Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, och God Fortsättning på det nya Musik o Hifiåret :)

Jag undrar om ngn stött på detta problem ?

Köpte Diana Kralls senaste,den läste inte och registrerade inte ens låtarna på min CDS.

Men på fyra andra spelare som jag testat den på under julhelgen så har den spelat som vanligt,men inte på min spelare.Min spelare spelar alla andra köpta skivor som den alltid har gjort,även bra brända spelar den utan problem. Men däremot inte brända skivor av sämre kvalitet (testade detta i helgen för att rama in problemet).

Lånade även en mkt repig skiva från biblioteket för att testa,den spelade min spelare utan problem.

En iaktagelse,då jag hade Diana KrallCd´n i min spelare och knackade lite på kabinettet så fick jag den att läsa vid ngt tillfälle.

Då spelaren läser alla andra, även bra brända utan problem men inte ovan nämnda exempel.

Hur ska jag tolka detta,börjar lazern ge upp eller är det bara relaterat till skivan (trots att den fungerar i de 4:a andra spelarna).

Obs:Har rengjort spelaren och lazern i helgen så det är inte problemet.

Känns inte kul att ha känslan att lazern kanske är på väg bort så att säga,vad tror ni/vad är era erfarenheter?

Det är första gången jag stöter på ett sånt här problem.

Tacksam för svar

Peder :)

Posted

Jag har ingen erfarenhet av Naim, men när lasern dog på min Linn Genki så betedde den lite annorlunda.

Felen på Genkin uppträdde intermittent, dvs ej återupprepbara gång på gång. Från början av "sjukdomstiden" så kunde den spela rätt långt in på en låt för att sedan "tappa spåret" och antingen hoppa till nästa eller så bli stående och "tomläsa" utan att få "träff".

Ibland (inte alltid) så gick det bra att trycka ut skivan och trycka in den igen.

Och precis som din upplevelse, i alla andra cd-spelare gick skivorna klockrent :evil: .

Med tiden som sjukdomsförloppet gick, blev symptomen värre och till sist var det som att ha funktionen "intro scan" fast på crack ungefär - spelaren skippade vilt mellan spåren och körde ca 5-10 s i början på varje spår innan den hoppade till nästa. Till sist läste den ingenting och lade sig helt sonika ner och dog :diss:

Jag har ingen aning om lasern på din CDS håller på att gå och fiska eller om det är något annat, skulle råda dig till att posta på Naims forum (om du inte redan gjort det) alternativt kontakta Erik E i Luleå (då du väl bor i Norrbotten, right?), han är mycket erfaren och duktig på Naim.

Hoppas du undviker laserdöden

Cheers / stargazer

Posted

Hej Stargazer, ursäkta att min förkortning blev fel.Det skulle vara CDP,dvs CD-player.

Nu blev det istället CDS = en av Naims Cd-spelare.

Där ser man hur det går när man försöker var lite ungdomligt internationell i språket :shy: .

Men som sagt problemet finns bara på denna (Diana Krall) skiva plus sämre brända,tack för att du delade dina erfarenheter.

Några andra som har erfarenheter,kan det bara vara så att just denna skiva är ett måndagsex,eller ska man förbereda sig på det värsta.

Posted

Kan Krall vara kopieringsskyddad? Märkliga ting sker med kopieringsskyddade skivor på olika spelare. Jag råkade ut för en såna skivor på min Meridian-spelare. Skivorna spelade ibland och ibland inte, det var ingen konsekvens i beteendet. :( Meridian använder DVD-läsare i sina nya spelare så skivan kan ha fått för sig att jag stoppade den i en dator. :)

Mitt tips är att det har med kopieringsskydd att göra, går skivan att spela upp i datorn?

Posted

Hej Mikael2,jag ska prova att spela den i datorn,tack för tipset.Har försökt hitta ngt om kopieringsskydd i texten på skivan,men icke.

Brukar det inte vara utskrivet om skivan är kopieringsskyddad?

Posted

Det händer att det inte står. men är den det så lär det inte stå "compact disc" på den iaf.

Ha det bäst

J