Jump to content

dynaudio, von schweikert, primare, thor


andreas .l

Recommended Posts

Nu startar jag ytterligare en tråd, delvis med funderingar kring tidigare svar, men också en del nya tankar.

Det system som jag har hemma nu består av

primare A30.1 ( denna äger jag , resten är hemlånat)

Vincent cd S3

von schweikert vr4jr

kablage transaprent musiclink plus

neotech högtlarkablage

och isotech premium nätkablage

och hur låter det då. Visst är ljudbilden fantastisk, i stort sett holografisk. visst presterar basen när det behövs och rösterna låter så naturligt som det bara går. men är det roligt att lyssna på då? Ja, i början men man tröttnar snabbt. kanske beror på det på just fördelarna, att den är lite väl analytisk att man undermetvetet koncentrerar sig mer på detaljer än musiken.Det saknas dessutom en hel del kött. diskanten blir efterhand snudd på vass och tar över på många inspelningar, framföallt symbaler har en förmåga att överrösta mycket i mellanregistret. Vassa disaknter är något som jag är lite alergisk mot även fast jag vant mig betydligt mer den sista tiden. Audiovectors diskant är något jag inte stor ut med i 2 minuter medans dynaudio har en diskant som är mjuk för örat utan att för den sakens skull tappa detaljer. Von schweikert låter bra i någon timme, sen är man trött på det.

Mina funderingar i dagsläget är att helt avstå från von schweikert och köra på dynaudio istället (den modell jag lyssnat på är 72 se). det är billigare, låter behagligare men saknar en del detaljer och djup. diskanten är mer laidback istället för "i ansiktet", vilekt ger mindre närvaro.

I gengäld så ger dynaudio mer kött och behagligare ljud samt att diskanten aldrig tar över.

Eftersom primaren inte riktigt orkar med dynaudio 100% och att dynaudio av någon obegriplig anledning inte går att bi-ampa trots sin tröghet så fudnerar jag på att byta stärkare till en annan integrerad historia. men vad.

det som jag lätt kan få fram är Bladelius Thor mkII.

någon som testat thor eller tidigare advantage med dynaudio? jag kan lägga ca 25´ - 30´ på högtalare. men billigare är alltid att föredra.

Jag har öven fått erbjudande att köpa QRS saturnus för runt 20´. Någon som kan säga några ord om denna? QRS mindre modeller som Luna och Merkurius gillade jag inte så mycket. ganska trist ljud med dålig pondus i basen.

Link to comment
Share on other sites

Nu startar jag ytterligare en tråd, delvis med funderingar kring tidigare svar, men också en del nya tankar.

Det system som jag har hemma nu består av

primare A30.1 ( denna äger jag , resten är hemlånat)

Vincent cd S3

von schweikert vr4jr

kablage transaprent musiclink plus

neotech högtlarkablage

och isotech premium nätkablage

och hur låter det då. Visst är ljudbilden fantastisk, i stort sett holografisk. visst presterar basen när det behövs och rösterna låter så naturligt som det bara går. men är det roligt att lyssna på då? Ja, i början men man tröttnar snabbt. kanske beror på det på just fördelarna, att den är lite väl analytisk att man undermetvetet koncentrerar sig mer på detaljer än musiken.Det saknas dessutom en hel del kött. diskanten blir efterhand snudd på vass och tar över på många inspelningar, framföallt symbaler har en förmåga att överrösta mycket i mellanregistret. Vassa disaknter är något som jag är lite alergisk mot även fast jag vant mig betydligt mer den sista tiden. Audiovectors diskant är något jag inte stor ut med i 2 minuter medans dynaudio har en diskant som är mjuk för örat utan att för den sakens skull tappa detaljer. Von schweikert låter bra i någon timme, sen är man trött på det.

Mina funderingar i dagsläget är att helt avstå från von schweikert och köra på dynaudio istället (den modell jag lyssnat på är 72 se). det är billigare, låter behagligare men saknar en del detaljer och djup. diskanten är mer laidback istället för "i ansiktet", vilekt ger mindre närvaro.

