Jump to content

Recommended Posts

Posted

I väntan på att min ekonomi tillåter något mer kostsamt bord/rack så åkte jag till det småländska familjeföretaget, mera kännt som IKEA, och shoppade detta bord, LACK, för det facila priset av 399 riksdaler.18867_PE104060_S3.jpg

Den undre hyllan är lite ranglig, men jag stagade upp den på undersidan med två längsgående lister ( skruv & tträlim) tänkte även sätta vinkeljärn vid benen men det behövdes inte.

JAg får plats med en Freja och en Amplifix på ovansidan, under står det en NAD tuner samt MF X-can V2

Kanske inte det lyxigaste racket på detta forum, men säkert ett av dom billigaste i alla fall :)

Posted

Er kan man lita på!!! :):):)

Tackar för tips!

Är lite av en vibrations freak, utan att hänga ut någon eller några så inhandlades det ett fint hifi rack för några år sedan, bara för att säljas någon månad senare, all flow försvann, ljudblid som krympts osv.

Vill inte sätta mig där igen, är enormt nöjd med det jag har idag och tänkte behålla det soundet.

Pagode sig eller Master ref verkar bra, men Timbre du har ju hört en anläggning med ett sådant rack inte så länge sedan, klart svårt att säga men ägaren kanske tilla något positivt om dessa??

Ska även kika på de andra alternativen :)

Posted

Jag lånar denna tråden om det är ok? Skulle också behöva lite tips då jag har så många grejer där framme som skall få plats.

Är det någon som vågar sig på att rekommendera en rack/racks till mina grejer? Bifogar en bild på hur det ser ut idag, med tvbänken som temporär bänk. Förändringarna kommer bli som så att ännu ett Ezonsteg är på väg in och det blir alltså 3st sådana. Sen skall Rotelsteget bort och ersättas av ett vanligt 2-kanal men ungefär i samma storlek. Vill även ha plats för en dedikerad cdspelare utöver dvdspelaren som i nuläget alltså även används som cd. Även centern skall få plats någonstans...det här känns som ett riktigt dilemma. Vill inte betala hur mycket som helst för att få det snyggt där framme. Centern är stor också med sina 70cm bredd:

frontsenaste.jpg

Skulle min center t ex få plats i utrymmet under hyllorna på en Radius Solox3? Hittar varken mått eller priser på Solidtechs nyare grejer:

rad1.jpg

Posted
Är lite av en vibrations freak, utan att hänga ut någon eller några så inhandlades det ett fint hifi rack för några år sedan, bara för att säljas någon månad senare, all flow försvann, ljudblid som krympts osv.

Vill du ha mer eller mindre vibbar, ett "vibrationsfreak" för mej är ju nån som vill ha massor av dom... :D

Annars tycker jag att du skall kolla lite på Max Townsends Seismic Sinks. Vibrationshämmare par exelance!

/ptr

Posted

Juha.

Jag delar din vibrationsfreakiness till 100%. Har själv en Pagode Signature som är helt fantastiskt bra. När jag ställde upp allt på den så växte ljudbilden ganska rejält och musiker blev 3 dimensionella och verklighetsstora. Även rytmik och frekvensomfång förbättrades. Jag har en god vän som har en Master Reference, och den är ännu bättre på allt, men ganska så mycket dyrare.

Sen står mina grejor på diverse olika fötter. Gramofonen står t ex på en BASE och Titan Pulsar points, tidigare hade jag BDR-koner. Men när det gäller fötter osv, så är exprimenterande både bäst och roligast. Pagode kan jag däremot rekomendera till alla.

Posted
Juha.

Jag delar din vibrationsfreakiness till 100%. Har själv en Pagode Signature som är helt fantastiskt bra. När jag ställde upp allt på den så växte ljudbilden ganska rejält och musiker blev 3 dimensionella och verklighetsstora. Även rytmik och frekvensomfång förbättrades. Jag har en god vän som har en Master Reference, och den är ännu bättre på allt, men ganska så mycket dyrare.

Sen står mina grejor på diverse olika fötter. Gramofonen står t ex på en BASE och Titan Pulsar points, tidigare hade jag BDR-koner. Men när det gäller fötter osv, så är exprimenterande både bäst och roligast. Pagode kan jag däremot rekomendera till alla.

