Jump to content

Recommended Posts

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

OK jag förstår er mening och samtycker till viss mån, men jag tycker ändå rubriken är adekvat, kom gärna med förslag så kan vi enas om något.

En av anl till att jag skrev just västerländsk konsmusik var att slippa en debatt om att klassisk musik minsan är en särskild epok och inte ett täckande namn, vilket jag minsan blivit skriven på näsan själv om, därför tänkte jag att det är bättre att förekomma än att förkommas. Snacka om moment 22 :D .

Kul med en debatt dock, bara den inte svävar ut och blir helt OT.

Så fler förslag:

Rodrigo: concierto de aranjuez and more cd-80459 Telarc

Helt underbart ljud, mer luft än de typiska telarcinspelningarna.

Fantastisk sammansättning-Orkester med spansk gitarr som soloinstrument

Lite typisk nationalromantisk musik med spansklingande toner, 1900-tal

Imortal Adagios( :) ) Beethoven, John O`Conor cd-80484 telarc

Inte helt homogen akustik och ljudbild pga spännvidden i tid, 1985-1994 (olika lokaler och utrustning) dock oklandrigt ljud.

Steinway, härliga sonater, lite Best of, lagom dos Beethoven.

Aaron Copland The musik of america cd-80339 telarc

Pampig cowboy musik, lite humoristisk, storslagen, all västernfilm-musiks moder.

Fanfare for the common man, Quiet city, Appalachian spring, Rodeo, Billy the kid

allt detta på 1 st CD

Pieces pour théorbes francaises- José Miguel Moreno GCD-920106

Luta och Angelique, soloinstrument, fasansfullt rogivande.

Lika svalkande och avkopplande som en Icetea i högsommarvärmen.

Jag är lite osäker på när verken skrevs men kompsitörerna heter Béthune, de Visée och Lully mm, renässans tror jag. Nej tidigt 1700-tal tydligen, tack vare

Allmusic.com

Posted

Du behöver inte ändra den. Om du skulle gjort det så hade du kunnat kalla den för den västerländska klassiska musiken. För den västerländska konstmusiken kan betyda konstmusik som är gjord idag.

• 2 weeks later...
Posted

Hej allihopens nu har jag joinat ert forum!

Här kommer lite barocktips: Toccata Adagio Fuga nr 564 av JS Bach. Särskilt Adagiot är fint. :D Skivan är Meisterwerke Orgelwerke no 1 som är återutgivningar DG:s katalog. Ton Koopman spelar. Och som alltid spelar han väldigt bra. Ljudet är bra och det hörs verkligen om man har en baskapabel högtalare. :app:

En annan favorit:

German cantatas med Andreas Scholl counter tenor. Harmonia Mundi.

Verkar inte som den går att få tag på nu, inte på CDON iaf. Nedrans. :diss:

Ljudfavoriten är ändå Musical Book of Hours med ensemblen Pomerium. Medeltida körmusik. Mycket bra rumsupptagning och kör. DG. Midprice.

Posted

Är det någon som har tips på en bra inspelning av Mussorgsky´s "Tavlor på en utställning"? (Jag är mest intresserad av orkesterversionen, men piano är också intressant.) Jag har den på DG med Karajan, lite tamt. Bättre är då Eratos utgåva med Orpheus Chamber Orchestra. Det är de jag har, fler tips?

När jag ändå är igång - tips på bra inspelning av Rossini´s Wilhelm Tell?

Posted

:) Om man gillar äldre sakral musik kan jag bara inte låta bli att tipsa om mitt senaste fynd:

"La bele Marie" med Anonymous 4 skivnr HMU-907312

Skivan är förledande vacker i en utmärkt inspelning.

En rolig skiva med 1600-t. musik är "Luz y Norte", spanska danser av Ruiz de Ribaya. En skiva att bli glad utav.

Smaklöst har man i Sverge tagit fullpris även för den medföljande bonusskivan, 10 min. lång, som rätteligen borde medfölja gratis.

Dock säljs skivan på rean på Skivhugget.

Ett bättre alternativ är "Spanish Dances: Selections from Ruiz de Ribaya's "Luz y Norte". Detta är samma skiva utan bonusspår.

Posted

Berndt!

Mussgorgsky görs kanonbra av Reiner och CSO på en Living Stereo RCA 09026-61958-2. Allt är bra, ljud, framförande, bett.