I gengäld så ger dynaudio mer kött och behagligare ljud samt att diskanten aldrig tar över. 

Eftersom primaren inte riktigt orkar med dynaudio 100% och att dynaudio av någon obegriplig anledning inte går att bi-ampa trots sin tröghet så fudnerar jag på att byta stärkare till en annan integrerad historia. men vad.

det som jag lätt kan få fram är Bladelius Thor mkII.

någon som testat thor eller tidigare advantage med dynaudio?  jag kan lägga ca 25´ - 30´ på högtalare. men billigare är alltid att föredra.

Jag har öven fått erbjudande att köpa QRS saturnus för runt 20´. Någon som kan säga några ord om denna? QRS mindre modeller som Luna och Merkurius gillade jag inte så mycket. ganska trist ljud med dålig pondus i basen.

Tjena!

Har själv Vr-4jr och jag upplever inte mina som direkt "Diskant Dominerade" eller att jag blir lyssningstrött! Därimot i början P.G.A Takreflexen (Dom lutar ju uppått en aning) så blev det vasst!

Är det Rör i Vincenten??

Jag har själv Rör i min CD och blev väldigt behagligt, men som sagt Smaken är som baken "Delad" :) låg humor på Måndags kvällen!

Lycka till

/Sjösse

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Har själv Vr-4jr och jag upplever inte mina som direkt "Diskant Dominerade" eller att jag blir lyssningstrött! Därimot i början P.G.A Takreflexen (Dom lutar ju uppått en aning) så blev  det vasst!

Är det Rör i Vincenten??

Jag har själv Rör i min CD och blev väldigt behagligt, men som sagt  Smaken är som  baken "Delad" :) låg humor på Måndags kvällen!

Lycka till

/Sjösse

Tjena Sjösse.

Jo det stämmer att det är rör i vincenten, det mjukar ju upp ljudet och gosar till det sådär som bara rör kan göra.

Så du löste det med akustikplattor i taket då alltså? Du kanske kan ge lite tips? jag har nämligen ingen aning om vem jag ska fråga.

Jag har då ett rum på ca3,8*5,6, varv ena kortsidan består av fönster som ca 55cm, sen är det då listor emellan varje. motsatt kortsida(!) består av 1/3 öppning till hall ganska långt ut på sidan, resten vägg. bägge långsidorna är vägg. Allt är i härlig betong förutom golvet som är av någon slags parkett som gungar lite lätt och knarrar härligt när man kliver på det, allt i sann 50talsanda.

Ja har provat bägge möbleringarna , alltså kort resp långsida. På kortsidan så hamnade jag själv ca 3,5m från högtalarna och just där var det väldigt basfattigt. Allt annat var bra. men jag placerade dom nu längs med långsidan och då bara 30cm från väggen, jag själv hamnade bara 2m från högtalaran och hade dom ca 1,8m ifrån varandra med sämre stereoperspektiv och bumlig bas som följd.

Bägge möbleringarna ger en i längden på snudd till jobbig diskant.

Högtalarbottnarna är tomma och alltså inte fyllda med sand/bly etc. Har du fyllt dina och vad har du upplevt för skilnad? Just nu tycker jag som sagt att det är lite bumligt.

Jag ska fråga Björn om jag kan ha dom några dagar till och provfylla men det vore bra om någon med erfarenhet kan säga några ord om hurvida det är lönt eller ej. Det ska enligt utsagor vara en del jobb bakom det.

Ytterligare tips på förbättringar och tweaks som kan förbättra ljudet välkommnas.

t.ex. har jag både stärkare och CD på golvet mellan högtalarna, känns ju inte som en helt stabil lösning.

