Timbre™ Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Höstens högtalartema rullar vidare och turen har kommit till Wien... :cool: Dags att avnjuta höstmusik med ett par högtalare som bär namn efter Franz Joseph Haydn. Ett tungt musikhistoriskt arv och ett namn som förpliktigar... Quote
oLjud Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 spännande... fika färdigt nu och oss lite mer bilder Quote
Timbre™ Posted October 20, 2005 Author Posted October 20, 2005 Joseph Haydn är inte bara känd för att ha komponerat god musik utan även för att ha producerat mycket musik vilket till viss del kan bero på ett anställningsavtal med arbetsgivaren furst Nikolaus Esterházy i sjuttonhundratalets Österrike. Franz Joseph Haydn hade vid sin bortgång i maj 1809 skrivit 107 symfonier, en stor mängd kammarmusik, 25 operor och flera mässor. Pianolack från Wien. Quote
Timbre™ Posted October 20, 2005 Author Posted October 20, 2005 spännande... fika färdigt nu och oss lite mer bilder Först måste kaffet bytas ut... Det blir full fart med tillfälliga avbrott för Malmömässa och uppackningsreportage den närmaste tiden. Missa inte Vienna Acoustics Haydn Grand... Quote
Timbre™ Posted October 21, 2005 Author Posted October 21, 2005 Några reflektioner i samband med uppackningen. Förpackningen var okomplicerad och effektiv. De bägge högtalarna ryms i en ganska liten kartong och känns väl skyddade på insidan. Pianolacken är en av de bästa jag har sett oavsett prisklass; jämn, defektfri, spegelblank och djup. Anslutningsdonen ser rejäla ut, speciellt på en så här liten högtalare. Quote
Haydn Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 Detta skall bli kul! Jag har ett par själv, fast i rosewood, som jag är jätte nöjd med. Dessa är mina första "riktiga" högtalare, så det skall bli kul att se vad en mer erfaren audiofil tycker om dessa (Läs Timbre!)! Jag föll pladask för design och finnish(?)! I framtiden är det inte omöjligt att det blir ett par Strauss eller Mahler, självklart i Rosewood Trevlig helg! Wilhelm Quote
Bjørn B Posted October 21, 2005 Posted October 21, 2005 Hej. I kan noget med jeres kameraér, kvaliteten af billederne her på siden er langt over standarten, det giver et dejligt "billede" af de produkter der vises. Men tilbage til den lille men smukke Haydn Grand, den sorte PianoLak er så afsindig flot, og jeg undre mig over hvorfor jeg ikke selv valgte mine BCGére i denne udgave Ser frem til flere billeder og hvad du/i syns om de små skønheder Quote
RODA Posted October 22, 2005 Posted October 22, 2005 Flotte bilder som vanlig, Timbre!!! Denne høyttaleren er testet i siste nr av Fidelity, gleder meg til å høre dine inntrykk og jamføre med hva dem sa i Fidelity. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Så har det blivit dags att gå vidare i Haydn-spelet och för en som tvingades att spela Haydns menuetter i den Kommunala musikskolan väcker produktnamnet minnen. Saker man gjorde och saker man inte borde ha gjort... Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 "Carefully handmade in Vienna" och det är bara att skriva under på detta för mer välbyggt än så här blir det inte. Inte en tillstymmelse till defekter och pianolacken känns påkostad. Haydn Grand ligger i prisklassen runt 10000 kr paret. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Kontakterna är som sagt rejäla men då många högtalarkablar är WBT-terminerade är det två saker att tänka på. Muttrarna har ett stoppläge längst ut och går inte att plocka av. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Senare upplagor av den vanliga banankontakten WBT 0645 har en säkerhetsfunktion som träder i kraft... Raka WBT-bananer eller något annat märke. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Spadar är ju alltid ett alternativ men här är det bara det bredaste gapet (8 mm) som går att trä på. Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 När man pysslar med Haydn i pianolack är det lika bra att plocka fram bomullsvantarna. Ytan är verkligen högblank och här upptäcker man direkt om någon har varit framme... :cool: Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 En Haydn Grand väger in på 10 kg och den nominella impedansen ligger som synes på 4 ohm. Verkningsgraden är 89 dB och i 4 ohm kan Accuphase M-8000 lämna 500W så det här bör ju vara en lätt match. Eller... Quote
