Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nya bekantskaper och gamla bekanta... :)

Tiden är inne för ett välbalanserat koncept av känt och okänt i Audio Concepts rum. Signalkällor från tidigare lyssningsövningar blandat med högtaleri av det för mig okända slaget. Mörkret föll på över Malmö och det kan vara dags för lite magi à la Zu Cable Druid och hans vänner... :cool: ;)

Concept025.JPG

Posted

Till den bekanta delen räknas Ranefjord och det kan ju vara en trygghet i sig att en känd forumsvän håller i spakarna när de druidiska krafterna skall släppas loss... :)

Concept006.JPG

Posted

Helt okända farvatten kanske det ändå inte handlar om då de två zuidkonstruktörerna Sean Casey och Adam Decaria kommer från Ogden, Utah och där hittar vi bekant hifi i form av KimberKable. Ryktet förtäljer att det finns gemensam historia och Ray Kimber har ju sedan länge varit engagerad i kondensatorlösa filterkonstruktioner via sin DiAural Loudspeaker Crossover Technology och det skulle vara kul att veta om det finns något samband.

Concept015.JPG

Posted

Något mer filterliknande än ett "high pass network" står inte att finna och känsligheten ligger på 101dB/W/m. Med en nominell impedans på 12 ohm öppnar detta upp för en mängd förstärkare och mina gamla Accuphase P-260 på 30W klass A skulle säkert trivas som fiskar i vattnet i detta sällskap. Druiderna dippar aldrig under 7,5 ohm och Zu rekommenderar det mesta mellan 10 och 500W i förstärkeri.

Rörmonoblocken från Antique Sound Lab kan ju inte ha det alltför svårt... :)

Concept013.JPG

Posted

Försteget RS-28C kommer från Leben HI-FI CO. i Japan och är invändigt utrustat med fem stycken rör. RIAA-förstärkning ingår och preampen levereras med separat nätdel i matchande design.

Concept021.JPG

Posted

Efter att muggarna plockats bort serverades ett dynamiskt och kraftfullt ljud med tyngd och mycket kropp i mellanregistret. Här fanns uppenbarligen kapacitet att fylla betydligt större rum än vad som stod till buds denna gång. En intressant bekantskap som det skall bli spännande att höra igen.

Concept003.JPG

Posted

Fick ingen bra lyssningsposition i det här rummet :diss: . Det var hela tiden vansinnigt mycket folk och själv har jag inga vassa armbågar i det här sammanhanget , utan får mest panik. Lyckades dock få en kort lyssning samma dag som högtalarna kom till Stockholm 2 dagar tidigare. Sittandes på kanten :evil: ( ägaren envisades med att sitta i mitten ) ca 1m från högtalarna som i sin tur bara var utslängda i rummet , utan rätt uppmätt höjd för fötterna - för en "köttigare" bas , var dom första spontana intrycken följande. En förvånansvärt stor ljudbild o en ljudkaraktär som gick åt det sirliga , luftiga. Upplevde Zu lite åt elektrostat hållet men utan den berömda "tandläkarstolen" , fick ju som sagt var sitta vid sidan om :D . Med några kvalitativa rörwatt kan det här vara en spännande nykommling i prisklassen. Tror dom passar allra bäst till soft jazz , klassisk o akustisk musik. Men mina öron tycker i o för sig alltid , att hårdare rock låter bäst på radion. :blush

Guest Audio Concept
Posted

Hej,

Jag håller med. Det är härligt att dundra igång en bra låt i bilen eller via monoradion (t.ex. en Tivoli :-)) där upplevelsen alltid kommer i centrum. Då har man lagt av sig all hifi-ångest och man fokuserar och gläds av att njuta av musiken, - vilket alltid är ”pudelns kärna”. Tyvärr glöms detta alltför ofta.

När det gäller Zu Druid som vi visade för första gången på mässan så är även de ett exempel på hur konstruktörerna, till skillnad från den allmänna trenden idag, sökte sig bort från jagandet av detaljer och mystiska material/konstruktioner, och till upplevelsen, - glädjen. Det har de gjort genom att förena ”gamla sanningar” som hög känslighet, fullrange-element, inga filter, stor dynamisk förmåga mm. i nya intressanta produkter och lösningar, grundat på solid erfarenhet och kreativt tänk. Poängen är, - tillbaka till upplevelsen – glädjen, oavsett om du är hardcore rockare eller klassisk finlirare.

Personligen tror jag att vi framöver kommer att få se många fler änvända fullrange-högtalarkonstruktioner, enligt principen ”less is more”, och jag är övertygat om att alla musik och hifiintresserade som vågar sig den vägen kommer att få det mycket roligare när de lyssnar till musik. För helheten är viktigare än detaljerna, eller hur? Det kommer dessutom att bli mycket billigare att bota delar av den ”hifi-ångest” som vi alla i olika grad är drabbade av.

Avslutningsvis ett stort tack till arrangörerna för en utmärkt mässa, vilket vi gärna återkommer till vid nästa tillfälle. (Får vi ett större rum, blir det två stolar :-)) Ett varmt tack till alla trevliga besökare som uppskattade våra produkter och ljudet, - med glada tillrop, beställningar och leenden som visade att otraditionella produkter och sammanställningar, i musikens tjänst, - alltid är intressanta.

Ranefjord gjorde också denna gång ett utmärkt jobb bakom fjärrkontrollen och som glädjespridare. Stort tack även till Timbre med assistenter som numera har gjort det onödigt att ta med egen kamera, eftersom vi själv inte alls når upp till vad de svenska forumen presterar vad gäller fotokvalitet.

Mvh, Audio Concept, Robert

Posted

Tack själv Robert, Timbre, Gunnar, m.fl. =) Det var en mycket trevlig helg och nu har även jag en Euphoniamugg hemma! :mm: De kommer lätt att bli samlarobjekt i framtiden! Jag vårdar mitt ex ömt. Muggen står placerad bredvid en vit Tivoli Audio Model One, så klart. :app:

Guest Rydberg
Posted

Att designen är direkt plankad från Classé framgår ju med all tydlighet iaf :evil:

Guest Audio Concept
Posted

... det där är inte vi, - helt oskyldiga... :-)

mvh, Robert

Posted

Jag tycker alltid det är roligt när man får syn/lyssna på prylar som är lite utanför de vanliga "ramarna". Dessa Zu går helt klart in under det epitetet för mig. Jag hörde flera stycken, av mer eller mindre känd musik, och nog finns det godbitar även här! :) ...det fanns som vi sett på bilderna flera godbitar i detta rum....men du missade bestämt lakritskonfekten Timbre? ...det gjorde INTE jag! :mm::mm::D

\\K-man

Posted
....men du missade bestämt laktritskonfekten Timbre? ...det gjorde INTE jag! :mm:  :mm:  :D

Om vi tänker på samma konfekt så sjönk det väldigt snabbt i den skålen... :o:D