FFrrEEddRRiiKK Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Har lyssnat in mig på dessa nu, efter ha haft ett par B&W 805S innan. Skulle vara intressant att höra vad ni har för kortfattade åsikter om dessa högtalare. Fredrik Quote
Matrixen Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Det är väl lämpligare att du ger OSS några intryck om du nu har lyssnat in dig på dem ! :cool: Quote
K-man Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Håller med Matrixen.. ...men lite finns att finna i denna tråd från i våras... Lyssningsövningar på Skånegatan.... \\K-man Quote
fredrik Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Det är ju intressant att Hifi-klubben skriver att de är bättre än 800:an... Bussigt mot de som betalat sexsiffrigt för dessa. Quote
FFrrEEddRRiiKK Posted November 3, 2005 Author Posted November 3, 2005 Har hört dessa på tre ställen nu, och upplever detsamma jämfört med mina 805S. Bättre upplösning i mellanregistret (man hör att Rohacellerna avlastar den stackars ensamma Kevlaren i 805:an rejält), och betydligt mer närvaro i de lägre basregistrena. Större ljudbild, framförallt på höjden, men frågan är: Håller inte 805S ihop det hela bättre? Det är kanske det som är magin med en bra tvåvägare? Fast högre upplösning och bättre sträckning nedåt i basen, väger över den absoluta punktformigheten. Också med tanke på att jag vill köra dem i ett 5.1 scenario. Fast i ett mindre rum, hade jag aldrig ens funderat på att gå upp från 805S. Ljudet i övrigt från 804S? Ja, precis som jag upplever med hela B&W´s 800-serie, så låter dessa högtalare utan att låta. Aldrig närvaro av lådljud eller något register som sticker ut. Och de kan verkligen spela all sorts musik. Nackdel: Skoningslösa mot dålig elektronik, och kräver en rejäl förstärkare för att släppa loss, om det inte skall låta kakburk när man drar upp volymratten. Diskanten kan jag sakna Dynaudios mjuka precision, men å andra sidan känns diskanten (inte diamantvarianten alltså) väldigt naken/ärlig. Någon som håller med? Quote
Recommended Posts