Jump to content

Recommended Posts

Posted

Johann Sebastian Bach f. 1685 Eisenach, d. 1750 Leipzig.

JSB avslutar barockepoken på ett grandiost sätt även om hans samtida inte såg honom riktigt i samma ljus som vi gör idag. Flera andra kompositörer föredrogs framför honom, kända som okända, till de mer kända idag hör Telemann.

:) Mycket Bach nu men när man ändå är i farten.....

Vilka inspelningar rekommenderar de erfarna för soloviolinsonaterna Bwv 1001-1006

och sonatorna för viola da gamba och cembalo Bwv 1027-1029.

Skulle kunna fortsätta med konserterna med oboe d'amore men de passar inte riktigt in här, dessa får tagas vid ett senare tillfälle.

Det är ju ändå något speciellt med musik för ett eller några få instrument, när inte allt ljudmässigt drunknar i varandra.

Posted

Som vanligt med utgångspunkt i att man inte kan ha hört alla inspelningar..

Vilka inspelningar rekommenderar de erfarna för soloviolinsonaterna Bwv 1001-1006

På Barockviolin (Med tidstypisk attityd) :

Andrew Manze på Harmonia Mundi -- (Min absoluta favoritinspening!)

Sigiswald Kuijken på RCA/Deutsch Harmonia Mundi

Ett riktigt bra budgetalternativ är :

Volym 1 & Volym 2 med Lucy van Dael på Naxos.

Med mer romatisktmodernt stuk rekomenderas :

Jascha Heifetz på RCA (Brukar räknas som den främsta violinisten)

Nathan Millstein på DG (Fast jag tycker nog att Milstein gör dom snyggare..)

Och om man vill ha en lite mer moderna digitalinspelad version :

Volym 2 & Volym 1 med tyske violinisten Thomas Zehetmair på Teldec.

och sonatorna för viola da gamba och cembalo Bwv 1027-1029.

Med barockinstrument :

Jordi Savall & Ton Koopman på Alia Vox (Kooman är lite ojämn, men Savall är ju den främste gambisten sen Stainte Colombe)

Jaap ter Linden & Richard Egarr på Harmonia Mundi.. (Bättre samspel, men ter Linden är ingen Savall så han har inte det där lilla extra..)

Vill man prova nått lite annorlund, så varför inte gamba och tanget piano :

Markku Luolajan-Mikkola & Miklós Spányi på Bis..

Med cello...

Burkar jag rekomendera Paul Tortelier på Erato, men den verkar vara OOP(?) -- Vet ingen annan bra cello inspelning..

På viola..

Nobuko Imai & Roland Pöntinen på Philips

/ptr

ps, man brukar förkorta Bach Werke Verzeichnis som BWV (med versaler), vet att det är lite petimeteraktigt, men vi är noggranna här på euphonia-audioforums aftonskola.. :)

Posted

Bachs konserter är inget helt genomskinligt ämne. Enligt traditionen bygger klaverkonserterna (ie. Cembalokonserterna BWV 1052 - 1056) på tidigare konserter skrivna för Oboe. Jag är osäker på i vilken utsträckning detta är belagt, eller som man brukar säga; därom tvistar di lärde...

Det finns några olika försök till rekonstruktioner, ingen av dom jag hört är väll helt övertygande.. Jag har tyvärr ingen inspelning med historiska instrument, den bästa tycker jag är :

Restored Oboe Concerti med Bach-Collegium Stuttgart under Helmut Rilling och Ingo Goritzki som oboesolist.

Detta är strikt inte oboe d'amore, men nära nog..

Naxosinspelningen är också ganska okej :

Kölns kammarorkester och Helmut Müller-Brühl, Christian Hommel som solist..

