Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja då var det dags för en kväll i välljudets tecken. Undertecknad hade nyligen införskaffat ett antal akustikplattor/absorbenter för att få bukt med ett styggt fladdereko. I euforin runt hur bra detta fungerade bjöd undertecknad in Haydn från grannbyn för att verifiera resultatet.

Fredagskvällen nalkades och förberedlserna var omfattande; Kaffebönor från världens alla hörn, ciggarer från Dominikanska republiken, vin från italien och gin från Bombay inhandlades. Allt var förberett för en toppenkväll.

Som ni säkert förstår är Haydn svår att blidka: För hans kärva connoisseurstrupe är endast det bästa gott nog.

Nåväl, nog om mina förberedelser och lidanden. Nu kör vi!

Klockan klämtade och Haydn stapplade in i min hydda. Han, ragglande av arbetets mödor. Jag, svettig och nervös av alla bestyr och förberedelsernas vedermödor. Men nu var det äntligen dags. Nu skulle mina akustikåtgärder få chansen att bekänna färg...

Taktiskt nog hade jag svängt ihop en enkel muta för att tukta honom redan efter första steget in i lägenheten. Hans urbergskärva attidtyd skulle mildras med sprit och kött.

En stark "drya" senare och med salami hängade i mungipan började han tina: Dags att spisa musik!

För att få en vettig bild av vad dessa akustiska åtgärder givit för effekt spisade vi så många olika musikstilar som var möjligt denna kväll. Allt från klassiskt, via jazz till norsk black metal.

Men app app app, Haydn, den spjuvern hade sin egen aganda! Han hade helt på eget bevåg tagit med sig ett par SingalCabel Silver Resoultion högtalarkablar som han ville testa. Lurigt!

Forsättning följer....

Posted

Irriterade nog har jag till mitt förtret märkt att kabeln till kameran är borta så alla bilder jag tagit får tyvärr vänta lite... men man kan ju alltid fortsätta berättelsen och låta bilderna komma som ett sött bär på grädden på moset i efterhand.

Till att börja med kan det kanske vara vettigt att beskriva förutsättningarna för denna test.

Anläggningen:

Arcam cd73 cdspelare

AQ diamondback

Arcam a80

supra ply 2

Sonus Faber Grand Piano Home

Rummet:

Ca 4 meter brett och 4,5 meter djupt. Rummet är sparsamt möblerat och har tidigare haft stora problem med jobbig efterklang och eko. Längs bakväggen är en öppen bokhylla ( 140x140x40cm ) placerad som agerar diffusor med hjälp av slarvigt placerade böcker och cd-skivor. På den vänsta väggen sitter/står tre stycken 140x75x5 cm absorbenter. Högra sidoväggen går bara halvvägs från bakväggen framåt. Där den slutar är det en öppning in till köksavdelningen. Längs med den högra vägen står en skrivbord med dator och på väggen ovanför detta är en absorbent placerad. Högtalarna står ca 2.5 meter isär och är ganska kraftigt invinklade. De står ca 60 cm fån bakvägg och 40 cm från sidovägg. Mer luft kan jag tyvärr inte ge dem.

Jag tänker med tiden mäta upp de akustiska egenskaperna i rummet men för tillfället nöjer jag mig med att det blivit "bättre" Man märker direkt när man kommer in i rummet att det är dämpat och lugnt. Detta visar sig ännu tydligare när man börjar lyssna på musik. Framför allt gles musik får en väldigt tydlig ljudbild. Betydligt mer påtaglig än förut. Detaljer kommer fram som man missat pga av utstörning tidigare. Det här är första testen av ett "tweak" som faktiskt gjort en reell skillnad för mig. Detta gav verkligen mersmak.

Nåja, åter till fredagskvällens övning.

Syftet var att ha det trevligt och att gotta sig i hur bra det är att justera rummets karaktär. Vi genomförde inga speciella tester förutom en kort "blindtest" där vi försökte skilja på suprakabel och silver res kabel. Det är mycket möjligt att det fanns ngn form av skillnad i ljudkaraktär mellan dessa högtalarkablar men vi lyckades inte med ngn statistisk signifikans säkerställa detta. Så för min del innebär det att jag låter mina fula suprakablar få sitta i ett tag till. Byte av dem kommer att ske men endast av estetiska skäl (förmodligen ngn form av EKK med kabelstrumpa)

Jag hoppas att den gode Haydn ger oss lite kött på benen senare för det var i första hand hans musik som vi spisade. Nu måste jag ta en paus från skrivandet för nu är det dags för Lördagsbrunch...

Posted
Irriterade nog har jag till mitt förtret märkt att kabeln till kameran är borta så alla bilder jag tagit får tyvärr vänta lite.

Ingenting går upp mot att vänta... :mm::D