Jump to content

Cabasse högtalare


iroise

Recommended Posts

Hej!

Jag har förstått att det finns massor av kunskap här på forumet och skulle vilja ställa en fråga angående högtalaremärket Cabasse som inte verkar finnas representerat i sverige?

Är det någon som vet något om Cabasse i allmännhet och om Cabasse Iroise i synnerhet? Jag skickar med det jag vet själv och ber er andra här om synpunkter och om ni kan dra några slutsatser av specifikationen.

Cabasse Iroise:

No. of ways: 3

Crossover frequency: 1200 and 4500 Hz

Frequency Response: 40-20 000 Hz +- 4 db

Sensitivity (pink noise): 92 db for 1 w at 1 meter

Power handling: 120 w

Peak power: 840 w

Overall Dimensions: 113x28x49 cm

Weight: 34 kg

En del av ovanstående specifikation förstår jag inte så gärna en förklaring om någon vill ta sig tiden. Ni har inte fått in ett proffs på hifi utan en nybörjare som alltid förut mest sysslat med musiken och har varit ointresserad av ljud. Nu är det annorlunda ljud är roligare och mitt gamla vinylintresse har fullständigt avtagit. Mycket av det jag sysslade med innan var samlande, ägande av vinyl och nostalgi. Nostalgin var bättre förr!

Jag har en Accu Cd Dp 55 och en Accu förstärkare E-408 är det någon som vet om detta spelar bra tillsammans med Cabasse eller vet något annat högtalaremärke i 50 000:- klassen som ni kan rekommendera, gärna begagnat. Jag blir jättetacksam för svar, gärna många svar och långa!

Link to comment
Share on other sites

Cabasse Iroise:

No. of ways: 3

Crossover frequency: 1200 and 4500 Hz

Frequency Response: 40-20 000 Hz +- 4 db

Sensitivity (pink noise): 92 db for 1 w at 1 meter

Power handling: 120 w

Peak power: 840 w

Overall Dimensions: 113x28x49 cm

Weight: 34 kg

Det är i alla fall uppenbart att den är fransk.

No. of ways tror jag inte att någon annan nationalitet skulle skriva det som.

Att dessutom ange frekvengången med gränserna +/- 4 dB. Känns franskt :D

Link to comment
Share on other sites

Kan tipsa om test i Fidelity Nr.17. Där testar dom "Baltic & Thor Sub" med ganska gott resultat.

Citat. "Efter min mening väl värd pengarna som en elegant orginell High End ljudskulptur"

Och ja, dom byggs i Frankrikes näst största högtalarfabrik :)

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Kan tipsa om test i Fidelity Nr.17. Där testar dom "Baltic & Thor Sub" med ganska gott resultat.

Citat. "Efter min mening väl värd pengarna som en elegant orginell High End ljudskulptur"

Och ja, dom byggs i Frankrikes näst största högtalarfabrik :)

/Amund

Okey!

Jag skall köpa den idag skall bli intressant att läsa Baltic ser speciell ut har länge undrat hur den låter.

Link to comment
Share on other sites

Cabasse togs in av PIA Import en gång i tiden = Per Ingvar som var den ena av ägarna till Malmö Hi fi center

Samma importör som Accuphase,Sugden,Castle och några till tror jag.

Skicka ett Pm till Johan Björklund så kan du nog få kontakt med Per och lite mer info kanske

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har förstått att det finns massor av kunskap här på forumet och skulle vilja ställa en fråga angående högtalaremärket Cabasse som inte verkar finnas representerat i sverige?

Är det någon som vet något om Cabasse i allmännhet och om Cabasse Iroise i synnerhet? Jag skickar med det jag vet själv och ber er andra här om synpunkter och om ni kan dra några slutsatser av specifikationen.

Cabasse Iroise:

No. of ways: 3

Crossover frequency: 1200 and 4500 Hz

Frequency Response: 40-20 000 Hz +- 4 db

Sensitivity (pink noise): 92 db for 1 w at 1 meter

Power handling: 120 w

Peak power: 840 w

Overall Dimensions: 113x28x49 cm

Weight: 34 kg

En del av ovanstående specifikation förstår jag inte så gärna en förklaring om någon vill ta sig tiden. Ni har inte fått in ett proffs på hifi utan en nybörjare som alltid förut mest sysslat med musiken och har varit ointresserad av ljud. Nu är det annorlunda ljud är roligare och mitt gamla vinylintresse har fullständigt avtagit. Mycket av det jag sysslade med innan var samlande, ägande av vinyl och nostalgi. Nostalgin var bättre förr!

Jag har en Accu Cd Dp 55 och en Accu förstärkare E-408 är det någon som vet om detta spelar bra tillsammans med Cabasse eller vet något annat högtalaremärke i 50 000:- klassen  som ni kan rekommendera, gärna begagnat. Jag blir jättetacksam för svar, gärna många svar och långa!

Hei..

Kan bekrefte at de er Franske og at Skandinavia Importören ligger i Oslo.

Legger ved en link til hovedsiden deres der du kan gå inn på Cabasse og sjekke priser, ellers vil det väre fordelaktig å ta en telefon til Lyric og snakke med Tor, han gir gode priser om det er rette dagen ;)

http://www.lyrichifi.no

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...