Jump to content

Vinylskolan, del 1: DECCA


eliot

Recommended Posts

Jag tittade just på min España på

Ace of Diamonds, SDD216

espana-sdd.jpg

SDD216 släpptes 1969/70 och mitt exemplar har skattekod JT (1969-72) och pressmatriser 11G/1/U resp. K och låter mycket bra :mm:

De tidigaste Ace of Diamonds släpptes med en lite annorlunda etikett som vi nu skall titta på. En av de mest eftersökta tidiga Decca är Grieg: Peer Gynt, Øivin Fjeldstad/LSO

SXL2012

sxl2012.jpg

...och det nästbästa är då en tidig Ace of Diamonds ;)

SDD 111

peergyntsdd.jpg

med denna etiketten

peergyntsdd-lbl.jpg

De första Ace of Diamonds släpptes 1965 och fram till ungefär SDD200 så hade förstautgåvorna texten FULL FREQUENCY RANGE RECORDING upptill på etiketten och etiketten har även en fördjupning, "groove". SDD200 släpptes 1969/70 dvs ungefär vid samma tidpunkt som man gick över till "narrow band" på SXL-serien.

Mitt exemplar har pressmatrisen 8E/1/BM på sida 1 och 3ER/1/UK på sida 2 så bandet till sida 2 verkar nymastrat. Skattekoden är KT (1967-69) :)

- som Rutger säger är skattekoden nästan bästa indikationen på åldern....

Denna skiva finns också som vinylåterutgåva av Speakers Corner och även om återutgåvan låter mycket bra kan det diskuteras vilken som är bäst ;)

Tillägg: Det högsta nummer jag har med den äldre etiketten är SDD196 :app:

- Jag har en till SDD111, nu med den senare etiketten, och nu är pressmatriserna 10WR/1/CK respektive 4WR/1/CB så nu verkar man ha remastrat båda banden. Skattekoden är JT (1969-72).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inspelningar som jag tycker mycket om har jag ofta i flera olika utgåvor. ;)

Som exempel tar jag en favorit SXL 6036:

Borodin Kvartetten spelar

Borodin Quartet No. 2

Shostakovich Quartet No. 8

som jag även har som Londonutgåva CS 6038

sxl6036.jpgborodin-cs.jpg

Inspelningen släpptes 1962 på Decca och London men bara några år senare, 1967, släpptes den på Ace of Diamonds, SDD 156 och på den amerikanska motsvarigheten Stereo Treasure Series, STS 15046

borodin-sdd.jpgborodin-sts.jpg

Det finns emellertid ytterligare en återgivningsetikett Decca eclipse och på denna etikett släpptes inspelningen 1977 som ECS 795

borodin-ecs.jpgborodin-ecslbl.jpg

Det kan vara intressant att kolla pressinformationen på dessa olika utgåvor. Tyvärr har jag inte engelska originalet utan återutgåvan av Speakers Corner men även den har lackfolien ingraverad: ZAL 5678-1K där K är samma K som vi ibland ser på förstautgåvorna och betyder Anthony Hawkins som alltså var med och graverade återutgåvorna :o

- Man har även graverat in modermatris (="1") och Buckinghamkod (="N") så man skulle kunna ta fel och tro att det är ett original om inte den blaskiga etiketten, typsnittet på ingraveringen som påminner om Philips, och ihopklistringen av skivomslaget avslöjat att det är en "remake" - det står nämligen inte uttryckligen skrivet någonstans :black:

London CS 6338 har ingraverat ZAL-5678-1E, första modern, fjärde pressmatrisen ("K") och skattekoden KT (pressad ca 1967-69) medan SDD 156 (andra etiketten - utan FFRR, dvs. efter 1970) och STS 15046 båda har lackfolie ZAL 5678-3W medan ECS 795 har lackfolie ZAL 5678-4W.

Link to comment
Share on other sites

Detta är en intressant skiva

sibelius2-sdd.jpgsibelius2-sddlbl.jpg

Vi ser att bandet inte har den vanliga bokstavsbeteckningen ZAL **** utan K2RY 3214

- och det är faktiskt samma bandnummer som på denna skiva

RCA Living Stereo, LSC 2342

sibelius2-lsc.jpgsibelius2-lsclbl.jpg

Detta är en inspelning av Decca för RCA i London och RCA-utgåvan är amerikanska förstautgåvan, en s.k. Shaded Dog.

Decca och RCA samarbetade och förutom att Decca gav ut och pressade RCA's skivor för den engelska marknaden så spelade man in ett antal skivor i England för RCA's räkning. Efter att samarbetet upphört i slutet på 60-talet så övergick dessa inspelningar i Decca's ägo och gavs då ut på en återutgivningsetikett av Decca.

Den engelska utgåvan av RCA Living Stereo LSC 2342 ser ut så här

Engelsk RCA Living Stereo, SB 2070

sb2070.jpgsb2070-lbl.jpg

- eftersom i fall som detta både inspelning och pressning ägde rum i England så finns det de som hävdar att dessa engelska RCA är bättre än motsvarande amerikanska utgåva - men mer om detta i tråden om RCA Living Stereo ;)

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd!

Tog fram Min ED1 av SXL 6036. Den har ZAL-5678-1E Buckingham "C" och skattekod K/T dvs matrisnummret före din London pressning. Enligt skattekoden så skall pressningen vara gjord 1967-1970. Samtidigt som SDD 156 gavs ut.

Har även ECS:n som låter väldigt tunn jämfört med ED1 man tror inte att det är samma inspelning!

