perra_e Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Jag undrar om någon har koll på hur stor del av väggen bakom högtalarna som är lämplig att diffusera. Bör man ha diffusering rakt bakom högtalarna eller räcker det om man diffuserar in mot mitten så att diffusorn tar första reflexen bakom högtalarna från lyssningspossition sett? Hur pass mycket över och under elementens höjd från golvet bör man täcka av med en diffusor? exempel. Om högtalarna står 2,5 meter isär och centrum på elementen är 1 meter från golvet, verkar det vettigt att sätta en diffusor som är 1,80 * 0,8 m. Den täcker 40 cm över och under elementen och den tar första reflexen i bakväggen. Är det kanske vettigare att göra 2 st på 80*80 cm eller 1*1 meter och inte ha dom centrerade på väggen utan mer bakom högtalarna? Tanken är att göra en diffusor av svanås creation-panels så att det blir så här ungefär fast inte inbyggt i väggen utan lös så att det går att plocka ner. --Per Quote
kenneth Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Himla kul, nånting har ändrats med den här sidan eller också har jag schabblat till det; i vilket fall som helst, jag använder Michael Green's Room Tunes och har gjort under de senaste 15 åren. Billigt och enkelt och man kan flytta undan om/när det behövs. Bakom och mitt emellan högtalarna har jag hans två paneler, varje ca 120 h x 30 cm b dvs totalhöd ca 240 cm och de står ställda som man ställer en stege lutad mot väggen. Resultat av bara denna åtgärd: bättre djup, högre ljudbild, bättre fokusering. Panelerna är reflekterande på ena sidan och absorberande på andra. Den absorberande är vänd inåt väggen. Det är viktigt men det hörs å andra sidan med en gång om de står fel. Enkelt att konstruera något liknande själv, inte heller så dyrt att skicka efter. Quote
K-man Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 OT...men vad har ändrats på sidan Kenneth? \\K-man Quote
kenneth Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Jag tror att Timbre var blixtsnabbt inne och hjälpte till (eller nåt hände). Allt blev ok till slut. Michael Green hittas på michaelgreenaudio.com. Quote
perra_e Posted November 1, 2005 Author Posted November 1, 2005 Bakom och mitt emellan högtalarna har jag hans två paneler, varje ca 120 h x 30 cm b dvs totalhöd ca 240 cm och de står ställda som man ställer en stege lutad mot väggen. Om jag förstår dig rätt så har du altså 6 st paneler totalt 2 bakom varje högtalare och två i centrum mellan högtalarna. Varje par är 240 cm hög och 30 cm bred? Quote
kenneth Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Nej, det är jag som uttrycker mig som jag tänker! Jag har endast en uppsättning och den står mitt emellan högtalarna mot väggen bakom - det innebär oxå mitt emot lyssningplatsen - total ca 240 cm höjd och 30 cm bredd. Eftersom den absorberande sidan är vänd mot väggen tar panelen upp reflektionen från väggen och inte det direkt(bakåt)strålande ljudet. Det är helt enligt Michael Green's principer att hålla rummet så levande som möjligt. Det fungerar verkligen. Jag har aldrig provat med att ha något bakom varje högtalare - jag tror att grejen är att en panel i mitten jobbar mot den plats du sitter och lyssnar. Det är märkbart hur ljudbilden förbättras. Ex.vis har jag någon gång av misstag ställt vänt panelen och det märks med en gång. Hur ser det ut bakom din lyssningplats? /Kenneth Quote
perra_e Posted November 1, 2005 Author Posted November 1, 2005 Tackar för den beskrivningen kenneth Det stärker funderingen på att sätta en diffusor mellan högtalarna och inte rakt bakom. Jag är också inne på att man skall försöka hålla ett rum så "live" som möjligt. Jag har idag lite lång efterklang i de lägre frekvenserna men från ca 400 Hz och uppåt ligger det skapligt tycker jag. Drygt 0.4 sekunder och det utan någon som helt dämpning i rummet egentligen. Så med lite gardiner, mattor och så vidare skall det nog bli helt ok. Är det någon annan som har andra erfarenheter av placering av diffusorer? Quote
perra_e Posted November 1, 2005 Author Posted November 1, 2005 Hur ser det ut bakom din lyssningplats? /Kenneth <{POST_SNAPBACK}> Missade frågan. Jag planerar att sätta upp 2 st Golden Horn. Eventuellt klär jag dom med något trevligt tyg. Något sämmre effekt ljudmässigt troligen, men lite mer estetiskt Lyssningsrummet är på andra våningen i ett 1 1/2 plans hus, så jag har snedtak både över högtalarna och lyssningsplatsen. Det borde vara väldigt bra! Quote
kenneth Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Lyssningsrummet är på andra våningen i ett 1 1/2 plans hus, så jag har snedtak både över högtalarna och lyssningsplatsen. Det borde vara väldigt bra! Då har du det bättre förspänt än jag. I avvaktan på att ett större rum blir iordning spelar jag just nu också på andra våningen i ett rum med snedtak på vänster sida från lyssningsplatsen. Ett av mina utflyttade barns sovrum. Men jag har fått ihop det ganska bra och mycket tack vare dessa Room Tunes....med dina snedtak tycker jag det skulle räcka med en diffusor mellan högtalarna. Eventuellt på sidoväggarna om det går - be någon hålla en spegel på väggen och där du ser högtalarna från lyssningsplatsen där är platsen. Quote
