Harryup Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Roger Waters Opera Ca Ira släpptes nyligen. Finns i 2 versioner med och utan DVD med en berättelse om tillkomsten. Klassisk musik utan helikoptrar men inte utan marscherande soldater och trumslagare. Kanoner saknas inte heller även om det inte är 1812 kaliber. Men en bra inspelning och dynamisk klassisk musik, aningen "rysk". Quote
Jörgen_G Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 /.../ Finns i 2 versioner med och utan DVD med en berättelse om tillkomsten. /.../ dynamisk klassisk musik, aningen "rysk". <{POST_SNAPBACK}> Hmm, det kan finnas tre varianter - en SACD med DVD och två CD. Den ena CD-utgåvan kostar på CDON 40kronor mindre än den andra. CDON ger som vanligt knapphändig information om de produkter de säljer så skillnaden framgår inte. På Sonymusics webbplats finns enbart en CD-variant och en SACD-variant listad vad jag kunnat se. Harryup - på garannforumet HiFiForum skrevs att man troligen bör tycka om båda klassiskt och Roger Waters tidigare skapelser för att gilla Ca Ira. Nu skriver du att den är en aning rysk också. Och det brukar också falla mig mycket väl i öronen... Så nu kunde jag inte avhålla mig längre - beställde just den billigaste CD:n från CDON. Den låg i min varukorg sedan ett par veckor och då fanns det enbart den varianten att välja på. Jag får väl se vad som dyker upp... mvh/ Jörgen G Quote
Harryup Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Skall tydligen enligt planerna framföras live i Rom så kanske en DVD till jul? Å andra sidan skulle CD'n varit ute till jul förra året. Quote
Jörgen_G Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Skall tydligen enligt planerna framföras live i Rom så kanske en DVD till jul? Å andra sidan skulle CD'n varit ute till jul förra året. <{POST_SNAPBACK}> Jag har mejlat Sony Sverige för att försöka få svar på vilka varianter de distribuerar här. Återkommer! /Jörgen G Quote
mapem Posted October 24, 2005 Posted October 24, 2005 Skall tydligen enligt planerna framföras live i Rom så kanske en DVD till jul? Å andra sidan skulle CD'n varit ute till jul förra året Den 17 november kommer verket mycker riktigt att uppföras på Roms Auditorium. Jag råkade vara där tillsammans med ett studieresegäng för ett par veckor sedan för att beundra den fantastiska arkitekturen (Renzo Piano) och just då råkade Roger Waters himself sitta på en presskonferens där och svara på frågor. Flera i sällskapet köpte skivan i den fina musik/bokhandeln i samma hus. Inte jag dock, är lite skeptisk till rockmusiker som gör opera. Men den kan ju vara bra för det. Gillar såväl opera som rock annars, var för sig Quote
Jörgen_G Posted October 24, 2005 Posted October 24, 2005 Lite uppdateringar från min horisont: 1) Jag har inte fått något svara från Sony Sverige om vilka olika utgåvor se distribuerar av Ca Ira :evil: 2) Jag har fått min Ca Ira-CD, men ännu inte hunnit lyssna igenom hela. Har ständigt blivit avbruten :angry: Så långt jag nu kommit - cirka första halvan av CD1 låter emellertid lovande 3) Återkommer när jag kan ge mer synpunkter mvh/Jörgen G Quote
Recommended Posts