Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det finns alltid två vägar att gå när man inte får till det från start. Antingen tappar man lusten eller så tar tålmodigheten över och man låter tiden arbeta för hifin med lite tweakövningar på vägen. Ibland kan det ta sig rena voodooformen :) men säkrast är ju alltid att börja med placering i bredd och höjd.

tema526.JPG

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Invinkling är ju kostnadsfri och här slutade övningarna med en svag toe-in i förhållande till lyssningspositionen och jag har hela den djuplackade insidan i synfältet. Som en sidbackspegel ungefär... :)

tema538.JPG

Posted

Höjden är ju en variabel för stativhögtalare och med Haydn blev det ett lyft i dubbel bemärkelse att få upp diskantelementen i exakt öronhöjd. Lodräta bafflar tycks vara mer känsliga för detta än uppåtvinklade och det kan vara att bra att tänka på när man handlar stativ.

tema492.JPG

Posted

Inte helt kostnadsfritt men det kan samtidigt vara effektivt att testa olika fötter mellan högtalare och stativ. Med A.R.T. Big Feet LE åkte högtalarna upp några centimeter och här fick jag bekräftat att höjdinställningen påverkar och det blev dags igen för stativjustering.

tema559.JPG

Guest Rydberg
Posted

Vad tycker du de låter bäst med, SD-kuddar eller de där kuberna? Är SD-kuddarna gjorda för denna specifika högtalare?

Posted

Nu hände det ganska mycket. Ljudet blev slankare och mer uppstramat men samtidigt lät det mer "stativare" på gott och ont. Fylligheten och värmen tonades ner samtidigt som röster och vissa instrument kunde få en anemisk framtoning. Kanske mer korrekt men inte lika lyssnarvänligt och här får nog de personliga preferenserna avgöra så jag gick tillbaka till kuddarna.

tema563.JPG

Posted
Är SD-kuddarna gjorda för denna  specifika högtalare?

Två Vibra Absorbent < 15 kg plus en 15+ för råttan... :)

Här finns även en rent praktisk aspekt och med puckar/grafitkuber känns denna uppställning aningen instabil men döm om min förvåning när jag upptäckte två skruvhål i högtalarnas botten som passar exakt till sonusfaberstativen och man skulle alltså kunna skruva fast högtalarna i stativplattan. Nu har Vienna Acoustics Haydn precis lika fin pianolack undertill som runtom, så jag står över p.g.a. risken för repor. Detta lilla högtalarkabinett imponerar mer och mer, inte minst med tanke på priset.

tema567.JPG

Guest Rydberg
Posted
Två Vibra Absorbent < 15 kg plus en 15+ för råttan... :)

Ok, vill man va riktigt noggrann (och det vill man ju) så bör man mäta trycket i de fyra hörnen på högtalarna och sedean göra sd-kuddarna precis avvägt efter det. Dessa som "fungerar" över ett stor viktspann vet jag inte om jag är så positiv till. Kolla man noggrant på exempelvis piP:s sd-kuddar så ser man att de främre är aningen större för att kompensera för det högre trycket (som uppstår av vikten hos elementen)

Posted
Ok, vill man va riktigt noggrann (och det vill man ju) så bör man mäta trycket i de fyra hörnen på högtalarna och sedean göra sd-kuddarna precis avvägt efter det.

Noggrannhet är en dygd men eftersom högtalarna är ett hemlån blev det inga specialbeställda kuddar och jag fick ta till vad som stod till buds i byrålådan... :)

Vienna Acoustics har däremot varit noggranna vid utvecklingen av diskantelementet och här bjuds det en specialare. En silk dome arbetar i en stor friliggande kammare som inte skall förväxlas med horn utan samtidigt fungerar som framåtriktad basreflexport och detta är väl ganska så unikt... :?:

tema546.JPG

Posted

Som bonus får man enligt Vienna Acoustics en utökad bandbredd under ostressade förhållanden. Diskantelementet täcker även större delen av mellanregistret vilket återges med "warmth and clarity". Allteftersom lyssningen fortskrider kan jag skriva under på det. Här finns en värme som tilltalar och den framträder bäst med högtalarna på mjukt underlag.

tema547.JPG

Posted

En odiskutabel (:D) fördel som stativare har gentemot stora trevägsbjässar är ett kortare totalavstånd mellan elementen. Inte att förakta vid närfältslyssning i mindre rum och här är det inte långt till basen/övriga mellanregistret.

tema549.JPG

Posted

Måste säga att dom lyckas väldigt bra med sina egentillverkade element, både estetiskt och ljudmässigt.

Väldigt läckert också med pianolacken, hade inte suttit fel på mina...

Posted
Måste säga att dom lyckas väldigt bra med sina egentillverkade element, både estetiskt och ljudmässigt.

Väldigt läckert också med pianolacken, hade inte suttit fel på mina...

Om jag har förstått det hela rätt så är själva tweetern ganska så identisk med den som sitter i Strauss.