perra_e Posted November 1, 2005 Author Posted November 1, 2005 Eventuellt på sidoväggarna om det går - be någon hålla en spegel på väggen och där du ser högtalarna från lyssningsplatsen där är platsen. <{POST_SNAPBACK}> På ena sidoväggen har jag tyvär ett fönster, så där får det bli någon tung gardin som man kan dra för. På andra väggen däremot finns möjligheter, men för att få så liksidigt som möjligt hade jag tänkt sätta upp tavla av rockwool som jag klär med tyg. Har hittat ett snyggt tyg från marimekko här i Jönköping Quote
oLjud Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Är det ingen som kan ta kort på hur ni har placerat diffuseringarna? Quote
perra_e Posted November 2, 2005 Author Posted November 2, 2005 Jag tänkte eventuellt lägga upp någon bildtråd över förvandlingen i rummet om det är av allmänt intresse. Än så länge håller jag på med att sätta glasfiber på väggarna, så det är inte så intressant (kliar bara som satan på händerna ) Quote
kenneth Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 hade jag tänkt sätta upp tavla av rockwool som jag klär med tyg. Har hittat ett snyggt tyg från marimekko här i Jönköping Testa! Absorbent eller diffusör? Det beror på vad du söker för ljudbild. Jag har inte träffat någon som inte syr upp sitt eget ljud-ideal. Mitt eget är att jag vill jag uppnå det som de på andra sidan Atlanten kallar 'spacial depth' dvs en uppspaltning av ljudet från högtalarna och bakåt (inte bara ha djupet som en rem bakom högtalarna) och ljudbilden skall fylla rummets bredd - hela vägen ut i hörnena - om jag kan fylla ut en 'fyrkant' hörn till hörn bakom högtalarna är jag mycket nöjd, kanske t.o.m. denna fyrkant börjar strax framför högtalarna (jag sätter ribban högt i ett rum på 10 m2 - når jag hälften är jag nöjd). Det tar inte så lite tid och framförallt beror det på vad man i övrigt har rummet till. Mitt utgångsläge är bara anläggningen och högtalarna står 1/3 av rummets längd ut från bakväggen och 1/4 av rummets bredd från sidoväggarna (om jag sträcker på mig ordentligt kan jag nästan röra högtalarna - närmast detta är ett par hörlurar - men det fungerar). Det är inte vetenskapligt uträknat, har bara blivit så. I ett tidigare rum hade jag högtalarna ganska exakt 1/2 rummets längd ut i rummet - min lyssningsplats var nära väggen bakom mig (ojåjoj vad det funkade bra). Betr. bilder äger jag knappast en duglig kamera men jag kan få hjälp om intresse finns. Rum Tunes och Tube Traps är vad jag använder. Perra, om du inte tycker det är för långt mellan Jkpg och Gbg är du välkommen och se/höra hur det fungerar hos mig.......jag är såpass klar med rummet att jag kan njuta av musiken. Det har varit svettigt med tanke på rummets storlek klarar jag inte av busslaster och köer trappan ned till gatan - grannarna kan tro att jag har väckelsemöte - i och för sig är det väl nästan det när någon av oss har fått allt att falla på plats... Quote
freann Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Kenneth: intressant! Jag sitter längs långväggen med högtalarna exakt på mittlinjen i rummet med 2m mellan högtalarna - närfält är bra! Kommer dina grejjer också från Michel Green? (vilken fruktansvärd site!!!) Quote
perra_e Posted November 2, 2005 Author Posted November 2, 2005 Mitt eget är att jag vill jag uppnå det som de på andra sidan Atlanten kallar 'spacial depth' dvs en uppspaltning av ljudet från högtalarna och bakåt (inte bara ha djupet som en rem bakom högtalarna) och ljudbilden skall fylla rummets bredd - hela vägen ut i hörnena <{POST_SNAPBACK}> Jag tror jag förstår vad du menar. Jag fick en sådan upplevelse på Arken 2004 när jag lyssnade på ett högtalarsystem från Purist Audio. Jag hade nästan glömt bort det, men nu när du ger din beskrivning av ljudbilden så fick jag en liten "dejavy" Jag kommer gärna förbi vid tillfälle. Eventuellt har jag vägarna förbi Göteborg om 3-4 veckor. Quote
kenneth Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Kenneth: intressant! Jag sitter längs långväggen med högtalarna exakt på mittlinjen i rummet med 2m mellan högtalarna - närfält är bra! Kommer dina grejjer också från Michel Green? (vilken fruktansvärd site!!!) <{POST_SNAPBACK}> jodå, Michael Green's grejor. Jag köpte det jag har någon gång i början av 90-talet (måste det har varit), i samband med en Opalen-mässa (som sedan blivit Arken). Quote
kenneth Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Jag tror jag förstår vad du menar. Jag fick en sådan upplevelse på Arken 2004 när jag lyssnade på ett högtalarsystem från Purist Audio. Jag hade nästan glömt bort det, men nu när du ger din beskrivning av ljudbilden så fick jag en liten "dejavy" Jag kommer gärna förbi vid tillfälle. Eventuellt har jag vägarna förbi Göteborg om 3-4 veckor. <{POST_SNAPBACK}> Per, du är så välkommen- antingen före 15 nov eller helst efter 5 dec då jag förhoppningsvis har PAD's högt-system uppsatt i det större lyssningsrummet som jag håller på att göra iordning. Kanske jag kan få det att låta lika bra som på mässan?? I det mindre rummet jag använder nu spelar jag på ett par Unity Fountainhead's. (Jag skall opereras 16 nov. och behöver ett par veckors andrum) Quote
Recommended Posts