En av de största oboisterna har även spelat in dom : Heinz Holliger och Camerata Bern på Philips, denna skiva har jag bara hör i förbifarten så jag har inga djupare omdömmen om den.. Men gamble Heinz är ju en mästare av stort mått så den kan inte vara helt fel.. (det finns även en tidigare Holligerinspelning med Iona Brown och Academy of St. Martin-in-the-fields den har jag inte överhuvud taget hört så...)

Nätr jag söker lite så visar det sig att det faktiskt fanns en inspelning med historiska instrument på Virgin Classics (Veritasserien) :

Orchestra of the Age of Enlightenment och Anthony Robson tyvärr har jag inte hört den och det verkar som om den fått respass ur katalogen... (Den visar sig inte i alla fall när man söker på Virgin Classics sajten)

Det uttömmer nog mina kunskaper om inspelningar av Bach's "Oboekonserter"...

/ptr

Posted
Vilka inspelningar rekommenderar de erfarna för soloviolinsonaterna Bwv 1001-1006 och sonatorna för viola da gamba och cembalo Bwv 1027-1029.

Sonaterna för violin och cembalo/piano, BWV 1014-1019

Sonaterna för "cello" och cembalo/piano, BWV 1027-1029

Av något särskilt skäl som du inte tar upp de underbara sonaterna för violin och cembalo, BWV 1014-1019? Du sitter kanske nöjd med det du har. Tipsa gärna. För vanliga dödliga lyssnare kan dessa vara en mildare introduktion till Bachs violinverk på kammarsidan. Å andra sidan kanske de rockigare och rivigare solosonaterna och -partitorna lockar en yngre publik, vad vet man.

Det finns en suverän CD-box med dessa, plus även de sonora sonaterna BWV 1027-29 som du efterfrågar:

Bach_Laredo-Rose-Gould.jpg

Sony SM2K 52615 (2 CD): BWV 1014-9, 1027-9. Jaime Laredo (violin), Leonard Rose (cello), Glenn Gould (piano). De tre sonaterna med Rose och Gould är bra lyssning, har alltid gillat den rika Rose. Jaime Laredo har en egenskap som jag tycker är oerhört viktig i violinsonaterna (men kanske mindre idealisk i soloviolinsonaterna): han är ingen virtuos och stor stjärna. Musiken är så gles, rak, enkel, naturlig [...], att jag tycker de stora nissarna missar något. Mindre begåvade musiker är här idealet! :) Faktiskt så gillar jag inte exempelvis Grumiaux, som är en oändligt större violinist än Laredo, i denna musik. Likgiltig även för min idol Ojstrach.

Nog sagt om 52615. Det är en box att älska, så mycken absolut sublim skönhet. En del tål inte Gould, men hans utmejslade klinkande vill man här inte vara utan. Både fiolen och cellon har förresten en romantisk klang, inget barockskrapande.

Sonaterna och partitorna för soloviolin, BWV 1001-1006

Oj, ett stort ämne. Tror jag smiter undan idag. Ett par kommentarer till vad som redan föreslagits. Förresten, först en rad till de läsare som inte är hemma på Bach: Bravo är noga med att skriva "soloviolinsonaterna". Just det, för säger man "Bachs violinsonater" så menar man sonaterna för fiol och cembalo, BWV 1014-19. De berömda sex styckena för soloviolin ("violinlitteraturens hörnpelare"; det citatet hittade jag på just nu, men sådan är bilden) kallar man ofta för Bach-partitorna eller solopartitorna eller nåt sånt. Formellt kallade Bach hälften av dem för sonater och andra hälften för partitor, men ändå. I äldre litteratur och på en del äldre skivor kan det hända att alla sex kallas för sonater...

Heifetz ska nog ingen köpa som ett förstaval. Det är perversa inspelningar, jag säger inte mer. Milstein är skön, kanske skulle jag plocka hans mono på EMI/Capitol (även CD) framför hans (långt) senare stereoremake på DG. Bägge är bra men på nåt sätt hör jag mera substans i den tidigare (och ljudet är topp). På barockfiol, lagt på CD, vill jag helst inte höra partitorna. Finns det någon inspelning som inte skadar örat?? Som inte är jämngrå i klangen? OK, den där Harmonia Mundi kan låta bra.

