Guest Rydberg Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 "När katten är borta dansar råttorna på bordet" heter det ju. I detta fallet är det jag som är gräsänkling fram till fredag och då kan man ju passa på att testa lite. Just nu så bor jag i en en hyreslägenhet och det är mycket osäkert om jag bor här om ett år, mao jag har inte funnit det så lägligt att investera en massa pengar i rumsliga åtgärder (vilket lätt ses på bilderna nedan). Här är en bild som Zalve tog när han och Mattias var på besök för ett par veckor sedan. Som synes ser man direkt flera klara "fel". På tok för lite matta på golvet, bakväggen är helt odämpad och sidoreflexerna arbsorberas/diffuseras för lite. Sidoreflexerna blir ganska starka eftersom högtalarna måste stå närma väggarna i det smala rummet. Ikväll så testade jag att försökat "dämpa" bakväggen något. Egentligen så blri det väl mest en dämpning av efterklangtiden. Jag testade att hänga upp ett par filtar framför fönstren (bland annat min sambo Lottas gosefilt) och även lägga tjock stolsdynor på golvet (syns ej på bilden nedan) Det blev faktiskt väldigt stor skillnad, för första gången var det riktigt njutbart att lyssna på musik. Tydligheten blev bättre, stereoperspektivet mer utmejslat (vilka floskler ) och överlag klingade allt klarare. Mitt experiment har nog visat att jag genom att sänka efterklantiden i rummet kan få mycket bättre återgivning. Detta gav så mycket mersmak att jag genast kommer att klura på nått draperiarangemang som ska finnas på bakväggen och en bit fram på sidorväggarna. Quote
Timbre™ Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Det blir lite lurigare när man har fönster eller glasdörrar bakom högtalarna. En vanlig vägg är ju lättare att fylla upp med dämpande/diffuserande inventarier. Quote
Guest Rydberg Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Det blir lite lurigare när man har fönster eller glasdörrar bakom högtalarna. En vanlig vägg är ju lättare att fylla upp med dämpande/diffuserande inventarier. <{POST_SNAPBACK}> Jo precis, man vill ju kunna se ut liksom. Nån drapperihistoria som man lätt kan dra fram och tillbaka borde fungera och ha tillräckligt hög WAF-faktor. Quote
Timbre™ Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Träpersienner modell breda på insidan... Quote
Guest johan Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Jag hade nog dämpat med lite olika tygsorter om det var framför ett fönster. Med träpersienner får man akta sig så man inte tar förmycket av ett smalt frekvensband. Men kan man hitta i lite olika bredd så blir det kanske mumma. Fönster är annars ett otyg !! Quote
Guest Rydberg Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Träpersienner modell breda på insidan... <{POST_SNAPBACK}> Nej de tror jag inte på, då blir det nog ett drapperi hellre Quote
Guest Rydberg Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Jag hade nog dämpat med lite olika tygsorter om det var framför ett fönster. Med träpersienner får man akta sig så man inte tar förmycket av ett smalt frekvensband. Men kan man hitta i lite olika bredd så blir det kanske mumma. Fönster är annars ett otyg !! <{POST_SNAPBACK}> Jo visst är de, helst skulle jag vilja slå ute dem och mura igen Men det kan man ju såklart inte göra, lite ljus i lägenheten måste man ju ha. Men ett par drapperier skulle nog kunna göra susen. Lyssnade lite mer nu och precisionen och djupet i ljudbilden blir avsevärt bättre. Mao, jag måste göra nått för ikväll var första gången som ja riktigt kunde njuta av anläggningen. Quote
Guest johan Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Visst är det underbart när det släpper bara för en sådan liten sak men som du skriver , ni kanske flyttar snart så tills dess får du köra ut flickvännen med jämna mellanrum Quote
Guest Rydberg Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Jo ett sådant litet ingrepp gör ganska stor skillnad. Hade massa fladderekon innan också som hördes väl när man klappade i händerna, dessa är väldigt undertryckta nu. Så draperier verkar vara väldigt gott för välljudet. Får muta iväg henne på grejor Quote
