Jump to content

Recommended Posts

Posted

Går i funderingar att införskaffa en inspelning med Schostakovij´s cellokonsert.

Nu undrar jag helt enkelt vad Ni, kära kunniga och visa forum-medlemmar :D anser om detta. Vad finns det för trevliga inspelningar, och vad rekommenderas?

Den enda jag kan påminna mig att jag hört är en med Thedeen (tror jag) inspelad på BIS.

Klas

Posted

Som forumets självutnämde Sjostakovitjexpert :D kan jag bara hålla med Rutger och säga att; klart du skall ha båda. Genast, och flera inspelningar!! :blush

Det är inget fel på Thedéens Bisinspelning, både bra ljud och solistspel, tyvärr är MSO en regional svensk orkester som likt alla små orkesterar (små i bemerkelsen, från em mindre stad) har problem att hålla balansen mellan och innom sina sektioner. Dom är på inget sätt sämst i klassen, men när det gäller Sjostakovitj blir dom omåkta..

För att lära känna konserterna rekomenderar jag tveklöst inspelningen på Philips med Heinrich Schiff, Bayerska Radions Symfoniorkester under tonsättarens son, Maxim. (412 526-2)

När konserterna satt sig i ditt inre bör du skaffa någon av Mstislav Rostropvitjs inspelningar (tex. Nr 1 med Ormandy och Philadephiaorkestern på SONY/CBS från kompositionsåret (1959) och Nr 2, Live med Colin Davies ocg BBC Symphony Orchestra på BBC Legends)..

Sen när du lärt dig var skåpet skall stå kan du börja inventera resterande inspelningar, info om dessa hittar man här : Nr 1 & Nr 2

/ptr

Posted
Som forumets självutnämde Sjostakovitjexpert  :D kan jag bara hålla med Rutger och säga att; klart du skall ha båda. Genast, och flera inspelningar!!  :blush

MAn kan bara buga och bocka för dessa ovärderliga råd :D

Gjorde en "snabb-surf" på lite olika Skivshoppar och såg inspelningar med bl.a. Rostropovitj (såklart) men även Mischa Maisky ( inte så jätteförtjust i honom) samt Truls Mörk.

Heinrich Schiff har jag en inspelning med där han spelar Brahms cellosonater, mycket bra, men har aldrig hört honom spela Schosta....

Men, men, det är väl bara att lyda Plundin och köpa på sig allt man kan hitta av nämnda konserter....

• 2 weeks later...
Posted
För att lära känna konserterna rekomenderar jag tveklöst inspelningen på Philips med Heinrich Schiff, Bayerska Radions Symfoniorkester under tonsättarens son, Maxim. (412 526-2)

Vet någon vart man kan hitta denna inspelning?

Posted
Vet någon vart man kan hitta denna inspelning?

Amazon.co.uk

Crotchet har den fast i en annan utgåva. Med alla DSCH's konserter (Du får söka själv med orden Shostakovich, Concerto & Schiff med deras advanced search) Tre CD för £16..

MDThar samma triobox för £10..

CDON har trioboxen för 199:- (använd deras avancerade sökmotor, ord : Schiff (Solist) och Sjostakovitj (Kompositör)..

Megastore har en för jäsig sökmaskin så den hittar inget..

/ptr

Posted
plundins eminent programmerade svarsgenerator  ;) hann emellan...  :blush Jäklars, själv är man ju bara mänsklig. :cool:

Så du ger mej omänskliga drag Rutger.. Det är bara min ömma moder som gjort det förut, andra brukar bara tycka att jag é lite udda :clown:

För att hålla oss till tråden, en bild på trioutgåvan.

4752602.jpg

(Häntad från Deccas sajt)

CD 1:

Violin Concerto No.1 in A minor, Op.99

Viktoria Mullova, Royal Philharmonic Orchestra, André Previn 

Violin Concerto No.2 Op.129

Gidon Kremer, Seiji Ozawa, Boston Symphony Orchestra 

Total Playing Time: [1:05:34]

CD 2:

Cello Concerto No.1, Op.107

Cello Concerto No.2, Op.126

Heinrich Schiff, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Maxim Shostakovich 

Total Playing Time: [1:01:06]

CD 3:

Piano Concerto No.1 for piano, trumpet & strings, Op.35

Peter Jablonski, Raymond Simmons, Royal Philharmonic Orchestra, Vladimir Ashkenazy 

Piano Concerto No.2 in F, Op.102

Cristina Ortiz, Royal Philharmonic Orchestra, Vladimir Ashkenazy 

Total Playing Time: [43:21]

Dom övriga solisterna i boxen går inte av för hackor heller, ingen av mina absoluta förstahandsval, men mer än tillräkligt bra för den som vill lära känna dessa konserter!

/ptr

Posted

Ni menar alltså att det är samma inspelning och samma ljudkvalitet på båda skivorna.

Då är bar a frågan om de extra spåren med Violinkonsert 1 A-moll Op 99, Violinkonsert 2 Ciss-moll Op 129, Konsert Piano Trumpet & Ork Op 35, Pianokonsert 2 F-dur Op 102 är värt 80 kr extra.

Vad tycker ni?

Posted
Ni menar alltså att det är samma inspelning och samma ljudkvalitet på båda skivorna.

Just det, med det förbehåll att det allrid kan skillja i ljukvalitet mellan olika utgåvor, men det är samma inspelning...

Då är bar a frågan om de extra spåren med Violinkonsert 1 A-moll Op 99, Violinkonsert 2 Ciss-moll Op 129, Konsert Piano Trumpet & Ork Op 35, Pianokonsert 2 F-dur Op 102 är värt 80 kr extra.

Vad tycker du själv, jag menar 200 riksdaler för en tre-CD-box är ju inga större pengar om man inte är insnöad på absoluta budget inspelningar och då får man med all säkerhet inte solister av denna dignitet..

Vad tycker ni?

Jag är väll fel person att fråga eftersom jag sammlar på inspelningar med Sjostakovitjs musik... :mm: -- Hmmm, jag är nog omänsklig i alla fall...? ;)

Om vi säger såhär, om du skulle köpa mostsvarande inspelningar på tex. Naxos, skulle det kosta dig 3X59 kroner (177:-) och du skulle få genomgående något sämmre solister (Framförallt på pianokonserterna) men du skulle få två Sjostakovitj verk till (Festuvertyren op 96 och den korta sviten ur baletten "den gyllene tidåldern", ca. 20 min musik)..

Min erfarenhet är, skall man bara ha en inspelning av någon klassisk musik, lönar det sig i längden (och för örat) att man skaffar lite kändare solister, dirigenter och orkesterar (ie. plattor som är lite dyrare) för dessa är i regel (och ingen regel utan undantag) lite mer välgjorda...

/ptr