Jump to content

Recommended Posts

Posted

Köpte för ett tag sen "Beethoven Symphony No. 9" Telarc CD-80603. Denna skiva är på gränsen till lyssningsbra, den låter verkligen skit. Det är precis som om man skurit allt som finns över 6-7 kHz eller nått. Undrar om det är nån annan som lyssnat på denna extremt undermåliga produktion?

0603.jpg

Posted

Har aldrig hört den kommentaren om Telarcs inspelningar, däremot skrev jag att tolkningen var dynga när denna inspelning var uppe för diskussion i en tidigare tråd. En kommentar som jag vidhåller, har dock ingen upplevese av diskantskärning hemma hos mej..

/ptr

Posted

Det här ger ju uppslag till två nya trådar... ;) Musik man klarar sig utan och inspelningar/utgåvor man helst bör undvika. Kanske lite riskfyllt med musikdelen då det handlar om personlig smak - men det finns ju en del att välja på... :diss::D

Posted
Har aldrig hört den kommentaren om Telarcs inspelningar, däremot skrev jag att tolkningen var dynga när denna inspelning var uppe för diskussion i en tidigare tråd. En kommentar som jag vidhåller, har dock ingen upplevese av diskantskärning hemma hos mej..

/ptr

Lyssna igen (om du har möjlighet), inspelningen/produktionen är verkligen av de sämsta jag hört, inte ett dugg njutbar. Jag har en hel del andra inspelningar av telarc och de flesta är bra (företrädesvis de äldre).

Aja, jag får köpa en annan skiva med 9:an för jag gillar verkligen det stycket.

Posted
Finns det ingen som kan maila Telarc och fråga?

Herr Rydberg som har frågor/dubier om ljudkvaliteten kan väll skicka en fråga till : comments@telarc.com

Att. Jack Renner (som är deras Chefljudtekniker)

~ Beskriv gärna den sett-up du har lyssnat igenom som refferens...

/ptr

Posted

Undrar hur de reagerar när man säger att man har Ino Audio högtalare, de tror säkert det är nått källarbyggt junk. Aja, skulle va kul att skicka en fråga till Telarc, ska nog ta och bjuda in några fler personer på lyssning först för att får deras subjektiva bedömningar också.

Återkommer!

Posted

Jag håller med Rydberg!

Av denna skiva hade jag väntat mig en "gåshudsupplevelse" likt den jag fick när de visade dokumentären om stycket på TV (14 tummare med med mycket dåligt ljud!) för ett tag sedan, men den uteblev fullständigt.

Trist!

Någon som vill köpa mitt ex.? ;)

/Wilhelm

Posted

Jag har inte hört skivan, men det har alltid förbryllat mig när folk pratar om Telarc som någon slags välsignelse på musik- och ljudområdet. Nu har jag inte hört några större mängder Telarc öht så jag ska inte generalisera, men det jag hört har inte satt några djupare spår, varken artistiskt eller ljudmässigt. Bara mitt personliga intryck - en label med många skivor kan ha olika ljudtekniker, artister, faser osv, så det finns utrymme för andra intryck.

Posted
:) Jag håller med Rutger gällande det artistiska, inspelningarna tycker jag däremot har blandade, ibland har det känts som man överdrivit effektmässigt vid inspelningen/mixingen. Lite för mycket av allt.
Posted

Jag har 9an på Decca CD som är OK.

Decca 417800-2, med Solti och Chicago symphony orchestra.

Decca gör generellt bra inspelningar.

Cecilia Bartolis Live in Italy är otroligt bra både konstärligt och ljudtekniskt. Givetvis inspelad av Decca.

(Har hört Bartoli live på Göteborgs konserthus, vilket var en upplevelse jag aldrig glömmer)