Kom ihåg alla udda inspelningar av solosakerna, dvs med artister som aldrig levererade 6-pack. Där finns mycket bra, säg Julian Sitkovetsky, Adolf Busch, m fl.

Posted

Jag inser plötsligt att jag re: Manze inspelningen jag nämde först har gjoirt en mental lapsus, den med sonaterna för violin och cembalo (och några andra verk för den sättningen). Den är visserligen brilliant men inte det Bravo frågar efter.

Sorry..

Det betyder att Kuijken ligger iu topp för sonaterna och partitorna på Barockviolin...

Undvik Monica Huggett på Virgin, hon är rejält trälig och ojämn, verkar ha haft för brottom vid inspelningarna..

Håller med Rutger om Grumiaux, Ojstrakh är ju Gud, trots det kan han ha fel ibland.. Bach och Ojstrakh passar inte ihop.. Synd att du inte övertygas av Heifetz Rutger, det är en sanslöst kul inspelning.. Jag saknar två inspelningar från den kompletta Gould editionen och en är Sony SM2K 52615, får ta och skaffa den (Den andra är den där GG spelar Beethovenkonserterna)...

/ptr

Posted

:) Trevligt det här, visst förtjänar J.S.B. uppmärksamhet.

Hoppas tittelbytet tillfredsställer dig plundin.

:blush

ps, man brukar förkorta Bach Werke Verzeichnis som BWV (med versaler)
:blush :clown:

JAG VET egentligen, vet inte vad som flög i mig, sent på natten, trött dock spik nykter! :D;)

Av något särskilt skäl som du inte tar upp de underbara sonaterna för violin och cembalo, BWV 1014-1019? Du sitter kanske nöjd med det du har.
Inte nöjd alls Rutger, men som jag skrev, det blir lite rörigt att fråga för mycket i samma fråga, se bara på svaren och de värdefulla tips som dessa första spösmål orsakat.

Nej jag sitter inte nöjd med det jag har, då det jag har nästan bokstavligen finns i gruvan, och på vinyl som jag av logistiska skäl vare sig kan nå eller kan använda. Alltså måste en hel del nya inspelningar till på cd.

För vanliga dödliga lyssnare kan dessa vara en mildare introduktion till Bachs violinverk på kammarsidan
Jag behöver ingen Bachintroduktion, tro mig Rutger ;) , jag har bara blivit så lidelsfullt intresserad av musik med få instrument på senare tid, säg upp till trios, kanske för att det är lättare att urskilja detaljer och att följa med i skiftningar och nyanser.

Å andra sidan kanske de rockigare och rivigare solosonaterna och -partitorna lockar en yngre publik, vad vet man.
:shy::app::D

Man tackar, man tackar, det var länge sedan blev kallad ung, numera brukar jag beskrivas som endast och ;)

"soloviolinsonaterna". Just det, för säger man "Bachs violinsonater" så menar man sonaterna för fiol och cembalo, BWV 1014-19. De berömda sex styckena för soloviolin ("violinlitteraturens hörnpelare"; det citatet hittade jag på just nu, men sådan är bilden) kallar man ofta för Bach-partitorna eller solopartitorna eller nåt sånt.
:app:

Helt riktigt, Sonater & Partitor för soloviolin skall det vara, men där räknade jag med att någon oklarhet inte skulle råda med angivande av berörda BWV.

Jag har en hel del på vinyl men kommer inte längre ihåg vem som spelar vad, då jag inte har fysisk möjlighet att kontrollera detta som sagt, men de flesta av de stora namnen av lite äldre datum finns nog med i alla fall på något hörn.

Däremot har jag inte alla Bachverk, långt därifrån.