K-man Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Det är alltid lika kul att sätta någon som inte är så inne i hifisvängen i lyssningstolen och låta dem välja en låt de kan och gillar...sedan köra samma igen med ett par filtar på strategiska ställen....plötsligt är man inte lika idiotförklarad längre En del av det roliga är att klura ut praktiska och smarta lösningar för att dämpa/diffusera utan att förstöra "vardagsrumskänslan" och utan att det "lyser". Klurar man ett tag kan det tom bli snyggt! Nu börjar strax akustikregleringen hos mig med... \\K-man Quote
juha Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Känner igen känslan Rydberg Man kan INTE gå tillbaks Quote
Mattias Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Kul Rydberg att det gav resultat med ganska enkla medel /Mattias Quote
Haydn Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Hej Rydberg! Jag hade liknande upplevelser i förra veckan, när jag hängde upp absorbenter på väggarna! Vad jag gillar bäst är förbättringen/krona! Finns det möjlighet att få komma och provlyssna och utbyta ideér någon gång? Jag tror vi bor i samma stad (lkpg.) Mvh, Wilhelm Quote
Guest Rydberg Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 K-man> Ja lite akusikreglering är inte dumt, mycket mattor, några draperier och dämpning av bakväggen gör enorm skillnad. Helt plötsligt blir det skönt att lyssna på musik, haken är väl bara att göra det hela snyggt och ska man ha rummet som ett välfungerande vardagsrum, med allt vad det innebär, så är man ju helt klart lite begränsad. Vad jag själv kan diagnostisera i mitt rum är: *Efterklangstiden är för lång : löses med drapperier på bakväggen och halva sidoväggarna samt mattor *Sidoreflexerna för starka: Löses av nån form av klädda akustikplattor i ram * Basproblem : Kräver stora arbosrbenter, om det ska bli snyggt måste dessa skräddasys. Detta kommer jag inte ge mig på i denna lägenheten då lösningen inte kan "tas med" till nästa lägenhet/villa. Man har ju varit runt och lyssnat på en hel del olika anläggningar och god akustik verkar vara ett nödvändigt villkor för att de ska bli riktigt bra. Vissa har ju naturligt bra rum också med eftergivliga väggar etc så att balansen blri perfekt. Dessa personer får vi andra säga grattis til, ni vet inte vilken tur ni har. Vi andra får fortsätta pyssla Quote
Timbre™ Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Vissa har ju naturligt bra rum också med eftergivliga väggar etc så att balansen blri perfekt. Dessa personer får vi andra säga grattis til, ni vet inte vilken tur ni har. Vi andra får fortsätta pyssla Intressant, för visst är det skillnad på väggar och väggar. Vägen framåt kan vara lång... Hur bör en eftergivlig vägg vara konstruerad.... Quote
Merkurius Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Fick ett lyft när jag sålde iväg två av mina tq-45:or, tror jag Med det jag hunnit lyssna på så fick jag en fylligare återgivning nedåt men samtidigt har jag inte hunnit mixtra så mycket med placeringen av högtalarna. Basåtergivningen är dock fortfarande stram... :cool: allt relativt. Kändes som att fyra stycken tq-45:or blev för mycket. Två verkar räcka gott Quote
Guest Rydberg Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Intressant, för visst är det skillnad på väggar och väggar. Vägen framåt kan vara lång... Hur bör en eftergivlig vägg vara konstruerad.... <{POST_SNAPBACK}> Jag är ju abslout ingen expert på väggar men det är ju väldigt stor skillnad mellan en betongvägg och vanliga innerväggar av gips/panel och isolering. Har man de senare typerna brukar man inte få alls samma kraftiga problem i basområdet. O andra sidan förlorar man en hel del energi jämfört med ett betongrum men betongrummet måste man i princip alltid reglera i basen. Rummet Öhman spelar i är ju betong och han har en basarbsorbent inbyggd i en sockel till andra soffraden. En synnerligen elegant lösning då den inte syns alls. Quote
