Gigas Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 Undrar om någon har uppgifter på Foster´s review i förra nummret (40) av HiFi+ på RCA Living Stereo och Mercury SACD. Vore tacksam för snabbt svar. Quote
eliot Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 Vad vill Du veta konkret - Jag har tidningen framför mig ... och han rekommenderar Dvorak Cellokonsert med Starker, Dir. Dorati/LSO på vinyl (Speakers Corner): "Top recommendation and a must own recording!" Mvh, Eliot Quote
eliot Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 Det du är intresserad av är A Tale of Two Studios Preserving America's musical heritage by transferring the RCA Living Stereo and Mercury Living Presence master-tapes to SACD Richard S. Foster hade funnit att överföringen av RCA Living Stereo till SACD var mycket mer lyckad än motsvarande överföring av Mercury Living Presence och han var nyfiken på orsaken så i februari i år besökte han Sound Mirror i Boston som är ansvarig för överföringen av RCA Living Stereo till SACD. Han fick möjlighet att jämföra 3-kanals (analoga) masterbandetmed 3 kanals DSD och tvåkanals DSD. Han skrev: "What impressed me was the sheer brute power of the orchestra.....It really was as if I was sitting right in Orchestra Hall. You could hear everything. Certainly I'd never heard this much information coming from any vinyl playback source! It was truly fabulous." Han skrev vidare att det inte var "...a whole lot of difference between master tape and DSD feed" - han menade att han i blindtest knappast skulle kunnat särskilja dom För att göra det kort så besökte han senare - när han besökte High-end i München - "Das Emil Berliner Haus" där de klagade på tillståndet av banden och när Richard S. Foster lyssnade på DSD där (utan att jämföra med analoga masterbandet) så var det "exactly what I hear at home from the Mercury SACD's. It's missing some life and drama, transparency and dynamic range". Han lyssnade inte på masterbandet där men han har hört dessa tidigare när han besökt Willem Makkee och Speakers Corner för att veta att det finns mer "...out there as a source if you choose to uset it." Mvh, Eliot Quote
Gigas Posted October 21, 2005 Author Posted October 21, 2005 Jo, jag har det senaste HiFi+ här men missade förra nr 40. Jag har familjen i Canada just nu och tänkte att dom kunde plocka up ett antal SACD då priset var 10$ canadien (ca.6.50) styck. Jag saknar den första omgången av Foster´s review och kanske du kan hjälpa mej. Quote
eliot Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 Det var ingenting skrivet om RCA Living Stereo SACD och Mercury Living Presence SACD förutom besöket jag skrev om.... //Eliot Quote
Gigas Posted October 21, 2005 Author Posted October 21, 2005 Ursäkta men det var visst nummer 37 han började med sin "review" på de tio första RCA Living Stereo utgåvorna. Hoppas att någon har det exet! Quote
Recommended Posts