Det är de akustiska kamrarna som helt skiljer sig åt.

tema548.JPG

Posted

Tuff vy!!! :)

Om jag visar den för arbetskollegorna så är det nog inte många som bums gissar på en högtalare...de flesta skulle nog klia sig i huvudet...! :blush

\\K-man

Posted
Om jag visar den för arbetskollegorna så är det nog inte många som bums gissar på en högtalare...de flesta skulle nog klia sig i huvudet...! :blush

Kanske säkrast att byta vinkel... :)

Drygt tre veckor har passerat och Haydn Grand har fått spela med varierande amplitud nästan hela tiden. Inspelningsprocessen är säkert inte helt överstökad (körde även en Purist Audio Design System Enchancer på repeat och flydde därefter bostaden... :cool:) men vissa karaktäristika ser ut att bita sig fast. Med dessa kablar och denna elektronik får man ett avslappnat, tillbakalutat och varmt ljud som det är lätt att anpassa sig till och behagligt att lyssna till. Kanske inte sista ordet i explosivitet och dynamik men högtalarna har nått en fin balans mellan monitoregenskaper och ett allmänt lugn. Njutbart även på låg nattvolym men det finns (ofta mer lättdrivna) högtalare som kan prestera en större kontrast i kvällsmörkret.

tema570.JPG

Posted

Nu har jag också varit runt med mina mest spelade CD för att lyssna på andra högtalare med helt andra prislappar under denna hemlåneperiod och visst kan det vara nivåskillnader men jag har speciellt mot slutet haft en ständig lust att fylla på med musik även hemma och det är viktigt för min del. Svängig musik av Fourplay och Lee Ritenour har fungerat bra, Stan Getz kan stundtals bli i lugnaste laget men allt är ju en smaksak. Glesare musik med mycket vokala inslag liksom violiner (Mark Levinson Live Recordings at Red Rose Music) låter förträffligt över dessa högtalare och här spelar förmodligen lösningen med diskantelementet och punktformigheten en stor roll. Det stumma kabinettet, den djupa pianolacken och känslan för detaljer gör att Haydn Grand känns verkligt exklusiv.

tema541.JPG

Posted

Läste precis en test av dessa högtalare i franska "La Revue Du Son", där den fick mycket fin kritik. Dom upplevede att det bästa lysning resultats blev med att högtalarna inte var för mycket invinklade mott lysnarplatsen, och att den skulle lutta litte lätt backått (typ högre "spikes" fram). Undrar om du har fått samma upplevelser.

Tack för mycket trevliga bilder, som vanligt Timbre

Posted
Läste precis en test av dessa högtalare i franska "La Revue Du Son", där den fick mycket fin kritik. Dom upplevede att det bästa lysning resultats blev med att högtalarna inte var för mycket invinklade mott lysnarplatsen, och att den skulle lutta litte lätt backått (typ högre "spikes" fram). Undrar om du har fått samma upplevelser.

Tack för mycket trevliga bilder, som vanligt Timbre

Tack själva christopher och RENE. Kul påpekande för erfarenheterna sammanfaller faktiskt... :) Jag gick snabbt från kraftig invinkling till den som är på bilden och istället för att vinkla baffeln uppåt (vilket kan vara ett alternativ med lägre position) höjde jag stativet några cm jämfört med Sf Minima Amator.

Posted
:)  Snygga bilder Timbre, alltid en njutning, en liten fotoskola vore kanske ingen dum idé.

Dessutom verkar ju dessa högtalare riktigt trevliga.

Foto handlar ju om ljus och varje bild är ett experiment... :) Mina kunskaper är högst begränsade och jag testar mig fram hela tiden. En gemensam nämnare när hifibilderna blir som man vill, brukar dock vara starkt infallande dagsljus blandat med en, två eller tre indirekta blixtar. Den tredje kan användas till att liva upp bakgrunden.

Upptäckte precis att diskantknäckaren Händels Mariengesänge med Anne Sofie von Otter låter alldeles förträffligt över Haydn Grand. Det säger en del om Viennadiskanten... ;)

ANNSOFIE%20.jpg

Posted

Hej Timbre!

Underbart reportage - som vanligt, verkligen ett sant nöja att surfa runt på på detta vackra forum utan konflikter..

Mvh

Jocke

Posted
Foto handlar ju om ljus och varje bild är ett experiment... :) Mina kunskaper är högst begränsade och jag testar mig fram hela tiden. En gemensam nämnare när hifibilderna blir som man vill, brukar dock vara starkt infallande dagsljus blandat med en, två eller tre indirekta blixtar. Den tredje kan användas till att liva upp bakgrunden.

Upptäckte precis att diskantknäckaren Händels Mariengesänge med Anne Sofie von Otter låter alldeles förträffligt över Haydn Grand. Det säger en del om Viennadiskanten... ;)

ANNSOFIE%20.jpg

På tal om belysning, kan man se på bilden på Ann-Sofie von Otter.

Klassiskt med stor mjuk ljuskälla ifrån sidan, upplättning framifrån

och belyst bakgrund. Det som inte är riktigt traditionellt är att belysningen

är från modellens vänstra sida. Så hade aldrig Rembrandt gjort.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...