Jump to content

Vilken är eran drömmspelare och varför?


c88

Recommended Posts

:) Hejsan

Jag undrar vilken är eran drömspelare och en motivering varför?

Min tror jag är DCS Elgar plus för att det är en referensspelare i världsklass som är mycket väl balanserad och får ut all information i skivan.

Link to comment
Share on other sites

Utseendemässigt så helt klart Krell KPS25SC, bara för att den är så fräck :mm:

Rent prestandamässigt så skulle väl en jämförelse mellan Accuphase, DCS, Emm labs och Zanden ligga nära till hands. Plus eventuellt Krells nya superspelare när den nu blir aktuell

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker vara lite jordnära i mina önskningar.Det är roligare att ha en chans att kunna skaffa prylarna.Men hade inte pengar varit ett hinder så hade Esoteric P-01/D-01 varit ett starkt alternativ.Har inte hört dom,men vilka vackra byggen!

Deras nya SZ-01 verkar vara en intressant 2-kanalig Sacd-spelare lika välbyggd den och med en ny intressant design.

sz1_front.jpg

sz1_rear.jpg

inner_sz1.jpg

Denna spelare kommer att ligga på ca 35-40000kr i Japan av det jag luskat ut.

/n.o

Link to comment
Share on other sites

Analogt :

s7page.jpg

SYDs Series 7 turntable bara för den i all enkelhet är så snygg. Jag giller det enkla mycket mer än tex Clearaudios Högteknologiska mosters.. När det gäller analog avspelning så är ju den fysiska estetiken lika viktig som välljudet spelaren producerar!

Har vissserligen bara hört en SYD Series 4, men den skvallrade om att Mr Yorke kan analogt..

Digitalt..

Skulle gott kunna leva med en Gondul "3" eller en Townsend TA 565 Universal Player, mitt enda krav är igentligen att den skall kunna spela alla nu förekommande digitala discformat (ie. spelare som inte klarar av det går fulbort hur bra dom än är på ett enskillt format.) ~ Jag sätter hellre skivor i mina hyllor än en apparat för vare format..

/ptr

Link to comment
Share on other sites

En Gondul skulle jag nog oxå tycka vore trevligt pga alla formaten som den tar, samt smidigheten med en enhet för både källa och försteg..

Och som många sagt, uppgraderings möjligheten för framtiden...

Gondulinnanmate.jpg

Men skulle jag gå på ren CD så får det nog bli MOON Andromeda, snyggare finns nog inte nu !! Och tekniskt är den inte dum heller, geleupphängd drivverk, 24-bit/705.6kHz m.m.

Mycket också för att Sim Audio här skapat en spelare med de absolut senaste inom digitalteknik, tex att varje krets i spelaren har fått en egen strömförsörjning....Detta är en "Statment" produkt ut i fingerspetsarna !! :mm:

lg_moonandromeda.jpg

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Wadia såklart :D . Kanske den jag redan har fast med annu fler GNSC-uppgraderingar. De finns de som jämfört den med både EMM och annat vilka menar att det kanske, men bara kanske, finns en skillnad när EMM körs på SACD. Sedan slipper man ju en massa apparater och klarar sig på en enda. Jag uppskattar verkligen lugnet i musiken som den ger, framförallt när se-driven sitter i. Den skapar heller aldrig någon lyssningströtthet. Sedan finns det säkert andra apparater som är väldigt bra men prislappen brukar ju vara gigantisk - och möjligheten att ens få lyssna på dem små.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft min Gondul-3 sedan februari förra året och har ingen annan önskespelare som jag skulle byta ut den mot.

Den är mycket bra på cdåtergivning, som ju ändå är den typ av skiva som jag har flest av och kommer att ha under mycket lång tid framöver.

Den är också bra på övriga format och DVDfilmer i en jämförtelse mot satelitsända är den överlägsen nu när jag har en stor högupplöst plasma som jag kan utnyttja detta. Och det är med standard videokortet som ska uppgraderas framöver med ett nytt med ämmu bättrte prestanda.

Detta är en fördel också med Gondul att det är lätt att bygga vidare eller byta ut till andra kort i den.

Sedan får man ju inte glömma några viktiga punkter till. Jag har ingen förförstärkare då Gondul fungerar mycket bra att köra effektförstärkarna direkt.

Ytterligare en sak som är bra är att ljudet från parabolen tar jag ut digitalt och DAomvandlar med Gondul och får ett mycket bättre ljud än om jag hade använt den analoga utgången från satelitmottagaren.

Det blir inte många apparater kvar att välja bland med alla dessa möjligheter och dom få som finns står inte på min önskelista.

Link to comment
Share on other sites

Twin%20CD%20syst%20web2%20B.jpg

CHORD Choral One och Dac 64 mmmmm :mm:

EDIT: :blush Ska ge en förklaring också precis som Jorma skrev.

För det första tycker jag Coral serien är hur läcker som helst. Jag uppskattar deras tillhörande rack som tillsammans ger ett för mig mycket lyxigt utseende.

Jag antar med 100% utan att lyssna på Blu och DAC64 att denna combo är den perfekta matchningen till min integrerade CPM3300. På något sätt är det extra kul att ha hela stapeln från samma tillverkare så det är väl därför som mitt förstaval av cd spelare med tillhörande dac blir denna och förhoppningsvis finns den hos mig någon gång. De finns även en "enklare" version som heter ONE. :)

Link to comment
Share on other sites

cd555ps_200.jpg

Naims kommande CDS eftersom dagens CDS 3 är den bästa spelare jag hört, snäppet före Linn CD12, och långt före de flesta andra. Denna nya skapelse släpps kring nyår och jag skall se till att aldrig lyssna på den eftersom prislappen är för stor för mig.

/Erik

Link to comment
Share on other sites

En Gondul/3 är inte helt fel då den, förutom att vara i det absoluta toppskiktet vad gäller ren CD återgivning, har den stora fördelen att kunna spela även SACD och DVD-A.

Som ren CD-spelare skulle jag välja en ARC Reference CD7. Har inte hört denna men med tanke på hur CD3 MKII låter så utgår jag från att den är superb.

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare. Burmester 001 tillhör det absolut bästa jag har hört. Den har en musikalitet som få andra spelare (som jag hört) kan mäta sig med. Har oxå länge haft Gondul 3 som en favorit, men är tveksam till om jag behöver alla formaten som denna kan leverera.

Har satsat på ett Burmester slutsteg och tror att 001 skulle bli en bra polare till detta

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har iosf inte lyssnat på EMM eller DCS men det mesta i övrigt när det gäller CD hittills anser mina öron att Burmester 001 är mycket bra. Varför ? jo jag tycker att den är mer musikalisk och saknar totalt den kliniska ljudbild som vissa andra spelare uppvisar. Men som någon sagt sanningen ligger i betraktarens ögon, gäller väl öronen också.

Link to comment
Share on other sites

Ok begrundelsen manglede jeg:

Rockport Sirius III

Den mest ultimative skivspelare som er lavet. Har bare hørt Rockport en gang, men det var en ældre/mindre model, som ochså var mycket bra. Tycker väldigt bra om luft-tangential tonearmer, har selv Forsell, som jo er en ældre konstruktion.

Rockport-Sirius-III-top.jpg

Vogue

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...