Ekman Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Men Timbre SD-kuddar!! dom trodde jag att du bara hade under skivpucken Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Jag väntade på den... En skyddsåtgärd under pysslet men dom skall även ställas mot A.R.T. Big Feet. Quote
K-man Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Väldigt rejäla och "handvänliga" terminaler på dessa små stativare. Man skulle onekligen bli lite irriterad om man hade haft högtalarkablar enbart med dessa WBT-gafflar! Höstrusk...ja...idag stämmer det! \\K-man Quote
Ekman Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Det går väl alltid att byta kontakter om man har den typen av WBT?? alltså dom är väl crimpade så att man bara kan skruva på raka bananer eller spadar Quote
K-man Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Ja, det är ju sant...men snopen blir man nog ändå...laddad med upplockande och ser framför sig en härlig kväll med nya talarna...och poff..så gick luften ur. \\K-man Quote
Timbre™ Posted November 10, 2005 Author Posted November 10, 2005 Det går väl alltid att byta kontakter om man har den typen av WBT?? alltså dom är väl crimpade så att man bara kan skruva på raka bananer eller spadar Ja, det var just det som räddade upp situationen den här gången... Quote
Martin Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Här pratar vi Vienna i min tråd, så missar jag detta repotage Om jag förståt rätt så är hantverket på Viennas högtalare överlag helt enastående. Mina egna strauss i bok är fantastiskt välbyggda, svårt att förstå hur man kan få allt så perfekt. Lite trist att jag fick bok.. sista valet, men men ljudet är förstås lika fint i alla fall! När man köper demo-ex är det lite svårt att välja :clown: Quote
Ekman Posted November 10, 2005 Posted November 10, 2005 Jo det är ju inte alla som har ett par extra wbtkontakter hemma och sånt är otroligt irriterande när man just har köpt en ny grej och så går den inte att koppla in. Quote
mikael2 Posted November 11, 2005 Posted November 11, 2005 Men vem behöver den där säkerhetspinnen på WBT? Klipp bort den Har inte alla vägguttag petskydd numera? Quote
Timbre™ Posted November 12, 2005 Author Posted November 12, 2005 Har inte alla vägguttag petskydd numera? Nä, och inte alla nätfilter heller... Quote
Ekman Posted November 12, 2005 Posted November 12, 2005 Du får testa med ks-3033 som nätkabel då Quote
Timbre™ Posted November 12, 2005 Author Posted November 12, 2005 Ja, det är ett väldigt testande och det här lyssningsprojektet blev betydligt mer utdraget än jag hade väntat. En del oväntade upptäckter på vägen och väldigt lärorikt helt enkelt. De flesta har ju en bestämd uppfattning om hur oinspelade högtalare normalt låter. Strävt, metalliskt och platt brukar vara de gängse symptomen och jag börjar alltid med påmonterade dam(m)skydd för säkerhets skull... Haydn däremot startade sin karriär med ett fylligt, varmt, packat och dynamikfattigt ljud. Sakta men säkert gled volymkontrollen medurs och till slut var jag uppe på nivåer av närmast okänd mark... VU-metrarna dansade runt i den övre delen av skalan runt 75% av maxuttag och här kunde man uppleva en viss känsla av driv och liv men de sena kvällslyssningarna på låg volym blev ett effektivt sömnpiller och då är det ju lätt att man stannar upp. Quote
Timbre™ Posted November 12, 2005 Author Posted November 12, 2005 Elementskydden åkte av ganska så omgående men de första dagarna hände inte så mycket. Haydn tog det ganska lugnt om man säger så och först efter en vecka kom jag på mig själv med att tänka mer på musik än högtalare. Röster och instrument släpper visserligen ordentligt rent placeringsmässigt från lådorna men det tog ett bra tag innan energiinnehållet i röster och intrument kändes trovärdigt och medryckande. Fortfarande ger Haydn ett tillbakalutat intryck i denna uppkoppling men njutningsfaktorn är kraftigt stigande och volymkontrollen är tillbaka på klockan tio. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.