Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag blev tipsad om en pianist som heter Robert Lakatos och han lär spela ungefär som Jan Johansson och dessutom väldigt bra. Jag har sökt lite men kan inte hitta något som man kan lyssna på. Men han är ungersk zigenare (det heter så i Ungern)och har en egen jazztrio.

Posted

Robert, nej, men det finns en en underbar Romsk violinist som here Roby Lakatos (som även han är ungrare, släkt kanske? Rent av med säkerhet eftersom Lakatos är en jättestor musikersläkt) - Har spelat in ett par svängiga plattor på DG.

Jag brukar säga, när inget annat ger nån träff sök i Japan, på HMV där fick jag en träff : So in Love

115.jpg

Får en träff på cdmail.fr oxå, verkar vara europarelease den 20/10.. (du får söka själv eftersom man inte får nån länkbar träff där..)

Den franska kedjan Fnac listar den också.

Hoppas att detta kan vara till nån liten hjälp. I vilket sammanhang fick du tipset? (Har inte hittat nått ställe med lyssning heller..)

Däremot finns det en matematiker i USA och en (ungersk?) filregisör som heter "Robert Lakatos"..

/ptr

Posted

Lakatos är ett ungerskt romskt namn som är mycket vanligt där. Det betyder egentligen låssmed. I min barndom på 50-talet fanns det en ungersk zigenarmusiker i Sverige som hette Rudy Lakatos och han var gift med en svenska. Man hörde honom ofta på radio och han spelade cymbalon vilket vi svenskar kallar för hackbräde som är ett slags piano eller ännu hellre en kantelle. Man spelar med klubbor som är lite dropformade i den ena änden. Du undrar hur jag fick tips om Robert Lakatos. Jo genom en musiker kompis som brukar ha koll på det som sänds via ASTRA satelliten. Han bandade skivan "So in love" här om natten (mellan kl.3 & 4). Det finns en annan musiker som jag aldrig lyckts få tag i på skiva. Han är faktiskt märkligt nog också en ungrare och som spelar gitarr. Han namn är JÓZSEF EÖTVÖS´och har spelat in Goldbergaren på gitarr. Du kan titta på hans hemsida som heter:

http://www.spinnst.at/Gitarre/Eoetvoes/JE_CD.html

Jag har inte lyckats hitta honom på skiva i Sverige och jag har också frågar SR som inte heller vet vem han är. Men spännande är det ändå att få lyssna på en Goldbergare på gitarr. Jag har en till spännande sak som jag hörde på radio för några år sedan i programmet Alltid på en söndag. Det var också en Goldbergare fast med ståkorkester. Jag minns inte just nu vad dom heter, men skivan finns ändå inte utgiven. Jag ska återkomma med namnet på orkestern om ett par dagar.

Posted

Kul,

"So in love" verkar vara Robert Lakatos debut så den dyker väll kanske upp hos svenska handlare så småning om.

Jag har hört nått med Eötvös Joséf, men minns bara namnet och inte vad, ja och det att han var en benådad gittarist. Man verkar kunna beställa hans skivor direkt från honom genom länken du lagt inn ovan. Lite gambling att skicka pengar till ungen, men kanske värt en chansning? (det verkar så, när man kollar på hans CD lista att skivorna faktiskt är utgivna på eget bolag.. ie inte har distribution..?) -- lite mer info på JS Bach.org

Eötvös är också en bred ungersk musikersläkt, här i Göteborg har ju symfonikerna städslat den brilliante tonsättaren och dirigenten Eötvös Peter som förste gästdirigent med ansvar för samtida repertoir. Varje konsert jag hört med honom har varit en stor upplevelse!

Dmitri Sitkovetsky som gjort trio-arret som Trio ZilliacusRaitinenPersson spelar på sin Caprice SACD (Nämnd i den paralella Goldbergtråden) har även gjort ett arr för stråkorkester som han spela in med "New European Strings" för Warner labeln Nonesuch (7559793412) : Provlyssning på Amazon.com - Eftersom den kom ut 1995 så är det nog inte så många butiker som har den i lager.. (Har den inte själv, men hörde ett framförande av just detta arr med samma artister i Kuhmo i Finland nån gång 95-97... Riktigt bra om mitt minne inte sviker mej...)

Några fler arr av Goldbergarna för stråkorkester känner jag inte till, vilket då inte betyder att dom inte finns..

/ptr

Posted

Parnassi Musici heter orkestern som jag hörde i radion spela Goldberg. Tyvärr finns den inte utgiven på CD och jag har pratat med Vassilis Bolonassos som spelade skivan och den var enligt honom en CDR. I våras spelade man i radion en finsk grupp som heter Ensemble Ambrosius. Dom spelade musik av Zappa(jo jag vet att Omnibuss har gjort det också) som inte heller var så dum. Den finns säkert utgiven på skiva men jag har faktiskt glömt att kolla upp skivan.