Sanoj Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Efter att vid upprepade tillfällen läst positivt om gruppen fourplay kunde jag inte hålla mig längre. Skivan beställdes och dök upp några dagar senare. I med skivan Between the sheets i cd-spelaren och luta sig tillbaka Otroligt tighta musiker är något som direkt slår en. Skivan är mycket bra inspelad, det är det inget snack om. ...MEN varför sitter jag och tänker på Bingolotto när jag lyssnar på skivan . Jag lyssnar igenom låt efter låt och tänker Nu nu tänder det till, men ack vad jag bedrog mig. Nä, det är nog den bästa hissmusiken jag hört men mer är det inte Någon annan som känner igen sig // Jonas Quote
Ekman Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Jag skulle kunna skriva under på det, men jag är väl för ung för att "förstå" sån musik Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Jag blir lätt eleverad av Fourplay så hissmusik kan vara en bra beskrivning... Quote
Sanoj Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Jag blir lätt eleverad av Fourplay så hissmusik kan vara en bra beskrivning... Så kanske man kan se på det. Köpte jag "rätt" skiva // Jonas Quote
Sanoj Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Jag beställde också Dedicated to the one I love med Mama Cass efter att ha sett ett avsnitt på serien Lost där den spelas flitigt. Den var det däremot mer drag i.. // Jonas Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Köpte jag "rätt" skiva Ja, är det draget du är ute efter så är nog Between The Sheets det hetsigaste Fourplay har gjort. Resten kan vara ännu mer tillbakalutat. Bästa låten i min smak på den skivan är nummer fyra Li'l Darlin'. Den är riktigt lugn och fin... :cool: Spår fyra brukar alltid vara bra på Fourplays album. Kan det ha att göra med namnet... Quote
Sanoj Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Hmm, om jag tvingades att välja så blir det nog låt 1 Chant som var albumets höjdpunkt. Jag ska ta med skivan till mässan och se om den låter roligare på ett par B 100:a // Jonas Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Hmm, om jag tvingades att välja så blir det nog låt 1 Chant som var albumets höjdpunkt. Kände det på mig... Vi kan ju börja med att se hur B 100 klarar den släpiga och otroligt djupa basen i Lil' Darlin'... Quote
Sanoj Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 den släpiga och otroligt djupa basen i Lil' Darlin'... Den var faktiskt riktigt roligt att spela på mina Neptunus ..hmm jag kanske får omvärdera skivan, jag har ju hittat flera positiva saker // Jonas Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Den var faktiskt riktigt roligt att spela på mina Neptunus Ja, det borde fungera. Återstår Burmester... Quote
plundin™ Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Timbre brukar spela nått med dom man råkar springa ihop med honom, det tog mej ett tag att inse att en av mina gamla gitarrhjältar; Larry Carlton (dyrkade honom stenhårt i slutet av sjuttiotalet.. Solot i "Kid Charlemagne.'' har man ju försökt planka en och anna gång...) var en av medlemmarna.. Basisten Nathan East är oxå en gigant.. Dem andra två är jag inte så bekant med, men när man läser bioasrna på bandets hemsida så inser man hur skickala dom är.. Fourplays Sajt Och för avd det kan vara värt, undvik http://www.fourplay.com/ om det är detta bandet ni är ute efter... Har börjat nosa in deras plattor... Skall snart ha flera av dom med flygpost från over there... /ptr Quote
hajen1 Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Efter att vid upprepade tillfällen läst positivt om gruppen fourplay kunde jag inte hålla mig längre. Skivan beställdes och dök upp några dagar senare. I med skivan Between the sheets i cd-spelaren och luta sig tillbaka Otroligt tighta musiker är något som direkt slår en. Skivan är mycket bra inspelad, det är det inget snack om. ...MEN varför sitter jag och tänker på Bingolotto när jag lyssnar på skivan . Jag lyssnar igenom låt efter låt och tänker Nu nu tänder det till, men ack vad jag bedrog mig. Nä, det är nog den bästa hissmusiken jag hört men mer är det inte Någon annan som känner igen sig // Jonas <{POST_SNAPBACK}> Har enbart plattan Fourplay Köpte den efter ha läst Timbre. Duktiga musiker, snygg inspelning men de kommer inte loss. Vad säger ni? Jag kanske köpte fel platta. Så skickliga musikanter borde kunna svänga bättre! Quote
Timbre™ Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Har enbart plattan Fourplay Köpte den efter ha läst Timbre. Det albumet inkluderar ju Moonjogger... Alltid nyttigt att vända på steken. Finns det fler Fourplayalbum som hamnat i felköpshögen... Bob James är väl lite av en förgrundsfigur. Studiomusiker (piano) och ett trettiotal egna album bakom sig. Quote
hajen1 Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Det albumet inkluderar ju Moonjogger... Alltid nyttigt att vända på steken. Finns det fler Fourplayalbum som hamnat i felköpshögen... Bob James är väl lite av en förgrundsfigur. Studiomusiker (piano) och ett trettiotal egna album bakom sig. <{POST_SNAPBACK}> Moonjogger är ju ingen dålig låt ( dessutom nr 4 ) men albumet är lite för försiktigt. Vad säger du Timbre om de övriga plattorna de gjort ( Fourplay kanske är en tidig inspelning ) Är det samma stuk eller gasar de något mer på senare skivor? Quote
Timbre™ Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Mina favoriter (förutom de redan nämnda) är flera spår på abumet Elixir, speciellt spår fyra med Phil Collins... , deras version av Amazing Grace på "julskivan" Snowbound samt Blues Force och Go With Your Heart på yes, please! Lever gärna med resten också men detta är låtarna jag alltid återkommer till. Totalt sett är hela produktionen ganska likartad i mina öron och man känner igen stilen så att säga. Elixir från 1995. Quote
gcs Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Hissmusik är vad det är och har man hört en skiva med Fourplay då har man hört alla. Men ändå är det väldigt svårt att låta bli att köpa skivorna på grund av att dom är så vansinnigt bra inspelade, bara arr. och med jätteproffsiga musiker. Jag som är lite inspelningstekniskt intresserad gillar att lyssna på Fourplay i små doser. Quote
Timbre™ Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Bob James är produktionsansvarig på de första Fourplayalbumen så jag köpte en del av hans egna skivor. Låter också ganska likt faktiskt och ibland kan det vara svårt att höra skillnad... Lee Ritenour, Larry Carlton, Nathan East och Harvey Mason har ju mycket med sig i sina respektive bagage. Dessutom brukar det dyka upp gästartister av dignitet, t.ex. Philip Bailey som började sin karriär i Earth, Wind & Fire. Quote
MartinH Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Ja tycker man inte att det svänger om "Bali Run " på deras första platta, jag då vet jag inte vad man menar med sväng ?!?! Kom förbi mig på Malmö mässan så ska jag köra dom på Living Voice högtalarna med Rogues lilla rör intigrerade, SVÄNG utlovas !! :cool: Mvh, Martin Quote
Recommended Posts