Guest johan Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Förra året slutade som det började , i total kaos !! Vi flyttade från Malmö till Trelleborg o som vi alla vet en flytt är aldrig rolig. Men lägenheten har ett vardagsrum som är som gjort för musikuplevelser så man såg ljuset framför sig. Här var både högt i tak och långt och brett. Så på början av våren så borrades det ganska febrilt o symaskinen fick jobba. Jag var själv inne i min Hifibytar period så det var fullt upp. Det första som trillade in var ett nytt försteg , Accuphase C-245 Bild på det färdiga rummet (kass kamera) Undervåren så tog CHG kontakt med mig , han undrade om jag kunde hjälpa han att mäta in hans Canton digital 2.1 Givetvis så hjälper man en hifibroder i nöd. Jag o Calle pratade ganska ofta med varandra så sakta började idén om en Canton digital träff att forma sig. Efter lite planering så gick det hela av staplen med början hemma hos Calle. Den där dagen glömmer jag aldrig eller hur Timbre Hemma hos mig så blev det inte korrigerat för min box var på semester i Tyskland. Men jag hade via planeringen av själva träffen kommit i kontakt med en annan forumsbroder , EAR. Han hade ju ett par rörblock hemma.... Så det blev Biamp med trissor i basen och rörsteg i toppen. 4 st monoblock med en massa watt och givetvis i klass A Sommaren kom och med den en ny Cd spelare. En beg Sony X5000. Den köpte jag enbart pga alla lovord den har fått som drive. Jag använde DA:an som sitter i Canton boxen men jag visste att systemet kunde prestera bättre så en Accuphase DAC-10 blev det med. Om nån behöver info om hur man opererar en Accuphase klicka >HÄR< Vad hände sedan då ? Jo jag blev Pappa igen , till 20 st underbara små Tigerpytons Men tro inte att jag hade glömt bort det där om Hifi , ett slutsteg var på ingång med. Biampningen som jag och EAR hade gjort underträffen gav mersmak. Ett Accuphase P-370 blev det. Och Tigerpyton är relativt lätta att sälja så en Sub till hembion blev det med. En Canton As2 Här stötte jag faktiskt på patrull för Vincent Bi-ampat med Accuphase gick inte alls så det vara bara att avyttra monster stegen. Fast det gjorde inget för P-370 åker åttor runt Vincent :evil: Quote
Guest johan Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Order Overkill är det första jag tänker på när jag minns tillbaka en dag förra sommaren. Matså hade träff , han undrade om vi som skulle komma kunde ta med lite grejer och det gjorde vi Vi spelade på Matså:s Audiopro Ranefjord såg till att strömmen åkte frittfram Och drivningen såg ut så här. Det här var åxå en dag jag aldrig glömmer Hemma hos Matså så träffade jag Snaben , en trevlig prick med samma högtalare som jag. Även han hade lite bekymmer med att mäta in dom (ska folk aldrig lära sig ) Så det bestämdes dag sen for jag iväg hem till Snaben för att hjälpa till. Han hade precis köpt sig en ny cd spelare , resten av anläggningen behöver knappast bytas ut än på ett tag. För dom som undrar så ser en "Snab" ut såhär Quote
Guest johan Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Hösten kom o mitt helvete började att ta form. Förutom att jag nu var helt ansvarig för den digitala trycktekniken på jobb så skulle det fixas mässa med. Så jag började önska att dygnet hade iaf 36 tim istället för 24. Mässan gick över förväntan med publik rekord bla En massa roliga människor träffade man med. En av dom var Dominik. En trevlig kille som senare även kom på besök här hemma. Jag skulle även ha besökt han för ett litet fotoreportage men det fanns helt enkelt inte tid.... Jag har INTE glömt dig Dominik Lite före mässan hade jag och Mr Accuphase pratat om ett besök för att prata hornhögtalare. Så mitt i allt kaos så tryckte jag in en eftermiddag hos Per Ingvar Andersson. Ett återbesök är planerat när han kommer igång med byggandet av sitt ljudrum. Lite efter det så tog Hembio intresset över en bit , så det skaffades Projektor , ny center och ny Hembioreciver. Det sista stora äventyret blev min och EARs Roadtripp. Jag vet att jag har ett ämne som ligger och väntar på att bli påfyllt Det var helt klart ett underbart sätt att avsluta Hifiåret. Trevliga människor , mycket musik Efter den resan så gick jag in i väggen Dom sista dagarna i December så fungerade jag helt o hållet på viljekraft. Men tack vare att det var ganska många lediga dagar och att jag har varit gräsänkling i 2 veckor har gjort att krafterna åter har kommit. 1 vecka på Kanarieholmarna är i fagorna med Så vad har jag då gjort under min ledighet ?? Meckat Hifi såklart Jag har omjusterat hela radiolan efter lite tankar jag hade efter sista resan. Så högtalarna har åkt ut ännu längre från väggen och jag har även tryckt ihop dom. Det är faktiskt besöket hos Timbre som fick mig på dom tankarna. Så här har ni lite snabbt hur Hifi året var. Ganska lyckat med många oförglömliga stunder. ha det BÄST J Quote
Timbre™ Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Ja, jösses så mycket det blir när man ser hela året på en gång... Ett hifiintensivt liv och en störtskön sammanfattning! :cool: För egen del har det mest handlat om uppgraderingar, omgraderingar och nedgraderingar med avbrott för underbara hifiutflykter. Plus forumsbytet. Quote
Guest johan Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Jo det var full rulle hela året , lite förmycket tyvärr. Men det smids redan planer för vad man kan hitta på i år. Lite olika reportage som omfattar Magnepan , Cabasse , mcintosh och annat godis är i planering. Omplaceringen här hemma gjorde susen så nu ska det sista finliret fixas till. Sen är det äntligen dax för "silversmide med" , det har jag verkligen väntat på att jag skulle få ledig tid för. Ha det bäst J Quote
