till dig hur du vill göra. Tveklöst är det så. Det du lägger ner i tid tjänas in i pengar. Quote
K-man Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Tveklöst är det så. Det du lägger ner i tid tjänas in i pengar. ...och inte minst i väl-ljud!! \\K-man Quote
Ranefjord Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Visst är det vettigt att köpa beggat. Däremot undrar jag en sak. Jag har för mig (har hört) att många konstruktörer uppgraderar sin elektronik efter hand utan att byta modellbetäckning till exempelvis mk2, mk3, mk4. Om detta stämmer, innebär det att t.ex en Rega P2000 som är ett par år gammal, inte nödvändigtvis är exakt samma spelare som en sprillans ny från fabrik. Den nya är alltså aningen förfinad. Finns det någon sanning i detta? Har inte bl.a Quad gjort så här med sina förstärkare? Uppgraderat/förfinat efter hand utan att ändra betäckning på produkten. Men visst är beggat trevligt. Jag håller fortfarande på Miran eller Brion. Jag är idealist. Quote
Georg Posted November 5, 2005 Posted November 5, 2005 ligger inte de lite utanför budget? eller? <{POST_SNAPBACK}> Om du vill ha ner priset så skulle jag kolla på en Harman kardon 970/975 Efterträdaren till den mycket bra 670 som har fått lovord av många! Har själv denna förstärkare som ersättare när mitt pimära förstärkarbygge är på ombyggnation! driver ett par QRS sarturnus med denna och det funkar bra! Har haft sat amplifix hemma och tycker faktiskt bättre om HK'n Men smaken är ju olika! Quote
superstjarna Posted November 8, 2005 Author Posted November 8, 2005 Om du vill ha ner priset så skulle jag kolla på en Harman kardon 970/975 Efterträdaren till den mycket bra 670 som har fått lovord av många! Har själv denna förstärkare som ersättare när mitt pimära förstärkarbygge är på ombyggnation! driver ett par QRS sarturnus med denna och det funkar bra! Har haft sat amplifix hemma och tycker faktiskt bättre om HK'n Men smaken är ju olika! <{POST_SNAPBACK}> tack än en gång för alla tips. får väl börja lyssna i verkligheten nu. näe, det är inte så att det måste bli så billigt som möjligt, men så bra som möjligt för under 9. men är inte tillräckligt engagerad för att börja leta begagnat också. även om det kanske betyder mindre välljud för degen. sen får man ju garanti också när man köper nytt, och med tanke på hur stor andel av prylarna man köper numera som faktiskt behöver reparation bara inom några månader så.. ingen som har nån erfarenhet av Atoll electronique alltså? har fått deras in80 rekommenderad av flera men har aldrig hört talas om dem förr.. Quote
superstjarna Posted November 8, 2005 Author Posted November 8, 2005 Av förstärkare jag har nån erfarenhet (Har inte hört Jura, men väl andra Rega högtalare) tror jag att tex en Rega Mira 3 skulle sitta som hand i handske... för lite mindre budget kan du kika på en Marantz PM-4400 eller en Vincent SV-226.. (Vincent gör mycket stärkare för pengarna..) När vi ändå är inne på kineser så kasta ett öga på budget miraklet XTZ Class A-100.. (Hörde den kopplad med att par XTZ 99 W/WMT i veckan och för en så smal budget lät det jäsikens fint..) /ptr <{POST_SNAPBACK}> XTZ:n får ju fina recensioner också. någon annan som har hört den? och/eller nån som vet om man kan lyssna på den nånstans i sthlm? Quote
andreas .l Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 XTZ:n får ju fina recensioner också. någon annan som har hört den? och/eller nån som vet om man kan lyssna på den nånstans i sthlm? <{POST_SNAPBACK}> XTZ är ett alternativ värt att kolla upp och i den prisklassen är det svårslaget. en polare kör med uppsättningen och det låter. ja det låter, med kraft och kontroll. Quote
stargazer Posted November 9, 2005 Posted November 9, 2005 Nytt så skulle jag gissa på någon av - Arcams integrerade A65 skulle funka bra. - Rega Mira 3 såklart - Naim Nait 5i (Lite över budget kanske men ändå...) Begagnat finns det många alternativ Arcam A85 Arcam A75 plus Arcam Alpha 10 Naim Nait 5 Densen Dm-10 Quote
