K-man Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Efter byte av lyssningsrum och om-möblering av anläggningen så står slutstegen nu nära högtalarna. Vän av ordning så tycker jag inte riktig om då det behöver slingra ut en onödigt lång kabel innan den åter slingrar sig tillbaka och hugger sig fast i högtalarna. Vill ha ordning och struktur även där. Jag kör ju dessutom biampat och det blir "flera omgångar". Så...jag funderar på om jag inte skall skaffa ett par uppsättningar korta högtalarkablar, då dessutom mina nuvarande kablar har nyttjats i många år...och säkert är utslitna! :clown: ...kan gissa på att det blir lagom med dryga metern. Finns det några tekniska eller teoretiska skäl till att INTE välja korta högtalarkablar. Kan man isf motverka/kompensera detta på något sätt genom att välja en specifik konstruktion? Vad finns det isf för kablar på marknaden som skulle passa rent teoretiskt? Det kanske tom kan vara så att den kabel jag har idag passar teoretisktkonstruktionsmässigt och då kan jag ju bara korta dem...fast jag skulle önska mig en lite snyggare kabel....fåfängd som man är Vänligen \\K-man Quote
MartinH Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Näe vad jag vet så borde det inte finnas nått skäl till varför man inte skulle köra korta högtalarkablar, om man nu inte har Naim förstärkeri då dvs.... Vad tycker du är en snygg kabel då ?? /Martin Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 Inte en Naimpryl så långt jag ser...om inte frugan smugit in ngn.. Snygg kabel...ja...det är ju en sjuk fråga enligt många...men det tar jag så gärna ...inte spygröna som mina som jag har nu iallafall, och för att göra det hela ännu spyfärdigare har jag vid kontakteringen kört med grön krympslang ...sedan är ju tjusig och seriös kontaktering osv inbjudande! Exakt vad som gör en kabel snygg är ju svårt...det är ju olika saker som "fångar en" från fall till fall....men jag är VÄLDIGT svag för Kimbers Select... \\K-man Quote
matte76 Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Inte en Naimpryl så långt jag ser...om inte frugan smugit in ngn.. Snygg kabel...ja...det är ju en sjuk fråga enligt många...men det tar jag så gärna ...inte spygröna som mina som jag har nu iallafall, och för att göra det hela ännu spyfärdigare har jag vid kontakteringen kört med grön krympslang ...sedan är ju tjusig och seriös kontaktering osv inbjudande! Exakt vad som gör en kabel snygg är ju svårt...det är ju olika saker som "fångar en" från fall till fall....men jag är VÄLDIGT svag för Kimbers Select... \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Korta högtalarkablar brukar ses som en fördel då signalvägen blir kortare. Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 Ja, det är väl det man tänker först...och som rent logiskt verkar korrekt...men man vet aldrig \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Utan att vara någon teoretiker (som du ju redan har noterat... ) har jag observerat en negativ samverkan mellan lågimpediva högtalare och långa högtalarkablar av ordinärt snitt. Att gå från 5 meter Monstercable till 2 m kan vara ett jättekliv framåt. Att gå från 2 m till 1 m är inte lika tydligt. Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Kan ju klippa in ett svar från faktiskt på samma fråga: Det finns inget självklart svar på frågan och jag tänker inte avge en absolut synpunkt, men jag tycker frågan handlar om att väga olika sorters potentiella problem mot varandra. Man kan utan vidare under lyckliga omständigheter köra musik genom en 1 km lång interconnectkabel, utan nämnvärd degradation! Surprised Att göra detsamma genom en högtalarkabel är inte lika lätt. Praktiskt taget omöjligt faktiskt. Det kan verka som ett starkt argument mot långa högtalarkablar. Men, om högtalarkabelns påverkan får ingå, som en kalkylerad del, och denna påverkans valda (genom standarden*) storlek är tillräcklig för att kunna hantera sådana längder som är aktuella, är det felet eliminerat! Interconnect-kablar i praktiken emellertid, uppvisar inte sällan problem som beror på jordsystemsbyte, intrålning och nedlastning av dåliga kabeldrivare. Man skulle med andra ord kunna säga att högtalarkabelfel är större men harmlösa, och dessutom kompenserbara. Småsignalöverföringar är mer i riskzonen störmässigt. Vh, iö - - - - - *Ino-högtalare är gjorda efter en sådan standard, således att det går att hitta en perfekt kabel för många olika sträckor. Carlssonhögtalare är det också. Stig använde 0,5 ohm resistivt i alla lab-sammanhang i serie med högtalaren för att täcka in en rimlig serieimpedans från förstärkare och kabel. Ino-högtalare är avpassade för 0,1 ohm + 1 uH ut från förstärkaren och ytterligare 0,1 ohm + 2 uH från kabeln. Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Utan att vara någon teoretiker (som du ju redan har noterat... ) har jag observerat en negativ samverkan mellan lågimpediva högtalare och långa högtalarkablar av ordinärt snitt. Att gå från 5 meter Monstercable till 2 m kan vara ett jättekliv framåt. Att gå från 2 m till 1 m är inte lika tydligt. <{POST_SNAPBACK}> En helt riktig observation som stödjs av teorin, vanlig spänningsdelning. Quote
Timbre™ Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Kan ju klippa in ett svar från faktiskt på samma fråga: Lite Ino-information där på slutet... Den är ju inte lågimpediv men för mina kära gamla Infinity och även Amati Homage känns 8 fot som en naturlig gräns även med strömstarka slutsteg. Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Lite Ino-information där på slutet... Den är ju inte lågimpediv men för mina kära gamla Infinity och även Amati Homage känns 8 fot som en naturlig gräns även med strömstarka slutsteg. <{POST_SNAPBACK}> Ja och Carlsson, kan ju va kul att läsa att högtalare ibland är konstruerade för normala kablar. Det spelar ingen roll om de är strömstarka eller inte, spänningen fördelas likadant ändå. Quote
eliot Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Det har funnits förstärkare som har inkluderat högtalarkabeln i återkopplingsslingan - Kenwood kallade det för Sigmadrive. Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Kman> För korta högtalarkablar är ju inge vidare eftersom de inte når fram till högtalaren men korta högtalarkablar brukar inte vara några problem alls. Sen kan man inte titta på kabel enbart utan man måste även ta förstärkarens dämpningsfakor och högtalarna impedans i beaktning. Det kan ju va så att dina högtalare, likt Ino, är designade för att jobba tillsammans med högtalarkablar som har vissa egenskaper. Men som sagt, korta är sällan ett problem. Tyvärr bli interconnecten långa då och det kan innebära en del (se inklippta svaret) Quote
Timbre™ Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Det spelar ingen roll om de är strömstarka eller inte, spänningen fördelas likadant ändå. Frågan handlar väl mest om hur mycket det finns att fördela vid en given impedans. Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 Rydberg, nä, FÖR korta verkar inte vara någon hit alls! Signalkablarna är i mitt fall 4,5m och det skall inte ställa till några bekymmer, efter vad jag förstått, då jag kör balanserat. Konstruerade för viss samverkan med kabeln...och slutstegets dämpfaktor...hmm...ja...det lär man nog bara få fullständigt reda på genom att testa... Intressant "reflektion" som jag nog får gräva lite vidare i. Kablars olika elektriska parametrar hittar man ju sannerligen inte så ofta på hemsidor osv...så även om man skulle kunna få fram data på t.ex. högtalarna så hjälper det ju föga. Eller? Kan man genom kablars konstruktion misstänka vissa förhållanden? Menar nu inte till punkt och pricka...det finns såklart undantag...men lite generaliserat? \\K-man Quote
