Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan någon svara på om denna skiva är intressant att lyssna på. HMV ALP 1059 Mono, Beethoven´s fyra med Wilhelm Furtwängler/Vienna Phil. Ork. Är tveksam att prova då den fortfarande är ospelad och funderar på att avyttra om tolkningen är medioker. :?:

Posted

Framsidans övre del är röd med stor hund i svart bakgrund och texten under läser "His Master´s Voice" i kursiv stil i vit text: The Hallmark of Quality. Neddre delen är gulbeige med svart text Beethoven Symphony No.4 in B flat major Wilhelm Furtwängler The Vienna Philarmonic Orcestra ALP 1059 på nästa rad och nederst LONG 331/3 PLAY. Skivan ligger i rispapper med texten Made in England och ett smalt HMV sigill över innerfickans öppning. Baksidan gulbeige med massa information. Känns som en tjock skiva. Ursäkta men såg inte att du svarat. Gjorde en ny inloggning. :blush:)

Posted

Trodde först att du menade skivan nedan, men det du skriver stämmer ju inte alls: Stor hund? Näää, Nipper är ju en liiiiiten hund. ;)

ALP_1059.jpg

Aha, sigillet som spärrar innerfickan. Orange, eller vad. Det är vanligt förekommande på mono (DGG har det också) men brukar förstås vara brutet. Ibland försåtligt brutet: man tycker att det är orubbat. Har du pillat lite?

Furtwängler, medioker tolkning?? :o Eh... Är du rätt man att inneha skivor av detta slag? :evil: :D Självklart är det en toppgrej. Fast den här ALP:en kräver en mononål för att låta bra, en TD 150 med nån stereopickup är nog inte rätt fiskekrok.

Posted

[Rutger: Måste erkänna att jag gillar din humor! Nu har du fått fram "min skiva" en kopia på den du visar. Antar att min beskrivning inte var helt rätt, hur var det med färgåtergivning var det Sven Plex Pettersson eller Grive som fick till det under konsåkningsuppvisningarna. Beklagar men så ser min skiva ut. Det lilla band som förseglar innerfickan är i beige och brunt med text HMV och en pytteliten hund, Förseglingen är nu bruten eller den har lossnat tack vare ett nu flitigt öppnande och viss torka. Skivan ligger i ett rispapper med texten Made in England tryckt på rispappret över etiketten. Jag vågar inte ta ut skivan för inspektion, men den verkar rätt tjock. Synd att den inte va en "VALP" utan en blandras!!! :D:D:D