Gigas Posted October 29, 2005 Posted October 29, 2005 Har någon erfarenhet avatt köpa/sälja skivor via E-bay? Undrar om det fuskas, eller är det oftast ärliga uppgifter som gäller i graderingarna. Gärna tips om bästa metoder att marknadsföra lite klassiska skivor. Quote
IcedEarth Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Hejsan! Jag har bara köpt och det har vart väldigt enkelt, bara att bjuda sen betala med paypal och sen vänta en vecka och vips är skivan i brevlådan. /rillo Quote
Leif Eriksson Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Jag har handlat skivor ett hundratal gånger på Ebay genom åren, man bör studera hur det fungerar innan man ger sig in i leken, bl.a. kontrollera säljarens feedback. Man får ju också göra en riskvädering, man kan kanske chansa lite om priset är lågt och var mer försiktig vid höga priser. Jag har mest köpt Mobile Fidelity, och än så länge har jag inte blivit blåst. Jag glömde en viktig sak, du bör väl känna till det du skal köpa. Quote
Gigas Posted October 30, 2005 Author Posted October 30, 2005 Det blir väl till att börja lite försiktigt. Har tagit foto av omslaget båda fram och bak + etiketten. Det är ju lite spännande och se hur det går. Många verkar komma in på slutet av annonstiden och bjuder sent. Får väl lära mej på mina misstag som vanligt. Quote
iroise Posted October 30, 2005 Posted October 30, 2005 Det blir väl till att börja lite försiktigt. Har tagit foto av omslaget båda fram och bak + etiketten. Det är ju lite spännande och se hur det går. Många verkar komma in på slutet av annonstiden och bjuder sent. Får väl lära mej på mina misstag som vanligt. <{POST_SNAPBACK}> Tjenare! Jag har både sålt/köpt på tradera.com och det har gått bra. Viktigt är att ta ett bra foto på objektet samt göra en riktig beskrivning av skicket på skivan. Man kan då använda bokstavsbetygen Good, Very Good, near mint och mint. Själv använder jag det inte utan beskriver skivorna så gott jag kan utan att sätta ett betyg. Du kan också kolla säljarnas omdöme och även ge/få omdömen. Blir det något fel med affären dvs någon klagar, kan du återköpa skivan. Oftast så är det prutare som inte vill låta köpet gå tillbaka utan bara få tillbaka en slant. Själv köper jag hellre tillbaka skivan om köparen inte är nöjd. Bestämmer du dig för att använda bokstavsbetyg får du kolla i värderingsböckerna Goldmine eller Record collector efter graderingsystem så att du använder bokstavskombinationerna på rätt sätt. Du kan maila mig din adress så skall jag kopiera och skicka dem till dig. Dock finns det inte klassisk musik med i ovan nämnda böcker men det finns ju andra arkeologer här på forumet som kanske kan hjälpa dig med graderingssystem för klassisk musik eller så är det kanske så att det är samma system i alla böcker. Själv använder jag som sagt inte bokstavsbetyg då det ofta leder till delade meningar om det var rätt betyg. Lärare som sätter betyg kanske vet vad jag menar. Samma med små knäpp i skivan och som inte syns vid occulärbesiktning dem får man ta/ge det går inte att komma ihåg allt men synliga fel skall beskrivas.//vh Quote
Gigas Posted October 30, 2005 Author Posted October 30, 2005 Tackar för utförligt svar. Det är klart att om man nu som säljare erbjuder bytesrätt, så utgår väl köparen från att man är uppriktig i produktbeskrivningen. Å andra sidan med en ospelad eller "near mint" condition, så kan ju tråkiga saker inträffa. Men den risken får man väl ta. Det verkar som om det också taktikbjuds på auktionerna. Folk kommer in sent och slåss med näbbar och klor i slutminuterna. Det är bara att spänna fast säkerhetsbältet och kasta sej in i leken tror jag. :clown: Quote
Recommended Posts