Många verk finns ju dessutom i för allehanda sättningar, så detta är helt riktigt ingen transparent (oops) ämne, men väl så intressant.

Jag kommer att fråga vidare, det finns massor att fråga om och vill man ha lite stöd om än det spretar lite här och var så finns bl.a. siten The JS Bach Home Page.

Posted

Jag är imponerad av din kunskap och bredd plundin, även om du inte gillar Brahms. ;)

När det gäller ovan nämnda verk måste jag slå ett slag för Perlmans inspelning på EMI, 0777 7 49483 2 6.

bac749483.jpg

/Erik

Posted
Jag är imponerad av din kunskap och bredd plundin, även om du inte gillar Brahms. ;)

När det gäller ovan nämnda verk måste jag slå ett slag för Perlmans inspelning på EMI, 0777 7 49483 2 6.

Jo, Brahms är ett av mina, om inte "hatobjekt", så snarast hatkärlekar, jag älskar att hata hans musik (Gubben har jag inga känsler för..)

Tyvärr har jag inte mycket över för Itzak Perlman heller, han har utsökt ton, är teckniskt skicklig, men det vete f#n om han är det minsta musikalisk, jag tycker att det mesta av vad jag hört med honom är rena bravurnummer utan nån som helst tanke på innehåll (Jag vet, en smula överdrift... ) -- Som dirigent är han det träigaste på den här sida Hans Knappertsbusch, han är orytmisk och tolkningarna är ogenomtänkte (Hans Sjostakovitjkonserter med violinisten Ilja Gringolts är en katastrof! Han egna EMI inspelningar som solist i DDS konserter är lika stor magplask dom tyvärr..) -- Violinister borde helt enkelt inte får dirigera!!! :D

Oj, vad skönt, då har jag fått ur mig all min ilska för idag!! :blush:blush:blush

/ptr

Posted

Blev en gång rekommenderad Bachs violinkonsert för två violiner. Har försökt hitta den på nätet utan resultat.

Någon som kan säga något om denna och var man kan få tag i den eller ge att mer "officiellt" namn så att jag kanske kan hitta den själv.

Posted

Jag skulle tro att du söker d-mollkonserten BWV 1043.. Det är i alla fall den man vanligtsvis kallar för Dubbelkonserten för 2 violiner..

Finns mängder med inspelningar.. Svårt och rekomendera några få...

På gamla instrument och med historiskt informerat framförande (HIP på engelska)

Andrew Manze och Rachel Podger på Harmonia Mundi

eller

Simon Standage och Elizabeth Wilcock på Archiv Production

Med modernt-romanstiskt (traditionellt) snitt..

David och Igor Oistrakh på DG Originals

(trots att vissa här på forumet har svårt för Oistrakh och Bach i kombination.. :blush:D )

eller

Arthur Grumiaux och Herman Krebbers på Philips

eller ett säkert kort..

med Gidon Kremer och Gidon Kremer också på Philips Solo

eller om du är road av något riktigt historiskt från 78varvs tiden..

Yehudi Menuhin och George Enescu (elev och lärare) två av förra seklets största violinister på EMI

/ptr

Posted
Synd att du inte övertygas av Heifetz Rutger, det är en sanslöst kul inspelning..

Håller med, det är himla kul att höra en del satser. Monoljudet har även en härlig... visceral impact, vad det nu blir på modersmålet. Men något att övertygas om, i musikaliskt hänseende, finns inte. Heifetz är från en annan planet och kan bara rekommenderas till... öh, utomjordingar.

