Jump to content

Recommended Posts

Posted

Måste bara få fråga. Är denna herre den bästa när det gäller cellospel, eller är han bara en bland många andra? Finns det några nyutgåvor av honom? Har bara en monoskiva där han spelar en blandning av olika tonsättare. :?:

Posted
Är denna herre den bästa när det gäller cellospel, eller är han bara en bland många andra? Finns det några nyutgåvor av honom?

Mainardi var en underbar cellist. Bland kännare är han populär, men det finns många andra namn som är lika stora. Att musicera är ingen tävling, även om det anordnas tävlingar, det finns utrymme för flera även på den högsta nivån. Personlighet, stil, attityd. Mainardi var en av de stora, kanske inte den mest namnkunniga bland folk i allmänhet, längre än så kommer vi nog inte.

Nya LP med gamla Mainardis vet jag inget om. CD finns det en del, bland annat på Orfeo (live-saker). Den trio han bildade med Schneiderhan (violin) och Fischer (piano) är berömd. CD finns.

Före Schneiderhan ingick violinisten Georg Kulenkampff i trion. Den sammansättningen är legendarisk... Tyvärr finns ingen inspelning. De konserterade i Sverige runt krigsåren, varför det finns (jag vet) herrar som drömmer om att det någonstans i Sveriges radios arkiv ska finnas... Hmm.

Den pianotrio idag som kallar sig Mainardi Trio har förstås inget reellt med Enrico Mainardi att skaffa.

Posted

Man får buga och tacka! Det är som att slå upp en bok när svaren är så utförliga. Jag uppskattar verkligen detta forum, och i synnerhet den expertis som ingår. :):):)

Posted
Man får buga och tacka! Det är som att slå upp en bok när svaren är så utförliga.

Oj. Var så god, alla måtte gilla att få sina inlägg lästa. :blush

Fast glöm inte att vi är på nätet. Det som skrivs behöver inte stämma... Det är alltid bäst om man får kommentarer från flera personer.