Timbre™ Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 På signalkabelsidan kör du ju redan balanserat så varför inte ta ett par varv runt huset, en sväng ut i garaget och upp genom sovrummet när du ändå är igång... :cool: Skulle det strula till sig kommer jag med Shakti On-Lines... Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Frågan handlar väl mest om hur mycket det finns att fördela vid en given impedans. <{POST_SNAPBACK}> Hur mycket spännings som finns att fördela ja men givet samma impedanser och en spänningssvagare förstärkare kommer ändock förhållandet bli det samma. Mao, jag fattar inte riktig varför du dra in hur strömstark en förstärkare är, det enda den gör bättre är ju att hålla uppe spänningen vid lägre impedanser. Skulle du däremot talat om förstärkare med hög dämpningsfakor hade jag förstått mer vad du fiskade efter. Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 ...Timbre...tror du missade själva poängen...det var så jag INTE ville ha det! ...men det skulle vara för att få möjlighet att skaffa massa onlines då! Undrar vad man kan hitta för kabel värd att testa med....känns lite tufft att beställa korta och långa Selectkablar för att se vilka som funkar bäst \\K-man Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 På signalkabelsidan kör du ju redan balanserat så varför inte ta ett par varv runt huset, en sväng ut i garaget och upp genom sovrummet när du ändå är igång... :cool: Skulle det strula till sig kommer jag med Shakti On-Lines... <{POST_SNAPBACK}> Att köra ballat i en studio är ofta nödvändigt eftersom där är referensen jord ofta inte alls så stabil som den är hemma. Hemma däremot är balanserad överföring i de flesta fall helt onödigt och kräver enbart mer elektronik i signalvägen vilket leder till sämre ljud. Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 I mitt fall så handlar det om balanserade konstruktioner och då är obalanserad uppkoppling "helt onödigt och kräver enbart mer elektronik i signalvägen vilket leder till sämre ljud." Men nu var det högtalarkablar det gällde.... \\K-man Tillägg: ...sedan kanske prylarna kunde låtit minst lika bra, eller bättre, om de var obalanserade i konstruktionen...men även det är en annan match. Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Jo det är sant, det är en annan diskussion. Nåväl, vad har du för burkar och förstärkare K-man? Alla seriösa kabeltillverkare har information om kablarnas karakteristik på hemsidan. Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 Alla seriösa kabeltillverkare har information om kablarnas karakteristik på hemsidan. Har de...då måste jag bara missat det...eller också har de som jag kollat på inte varit seriösa nog...kollar på studs! \\K-man Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Har de...då måste jag bara missat det...eller också har de som jag kollat på inte varit seriösa nog...kollar på studs! \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Gör det Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 Hittar på en del...man var bara tvungen att leta lite nogrannare, dock hittar jag inte på de Audioquest som ges förslag på i en annan tråd...? Det finns en massa "kabelteori" på deras sida...men jag hittar inga värden? Kimber visar värden...dock inte på select? ...de låter iofs bra ändå (men när man börjar kolla så är det ju lite kul att veta värdena...ibland kan man ju tom då samband med lyssningsintryck! \\K-man Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Hittar på en del...man var bara tvungen att leta lite nogrannare, dock hittar jag inte på de Audioquest som ges förslag på i en annan tråd...? Det finns en massa "kabelteori" på deras sida...men jag hittar inga värden? Kimber visar värden...dock inte på select? ...de låter iofs bra ändå (men när man börjar kolla så är det ju lite kul att veta värdena...ibland kan man ju tom då samband med lyssningsintryck! \\K-man <{POST_SNAPBACK}> Hittar inte heller några värden på Audioquest hemsida. Tycker det är ungefär lika seriöst som att sälja en förstärkare utan att ange vilken effekt den ger eller inte ange vilka format en hembioreceiver kan avkoda. Det blir ju helt omöjligt att hitta en lämplig kabel på det sättet, om man inte vill prova allt (och det är ju det kabelmakarna vill). Select kan säkert låta bra i de anläggningar den dess elek´triska karakteristik harmoniserar med resten av anläggningen men kanske inte i andra, det är ju därför man gärna vill ha data på kablarna. Men jag antar att de som vet hur de ska använda värdena heller inte köper dyrkablar, det kanske kan förklara varför många kabelbolag inte lägger ut denna information på hemsidan. Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 hehee...ja, då det ofta kan vara begränsade möjligheter att testa också så ter sig ju inte minst exemplet med hemabioreceivern väldigt tydlig Frågan är dock om mer än några få procent av hififolket kan/vill sätta sig in i de lite mer teoretiska termer som krävs för att förstå förhållanden som gäller för kablar och en del andra detaljer...kan förstå att man väljer att lyssna istället. I slutänden är det ju trots att lyssningsupplevelsen som man vill åt...iallafall jag... Sen har det flera gånger visat sig att mina upplevelser har gått hand i hand med teorin, så det skadar nog inte att ha lite koll oxå...som en vägledning om vad man skall "kolla in". Jag tänkte faktiskt "openminded" som jag hävdar att jag är är försöka testa ett par högtalarkablar som visar sig ha bra "teoretiska" värden. Så det vore kul att få lite förståelse för hur dessa samband hänger ihop och skaffa hem en kabel som så att säga teoretiskt skulle passa väl för sitt ändamål. Den kabel jag har nu går inte inte heller in under "dyrkablar" så det är med full öppenhet och stort intresse jag faktiskt är nyfiken \\K-man Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Teoretiskt bra värden för en konstruktion behöver nödvändigtvis inte vara det för en annan, det hela beror helt på hur högtalarkonstruktören har tänkt och med vilket förstärkeri kablar och högtalare används. Har du exempelvis lågimpediva högtalare är det väldigt viktigt att du hittar kablar med lågt dc-motstånd och låg induktans. Köper du istället en kabel med hög induktans och har lågimpediva högtalare så riskerar man att få en hörbar avrullning i diskanten. Vänner av elektrostathögtalare vill nog gärna att parametern induktans finns nämnd på kabelföretagens hemsidor för att kunna sålla bort dem som garanterat kommer att ge ett diskantfall. Detta är ingen rocketscience och jag är helt övertygad om att jag på 1 timme skulle kunna förklara och lära ut hur man räknar ut hur spänningdelningen mellan kabel och högtalare blir. Kabelföretag skriver gärna sida upp och sida ner med diverse obskyra saker det gjort med sina kablar men de 3 absolut viktigaste parametrarna för hur kabel kommer att låta har man inte nämnt (R C L), nej istället pladdrar man om skinneffekt och annat som låter hightech i folks öron (skinneffekten är försumbar i förhållande till induktansen), detta är oseriöst så det förslår. Sen tycker jag kablar överlag är alldeles för dyra! Högtalarkablar har jag inte testa mer än kanske ett 10 tal men jag har testat dessto fler signalkablar. Idag sitter jag med enbart Naqrefs diy-kablar, kostar under långt lappen styck och presterar bland det bästa jag hört från signalkablar. De är minst lika bra som Nordost QF som jag hade innan och kostar en bråkdel. Nu gäller det bara att hitta en ht-kabel som har motsvarande höga prestanda och som inte kostar en förmögenhet Quote
Guest Rydberg Posted October 5, 2005 Posted October 5, 2005 Glömde skriva det...jag tycker du har en trevlig stil, kul när någon vill ta argument från alla "sidor och håll", sånt förtjänar respekt, du har iallafall min respekt! Quote
K-man Posted October 5, 2005 Author Posted October 5, 2005 Glömde skriva det...jag tycker du har en trevlig stil, kul när någon vill ta argument från alla "sidor och håll", sånt förtjänar respekt, du har iallafall min respekt! Tack Rydberg, det var väldigt gott att höra. Lågimpediva...hmmm...hittade en mätning på mina talare...de verkar inte dyka under typ 4ohm och har har inga konstiga fasvinklar...vilket borde ge en "normalimpediv" högtalare va? Skall se om jag kan hitta något om dämpfaktorn på slutstegen... \\K-man Quote
Guest johan Posted October 6, 2005 Posted October 6, 2005 Jag tycker att Timbres förslag om att linda in kåken i kabel är ganska bra , jag har ju forumets tjockaste kabel , då kommer du ha Forumets längsta. Det är ju inte illa att vara värst eller ? Quote
K-man Posted October 8, 2005 Author Posted October 8, 2005 Hade jag varit en tävlingsmänniska så har det nog lockat...men inte nu.. Har inte hittat ngt om dämpfaktorn..men den kanske blir mindre betydande då högtalaren har sådant ltt impedansförlopp? Nu gäller det som Rydberg skrev att hitta kabeln! \\K-man Quote
Recommended Posts