Timbre™ Posted October 25, 2005 Posted October 25, 2005 Lugnet före anstormningen... :cool: Radisson Hotell rum 41 var stilla och lugnt denna tidiga söndagsmorgon när ringduvorna fortfarande ruskade på sig i ett gulnande lövverk utanför fönstret. Ett stycke stillsam bossanova, en högtalarpremiär på svensk mark och den åttonde () timmen var redan slagen. Dags för Vivid Audio, Octave och Finite Elemente. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Åtta elektronikkomponenter från Octave i detta rum. En utställningsstilistisk beräkning eller kanske bara ett slumpmässsigt sammanträffande... Vi börjar bakifrån och går direkt på den integrerade "Vollverstärker" V70. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Med pentodbestyckning på utgångssidan i form av 4st KT88 eller 4st 6550 kan V70 lämna 2 x 70W i 4 ohm. Nätdelen är på 700W och för ytterligare stabilitet under svårare förhållanden samt för nätavstörning finns en separat Octave Black Box att tillgå som extrautrustning. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Fem stycken linjeingångar RCA och en tape out. Väldimensionerade utgångstransformatorer av egen tillverkning som med lindningsteknik efter husets eget recept ger en "perfekt symmetri" i denna push/pull-konstruktion. Med en Black Box i strömförsörjningen kan man även ge sig på högtalare med mycket låg verkningsgrad enligt Octave Audio. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Med närapå halverad nätdel och bestyckad med 4st EL 34 finns även en Octave V40 i sortimentet. Här skall man enligt produktbladet undvika högtalare som dyker under 2 ohm i impedans. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 V 40 kan lämna 2 x 45W i 4 ohm och antalet ingångar/utgångar är detsamma som för V 70. Dock saknas möjlighet att ansluta en Black Box och skillnaden i vikt är 3 kg. Ett V 40 väger 20 kg utan skyddskåpan som ju förändrar hela looken på dessa förstärkare... V 40 i dagsljus blandat med lampans sken. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 I de bakre regionerna fanns även en centerhögtalare C1 vilken tar oss raka spåret söderut från Tyskland till Afrika. Vivid Audio med säte i Kwazulu Natal, South Africa startade som ett samarbetsprojekt mellan Bruce Gessner, Deone Gessner och Philip Guttentag. På ett tidigt stadium anslöt sig Laurence Dickie med ett antal egenutvecklade högtalarelement i bagaget och ett resultat av dessa förenade krafter kan beskådas här nedan. Kabinettet är gjutet av molekylära XL-partiklar blandat med kolfiber och metall. Denna högtalare liksom de övriga två modellerna K1 och B1 kan fås i fem färgvarianter, alla i metallicfinish: Oyster Grey, Graphite, Sahara Beige, Pearl White & Copper. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Elementbestyckningen blir ju då lite av ett kapitel för sig med domer och koner i aluminium. En modell för respektive bandbredd och D26 Tweeter sträcker sig över 44kHz, D50 High Frequency Driver är avsedd att täcka området 880Hz till 4kHz och C125 Low Mid Driver tar hand om det lägre registret. I D26 används Neodyniummagneter och D50 har en betydligt bredare återgivningskapacitet än det område den är satt att täcka upp. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Här hittar vi samma drivers med dubbla C125 i modellen K1. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Tar man sig en titt på de två övre elementen i produktbladet kan man inte undgå att tänka på Bowers & Wilkins Nautilus. Den bakre akustiska kammaren eller som det kallas "an inverted exponential horn" ger en form som påminner om Nautilusdiskanterna. Laurence Dickie har som eliot skrev ett förflutet hos Bowers & Wilkins. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Även denna uppställning behöver elektronik och mitt i högtalarpremiären står en hel samling Sverigepremiärer på en och samma plats. Förutom signalkällan som är en Teac Super Audio CD Player X-01 Esoteric duggar Octavepremiärerna tätt... I mitten längst ner en trio Black Boxes, de separata nätdelarna som även kan användas till V70 och V50. Quote
datar Posted October 25, 2005 Posted October 25, 2005 "Vollverstärker" V70 Finns den originalmonterad i Volvos V70 modeller också? :cool: Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 Monoblocken MRE130 kan hantera lågimpediva högtalare från exempelvis Avalon Acoustics och effekten är 140W i 4 ohm. Utgångssteget bestyckas med 4 st KT88 eller 6550 och justeringsmöjligheter öppnar upp för optimal prestanda. De små rören längst fram är ett par ECC82 och ett 6C5. Förstärkarhyllan från Finite Elemente är som synes av det robusta slaget och av den typen som blir läckrare ju mer man studerar den. Måste tillhöra familjen pagode. Quote
