sker Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Hej Har sätt att ämnet har kommit upp tidigare men jag har aldrig själv tänkt på det eller märkt några tydliga skillnader. Det jag talar om är hur ljudet kan förändras pga tidpunkten på dygnet. Bor så pass nära min skola att jag kan gå hem på luncherna och till och med få lite tid över till musiklyssning. Det jag upptäckt är att lyssning kvällstid låter betydligt bättre än lyssning dagtid. Den största skillnaden är lugnet i musiken som jag inte upplever under dagtid. Ljudet får en tystare bakrund, något som kan liknas vid de förbättringar jag upptäckt vid tester av nätkablar och nättfilter. Yttrefaktorer som buller från grannar och trafik är den samma under hela dygnet. Systemet står i regel påslaget under längre tider, så brist på uppvärmning är heller ingen felkälla. Det alternativ som jag kan komma på och även hört andra prata om är de störningar som installationer och annat borde kunna alstra under dagen. Det vill säga att elen under dagen är "smutsigare". Skulle vara kul att veta om någon annan upplevt detta eller om någon kan ge en annan förklaring till fenomenet. MVH Quote
Guest Rydberg Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Det är mörkt när du lyssnar på kvällen! Det kan va en förklaring. Sen tror jag du har fel i att de yttre faktorerna skulle va konstanta, det är de inte. Exempelvis blåser det i regel mindre på natten vilket gör rätt mycket för störnivån. Att det är elen kan du i princip utesluta, störningarna är som värst från då folk kommer hem (ca 18) tills de går o lägger sig (ca 22-23). Bäst ström är det 4-5 har jag för mig sen slår fabrikerna igång igen vid 6. Quote
fatpipe Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Jag tror dock att det är sinnesstämningen. Detta påverkar iaf min lyssning väldigt mycket. Jag lyssnar lugnare och mer avslappnat på kvällen. På dagen är jag ofta lite småstressad och är uppe i varv. Man har planer i huvudet vad som ska göras etc. Dock har man alltid tid för lite lyssning... Medans på kvällen så slappnar jag av och lyssnar mer avslappnat. Mer njutning helt enkelt. Sen kanske det beror på tinitus. Vilket brukar vara mer dämpat när man är lugn och sansad. Medan man blir mer drabbad när man är stressad. Så om man lider av detta så bör nog detta också påverka. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Säkert beror det också på var i vårt avlånga land man bor. I en storstad finns ju alltid ett stadsbrus som lägger sig först efter midnatt och då kan man spela lägre med bibehållen dynamik. Mörkret bidrar säkert till att man skärper hörselsinnet och jag upplever också musiken starkare sent på kvällen. Ännu ett skäl till att inte bedöma hifi på hifimässor. Quote
sker Posted October 31, 2005 Author Posted October 31, 2005 Sen tror jag du har fel i att de yttre faktorerna skulle va konstanta, det är de inte. Exempelvis blåser det i regel mindre på natten vilket gör rätt mycket för störnivån.Det är nog sant att vinden avtar på kvällarna, dock drar ventilationen i gång under kvällen i mitt hus (bor i en vindsvåning) vilket nog har samma buller nivå som vinden, om inte mer. Mörkrets inverkan tror jag helt klart på men har faktiskt inte tänkt på det tidigare. Att det är elen kan du i princip utesluta, störningarna är som värst från då folk kommer hem (ca 18) tills de går o lägger sig (ca 22-23). Bäst ström är det 4-5 har jag för mig sen slår fabrikerna igång igen vid 6. Men hur är det med alla kontor och fabriker? Borde inte deras verksamhet störra elnätet mer än vad hushållen gör? MVH Quote
Matrixen Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Vid 21-22 tiden upplever jag att något händer. Delvis kanske de flesta är färdiga med matlagning och damsugning, men bakgrundsbruset i stan minskar också. Quote
Bravo Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Mindre belastning på nätet om aftonen och dessutom mindre brus från allehanda aktiviteter i luften. Tyst omgivning är A och O om man vill höra alla nyanser. Även avlägset avgrundsbrus är till förfång för lyssnandet. Quote
Ranefjord Posted October 31, 2005 Posted October 31, 2005 Lägre störnivå samt ibland även strömmen. Igår fick jag reda på varför det lät så illa där jag bodde sist (skiftande kvalitet). Jag misstänkte hela tiden strömmen, men jag var inte helt säker. Hur som helst så är där ett speciellt fläcktsystem som drar rejält med kraft. Den enda byggnaden i hela stan som har det systemet, fick jag reda på. Vilken röta va? Så till alla som funderar på att flytta till Kristianstad: Undvik Höjdvägen! :cool: Det låter betydligt bättre där jag bor nu. Quote
sker Posted November 1, 2005 Author Posted November 1, 2005 Så till alla som funderar på att flytta till Kristianstad: Undvik Höjdvägen! Tack för tipset Ranefjord, då stryker jag Höjdvägen på min lista MVH Quote
Ranefjord Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Gör det. Det var visst ett 'inverterat' fläcktsystem, eller nått sånt. Tittar man utanför bygget ser man ett gäng feta fläcktbrunnar. Sånna byggen ska man passa sig för. Glad att man flyttat därifrån. En god strömförsörjning är VIKTIG! Quote
Recommended Posts