Jag har iaf kollat fasen, och fasen vilken skillnad det belv när jag vände den på rätt håll. ytterligare sämst humor en övertrött måndagskväll.

mvh

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har just bytt till Dynaudio pga en helt omöjlig diskant. Diskantens omöjlighet berodde i sin tur på ett rumsbyte, och att högtalarna hette Thiel. Gåshudsdiskanten (i positiv mening) är tyvärr borta, men å andra sidan kan jag nu spela annat än audiofilskivor. Tycker att jag förlorat glöden i ljudet, men å andra sidan har jag i stort slutat lyssna på detaljerna, för att istället bara spela musik. You win some - You loose some...

Jag kör ett PS audio HCA-2 till mina Contour 1.8mkII. Upplever inte på något vis att slutsteget skulle ha problem med högtalarna. Använder till detta steg ett rörförsteg, Xindak XA3200S mkII. (Det senare sk "kina-import") . Har f ö hört kombon A31 och DA 72, vilket jag inte tyckte innebar särskilda problem för stärkaren. Men visst är DA väldigt stärkarberoende, mer så än många andra. Byt en sak i taget om du ska byta.

mvh Bjarne

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Andreas!

Jag köpte för takreflexen Dacron Plattor från http://www.akustikmiljo.com/public/dokumen...=44&parent01=14

Dessa heter Sund jag köpte 4st 40mm tjock 1,20x 60cm tror jag Ca: 1000kr

Jag fick rekomendationen när jag pratade med SvanåMiljö teknik!

Mina Högtalare är fyllda med Blästersand, skillnad... vet ej fyllde direkt vid montering!

Ägde tidigare Vr-2:an och på dessa blev Basen/Mellanregister Stramare, så det borde vara lika på dessa!

Jag provade att möblera om i Helgen satte anläggningen på Långsidan, då blev en Högtalare "utanför mitt dämpade tak område" Resultat Det lät regällt Vasst på Vänster sida ;) .

Jag är själv på G med mitt rum, SKALL fixas nu i Vinter!

Lycka till!

Mvh

/Sjö

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Andreas!

Jag köpte för takreflexen Dacron Plattor från http://www.akustikmiljo.com/public/dokumen...=44&parent01=14

Dessa heter Sund jag köpte 4st 40mm tjock 1,20x 60cm tror jag Ca: 1000kr

Jag fick rekomendationen när jag pratade med SvanåMiljö teknik!

Mina Högtalare är fyllda med Blästersand, skillnad... vet ej fyllde direkt vid montering!

Ägde tidigare Vr-2:an och på dessa blev Basen/Mellanregister Stramare, så det borde vara lika på dessa!

Jag provade att möblera om i Helgen satte anläggningen på Långsidan, då blev en Högtalare "utanför mitt dämpade tak område" Resultat Det lät regällt Vasst på Vänster sida  ;) .

Jag är själv på G med mitt rum, SKALL fixas nu i Vinter!

Lycka till!

Mvh

/Sjö

Dom är inte sandfyllda och säljaren vill inte att jag gör det eftersom det tydligen är svårt som fasen att tömma dom sen om jag nu inte köper dom, varför nu det skulle behövas?

Det känns som att jag hela tiden omvärderar V.S4jr. Efter lite kabelbyten så låter det bättre. Enligt affären är dessa bara spelade några tiotal timmar och inspelningstiden sägs ligga närmare 300h.

Vissa inspelningar och framförallt på höga volymer så ändras ljudkaraktären så att diskant/mellanregister tar över och basen tappar lite kontur och en del botten, samt blir det bulligt, fast det är ju rummet och det ska åtgärdas.

Tror inte att Primaren orkar med riktigt fullt ut så en Thor mkII kommer på besök över helgen för att testa om den kan fixa till ljudet.

Kan ju bli aktuellt att köpa VS om dom låter bra med thoren och skaffa en sådan senare i vinter. Man kan trots allt överleva en vinter på nudlar och te.

ja just , akustikplattor ska införskaffas så snart som möjligt också. det behövs oavsett vilka högtalare det blir. klappar man händerna i rummet så spelar hörnen mungiga i flera sekunder så det är ganska framhävande resonanser som säkerligen, som sjösse sa, påverkar vassheten och otydligheten i diskanten på hög volym.