Timbre™ Posted October 25, 2005 Author Posted October 25, 2005 "Vollverstärker" V70 Finns den originalmonterad i Volvos V70 modeller också? :cool: Frågan är vilken som kom först... Quote
Bravo Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Nytt och blandat. Sydafrika låter ju spännande. Quote
juha Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Detta rum missade klart jag Gammalt B&W fan som man är så var nyfikenheten på topp, spetsar efter lyssnings intryck Quote
Guest mikael Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Ja det var en trevlig demonstration som man bjöds på i detta rum. Undrar dock om inte ett stort krellsteg eller liknande hade gjort ett bättre jobb än OCTAVE trots att han som demade menade på motsatsen.... /Mikael Quote
Guest patrikcaesar Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Ja det var en trevlig demonstration som man bjöds på i detta rum. Undrar dock om inte ett stort krellsteg eller liknande hade gjort ett bättre jobb än OCTAVE trots att han som demade menade på motsatsen.... /Mikael <{POST_SNAPBACK}> Nja, nu sa jag ju aldrig att just ett stort Krellsteg hade gjort ett "sämre" jobb eller att Otcaven gjorde ett "bättre" jobb, dock passar högtalarna bra ihop med Octave, men det är ju som sagt alltid ens egna öron som måste bestämma vad man gillar. Jag tror säkert att de låter mycket bra med de stora pjäserna från Krell. Lyssnar just nu på monster från Holfi, MUMS! Annorlunda mot Octave, bättre eller sämre, ja där finns så många parametrar att ha i åtanke så jag kan inte avgöra det, men det låter annorlunda, så mycket är säkert. Jag måste också säga, eller skriva att en seriös utvärdering av en anläggning inte är möjlig på en mässa, ju högre upp i highend klassen man hamnar desto viktigare är det att man ger rätt förutsättningar till en anläggning. Jag har dock hävdat att rör i den högre highend skalan inte alls låter vad man kunnat förvänta sig utav "rör" det finns ofta rejäla resurser med mycket upplösning, kraft och fast bas, vilket en tysk tidning testade en gång med Convergent Audio Technology, med just TUNGA transistor slutsteg med mångdubbelt högre effekt och slutsatsen blev att CAT:en hade mest dynamisk förmåga. Vi är tyvärr inte vana vid att höra riktigt tunga pjäser i Sverige av rörfabrikat och lever väl kanske många av oss i tron att rörslutsteg inte har en chans mot tunga transistor dito. Men får ni tillfälle att lyssna på dylika, så skall ni se att ni verkligen blir förvånade. Jag har blivit det i alla fall. Quote
Timbre™ Posted October 26, 2005 Author Posted October 26, 2005 Vi är tyvärr inte vana vid att höra riktigt tunga pjäser i Sverige av rörfabrikat och lever väl kanske många av oss i tron att rörslutsteg inte har en chans mot tunga transistor dito. Gjorde själv den upptäckten efter tjugo års förutfattade meningar om rörförstärkeri. Hade kunnat satsa skivsamlingen på att rören var transistorer och tvärtom. Som tur var körde vi inget vadslagningsblindtest... Quote
Timbre™ Posted October 26, 2005 Author Posted October 26, 2005 När vi ändå är inne på ämnet rör passar det bra att gå vidare till försteget. Octave HP 500 SE är rörbestyckat även om det inte syns vid första anblicken. SE står för Special Edition och detta försteg byggs i endast ett hundra exemplar. Samtidigt är upplagan en hyllning till Stereophile. De aktuella rören är 1 st ECC 82 i ingångssteget och 2 st EF 184 (D3A från Siemens) i utgångssteget. Fyra ingångar varav samtliga RCA, plus en tape out. På utgångssidan är det välförsett med dubbla RCA samt dubbla XLR. Mycket användbart om man har tänkt sig att leva med ett aktivt försteg under en lång hifitid och två par balanserade utgångar öppnar upp för diverse uppställningsvarianter. Quote
IcedEarth Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Äre detta företag som tar in Esoteric i Sverige? Skulle ju vara skoj om dom gjorde det för det finns väl ingen som gör det nu? /rillo Quote
Guest gurkan Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Tyckte ljudet var avspänt med ett härligt djup. Däremot upplevde jag det lite beslöjat. Hade velat lyssna på anl med en annan kabel än Harmonic. Quote
