fredrik Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Här kan man klicka om man vill ha en anledning till att spara alla pengar som Wilson kostar... Quote
Sanoj Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 ...så LTS finns i USA också... :clown: Fast han avslutade helt riktigt med orden "gå och lyssna själva"...fast på utrikiska. // Jonas Quote
Guest Rydberg Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Sedär, det finns vettigt folk i Usa också, kul! Quote
Timbre™ Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Blev inte Watt/Puppy sågade i något svenskt sammanhang också... Quote
Vogue Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 ja Wilson det er ikke alles smag Det er nogle interessante observationer, og man kan vel sige at en del af konklusionerne må gælde mange højttalere der har 7" midrange drivers - inklusive mine egne Proac 3.8. ... men --- "Fremer does admit that the top octaves were no quite as airy and welle resolved as I've heard... and compares the Maxx to the Rockport Antares and the Sonus Faber Stradivari, two highly colored (in my opinion) speakers with no midrange drivers. Stradivari har en 6" midrange ... derfor forstår jeg ikke helt hvorfor han kan sige at den ikke har midrange ... og highly colored .. .er vel ochså vel friskt. Vogue Quote
juha Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Det vore intressant att veta vilka högtalare som inte är "highly colored" enligt honom. Quote
plundin™ Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Det vore intressant att veta vilka högtalare som inte är "highly colored" enligt honom. <{POST_SNAPBACK}> Deras sajt ger inget entydigt svar (Audio Perfectionist Journal), men läser man mellan raderna antyds det däremot att redaktören använder Vandersteen Model 5A. Vandersteen har lagt ut en recension från APJ {APJ on Vandersteen Model 5A} -- OBS! en nästa 7mb PDF så.. sitter man på smalband tar den en stund att ladda.. Har aldrig sett någon representation för denna tillverkare i sverige, men däremot har dom omtalats hyffsat in någon av dom stora drakarna ..(TAS man måste tyvärr registrera sig för att läsa den burkade recensionen..) The Model 5A is a landmark speaker, an instant classic, and the speaker that cements his legacy as a technical innovator and designer of some of the most advanced and highest performance speakers the industry has seen. /ptr edit : Enligt Vandersteens sajt så är : NovaStar Svenska AB Krukmakgatan 20 118 54 Stockholm Sweden 46 8 714 7888 46 8 714 8774 deras svanska representant, har någon hört talas om denna distributör? Hemmabio såklart : NovaStar.. Quote
mikael2 Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Han kände visst Luke Manley och Vandersteen... VTL 7.5 hade han ju så en gissning på att han har den andra polarens högtalare är väl inte alltför vild Quote
Ekman Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 en djup suck är allt jag mäktar med :evil: Quote
Guest Rydberg Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 en djup suck är allt jag mäktar med :evil: <{POST_SNAPBACK}> Varför det? :cool: Quote
juha Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Tänker inte ens ta till en suck, tar en whisky istället, och skålar för att det finns :clown: -er precis överallt på denna jord Quote
erik Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Tänk vad mycket enklare och trevligare det skulle vara om alla tyckte lika. Vad är värre än att kritisera Wilson och Krell? /Erik Quote
fredrik Posted November 4, 2005 Author Posted November 4, 2005 Fast jag tänker inte sucka utan tycker att det är både roligt och uppfriskande med olika uppfattningar. Personligen har jag hört Wilson på tok för lite, förutom CUB som jag lyssnat en del på, för att ha en åsikt i sakfrågan. Tyckte bara det var lite intressant. Jag har däremot lyssnat en del på Stradivarin och den gillar jag verkligen. Den kanske är lite färgad, vet inte riktigt vad det betyder eftersom alla högtalare jag hört låter olika, men om jag förstått det hela rätt (inte alls säkert) så har Franco Serblin en idé om hur det ska låta - som ett instrument ungefär. Quote
Ekman Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 "Vad är värre än att kritisera Wilson och Krell?" Att kritisera Linn och Naim kanske Quote
Harryup Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 Ja, eller omvänt tycka att en parametrisk eq faktiskt kan platsa i en highend anläggning. Quote