/Erik

Posted

B0000026ZZ.01.LZZZZZZZ.jpg

Glöm inte bort hans operor som är det centrala i hans verk. Gillar man Tavlor på en utställning, så kommer man att älska hans operor. Samma typ av musik.

Förutom operan ovan så har han skrivit operan Boris Godunov.

Båda får mina högsta rekommendationer.

Posted

Tänkte bara skriva: NI HAR VÄL INTE MISSAT att TELARC sänkt flera av sina äldre inspelningar till midprice, så det är bara att köpa.

Vill rekomendera sir Mackeras tolkningar av Mozarts Symfonier framförda på morderna instrument men i ursprungliga uppsättningar och orkestreringar.

Lite ovant men skönt att tex andra stämmorna av violinerna sitter till höger, som på Mozarts tid. Symfonierna framförs enligt orginalanvisningar, även alternativa delar finns med, då är det bra med programerbar CD. :D

Särskilt vill jag rekomendera symfoni nr 40, på skivan finns även "Parissymfonin" nr 41 med men i nr 40 visar han sin storhet som konstnär inte bara som hantverkare.

Posted

Förresten.

Känner ni till någon bra sajt för köp av klassisk musik? Helst svensk.

Skivbutikerna i Jönköping har antingen klappat igen, eller så bryr dom sig inte om något så obskyrt som klassisk musik.

T.o.m. Naxos-skivor har blivit svåra att få tag på.

Kulturens skymning!

Posted

:) Jo, tre siter finns det i alla fall. även om skivhuggets skivor kan vara svåra att räkna ut vilka de är, men går oftast efter lite möda och letande på andra siter med utförligare information.

Skivhugget

CDON

Toccata

Den sista har bara klassisk musik i stort sett, även om utbudet inte är överdrivet stort.

Posted

Jag har faktiskt handlat lite från Toccata.

Intressant utbud på lite mindre kända verk och skivbolag.

Krisen inom den klassiska skivbranschen beror väl på att marknaden är mättad efter att den hundratolfte inspelningen av Beethovens 5:a givits ut.

Tyvärr verkar detta aldrig ha slagit skivbolagsdirektörerna, att vi kanske nöjer oss med en inspelning av 5:E symfonin hemma i skivhyllan istället för 110 olika, och att dom stora skivbolagen borde försöka lansera lite annan musik om dom vill fortsätta att sälja skivor.

Så det är upp till dom små skivbolagen att ge ut mindre kända, men bra verk.

Och dom hittar man hos Toccata.

Posted

Jag tycker INTE att det räcker med en inspelning av varje verk eftersom de kan skilja otroligt mycket och ha skilda kvaliteter. Vissa verk har jag mer än fem inspelningar av och vill inte vara utan någon. Beethovens pianosonater är ett exempel.

/Erik

Posted

:) Jodå, visst kan flera inspelningar av ett verk vara berättigat, men har man fem stycken köper man nog inte femton till, här har "Björn-Ola" rätt.

Det finns som sagt en uppsjö av underbar oinspelad och otolkad musik därute som bara väntar på att spelas in och ge en större bredd inom den klassiska sektorn.

Posted

Dessutom finns det en uppsjö redan inspelad musik som slår dagens på fingrarna när det gäller såväl framförande som ljudkvalitet. Sen vet jag inte om "Björn-Ola" har rätt när det gäller mig.

Hur kan du veta att musiken är underbar om den inte är inspelad?

Dagens skivtips får bli Scherbakov spelandes Liszts Beethoventranskriptioner på Naxos. Kanon!!

/Erik

Posted
Hur kan du veta att musiken är underbar om den inte är inspelad?

Genom att den spelats på radion.

Ett exempel är Stenhammars opera "Gillet på Solhaug".

Ett verk fullt i klass med vilken Puccini-opera som helst.

Hur många hade för 10 år sedan hört talas om Ivar Hallström?

Nu finns åtminstånde några operor av honom utgivna.

Hur är det med Kallstenius verk?

Gustav Bengtsson?

Bara några exempel.