Link to comment
Share on other sites

SXL 6036 är en viktig skiva för mig också, eliot. Naturligtvis lockar olika utgåvor, men får jag formulera mig enkelt: plockar ALLA ex. jag hittar! :mm:

Har 1 st SXL 6036, ED1 precis som vår lyckliga nykomling ridax [snygg entré på Euphonia, ridax! välkommen], plus 3 st SDD 156. Varför har man flera ex., samlarhysteri eller vad?? Nej, glöm inte en viktig aspekt: skicket. När jag köper ytterligare ett exemplar så är det oftast utifrån förhoppningen (minnet kan vara glest) att spelskicket är bättre än på den skiva jag har.

Tog fram Min ED1 av SXL 6036. Den har  ZAL-5678-1E  Buckingham "C" och skattekod K/T  dvs matrisnummret före din London pressning. Enligt skattekoden så skall pressningen vara gjord 1967-1970. Samtidigt som SDD 156 gavs ut.

Första mothern också, ridax? Men jag klår dig, hehe. Min SXL 6036 har 1E/1/U (stamper 2) och på B-sidan 1E/1/I (stamper 5). Skattekoden syns inte till, den kan vara väldigt blek ibland, men den ser ut att saknas. Min label är alltså den första. Självklart vore det spännande att lyssna på eliots CS 6338 som har nästan samma matrisdata som våra 'riktiga' ;) Decca...

Den första graveringen av SXL 6036 gjordes alltså av E. (Cyril Windebank? Andra påstår att E är Stan Goodall.) Mina SDD 156 är 2 st FFRR (bägge 1E/1/H, 1E/5?/A; K/T) och 1 st senare SDD (3W/1/UK, 2W/1/UN). Alla låter bra men jag har inte jämfört.

Ni som inte har denna skiva bör skaffa den. En klassisk klassiker.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jag skrev nyss att jag hittat den roligaste tråden på länge (på annat ställe i detta forum ;)) - då är frågan om inte det här är den mest intressanta tråden jag sett! :o:app:

Som skivsamlare sedan 20 år tillbaka livar det här upp mig något alldeles oerhört! :D Dessutom som fullständig novis inom klassisk musik får man ju inspiration så det står härliga till.. Jag hoppas innerligt att tråden och ämnet i allmänhet fortsätter, eliot! (och även med bidrag från Rutger, gcs, plundin m.fl.. Vilken kunskapskälla!) :)

Timbre, jag föreslår att du gör som du själv föreslog i början av den här tråden - gör den till en "sticky" så den syns överst i listan! Säkert gäller samma för RCA-tråden som jag skall leta reda på nu...

/En sömnlös Peo med ett leende på läpparna

Link to comment
Share on other sites

Tack för berömmet :app:

Frågan är om Du läst nostalgitråden: Från vaxrulle till lp ;)

Orsaken till att jag inte fortsatt på liknande sätt med andra märken är att jag tyckte att DECCA-tråden blev lite plottrig och inte lämpar sig så bra som en referens som man kan återkomma till när man vill veta hur just en etikett ser ut. Det kommer därför att skrivas mera kortfattade beskrivningar av olika skivmärken och eftersom det sedan något år kommit fram en mer enhetlig - och allmänt accepterad - namngivning på skivetiketter Labelography har jag tänkt använda denna. För att kunna göra det krävs naturligtvis att jag införskaffar Labelography men hittills har jag haft andra prioriteringar då jag köpt in många nya skivor på ebay....

Det kommer att finnas en "sticky" som länkar till beskrivningarna för de olika skivmärkena och dessa beskrivningar kommer att vara kortfattade och precisa. Dessa kommer därför att författas bara av mig men det skall finnas en fortlöpande tråd där man kan kommentera framväxandet av de enskilda trådarna och påpeka om jag glömt något, gjort ett fel o.dyl.

Detta projekt kommer att startas till våren ...

Mvh,

Eliot

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Tack för berömmet :app:

Frågan är om Du läst nostalgitråden: Från vaxrulle till lp ;)

Orsaken till att jag inte fortsatt på liknande sätt med andra märken är att jag tyckte att DECCA-tråden blev lite plottrig och inte lämpar sig så bra som en referens som man kan återkomma till när man vill veta hur just en etikett ser ut. Det kommer därför att skrivas mera kortfattade beskrivningar av olika skivmärken och eftersom det sedan något år kommit fram en mer enhetlig - och allmänt accepterad - namngivning på skivetiketter Labelography har jag tänkt använda denna. För att kunna göra det krävs naturligtvis att jag införskaffar Labelography men hittills har jag haft andra prioriteringar då jag köpt in många nya skivor på ebay....

Det kommer att finnas en "sticky" som länkar till beskrivningarna för de olika skivmärkena och dessa beskrivningar kommer att vara kortfattade och precisa. Dessa kommer därför att författas bara av mig men det skall finnas en fortlöpande tråd där man kan kommentera framväxandet av de enskilda trådarna och påpeka om jag glömt något, gjort ett fel o.dyl.

Detta projekt kommer att startas till våren ...

Mvh,

Eliot

Det är inte vår nu utan höst, men vilken vår menade du Eliot :?: :cool: ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Det kommer att finnas en "sticky" som länkar till beskrivningarna för de olika skivmärkena och dessa beskrivningar kommer att vara kortfattade och precisa. Dessa kommer därför att författas bara av mig men det skall finnas en fortlöpande tråd där man kan kommentera framväxandet av de enskilda trådarna och påpeka om jag glömt något, gjort ett fel o.dyl.

Detta projekt kommer att startas till våren ...

Mvh,

Eliot

Nu har du chansen :mm: ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...