Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som kan berätta hur man går till väga för att ta reda på vilken efterklangs tid man har i sitt rum? Vilken efterklangstid är det mest optimala 0sekunder?

Hoppas det finns någon som vill hjälpa mig med detta.

Guest Rydberg
Posted

Jag vet att Svante på faktiskt.se har gjort nått program, om det var för efterklang vet jag dock inte, hör med honom.

Angående hur lång efterklangstid man bör ha så hittade jag detta på faktiskt:

Min personliga uppfattning är, att man i ett lyssningsrum där alla sorters inspelningsakustiker (inklusive utomhusmiljöer med snö) skall kunna återges på ett tillfyllest sätt (med fungerande akustisk förankring) kräver efterklangstid under 0,3 sekunder, helst nedåt 0,2 sekunder till och med.

Helst skall "minsta måttet där parallella ytor med måttlig dämpning* över 1 kHz förekommer" vara 4,5 meter också, men 4 meter duger rätt hyfsat.

Vh, Ing. Öhman

Har man tjock heltäckningsmatta behöver man alltså inte ha 4,5 meter i takhöjd. Smile Vilket kan vara praktiskt att slippa behöva ha.

Heltäckningsmatta kan dock INTE substitueras med dämpande tak. Det finns ju reflexer, och inte bara efterklang att ta hänsyn till.

Posted

Tack för svaren.... :?:

Jag tror att jag skulle behöva dämpa rummet med en hel del dämp matrial. Men för att veta hur mycket som krävs skulle det först vara bra och veta vilken efterklang tid man har i sitt rum. Om man dämpar för mycket finns det väl risk att rummet blir överdämpat? Är det ingen som vet hur man på enkelt sätt tar reda på sin efterklangs tid i sitt lyssningsrum? Eller är den enda utvägen att hyra in experter från en firma som jobbar med detta.

Mvh: sweetspot

Guest Rydberg
Posted
Tack för svaren.... :?:

Jag tror att jag skulle behöva dämpa rummet med en hel del dämp matrial. Men för att veta hur mycket som krävs skulle det först vara bra och veta vilken efterklang tid man har i sitt rum.  Om man dämpar för mycket finns det väl risk att rummet blir överdämpat?  Är det ingen som vet hur man på enkelt sätt tar reda på sin efterklangs tid i sitt lyssningsrum?  Eller är den enda utvägen att hyra in experter från en firma som jobbar med detta.

Mvh: sweetspot

Har du hört med Svante på www.faktiskt.se jag tipsade om (eller Zvenzzon), han kan tipsa om program som du kan ladda ner, du behöver såklart en hyffsad mick också. Du kanske känner någon som sitter på en mick liknande denna.

Få (inga) rum bli överdämpade utan snarare feldämpade, feldämpade rum tenderar att få epitetet överdämpat helt felaktigt alltså. Ofta har man då ojämn efterklangtid för olika register och då låter det apa (låg efterklang vid höga frekvenser och lång vid lägre)

Guest Rydberg
Posted

Detta kan du ladda ner: timdec

Behringer ECM8000 kan köpas här för en femhundring. Du behöver en förstärkare till den också om jag inte missminner mig :)

Posted
Detta kan du ladda ner: timdec

Behringer ECM8000 kan köpas här för en femhundring. Du behöver en förstärkare till den också om jag inte missminner mig  :)

Okej............ska ta och ladda ner programmet. Får ta och lära mig hur det fungerar......annars ber jag dig om hjälp Rydberg ;) . 500:- är kanske inte så mycket pengar om man får stor nytta av programmet. Sen är det bara att mäta efter varje påfyllning av dämpmatrial eller? Har du själv använt programmet?

Tack för hjälpen så länge

Posted

Enligt Denna sida, där det för övrigt finns en hel del matnyttigt och kul att läsa, så är en efterklangstid mellan 0,35 och 0,5 sekunder bra för att lyssna på HiFi