Jump to content

Recommended Posts

Guest Rydberg
Posted

Sedär, det finns vettigt folk i Usa också, kul! :app:

Posted

ja Wilson det er ikke alles smag :D

Det er nogle interessante observationer, og man kan vel sige at en del af konklusionerne må gælde mange højttalere der har 7" midrange drivers - inklusive mine egne Proac 3.8.

... men ---

"Fremer does admit that the top octaves were no quite as airy and welle resolved as I've heard... and compares the Maxx to the Rockport Antares and the Sonus Faber Stradivari, two highly colored (in my opinion) speakers with no midrange drivers.

Stradivari har en 6" midrange ... derfor forstår jeg ikke helt hvorfor han kan sige

at den ikke har midrange ... og highly colored .. .er vel ochså vel friskt.

Vogue

Posted
Det vore intressant att veta vilka högtalare som inte är "highly colored" enligt honom.

Deras sajt ger inget entydigt svar (Audio Perfectionist Journal), men läser man mellan raderna antyds det däremot att redaktören använder Vandersteen Model 5A. Vandersteen har lagt ut en recension från APJ {APJ on Vandersteen Model 5A} -- OBS! en nästa 7mb PDF så.. sitter man på smalband tar den en stund att ladda..

Har aldrig sett någon representation för denna tillverkare i sverige, men däremot har dom omtalats hyffsat in någon av dom stora drakarna ..(TAS man måste tyvärr registrera sig för att läsa den burkade recensionen..)

The Model 5A is a landmark speaker, an instant classic, and the speaker that cements his legacy as a technical innovator and designer of some of the most advanced and highest performance speakers the industry has seen.

/ptr

edit : Enligt Vandersteens sajt så är :

NovaStar Svenska AB

Krukmakgatan 20

118 54  Stockholm

Sweden 46 8 714 7888 46 8 714 8774

deras svanska representant, har någon hört talas om denna distributör? Hemmabio såklart : NovaStar..

Posted

Tänker inte ens ta till en suck, tar en whisky istället, och skålar för att det finns :clown: -er precis överallt på denna jord :D

Posted

Fast jag tänker inte sucka utan tycker att det är både roligt och uppfriskande med olika uppfattningar. Personligen har jag hört Wilson på tok för lite, förutom CUB som jag lyssnat en del på, för att ha en åsikt i sakfrågan. Tyckte bara det var lite intressant. Jag har däremot lyssnat en del på Stradivarin och den gillar jag verkligen. Den kanske är lite färgad, vet inte riktigt vad det betyder eftersom alla högtalare jag hört låter olika, men om jag förstått det hela rätt (inte alls säkert) så har Franco Serblin en idé om hur det ska låta - som ett instrument ungefär.

Posted
"Vad är värre än att kritisera Wilson och Krell?"

Att kritisera Linn och Naim kanske :?:  :?:

All bra hifi skall ju kunna tåla kritik. Det blir dock lite speciellt om man som tillverkare, distributör eller återförsäljare går ut och kritiserar andras produkter. Då får man nog vara förberedd.... :black: :cool: :)

Posted

:) Om Wilson skulle väl kunna anföras att ljudet inte når upp till priset tyvärr.

Inte dåliga men på tok för dyra.

Om Krell skulle väl å andra sidan kunna sägas att andast de dyraste är prisvärda. :o;)

Posted
"Vad är värre än att kritisera Wilson och Krell?"

Att kritisera Linn och Naim kanske :?:  :?:

Ekman, din förutsägbarhet gör Rydberg till en tombola.

Jag har ALDRIG tokförsvarat något märke utan anser att en öppen debatt med möjlighet att uttrycka åsikter på ett vänligt sätt bidrar till utveckling och kunskap.

Dessutom anser jag att prisvärde är ett mycket sunt begrepp vid bedömning; får man valauta för pengarna eller finns liknande prestanda billigare.

Ibland kan det felanvänt skapa likriktning.

/Erik

Posted

Prisvärt är ett helt personligt uttryck som tar med ens egen plånbok i beräkningen och därför är det egentligen rätt så meningslöst för er andra att veta vad t.ex. jag tycker är prisvärt eller inte.

Posted

Inom hifi tycker jag det finns så mycket subjektiva uppfattningar om produkter att ordet prisvärt endast blir något högst personligt. Ordet har helt tappat sin betydelse när man beskriver en produkt. Marknaden är så bredd med så många människor som har helt olika uppfattningar om hur musik ska återges att ordet prisvärt bara har ett värde för en själv.

Posted

:) Prisvärdheten får man nog stå för själv.

Skulle det objektivt gå att säga att den ena produkten är bättre än den andra i alla sammanhang och en majoritet höll med om detta så skulle det nog gå att använda, men som bekant är de flesta inte överens.

• 3 weeks later...
Posted

Lite kul att läsa hans skriverier. Han har egentligen inga åsikter grundade på egen lyssningserfarenhet utan ägnar sig mest åt att kritisera andras "undermåliga" lyssnings- och recensionsförmåga. Tyvärr lider hans "lysande" inlaga av flera sakfel, (ett exempel är hans påstående att Sophia använder ett 7" mellanregister av samma typ som MAXX, för att inte tala om tidigare påpekade Stradivari-beskrivning...).

mvh

Björn

Glad och nöjd Wilsonägare :D

Posted

Om de är så dåliga är det ju konstigt att så många välrenommerade studios runt om i världen använder dem. De har ju också sålts i stora mängder genom åren så de tilltalar bevisligen en hel del människor.

Jag förstår att många är lite avogt inställda till Wilsons högtalare då de är extremt kräsna när det gäller kringutrustning och uppställning men när man får till det är de svårslagna (min högst personliga åsikt).

Även jag en mycket nöjd Wilsonägare!

Posted

:) Å andra sidan så lär man nog få tåla en och annan smäll i denna bransch, den brukar ju inte använda silkesvantar precis. Jag gissar att Wison är van, så därigenom tror jag att rallarsvingarna tas för vad de är.

Även måttlig kritik kläs ofta i en häftig retorik.

Posted

Å andra sidan så är Big Mac världens mest sålda hamburgare och den är helt vedervärdig :D

Jag har för mig att det hade sålts över 100miljarder st nu för något år sen.

Detta skulle jag kanske inte ha sagt för jag gillar ju wilson