Jump to content

Recommended Posts

Posted

Då gick ännu en mässa till historien och då är det väl dags för den vanliga "efter mässan tråden" där man kan tala ut om vad man tyckte var bra och mindre bra.

Det första jag tänker på så här i efterhand är det som jag har tänkt på efter varje mässa de senaste åren, ljudet från Audio Concepts rum. Som tidigare år har Robert lyckats att plocka fram lite okända märken till bra priser som låter mycket bra, till och med i de små rum som ett hotell erbjuder. Det som jag upplevd mest imponerade detta år var ljudbilden. En 3D-bild som var fantastisk från de mycket speciella högtalarna.

Andra rum som jag upplevde bra var HiFi-Arts(Quality Audio) rum med Kharma högtalare. Kharma högtalarna tycker jag går från klarhet till klarhet. Första gången jag hörde dessa hos HiFi-Art, blev jag inte så jätte imponerad men med bättre kringutrustning och kanske bättre rum på mässan så blev resultatet mycket bättre. Med ett ännu bättre rum tror jag att dessa högtalare verkligen kan blomma ut. Man hoppas att få se lite dyngre grejer från SimAudio till nästa mässa dock.

Audio Nords rum spelade också övertygande, dock känndes det väl som diskanten var lite för dominerande, kanske hade det med rummet att göra eller var det bara en ren smaksak. Inte varje dag man ser eller hör Wilson Audio.

I det stora hela så tycker jag att årets mässa var trevlig och att rummen var något bättre än de på den senaste Stockholms mässan.

Vad tyckte ni?

MVH

Posted

Precis hemkommen och det är många intryck. Kharma i nytt rum, högtalare med magisk anknytning hos Audio Concept, nyheter hos PL Audio, skulpturala skönheter hos Uniconnect/Caesar Distribution och inte minst Sladds demo där allvar blandas med skämt på ett mycket effektivt sätt... :)

Posted

Spelades en hel del tråkig musik, men då piggade ett besök hos Wilson audio upp som spelade en härlig blandning och även om rummet var alldeles för litet för Sophia så lätt det ändå ganska trevligt.

Kul också att få lyssna på premiärer som Miles III från mårten o även Cantons nya Reference serie som inte var små direkt. Miles spelade med ett fint djup i bilden och även om musiken i mycket hos mårten var tråkig så att klockorna stannar så var det njutbart. Kharma övertygade också och är såå snygga. Eller som en herre sa- de ser ut som Darth Vader. NAim och AV lätt övertygande och deras nya Si6 serie kan nog bli en hit. Många rum o lite tid även om man var där både dagarna, men en trevlig mässa i mitt tycke.

Hej på er alla förresten på detta forum :D

Posted

Tyckte utan tvekan att det här var den bästa mässan i hotellet hitintills. Mycket spännande utrustning, en del spännande musik plus mycket bra demonstrationer tycker jag. Det var även bra att det var två kanal som dominerade.

De rum som jag tycker sticker ut var hifi-consults rum där de nya QRS verkligen spelade bra för de pengarna. Även kharma wilson och martin logan spelade väldigt bra, trots att de hade vissa problem med basen. Slutligen blev jag ganska så imponerad av genelec rummet. Helt otroligt att högtalarna kunde prestera trots att de i stort sett stod uppklämda i ett hörn.

Där va väl inga rum som det lät direkt dåligt i, men det fanns en del rum som det lät ganska så tråkigt och oengagerat i.

/Mikael

Posted

Någon annan som var närvarande när de demade Hammerfall på B100 inne hos hificonsult :D tur att inte sladd var där (lät inte speciellt vackert heller för den delen) QRS lät helt okej även om designen inte faller mig i smaken..

Posted

Försökte headbanga lite men har egentligen alldeles för lite och kort hår :)

Ja vad sa han....dessa högtalare kommer förmodligen aldrig spela Hammerfall igen. Då lät Timbres gamla inspelning bättre och roligare.

Visste inte att där satt fler Forums folk där, synd man skulle nästan ha en Euphonia mugg i handen med sitt namn tryckt förstås.

Posted

Jag tyckte det var den bästa mässan i Malmö sedan jag började trampa runt på dylika tillställningar.

Vad som jag tyckte var extra kul var att det stod vinylspelare i många rum, och de använde dom. Undrar om det dessutom inte var lite mindre hembio?

De som ville dema bild gjorde just det, mycket positivt då det är mycket lättare att ställa frågor utan att överösta en 400kg bomb som fyller rummet med en outhärdlig bummelbas.

Man kan väl säga som så, att de som hade den goda smaken att anpassa storlek på högtalare efter rum gjorde allt från en skaplig till utmärkt mässa.

Hmmm, efter närmare eftertanke tror jag inte att jag hörde någon ren katastrof.

Ok, förmodligen skulle alla grejor på mässan kunna låta bättre, men för att vara mässa tyckte jag nog ändå att de flesta hade lagt lite tid på att få till det.

Kanske skulle passa på att tacka alla inblandade i mässan för att de tar sig tid, samt alla utställare som svara på alla dumma frågor, jobbar natt för att få till ett hyfsat ljud. Bra jobbat och tack för att jag fick titta och lyssna.

Mvh

Audionet

Posted

Min första hifi-mässa någonsin och jag tyckte det var mycket intressant och roligt. Det allra roligaste var att jag fick träffa och prata med fyra personer från detta forum. Jättekul att få ett ansikte på forumkompisar.

Nästa stora nöje för mig var de äldre hifi-tidningarna och Cd-skivorna, det blev dyrt men det var värt varenda krona jag handlade 15 stycken fina jazz-cd bl a med patrica barber. Det är underbart att sitta med 15 nya olyssnade Cdisar och bara lyssna. Många av artisterna har jag blivit tipsad om här och det tackar jag för. Det är inte alltid så lätt att hålla sig uppdaterad om alla nya artister och skivsläpp.

Vad det gäller hifin så var det mycket som lät mycket bra och mycket som inte impade så mycket. De rum jag minns var Canton med de stora referensarna de lät imponerande men det brukar jag tycka om Canton däremot brukar jag inte kunna leva med dem de gör mig lyssningstrött fort. Jag lyssnade också länge på Wilsonhögtalaren Sophia tror jag den hette mycket bra ljud och så sist och minst (!) Karma som jag också tyckte lät mycket bra.

Gillade skarpt att lufsa omkring på denna mässa //Iroise

Posted
De rum jag minns var Canton med de stora referensarna de lät imponerande men det brukar jag tycka om Canton däremot brukar jag inte kunna leva med dem de gör mig lyssningstrött fort.

Detta är väl något man ofta kan upptäcka då man lyssnar på en högtalare eller kringutrustning längre tid. En mässa ger ju ofta bara det första intrycket som man med tiden kanske inser är helt fel. Just det här med lyssningströtthet känner jag igen, en högtalare som man uppfattar har en otrolig dynamik och upplösning kan ofta bli mycket jobbig att lyssna på under lång tid men under den korta tid man hör den på en mässa så får man känslan av att det låter underbart. Man får väl ta mässor för vad de är, lite mer för ögat än i vanliga fall.

MVH