Timbre™ Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Klassiska Alingsåsagenturer i ett väl tilltaget rum. Häng med bland resliga högtalare, tung elektronik, flera mässpremiärer, lådor på magen samt krom och glans. En liten uppvärmningspaus med Peter, Paul & Mary... Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Hi-Fi Consult med vänner backade inte på att plocka med sig Burmestertungviktarna till den skånska kontinenten... 280 kg B100 har rullat söderut i dagarna innan mässan och QRS SuperNova fick ta på sig finkostymen till denna speciella helg. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Reslig var ordet och vi skall titta lite närmare på Burmesters konstruktionsfilosofier när det gäller själva kabinettet. QRS SuperNova kan numera framträda i ett flertal baffelskepnader och just den här varianten kanske är den framtida festriggen... :cool: Ingen Hi-Fi Consultdemo utan Transparent Audio och är det någonstans på jorden man behöver effektiva nätfilter så måste det ju vara på ett hotell fyllt av hifiprylar, mobiltelefoner, datorer och köksutrustning. PowerIsolators var med. Quote
Ekman Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Dom är SNYGGA dom nya SuperNova, kanske i en annan färg dock Jag måste åka ner och lyssna på dom nu i veckan Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Dom är SNYGGA dom nya SuperNova, kanske i en annan färg dock Jag måste åka ner och lyssna på dom nu i veckan Ja, senast jag var på Hi-Fi Consult såg jag några SuperNovakabinett med olika baffelutföranden. Där finns en del läckert att välja på i färgval och lack. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Dessa två B100-kabinett är egentligen fyra B100-kabinett då högtalaren har en stor inre kammare med väggar av MDF. Här finns knappt något dämpmaterial (ett stycke bomull längst bak i mellanregisterkamrarna) utan dämpinsatserna görs i mellanrummet mellan det inre och yttre kabinettet. I de två sextioliters baskamrarna finns inget dämpmaterial alls utan resonans- och vibrationskontrollen äger rum mellan inner- och ytterväggarna bl.a. via ett komplicerat system av filtmattor i olika tjocklek beroende på placering. I detta samspel rätas tonkurvan ut och man får en totalt vibrationsfri ytterpanel enligt Burmester. Detta är inga högtalare man knackar på utan snarare smeker med handen i jakten på vibrationer. Quote
Neodynium Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 Stora monster! SuperNovan ser helt ok ut... Sladd kanske kommer till Halmstad och demar snart? :cool: Mvh, /Neo Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Klassisk Alingsåshifi med Bladelius, Burmester och Transparent. Längst upp tronar Transparent PowerIsolator PI8 med åtta uttag som är parvis isolerade. Med en CD-spelare, ett försteg och två monoblock kopplar man nätkablarna till var sin skild grupp. För den som vill vara helt isolerad är det PowerIsolator XL som gäller men då stiger kostnaden rejält för en elektroniksamling på åtta apparater. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Signal- och kontrollavdelningen med den remdrivna CD Player 001 samt Pre-Amp 011 från den näst högsta Burmesternivån som kallas Top Line. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Dubbelkoll... Fjärr från Bladelius och en Power Conditioner 948 som kommer från Reference Line och därmed högsta divisionen i Burmestervärlden. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Försteget Pre-Amp 011 är en välutrustad tingest som bär på eget RIAA-steg och inte mindre än sju balanserade ingångar. Den är även förberedd för användning i hembiosystem via Burmester link och det kan ju vara en trygghet för den som vill expandera. Vi andra skulle nog klara oss fint med en 011 till tvåkanalslivet... Quote
Guest gurkan Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Häftig dynamik från Burmester , inga parametrar i ljudbilden känns fel eller störande. Ändå sitter jag där som ett fån o får ingen inlevelse , blir berörd eller engagerad i musiken. Det kanske är som dom kunniga säger - ju större system , ju svårare är det att få det att " lira " på en mässa. Quote
Timbre™ Posted October 28, 2005 Author Posted October 28, 2005 Häftig dynamik från Burmester , inga parametrar i ljudbilden känns fel eller störande. Ändå sitter jag där som ett fån o får ingen inlevelse , blir berörd eller engagerad i musiken. Alltid lurigt på mässor men jag upplevde att B100 hade mjuknat upp jämfört med den korta lyssningen i samband med premiäruppackningsövningarna. Förutom all denna hifi (plus lite till) och utvald musik kunde man ta del av sladds produktpresentation, butikspresentation och betraktelser ur tillvaron. God stämning och man somnar inte till på Hi-Fi Consults mässdemos - stolarna fylldes snabbt på utsatt tid. Quote
Timbre™ Posted October 28, 2005 Author Posted October 28, 2005 Längst bak i rummet genererades mycket bas och stundtals bjöds det på mångkanal då B100 aktiverade rummet och ventilationsgaller plus andra lösa pinaler ville vara med i föreställningen... Mässor måste dessutom vara en svår avvägning mellan den egna spelvolymen och ljud som letar sig in från angränsande rum. Vill man verkligen greppa potentialen i högtalare som QRS SuperNova och Burmester B100 är det nog bara Alingsåsresa som gäller. Samtidigt är det imponerande att B100 plockas med och visas upp på en sådan här mässhelg och endast de som har varit med kan nog föreställa sig vilket jobb som ligger bakom. Vi tackar för det - drbob, Sanoj och sladd! Hi-Fi Consult Burmester Audiosysteme Bladelius Design Group Transparent Cable Quote
Matrixen Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Jag hade förmånen att sitta i sweetspot, eller iallafall nästan, på Burmesterdemon av Sladd. Upplevde det som ett av mässans bästa ljud. Ingen ide att ge ett omdöme på en mässlyssning, men ljudet var väldigt detaljerat och visade på potential. Fick nästan bröstkorgen intryckt till the Wall, men anläggningen lät fortfarande oansträngt...till skillnad från taket och väggarna... Redan på de första tonerna identifierade jag vilken volym det handlade om och förberedde mig på hårt ljud och "hålla för öronen", men det hände inte... Reflekterade stillsamt att skall jag få hörselskador så skall det inte va i ett hemmabiorum o det skall inte va billigt :clown: Quote
Matrixen Posted October 28, 2005 Posted October 28, 2005 Ett tillägg. Det händer att jag klantar mig och skall "optimera" högtalarplaceringen hemma. Det brukar ta en vecka att hitta tillbaka till ett ok ljud i min kända hemmijlö. Ur detta perspektiv tycker jag hificonsult visar på bra fackmannamässighet, då de på bara några timmar(antar jag) säkrar att ljudet till största del var ok i rummet. Quote
Timbre™ Posted October 28, 2005 Author Posted October 28, 2005 Ur detta perspektiv tycker jag hificonsult visar på bra fackmannamässighet, då de på bara några timmar(antar jag) säkrar att ljudet till största del var ok i rummet. Ja, speciellt som stora högtalare är svårare och kräver större tålamod jämfört med stativare som jag upplever det. Quote
Recommended Posts