poman Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Hej Johan! Det händer mycket på ett år verkligen vilket jag kan se med dina bilder och vad du skriver men i ditt fall väldans mycket. Dina rörisar Timbre är inte att leka med som din fina anläggning Johan. Quote
lindvall Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Oj oj oj Johan, du har verkligen varit i farten! Hoppas man kan komma och hälsa på dig i Trelleborg någon gång i framtiden när saker och ting lugnat ner sig! Det är ju inte så vansinnigt långt från Kristianstad. Har du vägarna förbi får du höra av dig! Quote
Guest johan Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Lindvall Ledigheten över jul/nyår o det faktum att jag har fått vara själv har gjort att batterierna är nu fulla igen. Du är hur välkommen som helst säg , bara till nån vecka innan så fixar vi till det. Det gäller förövrigt er allihop om lusten skulle falla på. Säg bara till om ni är ormrädda ha det bäst J Quote
lindvall Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Tack för det Johan! Jag lovar att höra av mig i god tid när hifiäventyrslustan sätter in! Quote
lindvall Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Ska jag vara ärlig så drar nog ormarna en del också. Många år sen jag klappade en snok! :-) Quote
poman Posted January 3, 2004 Posted January 3, 2004 Lindvall Ledigheten över jul/nyår o det faktum att jag har fått vara själv har gjort att batterierna är nu fulla igen. Du är hur välkommen som helst säg , bara till nån vecka innan så fixar vi till det. Det gäller förövrigt er allihop om lusten skulle falla på. Säg bara till om ni är ormrädda ha det bäst J Hmm vem är det jo jag har svårt för ormar förmodligen på deras sätt att röra sej sitter nog i sedan barndomen när jag blev skrämd av en snok som hade krypit ner vid vår soptunna som väste åt mej förmodligen lika rädd som jag. Min käre bror slog ihjäl den sen lekte han med den slängde den runt min hals den var ca 1 meter lång själv så var jag då fem år gammal så jag blev vettskrämd av det, förmodligen är den händelsen som sitter i. Men kablar har jag inte fobi för tur väl det. Quote
Guest johan Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 Poman Min första träff med ormar var i samma ålder , fast det var vårsolande huggormar som jag trodde var maskar. Så jag greppade tag i ett par st. Tur för mig var att det var kyligt ute så dom var väldigt slöa. Sen hände samma sak vid 4 års åldern , sen dess e jag fast. Jag åker runt en hel del på skolor , förskolor , pensionersföreingar o föreläser om ormar. Givetvis har jag en av dom större med mig. Även dom mest rädda vågar iaf känna på dom när jag e klar , jag tror inte att det blir svårare med dig Ha det bäst J Quote
poman Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 Säkert inte inte Johan och god fortsättning på det nya året.! Vad är det för kamera du använder tänkte på dina bilder är det digital eller vanlig? För min del vad som har hänt på hifisidan så är det nytt kablage då Harmonic Tech som jag har fastnat för då deras ljudkaraktär, nu har jag på gång ny signalkabel en Harmonic Tech Pro Silway MkII, XLR som jag verkligen ser fram mott att får koppla in mellan min cd och förstärkare också skulle säga mitt köp av Primare A30.1 och D30.2 som var ett lyft plus mina Avance Signature 8 mkll högtalare som inköptes i våras som jag är mycker nöjd med. Hade stark fundering att köpa Thoren men när jag fick ett erbjudande om att få köpa en Primare cd´n och förstärkaren under det pris pris Thoren kostar så slog jag till då som sagt var begagnade men inte sämre för det. Sen gillar jag Primare deras design och ljudkaraktär. Quote
Guest johan Posted January 4, 2004 Posted January 4, 2004 Dom flesta bilderna är tagna med en Nikon 885 , en helt ok digitalkamera. Jag har bytat lite kablar med under året men jag nämnde det inte i själva reportaget. Dom ända fasta kablar jag kör med är Monster 1000i i balanserat utförande mellan för/slusteg. Som det är nu så kör jag med Van den hul Jade i toppen och Monster Z1 i basen. Supras digital kabel () provade jag men lakrissnören låter banne mig bättre. Men det ska ju fixas o trixas med silver framöver så nu kan det bli vad som helst. Quote
chg Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Då har jag också hittat detta som synes trevliga forum... Underhållande läsning, mycket som har hänt under året! Tyckte forumträffen i Juni var lyckad. Kanske dags att planera en ny dubbelträff, eller vad säger du johan? Det verkar som om det isåfall kan bli både stereo- och multikanals-hifi hos båda... Timbre rekommenderas att ta tåget .. Quote
EAR Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Kul att se dig här CHG.Visst är detta ett mycket trevligt forum. Fint reportage Johan.Kom på att jag har själv varit med på det mesta här Då minns man vilket trevligt Hi Fi år det varit och man har fått en del nya vänner också till på köpet Mats Quote
Guest mats Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Oj vad dum jag var. Johan vad jag vet är ingen retsticka en pigg spjuver är han Nej jag ber om ursäkt för den dumma kommentaren till Johan och Ear. Nej huvudsaken var att jag visste att det skulle vara overkill men att det skulle vara skulle och var kul att se och höra lite dyrare saker. Självklart är det overkill när man kopplar 3000 kr högtalare till 100 k system. Quote
Timbre™ Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Den diskussionen tar du med johan direkt. Inte här. Quote
Recommended Posts