Jump to content

Recommended Posts

Posted

Höstens högtalartema rullar vidare och turen har kommit till Wien... :cool: Dags att avnjuta höstmusik med ett par högtalare som bär namn efter Franz Joseph Haydn. Ett tungt musikhistoriskt arv och ett namn som förpliktigar... ;)

tema427.JPG

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Joseph Haydn är inte bara känd för att ha komponerat god musik utan även för att ha producerat mycket musik vilket till viss del kan bero på ett anställningsavtal med arbetsgivaren furst Nikolaus Esterházy i sjuttonhundratalets Österrike. Franz Joseph Haydn hade vid sin bortgång i maj 1809 skrivit 107 symfonier, en stor mängd kammarmusik, 25 operor och flera mässor.

Pianolack från Wien.

tema433.JPG

Posted
spännande... fika färdigt nu och oss lite mer bilder  :mm:  :D

Först måste kaffet bytas ut... :) Det blir full fart med tillfälliga avbrott för Malmömässa och uppackningsreportage den närmaste tiden.

Missa inte Vienna Acoustics Haydn Grand... ;)

tema410.JPG

Posted

Några reflektioner i samband med uppackningen.

Förpackningen var okomplicerad och effektiv. De bägge högtalarna ryms i en ganska liten kartong och känns väl skyddade på insidan.

Pianolacken är en av de bästa jag har sett oavsett prisklass; jämn, defektfri, spegelblank och djup.

Anslutningsdonen ser rejäla ut, speciellt på en så här liten högtalare.

tema434.JPG

Posted

Detta skall bli kul!

Jag har ett par själv, fast i rosewood, som jag är jätte nöjd med. Dessa är mina första "riktiga" högtalare, så det skall bli kul att se vad en mer erfaren audiofil tycker om dessa (Läs Timbre!)!

Jag föll pladask för design och finnish(?)! I framtiden är det inte omöjligt att det blir ett par Strauss eller Mahler, självklart i Rosewood ;)

Trevlig helg!

Wilhelm

Posted

Hej.

I kan noget med jeres kameraér, kvaliteten af billederne her på siden er langt over standarten, det giver et dejligt "billede" af de produkter der vises.

Men tilbage til den lille men smukke Haydn Grand, den sorte PianoLak er så afsindig flot, og jeg undre mig over hvorfor jeg ikke selv valgte mine BCGére i denne udgave :blush

Ser frem til flere billeder og hvad du/i syns om de små skønheder :)

Posted

Flotte bilder som vanlig, Timbre!!!

Denne høyttaleren er testet i siste nr av Fidelity, gleder meg til å høre dine inntrykk og jamføre med hva dem sa i Fidelity.

• 3 weeks later...
Posted

Så har det blivit dags att gå vidare i Haydn-spelet och för en som tvingades att spela Haydns menuetter i den Kommunala musikskolan väcker produktnamnet minnen. Saker man gjorde och saker man inte borde ha gjort... :)

tema482.JPG

Posted

"Carefully handmade in Vienna" och det är bara att skriva under på detta för mer välbyggt än så här blir det inte. Inte en tillstymmelse till defekter och pianolacken känns påkostad. Haydn Grand ligger i prisklassen runt 10000 kr paret.

tema473.JPG

Posted

Kontakterna är som sagt rejäla men då många högtalarkablar är WBT-terminerade är det två saker att tänka på. Muttrarna har ett stoppläge längst ut och går inte att plocka av.

tema469.JPG

Posted

När man pysslar med Haydn i pianolack är det lika bra att plocka fram bomullsvantarna. Ytan är verkligen högblank och här upptäcker man direkt om någon har varit framme... :cool: :D

tema444.JPG

Posted

En Haydn Grand väger in på 10 kg och den nominella impedansen ligger som synes på 4 ohm. Verkningsgraden är 89 dB och i 4 ohm kan Accuphase M-8000 lämna 500W så det här bör ju vara en lätt match. Eller... :?:;)

tema460.JPG

Posted

Väldigt rejäla och "handvänliga" terminaler på dessa små stativare. Man skulle onekligen bli lite irriterad om man hade haft högtalarkablar enbart med dessa WBT-gafflar! :blush

Höstrusk...ja...idag stämmer det!

\\K-man

Posted

Det går väl alltid att byta kontakter om man har den typen av WBT?? alltså dom är väl crimpade så att man bara kan skruva på raka bananer eller spadar

Posted

Ja, det är ju sant...men snopen blir man nog ändå...laddad med upplockande och ser framför sig en härlig kväll med nya talarna...och poff..så gick luften ur.

\\K-man

Posted
Det går väl alltid att byta kontakter om man har den typen av WBT?? alltså dom är väl crimpade så att man bara kan skruva på raka bananer eller spadar

Ja, det var just det som räddade upp situationen den här gången... :)

Posted

Här pratar vi Vienna i min tråd, så missar jag detta repotage :D

Om jag förståt rätt så är hantverket på Viennas högtalare överlag helt enastående. Mina egna strauss i bok är fantastiskt välbyggda, svårt att förstå hur man kan få allt så perfekt. Lite trist att jag fick bok.. sista valet, men men ljudet är förstås lika fint i alla fall! När man köper demo-ex är det lite svårt att välja :clown:

Posted

Jo det är ju inte alla som har ett par extra wbtkontakter hemma och sånt är otroligt irriterande när man just har köpt en ny grej och så går den inte att koppla in.

Posted

Ja, det är ett väldigt testande :D och det här lyssningsprojektet blev betydligt mer utdraget än jag hade väntat. En del oväntade upptäckter på vägen och väldigt lärorikt helt enkelt. De flesta har ju en bestämd uppfattning om hur oinspelade högtalare normalt låter. Strävt, metalliskt och platt brukar vara de gängse symptomen och jag börjar alltid med påmonterade dam(m)skydd för säkerhets skull... :) Haydn däremot startade sin karriär med ett fylligt, varmt, packat och dynamikfattigt ljud. Sakta men säkert gled volymkontrollen medurs och till slut var jag uppe på nivåer av närmast okänd mark... :) VU-metrarna dansade runt i den övre delen av skalan runt 75% av maxuttag och här kunde man uppleva en viss känsla av driv och liv men de sena kvällslyssningarna på låg volym blev ett effektivt sömnpiller och då är det ju lätt att man stannar upp.

tema508.JPG

Posted

Elementskydden åkte av ganska så omgående men de första dagarna hände inte så mycket. Haydn tog det ganska lugnt om man säger så och först efter en vecka kom jag på mig själv med att tänka mer på musik än högtalare. Röster och instrument släpper visserligen ordentligt rent placeringsmässigt från lådorna men det tog ett bra tag innan energiinnehållet i röster och intrument kändes trovärdigt och medryckande. Fortfarande ger Haydn ett tillbakalutat intryck i denna uppkoppling men njutningsfaktorn är kraftigt stigande och volymkontrollen är tillbaka på klockan tio.

tema504.JPG