Verkligen bra info att höra från en ägare :) Skoj att du är nöjd, det lutar starkt mot ett sådant rack, kikade på deras hemsida men såg inte om Signature modellen finns som bänk, såg bara rack.

Max Townsends Seismic Sink verkar lovande, även om de lovar att glas fungerar bra som hyllor så kan jag inte hjälpa och bli fundersam. Ett mycket bra tips hur som helst, säger de att de har dämpat glaset...så har de säkert rätt.

Posted
Daniel:

Var köpte du din bänk? Pris?

Jag köpte den på Ljudmakarn. Har för mig att den kostade ca 16 000:-. Det är en fyra hyllors variant. Och är den mest välpackade hifi-produkt jag någonsin köpt. Dessutom är finishen superb.

Posted
Verkligen bra info att höra från en ägare :)  Skoj att du är nöjd, det  lutar starkt mot ett sådant rack, kikade på deras hemsida men såg inte om Signature modellen finns som bänk, såg bara rack.

Max Townsends Seismic Sink verkar lovande, även om de lovar att glas fungerar bra som hyllor så kan jag inte hjälpa och bli fundersam. Ett mycket bra tips hur som helst, säger de att de har dämpat glaset...så har de säkert rätt.

Juha.

Jag tror inte att signatur finns som bänk, eftersom den skulle bli för svag med bara en sidopelare per sida, master ref har ju två. Du får helt enkelt köra två låga vid sidsan om varandra.

Posted

StefanB: Är helt inne på att bara ha vitus o hgt framför mig, Dcs ska vara närmre mig, annars tycker jag ditt tips är väldigt snyggt. Mitten delen finns väl att köpa som den är? Skulle fungera om jag körde vidare med Sistrum ovanpå, kanske blir för mycket. Fick ett fint tips idag, om att jag skulle kunna utnyttja redan införskaffade ställ på rejäla bitar Diabas, tungt o snyggt :mm:

Daniel: Master ref ligger på det dubbla ungefär, vill hålla mig till en hel bänk...Ljudmakarn finns de i Gbg?

Guest Viking
Posted

monza_02.jpg

Grandprix Audio- dette er SNADDER :) Jeg har nettopp mottatt en rack derifra med karbonhyller og Apex-feet :) Skal monteres til uka når mine nye Martin Logan Summit ankommer (de kommer på mandag) :)

Posted
StefanB: Är helt inne på att bara ha vitus o hgt framför mig, Dcs ska vara närmre mig, annars tycker jag ditt tips är väldigt snyggt. Mitten delen finns väl att köpa som den är? Skulle fungera om jag körde vidare med Sistrum ovanpå, kanske blir för mycket. Fick ett fint tips idag, om att jag skulle kunna utnyttja redan införskaffade ställ på rejäla bitar Diabas, tungt o snyggt :mm:

Daniel: Master ref ligger på det dubbla ungefär, vill hålla mig till en hel bänk...Ljudmakarn finns de i Gbg?

Ljudmakarn finns bara i Sthlm tyvärr.

Lycka til! :)

Guest Viking
Posted
Det måste du berätta om Viking! :mm: Kolfiberhyllor är ju extremt intressant även om världsmarknadspriset på kolfiber just nu står i zenit.

En trykkleif her :) Jeg skal begynne med acrylhyller, men festene og "ramma" som holder oppe hyllene er karbon! Hyllene får jeg se om jeg bytter senere, de koster vel over 5000kr pr stykk. Denne 4-hyllers racken min har vel en markedspris på ca. 30.000kr men jeg fikk en demomodell for 23.000kr :)

Posted
En trykkleif her :)  Jeg skal begynne med acrylhyller, men festene og "ramma" som holder oppe hyllene er karbon!

Kolfiber som kolfiber... :D Skulle vara intressant att höra om dina intryck!

Guest Viking
Posted
Kolfiber som kolfiber... :D  Skulle vara intressant att höra om dina intryck!

Det skal jeg gjøre :) Det brukes karbon, sorbothane og mye annet på strategiske steder i racken. Og jeg bytter ut spikesene med de spesielle og meget gode Apex-feet under racken. Apex-feet er også fra Grandprix Audio.