Guest Rydberg Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Fick ett lyft när jag sålde iväg två av mina tq-45:or, tror jag Med det jag hunnit lyssna på så fick jag en fylligare återgivning nedåt men samtidigt har jag inte hunnit mixtra så mycket med placeringen av högtalarna. Basåtergivningen är dock fortfarande stram... :cool: allt relativt. Kändes som att fyra stycken tq-45:or blev för mycket. Två verkar räcka gott <{POST_SNAPBACK}> Ja det beror ju helt på vilka fel man har i rummet. Att absorbera för mycket är ju inte bra Quote
sker Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Kul tråd Vad det gäller uppbyggnad av väggar så har jag lyssnat på ett system som från början stod i en lägenhet med bara betongväggar, systemet flyttades därefter till ett rum i en källare i en villa. Rummets väggar bestod av betong och reglar/gips på det. Mellanbjälklaget bestod av bjälkar med gips, förmodligen ingen isolering därimellan. Golvet bestod av betong med heltäckningsmatta. Svårt att tro att det vara samma system man spelade på, helt otroligt ljud i rummet i källaren. Klart och tydligt ljud utan störande reflexer och seg bas. Systemet bestod av enkla komponenter men med det rätta rummet så blev ljudet otroligt. Efter denna upplevelse så har min uppfattning om var man ska lägga pengarna förändrats helt. Trodde aldrig att akustik hade en sån extremt stor effekt. >Rydberg En lösning är ju att ha gardiner ända ut i hörnen och en bit ut i rummet, där bakom kan man ju gömma en del absorbenter eller diffuser. Då kan man även behandla hörnen utan att det syns. MVH Quote
Guest Rydberg Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Sker> Kul upplevelse, stämmer väl med mina egna. Folk borde satsa mer på sina rum, jag tror man kan göra hyffsat snygga lösningar som blir bra faktiskt. Jag har funderat lite i de banorna som du nämner, vi får se vad regeringen säger om saken Quote
EuphoniC Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Jag är ju abslout ingen expert på väggar men det är ju väldigt stor skillnad mellan en betongvägg och vanliga innerväggar av gips/panel och isolering. Har man de senare typerna brukar man inte få alls samma kraftiga problem i basområdet. O andra sidan förlorar man en hel del energi jämfört med ett betongrum men betongrummet måste man i princip alltid reglera i basen. Rummet Öhman spelar i är ju betong och han har en basarbsorbent inbyggd i en sockel till andra soffraden. En synnerligen elegant lösning då den inte syns alls. <{POST_SNAPBACK}> Vet du eller någon annan om det finns några bilder från hans lyssningsrum / på den lösningen ute på nätet? Quote
Guest Rydberg Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Det tror jag inte finns. Men vill man få en liknande lösning hemma så erbjuder Öhman sina tjänster. Klipp fråm katalogen: Nåväl, om man nu vill ha hjälp med sitt rum, eller ett utlåtande, hur gör man då? Det tänkte jag att jag skulle berätta hur det lättast går till. Såhär gör man: ● Tag en telefon, slå numret till Ino Audio = 070 – 523 32 32 (bäst mellan 11:00 och 19:00). Jag kommer att svara något i stil med: –Ja hallå?, –Hallåja?, –’allo!, –Öhman, –Jaha?, –Godmiddag! Eller någon annan fungerande telefonsvarsfras. ● När du således kommit fram, så säg vad du heter, var du bor och vad för ärende, t ex typ av lyssnings- (tittnings-?) rum du är ute efter. Det kan låta: –Ja, hej, jag heter Peter (många gör ju det) Johnsson, och jag bor i Vasastan och jag tror att jag kanske vill ha hjälp med ett lyssningsrum, för musik främst, men kanske också för hemmabio. Min budget är XXX kronor. Då kommer jag antagligen att säga något i stil med: –Va’ trevligt! Hur stort är rummet? Sen går det nog i princip av sig själv. Välkommen att ringa! (Har jag telefonsvararen på så lämna meddelande eller försök igen.) Quote
