DrKlang Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Det här blir både bra och dåligt. Har nyligen varit på Berwaldhallen, främst för att jag ville höra ett verk av Rolf Martinsson, en nutida svensk tonsättare med rätt stor produktion. Samma kväll spelades även bl.a. Beethowens nionde symfoni, med sveriges radios orkester och kör. Vi blev helt förkrossade av upplevelsen. Orkerster och kör höll absolut världsklass och även solisterna var mycket bra, med kanske ett undantag. Det var en helt oväntad kvalitet som mötte oss, och jag misstänker att den österrikiske dirigenten som nu huserar på berwaldhallen hade en del i detta. Musik blir en helt magisk, emotionell upplevelse om den genomförs på detta sätt. "Förkrossad" var ordet, för både jag och min sambo satt och försökte dölja våra tårar under konserten, tills vi insåg att vi båda var helt tagna. Nyligen var vi även på Rhenguldet på Operan. Wagner talar egentligen mer till mig än Beethoven, så jag var intresserad av föreställningen. Tyvärr ligger Operan flera våningar under i kvalitet jämfört med berwald. Solisterna sjöng oengagerat, med ett undantag. Dom SPELADE föreställningen snarare än LEVDE den. Det fick nästan karaktären av en skolföreställning. Ingen inlevelse. Fast ett undatag fanns. Även orkestern får underkänt. Spelade såsigt och oengagerat. Musiken höll inte ihop. Ja, jag jämför med stora operahus, men är det inte i det sammanhanget som Operan vill finnas? Lägg därtill en scenografi som jag inte begrep. Jag gillar när man sätter in musik i ett nytt sammanhang, men det måste för mig ge något nytt till verket. Kanske en brist hos mig, men jag såg inte det. De stående ovationerna efter föreställningen var obegripliga. Tvärr har även andra tidigare föreställningar på Operan varit en besvikelse, t.ex. Madame Butterfly för några år sedan. Så ett tips om man vill lyssna på väl genomförda konserter, gå till berwaldhallen. Mycket väl genomförda. Närmast förbluffande. När det gäller musikteater, välj tills vidare din fina hifianläggning eller kanske hembio. Quote
plundin™ Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Käre Dr Klang, Jasså du var också på Östersjöfestivalen, missade tyvärr denna konserten, men hörde bla. Estlands NSO och Marinskïïteaterns orkester, bedövande bra! För mej som går på konsert minst en gång i veckan 48 veckor om året, så besdkriver du upplevelsen mycket väl... Jag är väll ingen frekvent operabesökare, mest för att jag inte kommer överrens med konstformen som sådan men också som du skriver, man hamnar ofta på dyngföreställningar av standardverk när det har gått några veckor efter premiären.. Synd.. För er som borde pröva på att gå på Berwaldhallen och lyssna på så är det en utmärkt konsert nästa vecka, man spelar : Dag Wirén: Serenad för stråkorkester (15’) Nicolò Paganini: Violinkonsert nr 1 D-dur (30’) Leonard Bernstein: Divertimento (14’) En timmes bra och svängig musik! (Är det så att man har svårt att ta sig kan man ju alltid lyssna på P2 eftersom komnserten direktsänds där..) /ptr Quote
gcs Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Jasså du Plundin du ska också dit. Jag kommer också att vara där men först på torsdag. Jag kommer att lyssna på konserten i min radio dagen innan. Jag brukar gå på torsdagarna sedan många år och tidigare gick konserterna i repris dagen efter och då kunde man lyssna på direktsändningen hemma i soffan. Quote
plundin™ Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Det är synd att du läser in lite för mycket i min rekomendation, skall nog försöka lyssna på onsdagsutsändningen, men jag jobbar förtvivlat nog här hemma i Göteborg hela veckan. Skulle gärna ha gått, men jag får trösta mej med att gå och lyssna på Mikhail Pletnov spelandes 2 Bachkonserter i vårt egna lilla konserthus nästa fredag (Vi har GAS Festival, med samtida musik hela nästa vecka, så jag har fullt upp ..) Men ni andra i Stockholmstrakten som aldrig vart på Berwaldhallen borde göra gcs sällskap! /ptr Quote
klas Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Utan att ha lyssnat på nämnda konsert, så kan jag nog påstå att sveriges i särklass bästa symfoni-orkester huserar i just Berwald-hallen. Det är nog även den gängse uppfattningen bland "branch-folk" dvs de musiker som själva jobbar i de olika orkestrarna. Har en polare som med två veckors mellanrum jobbade först i Fillan/konserthuset och sedan radion/berwaldhallen, och enl. honom var det en ordentlig klass-skillnad. Och då kan man ändå inte påstå att fillan är ett gäng sopor direkt.... Så vill man ha en god konsert-upplevelse så är säkerligen ett besök i Berwaldhallen värt entré-pengen Quote
Recommended Posts