Jump to content

Wienerbröd till wienervalsen.


Timbre™

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joseph Haydn är inte bara känd för att ha komponerat god musik utan även för att ha producerat mycket musik vilket till viss del kan bero på ett anställningsavtal med arbetsgivaren furst Nikolaus Esterházy i sjuttonhundratalets Österrike. Franz Joseph Haydn hade vid sin bortgång i maj 1809 skrivit 107 symfonier, en stor mängd kammarmusik, 25 operor och flera mässor.

Pianolack från Wien.

tema433.JPG

Link to comment
Share on other sites

Några reflektioner i samband med uppackningen.

Förpackningen var okomplicerad och effektiv. De bägge högtalarna ryms i en ganska liten kartong och känns väl skyddade på insidan.

Pianolacken är en av de bästa jag har sett oavsett prisklass; jämn, defektfri, spegelblank och djup.

Anslutningsdonen ser rejäla ut, speciellt på en så här liten högtalare.

tema434.JPG

Link to comment
Share on other sites

Detta skall bli kul!

Jag har ett par själv, fast i rosewood, som jag är jätte nöjd med. Dessa är mina första "riktiga" högtalare, så det skall bli kul att se vad en mer erfaren audiofil tycker om dessa (Läs Timbre!)!

Jag föll pladask för design och finnish(?)! I framtiden är det inte omöjligt att det blir ett par Strauss eller Mahler, självklart i Rosewood ;)

Trevlig helg!

Wilhelm

Link to comment
Share on other sites

Hej.

I kan noget med jeres kameraér, kvaliteten af billederne her på siden er langt over standarten, det giver et dejligt "billede" af de produkter der vises.

Men tilbage til den lille men smukke Haydn Grand, den sorte PianoLak er så afsindig flot, og jeg undre mig over hvorfor jeg ikke selv valgte mine BCGére i denne udgave :blush

Ser frem til flere billeder og hvad du/i syns om de små skønheder :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Här pratar vi Vienna i min tråd, så missar jag detta repotage :D

Om jag förståt rätt så är hantverket på Viennas högtalare överlag helt enastående. Mina egna strauss i bok är fantastiskt välbyggda, svårt att förstå hur man kan få allt så perfekt. Lite trist att jag fick bok.. sista valet, men men ljudet är förstås lika fint i alla fall! När man köper demo-ex är det lite svårt att välja :clown:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ett väldigt testande :D och det här lyssningsprojektet blev betydligt mer utdraget än jag hade väntat. En del oväntade upptäckter på vägen och väldigt lärorikt helt enkelt. De flesta har ju en bestämd uppfattning om hur oinspelade högtalare normalt låter. Strävt, metalliskt och platt brukar vara de gängse symptomen och jag börjar alltid med påmonterade dam(m)skydd för säkerhets skull... :) Haydn däremot startade sin karriär med ett fylligt, varmt, packat och dynamikfattigt ljud. Sakta men säkert gled volymkontrollen medurs och till slut var jag uppe på nivåer av närmast okänd mark... :) VU-metrarna dansade runt i den övre delen av skalan runt 75% av maxuttag och här kunde man uppleva en viss känsla av driv och liv men de sena kvällslyssningarna på låg volym blev ett effektivt sömnpiller och då är det ju lätt att man stannar upp.

tema508.JPG

Link to comment
Share on other sites

Elementskydden åkte av ganska så omgående men de första dagarna hände inte så mycket. Haydn tog det ganska lugnt om man säger så och först efter en vecka kom jag på mig själv med att tänka mer på musik än högtalare. Röster och instrument släpper visserligen ordentligt rent placeringsmässigt från lådorna men det tog ett bra tag innan energiinnehållet i röster och intrument kändes trovärdigt och medryckande. Fortfarande ger Haydn ett tillbakalutat intryck i denna uppkoppling men njutningsfaktorn är kraftigt stigande och volymkontrollen är tillbaka på klockan tio.

tema504.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...