• 3 months later...
Posted

plundins klassiskmusik CD top-tie (utan inbördes rangordning, ljud från A - C med +/-)

Béla Bartòk - Pianokonserter 1 - 3

Géza Anda / RSO Berlin / Ferenc Fricsay

Deutsche Grammophon "The Originals" 477 399-2

Musikaliskt kan jag inte tänka mej bättre framföranden av någon av Bartok's tre pianokonserter, Stereoinspelningar från 1960/61, Ljud : B+

--

Franz Berwald - Stråkvartetter 1 - 3

Yggdrasilkvartten

Bis CD-759

Yggdrasilarnas bästa inspelning, spänstigt, ellegant med mycket liv - man får hoppas att ombildningen av kvartten kommer att bli lika bra som dom var på denna CD (R : 1996 / L : A).

--

Bedrich Smetana - Ma vlast (Mitt land)

Tjeckiska filharmonin / Rafael Kubelík

Supraphon 11 1997 - 2

Liveinspelning från 1990 års Vårfestival i Prag, Kubelík dirigerar sin orkester för första gången efter 45 år (eller så) i exil - tiden står stilla, magiskt musekanteri. (R : 1990 / L : C+)

--

Dmitrij Sjostakovitj - Konserter för Violin, nr 1 och Cello nr 1

David Oistrakh (violin) / New York Philharmonic / Dmitri Mitropoulus

Mstislav Rostropovich (cello) / Philadelphia Orchestra / Eugene Ormandy

Sony Classical "Masterworks Heritage" MHK 63327

Musekanteri på högsta nivå (R : 1956 & 1960 / L : Mono B)

--

Joseph Haydn - Sex Stråkkvartetter op 20

Mosaiqueskvartetten

AstréeAuvidis E 8784

Några av hadens bästa stråkkvartter (det finns bort åt 75) spelade med historiska instrument och stämning - har en känsla av att vara gjorda på rätt sätt, mycket liv trots att där finns ett stort mått av akademi. (R : 1990 / L : A)

--

Petr Tjajkovskij - Pianotrio op 50

Fujita pianotrio

Intim Musik IMCD 085

Jag är en aning partisk eftersom jag totat ihop omslaget - men man blir förvånad att tre späda systrar från Japan kan musicera på så här hög nivå. Skivan innehåller även tre pianostycken av PIT's mentor Nikolaj Rubinstajn. (R : 2002 / L : A - och det säger jag inte för att jag är partisk, ljudtekniker är en av Bis engelsmän, Jeffery Ginn)

--

Dmitri Sjostakovitj - Symfoni nr 13 (Op. 113)

Vitaly Gromadskij (bas) / Körer / Moskvas filharmoniker / Kirill Kondrashin

Russian Disc RD CD 11 191 (Denna kan vara något svår att få tag på, skivbolaet har lagt ner, men jag tror att don finns omutgiven av nått Koreanskt bolag)

Skall man bara höra en Sjostakovitj symfoni så bör man nog (enligt mej) bestämt satsa på de trettonde, den innehåller alla ingredienser som gör Sjostakovitj till en av Sovjets största tonsättare (Hörs det att jag är Sjostakovitjfreak??) - Den innehåller, smärta, glädje, underfundig cynism. Denna inspelning är från det andra framförandet 1962, men vågade inte starta bandspelaren vif den första konserten eftersom "man" fruktade politbyrons förlängda arm. Magisk!! (R : 1962 / L : C-)

--

Gustav Mahler - Symfoni nr 3

Kerstin Meyer (alt) / Halléorkestern / John Barbirolli

BBC Legends BBCL 4004-7

Lika dant här, tänker du bara prova en Mahler symfoni så är detta den jag skulle stanna vid (trots att jag har hört ett stort antal Mahler inspelningar), Kerstin Mayer sjunger underbart, Halléorkestern visar, percis som den lokala orkestern här i Göteborg, att under rätt sorts ledarskap kan vilken provinsiell orkester som helst (En liten överdrift) låta världsklass. Trots att detta är en BBC liveinspelning från 1969 så är ljudet förvånansvärt bra, "B".

--

Dietrich Buxtehude - Abendmusik

Solister / Göteborgs Baroque Arts Ensemble / Magnus Kjellson

Intim Musik IMCD 070

Då var jag där igen, detta är oxå ett av mina omslags alster - men jag tänkte att jag borde rekomendera något Barockt, och detta är den barockskiva som snurrar mest hemma hos mej. Den är inspelad i på den ofta omtalade nybygda barockorgeln i Örgryte nya kyrka. Musikerna är den lokala "barockeliten", framförandet av dom fem kantarena och ett orgelstycke kan mycket väl pröva gränserna på vilken anläggning som helst. (R : 2000 / L : A)