Jag behöver ingen Bachintroduktion, tro mig Rutger

Jag har väl aldrig sagt det rätt ut men jag försöker i mina svar att ta hänsyn till alla som läser en tråd. Du, jag och övriga, där den senare gruppen dominerar rätt stort. Utvikningar och förklaringar riktar sig kanske oftare till annan än den ursprungliga postaren. Så, luktsaltet behövs inte denna gång. :)

Blev en gång rekommenderad Bachs violinkonsert för två violiner. Har försökt hitta den på nätet utan resultat.

plundin har redan gett dig svaret: Konsert för 2 violiner [...] i d-moll, BWV 1043, ett av Bachs mest kända verk. Suveränt bra, den långsamma satsen är inte utomjordisk men väl överjordiskt vacker. Engelska beteckningen, om du ska nätleta (nyckelord): (double) concerto 2 violins d-minor bach 1043.

Några moderna inspelningar att föreslå kommer jag inte på just nu. Men satsa på nån icke-barock inspelning så du får njuta av full romantisk ton. Bachs andlighet brukar ofta framhållas (sträng och asketisk människa?), men kom ihåg att han även var en 13-barnsfarsa... Bach var inte tråkig, men en del uttolkare är det. Jag är väldigt insnöad på två riktigt gamla inspelningar, som man kanske inte tar som 1:a-val: Flesch & Szigeti (violiner) under Goehr, Adolf Busch & Menges (violiner) under den förre.

Posted
...Heifetz är från en annan planet och kan bara rekommenderas till... öh, utomjordingar....

God Morgon, då är jag, i alla fall delvis en utomjording... coneheads2.jpg

..Adolf Busch & Menges (violiner) under den förre.

Att jag inte tänkte på den? ... Finns återutgiven av Pearl, dock är deras hemsida ganska basal, så här kan man hitta en recension : MusicWeb..

Posted

Jag är fullblodsutomjording tydligen.

Heifetz, vad finns att säga. Det var, och delvis fortfarande är, populärt att kritisera Heifetz. Lovande violinister fick kritisera ett antal inspelningar med olika violinister och alla satte Heifetz sist. När samma test gjordes helt blint blev resultatet annorlunda, alla satt Jascha överst. Jantelagen finns tydligen över hela världen :)

/Erik

Posted

Vad gäller Heifetz så är det knappast någon som ifrågasätter hans tekniska överlägsenhet. Men eftersom musik är så mycket mer än att leverera en följd av noter, så är det möjligt att placera in även Heifetz på en subjektiv skala över de stora interpreterna. Var och en får göra sin egen bedömning var Jascha hamnar. Vägen dit går genom flitigt lyssnande och jämförelse med andra. En indikation på var hängivna violinlyssnare placerar honom kan väl vara värdet på hans skivor relativt andra violinistnamn. Heifetz ligger inte högt. [plundin, hej: Nej, jag tror vi avstår debatten vad det är som avgör skivors värde... En annan gång. ;) ]

Min skivsamling har en slagsida åt violinister och kammarmusik för stråkar. Jag har många Heifetz. Det finns inte en tråkig stund med Heifetz, ofta är det rent fascinerande att lyssna, men det var länge sedan jag konstaterade att andra inspelningar generellt ger mig en större "inre tillfredsställelse". I den här tråden gav jag min personliga mening när det gällde Heifetz' Bach-partitor. Dessa har jag haft tillgång till i 15+ år och jag har hört många andra tolkningar. Det betyder inte "så lita på mig" utan sagt som en bakgrund på detta den lättsinniga åsiktens medium. :D

Posted

:) Frågan till svaret eller tvärtom blir väl vad man söker, en personlig tolkning som i och för sig kan fara iväg ganska långt från originalet men som kan vara en väl så njutbar musikalisk upplevelse, eller om man söker hitta tillbaka så nära barockens formspråk och instrumentuppsättningar som det går.

Det senare givetvis i medvetande om att vi inte kan veta exakt hur JSB eller hans samtida tolkade musiken.

De flesta hittar nog en medelväg mellan ytterligheterna, personligen tycker jag att originalinstrument eller originalklingande dito är att föredraga då dessa klangligt har en skönare karaktär än senare instrument.