andreas .l Posted November 21, 2005 Posted November 21, 2005 tack än en gång för alla tips. får väl börja lyssna i verkligheten nu. näe, det är inte så att det måste bli så billigt som möjligt, men så bra som möjligt för under 9. men är inte tillräckligt engagerad för att börja leta begagnat också. även om det kanske betyder mindre välljud för degen. sen får man ju garanti också när man köper nytt, och med tanke på hur stor andel av prylarna man köper numera som faktiskt behöver reparation bara inom några månader så.. ingen som har nån erfarenhet av Atoll electronique alltså? har fått deras in80 rekommenderad av flera men har aldrig hört talas om dem förr.. <{POST_SNAPBACK}> jag har precis testat Atoll in100 med CD100 tillsammans med mina Von Schweikert VR4jr. tidigare har jag kört primare A30.1 - Vincent CD3 bladelius Thor mk2 - Bladelius FrejaCD och även primare A30.1 - bladelius frejaCD med primare A30.1 och freja lät det dämpat, insträngt , tråkigt och det var inte så jättekul att lyssna. man fick anstränga sig för att höra vissa detaljer och inget var speciellt kul att lyssna på faktiskt även fast närvaron stundtals kunde vara naturlig. jag var inne på att köpa ett extra slutsteg för jag trodde att det var kraften som saknades. Så kraft ordnades i form av bladelius thor mk2. även thor - freja lät det lite dämpat och luddigt. vet inte varför men det var aldrig riktigt kul att lyssna på musik även om det lät bra. lite besvikelse i den prisklassen. kan tillägga att varken thor eller freja var speciellt inspelade. thoren stod iof på i mer än en vecka och hade gått ca 50h innan, frejan var något nyare. Dessutom kördes det balanserat med transparent musiclink, betydligt bättre än RCA men ändå,, dämpat återhållsamt aningen livlöst och tråkigt även här. Hur som helst så fick jag låna en nyfunnen väns Atollkombination då han ska sälja den till fördel för (betydligt dyrare ska tilläggas) marantz. Atollen hade han haft hos ett gäng vänner och alla hade enligt honom varit ganska lyriska över denna uppsättning för det priset. Jag kollade specen och den var långt ifrån imponerande så det var helt utan förväntningar som jag pluggade in.. och vilket ljud sen. Det fanns mycket att förvånas över som kontrollen på basen och att den verkligen kändes. inte alls lika blurigt som med primaren och dessutom kändes basen som dessutom var stramare och mer detaljerad. röster kom fram och hela registret upp till högsta diskant var otroligt upplöst och inte alls instängt eller dämpat. Det var lite som man satt där med specen i handen och undrade vad som gått fel när dom har gjort mätningarna för specen och verkligenheten var två helt skilda ting. nog hade ljudet fått mer djup också och visst var det nu riktigt kul att lyssna, vilket driv.. och detta för 15 papp. Testade Atollen med frejan och här märkte man att frejan var bättre, och i mitt tycke bättre än tillsammans med thoren.. faktiskt. detta kan man få skit för men Atoll är en otroligt privärd produkt som jag defenitivt tycker att du ska kolla upp om du har möjlighet. Det som är minus är att den kan dra lite åt det ljusa hållet på vissa inspelningar, Pelican (om det är något bekant band) var lite jobbigt i längden. CDspelaren kan ibland låter lite kantig och onaturlig i gämförelse med freja, inte heller samma attack som i freja som å andra sidan är mer än dubbelt så dyr. jag vet inte om den är bättre än vincent CD3 då det var ett tag sedan jag ahde den hemma. Det finns en modell över, IN200, som har pre-outs vilket jag ändå saknar på in100 om man vill ha mer kraft någon gång. det blev visst lite mycket text men hoppas att du får ut något vettigt ur den Quote
diesel Posted January 18, 2006 Posted January 18, 2006 Hej hej. Antar (förutsätter att någon av er har några förstärkaridéer (integrerad antar jag, med tanke på budget) till ett par Rega Jura och en Cambridge D500SE CD-spelare. Prisnivå under 9000 kr. Har en vag plan om att kanske byta cd-spelare också, om nåt år eller två. Linus Rega Jura är enligt mig ganska ”spretiga och kantiga i sitt ljud”. Tror att en Amplifix eller liknande framhäver detta ännu mer. Rega Mira Hjälper dig att få ett musikaliskt ljud då det är en mjuk förstärkare som inte är särskilt detaljerad. Den hjälper även upp ”sämre” CD spelare. Tror nog att det är en mycket lyckad kombination och dessutom väl inom din budget. Quote
Recommended Posts