perra_e Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Jag tyckte att det var en av de bästa högtalarna på mässan att hantera basen i de små rummen. Förvånansvärt lite bumlighet. Det var även en trevlig demo med en mängd icke audiofila skivor som var väldigt roligt att lyssna på. En låt spelades från Stockfish med, var det Chris Jones? Imponerande håll i basen i alla fall på denna svåra skiva i många system och eller rum. Quote
Timbre™ Posted October 26, 2005 Author Posted October 26, 2005 Äre detta företag som tar in Esoteric i Sverige? Skulle ju vara skoj om dom gjorde det för det finns väl ingen som gör det nu? Jag vet inte om det finns någon regelrätt import av dessa produkter till Sverige. Teac har ju lyckats få ihop en exklusiv skara digitalprylar under samlingsnamnet Esoteric med DA-konvertern D-01 och SACD-transporten P-01 i spetsen. Den integrerade spelaren X-01 Esoteric med Teacs VRDS-teknik i drivenheten. Ett drag i vibrationsbekämpningens tjänst. Quote
Timbre™ Posted October 26, 2005 Author Posted October 26, 2005 Högtalare arbetar i luft och en större luftvolym runt K1 hade nog inte skadat men nu är det som det är på mässor och man får försöka bortse från omständigheterna. Avspänt är en bra sammanfattning av intrycken och bär man på förutfattade meningar om metalldomer i allmänhet och aluminiumdomer i synnerhet kan det vara dags att ompröva dessa. Här var det oansträngt med en dragning åt laidback och den tonala balansen var mycket tilltalande. Under den inledande timmen snurrade Eliane Elias hela tiden och jag kom på mig själv flera gånger med att dras in i musiken istället för att koncentrera mig på kameran. Engagerande utan att vara analytiskt och med större spelplan är förmodligen detta en riktig höjdare. Kablaget kom som sagt från Harmonic Tech. Quote
Uniconnect Posted October 26, 2005 Posted October 26, 2005 Äre detta företag som tar in Esoteric i Sverige? Skulle ju vara skoj om dom gjorde det för det finns väl ingen som gör det nu? /rillo <{POST_SNAPBACK}> Uniconnect & Caesar Distr hade nöjet att få presentera Esoteric x-01an på mässan som för övrigt var helt ny från kartong (vilken känsla). Teac står för distributionen i Sverige, så det är bara att kontakta närmsta återförsäljare. Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Söndagens förste lyssnare har bänkat sig och vi tackar Patrik Caesar & Octave för en fin start på dagen... :cool: Octave Audio Vivid Audio finite elemente En yrvaken ringduva utanför fönstret - kanske en smyglyssnare... Quote
Guest mikael Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 ->patrikcaesar Okej då har jag tolkat det du sa fel . Kan ju säga att iallfall jag lever i tron att rörsteg inte riktigt kan matcha tunga tranistorsteg, och det hade varit intressant att höra en demo där man just skiftade mellan rör och ett transistorsteg. Jaja tack ändå för en bra demo, med mycket intressant musik, och spännande åsikter. /Mikael Quote
Timbre™ Posted October 27, 2005 Author Posted October 27, 2005 Kan ju säga att iallfall jag lever i tron att rörsteg inte riktigt kan matcha tunga tranistorsteg, och det hade varit intressant att höra en demo där man just skiftade mellan rör och ett transistorsteg. Har haft samma uppfattning men om Audionet Amp II Max och Accuphase M-8000 räknas som tunga transistorslutsteg kan jag lova dig att det finns rörförstärkare som matchar. Quote
Guest patrikcaesar Posted October 27, 2005 Posted October 27, 2005 ->patrikcaesar Okej då har jag tolkat det du sa fel . Kan ju säga att iallfall jag lever i tron att rörsteg inte riktigt kan matcha tunga tranistorsteg, och det hade varit intressant att höra en demo där man just skiftade mellan rör och ett transistorsteg. Jaja tack ändå för en bra demo, med mycket intressant musik, och spännande åsikter. /Mikael <{POST_SNAPBACK}> Ja Mikael, tyvärr är det ju så att som jag nämnde i tidigare inlägg så finns det tyvärr inte så mycket av de riktigt tunga varorna när det gäller rörsteg, varken för eller slut, det kräver också sin man att koppla upp det där, för som jag nämnde då jag demonstrerade anläggningen på mässan, är det en balansgång som inte är den lättaste att få till. Jag känner till ett par riktigt skickliga killar som kan, men erkänner gärna att jag själv inte är ett sådant fullfjädrat ess. Det roliga med vår hobby är dock att man lär sig hela tiden och får en konstant ström av intryck från trevliga människor, som i stort sett alltid i mitt tycke har något att tillföra som man kanske inte tänkt på tidigare. Tacksam för alla åsikter, kritik, vilket jag tar som positivt, man kan alltid lära sig något nytt om man har ett öppet sinne. MVH Patrik Quote
Recommended Posts