mc_square Posted October 22, 2005 Posted October 22, 2005 Har lånat en fin dac nyligen,men enbart den balanserade digitala ingången får jag rätt på.... Frågan: Löper jag några risker om jag sätter en xlr-rca adapter i ingången och sen kör med en 75ohms-S/pdif från exempelvis cdn....?? Eftersom den balanserade digitala ligger på 110ohm,istället för 75 så blir det väl nån slags förlust och/eller dylikt...? Det funkar att spela så,men är det så bra?Och finns det balanserade digi-kablar i xlr-rca utförande egentligen... Ha det Hifi Quote
Timbre™ Posted October 22, 2005 Posted October 22, 2005 Har aldrig provat med adapters men har upptäckt på Classé DAC 1 och Accuphase DC-101 att AES/EBU-ingångarna verkar relativt okänsliga för digitalkabelns längd. I varje fall kan jag inte höra någon skillnad på 0,75 och 2 meter. Med SPDIF uppstår skillnader på 1 och 1,5 m även om man får skärpa sig för att upptäcka det. Samma digitalkabel hela tiden och jag läste någonstans att 1,5 m skall vara något av en "ideallängd". Hur det går med större impediva avvikelser skulle vara intressant att veta. Quote
mc_square Posted October 22, 2005 Author Posted October 22, 2005 Då kör du en digital kabel enbart xlr-xlr,som e på 110 Ohm? Har igår fått tag på min HarmonicTech CyberLink Silver,spdif-kabel som ju är på 75ohm. korrekt eller hur...? Har ingen källa med aes/ebu utgång,därför har jag testat att med ordinär spdif,tex VdH D300 mkIII,från min cd Marantz cd-60`s spdif-utgång till en "Kjell&Co" xlr-hane till rca-hona adapter, som jag satt i dacens aes/ebu ingång och det funkar,det sjunger fint o lent,MEN... Det måste finnas nån nackdel att koppla så,väl...? Kabel för dryga 3K,som kopplas in via en billig adapter...Håll med om att det låter lite....fel. (?) Det var det jag menade,Timbre och tack för att du e uppe o kvick i responsen =) Quote
mc_square Posted October 22, 2005 Author Posted October 22, 2005 Har även testat med polarens xlr till rca-kabel,som sattes i aes/ebu och från spdif-out på cdn...vilket oxå gick bra...men oron sitter kvar,att jag förlorar något i signalen ändå Quote
sampix Posted October 22, 2005 Posted October 22, 2005 Har även testat med polarens xlr till rca-kabel,som sattes i aes/ebu och från spdif-out på cdn...vilket oxå gick bra...men oron sitter kvar,att jag förlorar något i signalen ändå Detta är verkligen inte mitt område. Men jag betvivlar starkt på att ovanstående skulle vara en bra lösning.. Hur du ska lösa problemet överlåter jag dock till någon annan Quote
mc_square Posted October 22, 2005 Author Posted October 22, 2005 NJa...bra och bra... Spdif + xlr-adapter lösningen funkar ju...Det blir bra ljud dessutom,men då det är avsett för 110 ohm,och spdifen är bara 75ohm...Skillnaden finns ju, men går jag miste om mycket i återgivningen...? O framförallt...är det risk att den skadas av att jag spelar den så..? Quote
Morello Posted October 22, 2005 Posted October 22, 2005 Korrekt impedans(som inte har något med förluster att göra över huvud taget) är viktigt och det går således inte att kombinera 110 ohm (balanserad) och 75 ohm ( RCA). Felaktig impedans leder till reflektioner och mer jitter. Quote
mc_square Posted October 22, 2005 Author Posted October 22, 2005 Det är ett sånt svar jag sökte efter!Tack Morello,för din omätbara visdom =) Och då är det antagligen omöjligt att konstruera en kabel som man kan köra som tex. En vanlig rca-coax utgång från min cd till den balanserade ingången på dacen?! Det är väl inte samma skillnader mellan bnc & rca?eftersom jag fick sådana adaptrar med när jag fick min gamla dac... Som vanligt leder alltid svar, till fler frågor,faktiskt.se =) Matte Quote
Recommended Posts