Sjösse: vilken musik lirar du på dina högtalare då? själv kör jag mycket inom synth/metall/rock . Trevligheter som mike oldfield , pink floyd och the cure spelas flitigt just nu.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg

Hur ser rummet ut? Har du mätt efterklangtiden etc? Sådan saker får en att bli lyssningstrött tämligen snabbt, att byta grejor tror jag inte är lösningen för dig

Link to comment
Share on other sites

Hur ser rummet ut? Har du mätt efterklangtiden etc? Sådan saker får en att bli lyssningstrött tämligen snabbt, att byta grejor tror jag inte är lösningen för dig

Som nämnt innan är rummet 3,8*5,6 och i betong.

Jag har inte mätt något. men jag gissar på att efterklangen är MYCKET hög eftersom ett handklapp resulterar i någon slags mungiga.

rydberg: har du också VS, eller haft liknande problem?

Jag får ha högtalarna tills på måndag och det vore ju faktiskt väldigt synd om dom nu låter bra om man får upp ett par akustikplattor. Jag är verkligen novis när det gäller akustik och undrar om det räcker med en hylla bakom lyssningpossitionen med lite grejjor på eller om man ska dämpa där, eller diffusera. och hur är det bakom högtalarna, ska där dämpas eller diffuseras? och vad kan man ha på väggen mellan högtalarna? jag har inget mellan högtalarna och det är helt tomt på väggen bakom. På väggen bakom lyssningpositionen hänger en såndär "högtalarfilt" eller vad det nu heter, ganska högt upp och det hjälpte ytterst lite. Tror den värsta reflektionen är i taket och kanske govlet. På golvet framför högtalarna ligger det en väldigt tunn matta, kanske ska man byta den mot en tjockare?

alla tips gällade akutiskförbättringar som inte kostar massor välkomnas snarast då jag bara har tills på måndag på mig. Funderar på att köpa ett par akustikplattor på byggvaruhuset för 250kr/kvm.

mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara efterklangs tiden som spökar, helt klart. Som Rydberg säger lyssnings trötthet kommer..garanterat. Byta grejer karusellen kan bli lång innan du kommer på var det egentliga felet är..rummet.

VR4jr har jag lånat från ljudcenter här i halmstad.

jag ska försöka få tag på någon som kan ställa upp och fixa med akustiken , eller iaf påpeka vad det är som är fel. Ska kontakta återförsäljaren.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
rydberg: har du också VS, eller haft liknande problem?

Jag har liknande problem, alldeles för lång efterklangtid. Jag har på prov testat att hänga upp tjocka tyggstycken och det blir ett väldigt positivt resultat och funderar nu på en permanent lösning med tilläckligt hög WAF. Har man lång efterklangtid så kan man på sin höjd spela gles musik och få ett bra resultat, spelar man mer komplexmusik fallar allt och man blir bara trött. Tyvärr inte så många som vill kännas vid sådana fenomen, de tror hellre på att nätkabeln har en för dålig stickkontakt eller liknande :D

Se till att få ditt rum uppmätt av en professionell akustiker som kan hjälpa dig att göra de vettigaste åtgärderna. Trail and error inom akustik tenderar nämligen att bara bli error :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag har liknande problem, alldeles för lång efterklangtid. Jag har på prov testat att hänga upp tjocka tyggstycken och det blir ett väldigt positivt resultat och funderar nu på en permanent lösning med tilläckligt hög WAF. Har man lång efterklangtid så kan man på sin höjd spela gles musik och få ett bra resultat, spelar man mer komplexmusik fallar allt och man blir bara trött. Tyvärr inte så många som vill kännas vid sådana fenomen, de tror hellre på att nätkabeln har en för dålig stickkontakt  eller liknande :D

Se till att få ditt rum uppmätt av en professionell akustiker som kan hjälpa dig att göra de vettigaste åtgärderna. Trail and error inom akustik tenderar nämligen att bara bli error  :app:

Så med tygstycken så löste du problemet med efterklang helt då eller?

