IcedEarth Posted October 14, 2005 Posted October 14, 2005 Har han sina cd-skivor i plastflickor? Och av vilken anledning? /rillo Quote
Timbre™ Posted October 14, 2005 Author Posted October 14, 2005 Då 366:an kräver manuell hantering måste separat mätutrustning till och Harryup har valt IE-33 RTA & SPL mätutrustning från Ivie. Mjukvaran heter SmaartLive och kommer från SIA Software Company. Möjlighet att med hög precision räta ut rummets tonkurva och man kan även komma åt väldigt smala amplitudförskjutningar med hjälp av samverkande filter. Ställer stora krav på tålamod, väl genomlästa manualer och noggrannhet - men vad gör man inte i välljudets namn... Quote
Timbre™ Posted October 14, 2005 Author Posted October 14, 2005 (edited) Har han sina cd-skivor i plastflickor? Och av vilken anledning? Den frågan bollar jag över till Harryup... Hehe, jasså CD-askarna... Dom är ju mina så det kan jag svara på själv. Först och främst för att det står Bengans Skivbutik på plastfickorna och i andra hand för att packa in dom i samband med hifiexkursioner. Det brukar bli tätpackat i kameraväskan. Edited October 14, 2005 by Timbre Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Hur låter då detta mångfasetterade system som helhet... Ta en titt på bilden och ögat skapar vissa förväntningar. Andra typer av horn har man ju träffat på och horn är det sista jag skulle ha gissat på denna dag. Slankt, ganska energirikt i toppen och en utmejslad detaljåtergivning. Radka Toneff lät precis som vanligt men Steve Dobrogosz's fotarbete vid flygeln drog till sig mer uppmärksamhet. En luftig ljudkaraktär och basfundamentet blommade ut först med Fourplay... Torrt och djupt med fysisk närvaro - här är jag övertygad om att rumskorrektionen har ett stort finger med i spelet. En överraskande upplevelse. Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Peter, Paul and Mary återgavs med den kombination av värme och strävhet som gör deras tidiga inspelningar så attraktiva. Trion står exakt placerad i sidled och mansrösterna dyker upp en bra bit utanför respektive högtalare. Marys placering i djupled har jag dock uppfattat tydligare på en del andra system. Viktigast för mig är dock återgivningens timbre och här finns hela klangregistret med. Bra driv i bossanovastuket med Eliane Elias. Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Harryup har under sina utforskningar mätt upp ett antal rum och fortfarande inte funnit något som ens är i närheten av perfekt. Detta blev lite av en déjà-vu från övningarna med Accuphase DG-38 i somras. Här gjorde vi inga direkta jämförelser men jag kan föreställa mig vad som händer utan rumskorrektion. Quote
juha Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Underbart!! Kan nästan smaka av ljudet genom din beskrivning Timbre..superbra repotage som vanligt, när ska du chocka oss med något halvdant Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Underbart!! Kan nästan smaka av ljudet genom din beskrivning Timbre..superbra repotage som vanligt, när ska du chocka oss med något halvdant Du hade gillat det här! När aftonen föll på kunde inte ens ett utpräglat tvåkanalsfreak tacka nej till lite DVD-Video och bilscenen i Jurassic Park blev en mäktig upplevelse... Kan inte minnas att den var lika terribel senast på bio - måste va´ åldern... Kodo One med sin Earth Tour Special blev en engagerande upplevelse i takthållning och tyngd. Precisionen gällde inte minst förflyttning i sidled. Därutöver lyssnade vi på hundar som skällde ute i trädgården (Pink Floyd... ), La Folia på harmonia mundi samt kikade/lyssnade på Alison Krauss & Union Station via en DVD-Video. Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Vid mångkanalsövningarna fanns även ett par NHT Super One inblandade. Centerkanalen är en JBL Synthesis S3HC. Med sina ynka 87 dB känslighet har den alltså en egen McIntosh MC 2500 till sitt förfogande. Kanske bäst att monobrygga ändå till slut... Som sagt, kraftfullt var ordet och en grundfilosofi har varit att kunna "spela högt utan att det låter högt". Det här systemet blir nog aldrig helt färdigt (vilket uppställning blir det... ) men Harryup har redan nått det målet och ljudtrycket märktes tydligast när man försökte kommunicera med värden... Vi spelade nog ganska högt i vissa partier. Quote
Timbre™ Posted October 15, 2005 Author Posted October 15, 2005 Ett rejält stycke brittsommarhifi och vi avslutar med en brittsommarbild från Tullinge sjösystem. Sommaren har ju hängt kvar även under veckan som gått. Ett stort tack till Harryup! JBL Home & Professional Audio Triod Ljud AB BSS Audio Quote
eliot Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Tack Timbre för ett mycket intressant reportage och även tack till Harryup som lät oss ta del av detta ovanliga system Mvh, Eliot Quote
Ekman Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 alltid kul att läsa om lite annorlunda lösningar. Quote
Harryup Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Hej och tack själva ni som kikat. Kanske skall nämna att jag inte har haft lastbilen som referens i blindtester. Fast kanske att anläggningen skulle klara en bit av det iaf. Annars så är lite min filosofi att få det att låta "riktigt" oavsett musik som spelas. Dock tycker jag att många HIFI anläggningar låter lite för polerat. Jag vill ha realistisk dynamik och låter skivan rå och hård så skall det göra det också. Där känner jag att mycket "bättre" HIFI låter väldigt rent men för vackert. Rått in rått ut, mjukt in mjukt ut. Och förstås är jag inte sugen på att ha vanlig hornfärgning. Quote
Recommended Posts