Olika tolkningar har olka värden och vissa föredrager man givetvis före andra, men personligen anser jag att epokens musik bör framföras på originalinstrument, däremot hur nära en "äkta" barocktolkning man kommer är en känsligare fråga.

• 1 month later...
Posted

:) Avlyssnat, franska och italienska sviter för cembalo på Apex med Alan Curtis som solist.

Tre skivor á 49 kr. styck med de franska och engelska sviterna ordnade parvis är ett synnerligen överkomligt inköp.

Curtis mera känd som dirigent spelar även cembalo med den äran, synnerligen prisvärd serie. Skall senare försöka jämföra den mot någon annan inspelning.

English and French Suites Nos. 1 & 2

English and French Suites Nos. 3 & 4

English and French Suites Nos. 5 & 6

Är man intresserad av suiterna till ett överkomligt pris är detta ingen dålig början.

• 1 month later...
Posted

Brandenburgkonserterna? Har två inspelningar som jag funderar på att köpa, vilken av dessa är att rekomendera?

En på Naive med Alesandrini OPS 30412 eller BIS Bach collegium japan BIS1151.

Posted
Brandenburgkonserterna? Har två inspelningar som jag funderar på att köpa, vilken av dessa är att rekomendera?

En på Naive med Alesandrini OPS 30412 eller BIS Bach collegium japan BIS1151.

Som vanligt är det en fråga om ganska små varitaioner, bägge dessa är alldeles utmärkta även om jag kanske inte sätter dom högst på HIP rankingen. Alesandrini svänger bra, men det blir ändå för mycket Vivaldi för min smak. Suzuki har det motsatta problemtet, han läser det som står i partituret och med det är hans gränser satta, han gör allting så rätt men ändå vill det inte riktigt släppa (IMHO)..

För att göra ditt val än svårare måste jag givetsvis ställa upp några alternativ.

Högst på HIPlistan skulle jag vilja sätta Ton Koopmans inspelning på Erato (0630 13733 2) från mitten av 90-talet. Man inser snart vem Maasaki Suzuki varit elev till, Koopman har både den notbundna kunskpen och den konstnärliga friheten att spinna runt Bachs musik som man med all säkerhet gjorde på Bachs tid.

Två på listan kommer Akademin för gammal musik, Berlin, deras inspelning på Harmonia Mundi (HMX2901634.35) sätter upp ett hastigare tempo och är kanske inte för dom som gillar sin Bach elegiskt. Mer åt Alesandrinihållet, men istället för sjungande italienskt så är det fasta tyska taktarter.

trea kommer jenkaren Martin Pearlman och hans Boston Baroque (Telarc CD-80412), han har ganska snabba tempi, men behåller ändå det lite traditionella elegiska Bachsnittet.

Sedan finns det ett halvdussin inspelningar till som håller nästan samma höga kvalitet, om man inte är gruvligt passionerad musiksammlare så kan vilken som av dom vi redan räknat upp eller följande duga gott och länge!

Reinhard Goebel/MAK (Archiv 423 116-2) ~ Roy Goodman/Brandenburg Consort (Hyperion CDD22001) ~ Orchestra of the Age of Enlightenment (Virgin 5615522) ~ Trevor Pinnock/Englsh Concert (Archiv 423 492-2) ~ Jordi Savall/Le Concert Des Nations (Astrée-Auvidis E 9737) ~ Jeanne Lamon/Tafelmusik (Sony S2K 66289)

För att inte tala om alla "traditionella" inspelningar som gjordes innan och paralellt med att HIP-rörelsen stack upp näsan, men det är kanske en annan fråga... :blush

/ptr

Posted

:) Månadens skiva från Naxos: Bach, J S, Violinkonsert och dubbelkonserter med Akademie für Alte Musik Berlin och Midori Seiler, violin.

Skivmärke: Harmonia Mundi, artikelnummer: HMC 901876,

utgivningsdatum: 12/12 2005, pris: 99 kr