Var hängde du dessa tygstycken?. jag har hängt två st filtar högt upp på väggen, precis där taket tar vid, bakom lyssningpositionen och det har hjälpt lite.

Bakom högtalarna har jag inget alls ännu. Ska köpa mer tyg (någon typ av högtalarfilt på biltema) och hänga bakom högtalarna.

Det stämmer att gles musik fungerar och komplex blir rörig som fasen.

Att hyra in någon som mäter ljudet låter dyrt. hificonsult tar väl en 500:- för ett besök och sen ska man ha prylar också.

filuren: jag har ambience normalt på 2-3, det blir värre när man vrider upp den till 5. detta kanske kommer lösa sig med tyg bakom högtalarna.

Högtalarna står ca 35cm från väggen och längre ut än så kan dom inte stå heller. Jag har då 2m mellan högtalarna och sitter själv 2,3m ifrån. Dom är invinklade ca 25grader också.

Alternativet är att placera högtalarna på kortväggen men då blir sweetspot mitt i rummet och där är det dåligt med bastryck. ska se om jag kan ha dom än längre från bakväggen och ha lyssningspossition längre bak i rummet. Det går dock inte hur långt bak som helst då det står en säng vid den väggen.

Jag har fått rådet att beställa 4 akustikplattor från Svanå. Dessa mäter 60*80

och ska placeras bakom resp högtare samt vid förstareflexen. 4st ligger på 1200:- vilket jag tycker verkar lite dyrt men det är säkert bra.

tack för alla svar föressten, ni är för snälla ni :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
Så med tygstycken så löste du problemet med efterklang helt då eller?

Var hängde du dessa tygstycken?. jag har hängt två st filtar högt upp på väggen, precis där taket tar vid, bakom lyssningpositionen och det har hjälpt lite.

Bakom högtalarna har jag inget alls ännu. Ska köpa mer tyg (någon typ av högtalarfilt på biltema) och hänga bakom högtalarna.

Det stämmer att gles musik fungerar och komplex blir rörig som fasen.

Att hyra in någon som mäter ljudet låter dyrt. hificonsult tar väl en 500:- för ett besök och sen ska man ha prylar också.

Nej inte helt men det var ett steg i rätt riktning. Det gäller även att dämpa efterklangen jämt över hela frekvensregistret annars kan man få nått som folk (felaktigt) brukar kalla för överdämpat (det är ju egentligen underdämpat). 500 för ett besök tyckte jag lät billigt men sen ska man som sagt ha in massa fula o dyra saker också. Nej, bättre att hyra in någon som anlyserar rummet och sedan ritar en skräddarsydd lösning som man sedan bygger själv, snyggare, effektivare och antagligen billigare. Ingvar Öhman i Sthlm sysslar ju med detta och resultaten brukar bli väldigt bra. Tror även Johan Lindroos aka Knoppen gör en del sådana arbeten.

Att investera i rummet kanske känns dyrt men tänk på hur mycket du lagt på prylarna! De pengarna bli ju helt bortkastade om de inte spelar i ett hyggligt rum :)

Jag o Zvenzzon mätte upp mitt rum för nån vecka sedan, detta är en mätning av efterklangtiden, på tok för lång som synes (detta var utan tygstyckena, har tyvärr ingen mätning med de upphängda)

Länk till efterklangmätning

Link to comment
Share on other sites

Nej inte helt men det var ett steg i rätt riktning. Det gäller även att dämpa efterklangen jämt över hela frekvensregistret annars kan man få nått som folk (felaktigt) brukar kalla för överdämpat (det är ju egentligen underdämpat). 500 för ett besök tyckte jag lät billigt men sen ska man som sagt ha in massa fula o dyra saker också. Nej, bättre att hyra in någon som anlyserar rummet och sedan ritar en skräddarsydd lösning som man sedan bygger själv, snyggare, effektivare och antagligen billigare. Ingvar Öhman i Sthlm sysslar ju med detta och resultaten brukar bli väldigt bra. Tror även Johan Lindroos aka Knoppen gör en del sådana arbeten.