Timbre™ Posted November 4, 2005 Posted November 4, 2005 "Vad är värre än att kritisera Wilson och Krell?" Att kritisera Linn och Naim kanske All bra hifi skall ju kunna tåla kritik. Det blir dock lite speciellt om man som tillverkare, distributör eller återförsäljare går ut och kritiserar andras produkter. Då får man nog vara förberedd.... :cool: Quote
Bravo Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Om Wilson skulle väl kunna anföras att ljudet inte når upp till priset tyvärr. Inte dåliga men på tok för dyra. Om Krell skulle väl å andra sidan kunna sägas att andast de dyraste är prisvärda. Quote
Ekman Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Prisvärt är ett hyfsat idiotiskt uttryck egentligen. Quote
erik Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 "Vad är värre än att kritisera Wilson och Krell?" Att kritisera Linn och Naim kanske <{POST_SNAPBACK}> Ekman, din förutsägbarhet gör Rydberg till en tombola. Jag har ALDRIG tokförsvarat något märke utan anser att en öppen debatt med möjlighet att uttrycka åsikter på ett vänligt sätt bidrar till utveckling och kunskap. Dessutom anser jag att prisvärde är ett mycket sunt begrepp vid bedömning; får man valauta för pengarna eller finns liknande prestanda billigare. Ibland kan det felanvänt skapa likriktning. /Erik Quote
Ekman Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Prisvärt är ett helt personligt uttryck som tar med ens egen plånbok i beräkningen och därför är det egentligen rätt så meningslöst för er andra att veta vad t.ex. jag tycker är prisvärt eller inte. Quote
sker Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Inom hifi tycker jag det finns så mycket subjektiva uppfattningar om produkter att ordet prisvärt endast blir något högst personligt. Ordet har helt tappat sin betydelse när man beskriver en produkt. Marknaden är så bredd med så många människor som har helt olika uppfattningar om hur musik ska återges att ordet prisvärt bara har ett värde för en själv. Quote
Bravo Posted November 6, 2005 Posted November 6, 2005 Prisvärdheten får man nog stå för själv. Skulle det objektivt gå att säga att den ena produkten är bättre än den andra i alla sammanhang och en majoritet höll med om detta så skulle det nog gå att använda, men som bekant är de flesta inte överens. Quote
Bjorn W Posted November 22, 2005 Posted November 22, 2005 Lite kul att läsa hans skriverier. Han har egentligen inga åsikter grundade på egen lyssningserfarenhet utan ägnar sig mest åt att kritisera andras "undermåliga" lyssnings- och recensionsförmåga. Tyvärr lider hans "lysande" inlaga av flera sakfel, (ett exempel är hans påstående att Sophia använder ett 7" mellanregister av samma typ som MAXX, för att inte tala om tidigare påpekade Stradivari-beskrivning...). mvh Björn Glad och nöjd Wilsonägare Quote
Stereotypen Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Vad ledsen Dave Wilson skall bli! Någon borde ringa och trösta honom Quote
Stereotypen Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Om de är så dåliga är det ju konstigt att så många välrenommerade studios runt om i världen använder dem. De har ju också sålts i stora mängder genom åren så de tilltalar bevisligen en hel del människor. Jag förstår att många är lite avogt inställda till Wilsons högtalare då de är extremt kräsna när det gäller kringutrustning och uppställning men när man får till det är de svårslagna (min högst personliga åsikt). Även jag en mycket nöjd Wilsonägare! Quote
Timbre™ Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Är inte Wilson Watt/Puppy världens mest sålda högtalare i prisklassen... Såg en uppgift om 7000 par och det var några år sedan. Quote
Bravo Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Å andra sidan så lär man nog få tåla en och annan smäll i denna bransch, den brukar ju inte använda silkesvantar precis. Jag gissar att Wison är van, så därigenom tror jag att rallarsvingarna tas för vad de är. Även måttlig kritik kläs ofta i en häftig retorik. Quote
Ekman Posted November 24, 2005 Posted November 24, 2005 Å andra sidan så är Big Mac världens mest sålda hamburgare och den är helt vedervärdig Jag har för mig att det hade sålts över 100miljarder st nu för något år sen. Detta skulle jag kanske inte ha sagt för jag gillar ju wilson Quote
Bravo Posted November 24, 2005 Posted November 24, 2005 Wilson som högtalarnas svar på Big Mac känns lllliiiiite väl halsbrytande. Quote
Recommended Posts