Timbre™ Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Efter denna upplevelse så har min uppfattning om var man ska lägga pengarna förändrats helt. Trodde aldrig att akustik hade en sån extremt stor effekt. Man kan bli minst sagt överraskad och en del faktorer såsom rumsform och takhöjd kan tyvärr vara svåra att påverka. Quote
Guest Rydberg Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Hur rummet än ser ut så finns det i regel en massa saker man kan göra för att förbättra det så att blir mer behagligt att lyssna i. Just takhöjden vet jag inte heller om den är sådär jättekritisk. Vad jag har förstått så behöver man takreflektion får att dekodra inspelningen så om man ska göra nått överhuvudtaget med taket så ska man tydligen diffusera lite. Golvreflexer vill man däremot slippa i övre registren. Intressant är ju att en mätmick inte kan skilja dessa båda fenomen från varandra (dämpning av tak resp dämpning av golv) men artister står däremot i regel på golvet och inte i taket. Quote
Timbre™ Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Problemet blir väl egentligen mest påtagligt när det är för lågt i tak. På köpet får man minskat utrymme för dämpning/diffusion. 3,5 meter har jag hört nämnas som idealhöjd av folk som jobbar med akustiska arrangemang. Quote
sker Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Problemet blir väl egentligen mest påtagligt när det är för lågt i tak. På köpet får man minskat utrymme för dämpning/diffusion. 3,5 meter har jag hört nämnas som idealhöjd av folk som jobbar med akustiska arrangemang. Det hänger väl också lite på hur taket är uppbyggt, om taket är av betong så borde ju takhöjden ha stor betydelse, eftersom absorbtionen är så lite för betong. Vad det gäller en regel/gips konstruktion så borde väl höjden spela en mindre roll eftersom taket då kommer absorbera mer. Då kanske en lägre takhöjd rent av är bättre? Hur som helst så är ju inte låga takhöjder (mindre än 2.40m) så vanligt i bostadshus med betongtak/bjälklag. Lägre rumshöjder är väl mer vanligt i en källare i en villa och där har man ju ofta regel/gips tak/bjälklag som man , om man verkligen löper linan ut kan bryta upp och bygga in absorbenter/diffuser i. Så jag skulle nog säga att problemet ofta ligger i tak som är gjorda av betong, starka reflexer och svåra att göra snygga akustiklösningar på. Quote
Guest Rydberg Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Sker> Jag vet inte ens om det är eftersträvansvärt att ha ett tak som arbsorberar. Får försöka se om jag hittar nån information på området, har för mig jag sett nån diskussion på faktiskt. Edit: Kolla här Quote
sker Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Sker> Jag vet inte ens om det är eftersträvansvärt att ha ett tak som arbsorberar. Får försöka se om jag hittar nån information på området, har för mig jag sett nån diskussion på faktiskt. Om man ska absorbera eller diffusera takreflextionerna råder det väl delade meningar om som med allt annat, vad jag menade var att vare sig man vill eller inte så kommer en gipsskiva på regel, med eller utan isolering innanför ha en större absorbtionsfaktor än ett betongtak. Därför kanske inte takhöjden spelar lika stor roll när man har ett gips/regel tak. I den källare som jag talade om tidigare så upplevde jag att reflextioner togs ut helt lagom av väggar, tak och golv(säkert massa andra faktorer som spelade en viktig roll också). Det är nog väldigt svårt att säga vad man skulle gjort om samtliga ytor var av betong, vilka ytor som man skulle absorbera och vilka man skulle låta vara obehandlade. Det kan man nog bara avgöra genom att testa men det är nog säkert att man skulle behöva lägga ner mer tid på ett sådant rum. Quote
Guest Rydberg Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Ja det är inte helt lätt med akustik. När/om jag får ett dedikerat lyssningsrum kommer jag att ta hjälp från en akustikkonsult (antagligen Öhman själv). Att köra "trail and error" med dyra leksaksakustiktillbehör bli nog varken bra för rummet eller för plånboken. Quote
Recommended Posts