Att investera i rummet kanske känns dyrt men tänk på hur mycket du lagt på prylarna! De pengarna bli ju helt bortkastade om de inte spelar i ett hyggligt rum  :)

Jag o Zvenzzon mätte upp mitt rum för nån vecka sedan, detta är en mätning av efterklangtiden, på tok för lång som synes (detta var utan tygstyckena, har tyvärr ingen mätning med de upphängda)

och jag som blev rekomenderad svanåns akustikplattor som mäter 60*80cm för 600kr paret, dock inget som jag beställt.

Hur lång ska efterklangstiden vara? jag har hört något om att allt under 3ms är tillräckligt bra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Rydberg
och jag som blev rekomenderad svanåns akustikplattor som mäter 60*80cm för 600kr paret, dock inget som jag beställt. 

Hur lång ska efterklangstiden vara? jag har hört något om att allt under 3ms är tillräckligt bra.

Ja 3ms rakt över har jag också hört, ska upp till IÖ på måndag, ska fråga honom vad man ska sträva efter (även om han hatar tumregler=dumregler) :)

Link to comment
Share on other sites

I dom olika rum jag ställt upp VR4jr i har jag märkt att dom gärna vill stå en bra bit ifrån bakväggen(gärna 2m) med ett ganska stort avstånd mellan varandra, och med ganska kraftig invinkling. Dom är mycket mer känsliga för att stå nära bakvägg än sidovägg enligt min erfaring.

Och är dom helt nya så kan jag förstå om dom låter vasst och kallt.

Lycka till.

/Amund

Link to comment
Share on other sites

I dom olika rum jag ställt upp VR4jr i har jag märkt att dom gärna vill stå en bra bit ifrån bakväggen(gärna 2m) med ett ganska stort avstånd mellan varandra, och med ganska kraftig invinkling.  Dom är mycket mer känsliga för att stå nära bakvägg än sidovägg enligt min erfaring.

Och är dom helt nya så kan jag förstå om dom låter vasst och kallt.

Lycka till.

/Amund

Har du ställt upp dom i "vanliga" rum med liknande mått som mitt innan?

Mitt rum på 3,8*5,6 är kanske är lite för litet för VS4jr trots allt. isåfall bara att ge upp och leta nytt. Ska iaf möblera om och sätta dom på kortväggen igen, fast nu en bra bit in i rummet närmare sidoväggen. Hur långt från sidoväggen rekomenderas?

I dagsläge står dom längs med långsidan och det blir väldigt kort till bakväggen.

Jag tror dom är spelade knappt 100h.

mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

jag lånade hem en bladelius thor mk2 och den fixade till det mesta. primaren var visst för klen, på tok för klen t.o.m. dessutom var thoren mjukare i diskanten än primare.

Sen kom juha över och lärde lite knep och fixade, säkert för er självklara, en förbättring som att lägga en matta mellan högtalarna. Detta tog bort en hel del efterklang och framförallt symbaler klingar nu ut mer naturligt och röster framhävs bättre. En del andra förättringar påpekade också och det kommer åtgärdas. Så ett stort tack till juha för hälpen och för ett trevligt besök.

Link to comment
Share on other sites

bekräftande servicen i butiken så kommer säljaren hem till mig och fixar med uppställning av högtalare samt installation av, till en början, 2st svanå akustikplattor samt en test med 4 om jag tycker det blir bättre.

det kostar gratis,,, men det är väl å andra sidan inte mer än man kan begära om man köper prylar för över 50´ :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...