--

Hilding Rosenberg - Svit över svenska folkmelodier / Concert 1 & 4

Deutsche kammarakdemi, Neuss / Johannes Goritzki

CPO 999 576 - 2

Tänkte att jag skulle ta med nått riktigt svårt me, men Rosenberg är väll igentligen inte särskillt svår, detta är dock en väldigt bra inspelning av tre av hans verk för stråkorkester. (R : 1997/98 / L : A)

--

Hur som helst är detta nått att bita i för den som är ovan att lyssna till klassisk musik, urvalet visar ganska mycket på att jag väljer inspelningar där det musikaliska är det avgörande. Jag beklagar den skamlöst partiska inslaget, men jag får betalt per jobb från dom som använder mina tjänster och har inget med innehålls urvalet att göra. Skulle ni hur som helst bli det minsta intresserade av att stödja ett "Göteborgskt" (Ligger i Olofstorp) litet skivbolag hittar ni dom på Intim-Musik.se, där finns webshop och sånt. Dom tar 120skr + frakt per skiva, ljudkvaliteten är genomgående utmärkt, dom flesta skivorna är inspelade av Göteborgs symfonkernas (och SR's) huvdljudtekniker Michael Bergek. - här slutar det partiska inslaget (frågor besvaras givetsvis)

/plundin

Posted
Hörde nyligen talas om att akustiken i Göteborgs Konserthus skall vara något utöver det vanliga.

Känner du till någonting om det... :?:

Jo vars, den stora salen anses nog ha den bästa akustiken i Sverige och kan säkert mäta sig med dom mest berömda salarna världen över (jag har bara hört några få av dom som Musiwerein i Wien eller Jesus Kirtus Kriche i Berlin).

Detta är givetvis påståenden med förbehåll - Arkitekten N. E. Eriksson visste vad han gjorde, han studerade akustik och gjorde beräkningar som var toppen av den tidens vetenskap (början av 30-talet), han förstod utmärkt hur man bygger upp en akustisk miljö med reflekteradne ytor och absorbenter. Tyvärr är det så idag att (enligt mej och andra) att orkestern har växt ur sin kostym, idag är dom runt 100-110 musiker i de största verken (Bruckner & Mahler tex.) medan man på trettiotalet sällan var fler än 50 och en numerär på över 70 tycktes ogörligt stor. Hur som helst dagens stora orkester har medfört at man delvis har reglerat akustiken, vilket har medfört förbättringar - tex. bättre kontroll på stora slagverk och tungt brass artelleri (färre ovälkommna reflexer).

Hur som helst medför den större orkestern att lýssnandet blir lite mer som hemma, det finns en del sweetspots där ljudmixen (blandingen av direkt och reflekterat ljud) är perfekt. Tyvärr tror jag inte att det skulle bli bättre om man bygde ett nytt konserthus, dagens akustiker verkar oftast bara lita på vad deras beräkningar säger, öronen har dom knappast med sig (Gud vad taskig jag är) - det nybyggda konserthuset i Vara är ett typiskt exempel på detta, det har ett nästan obefintligt svar när man spelar - helt dött som en studio eller så.

Även om den stora salen i Göteborg oftast behåller sin grundkaraktär, så varierar den klangligt beroende på hur stor publiken är, med den fullstora orkestern tycker jag att den låter bäst med halvfull till 3/4 full (och då menar jag inte alkoholintaget :D ) - störst skilland hör man om orkestern är lite mindre som när Christian Zacharias spelar Wienerklassiker, då samsplar salen och orkestern verkligen symbiotiskt. För övrigt funkar det också jäkligt bra med PA och för Jazzkonserter..

På skiva så är den nya inspelningen av Tjakovskijs sjätte symfoni ett bra exempel på hur salen låter (Om än i en smula bearbetat skick / BIS SACD 1348) - annars är Michael Bergeks inspelningar därifrån av en genomgående hög kvalitet - Många av hans tidiga inspelninga för Bis är rena audiofilinspelningan, tex den första kompletta serien av Sibelius symfonier som spelades in med en Stereomikrofon (Neumann SM269 och några få stöd mikkar). Jag har förövrigt flera av hans konserthusinspelningar för SR med på den CDR jag alltid har med mej när jag provlyssnar ny HiFi.. (Orsaken till detta är att jag ofta suttit i salen när han gjort inspelningen)..

hoppas att jag inte blivit för långrandig :clown:

/plundin