Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skulle vilja titta närmare på det som befinner sig i fåtöljen, I övrigt noterar jag klinkersgolv :/

Posted
Det e ju klart , kan ju inte bli bra då ju

"suck"

Kan säkert bli helt ok men det är ju inget jag själv skulle ha i mitt lyssningsrum, alltså jag skulle uppskatta om du kunde bespara mig dina "suckningar" när jag enbart uttrycker min uppfattning. Du får tro/tycka precis som du själv vill, låt mig få göra det också! Fine?

Posted

Svanå verkar ha en annan uppfattning men det är en helt annan diskussion .. någon annanstans..

Synd att det inte var fler bilder, glasväggen framtill så inte heller helt kul ut. Fast den kanske är öppen vid "finlyssning" :)

Posted
Kan säkert bli helt ok men det är ju inget jag själv skulle ha i mitt lyssningsrum, alltså jag skulle uppskatta om du kunde bespara mig dina "suckningar" när jag enbart uttrycker min uppfattning. Du får tro/tycka precis som du själv vill, låt mig få göra det också! Fine?

Visst

Jag är bara trött att till leda höra hur saker o ting ska vara. Så du får nog bli van vid mina suckar tyvärr.

Posted

Tror det rör sig varm luftighet med ultrasnabb kraft, tänker lite på när jag hörde på Grand slamm i Köpenhamn för ett antal år sedan, Alexandria verkar väldigt lyckad efter vad man hört runt om i världen, och med dess storlek fyller den bergis det där rummet med både det ena och andra :mm:

Posted

Så kan man ju ha om man är ensamstående och saknar barn och inte har några andra intressen utöver statusljudprylar. Var fanns skivorna? Om jag hade ett sådant rum skulle jag bygga bort alla parallella väggar och överhuvudtaget allt som är parallellt.

Posted

Förstår egentligen inte vad du menar med ensamstående och inte ha barn, jag har både fru och barn och skulle lätt kunna ha så om jag bara hade råd - om du nu inte syftar på ekonomiska prioriteringar. Jag prioriterar så mycket mot hifi som möjligt, har inte några andra intressen heller men det räcker förstås ändå inte till något sådant där eller ens i närheten av vad många här på forumet har i sin "lekstuga".

Men varför kan man inte ha ett stort dedikerat ljudrum utan att bli stämplad som att "inte ha något liv"? :) Har man mer liv eller ett mer geniunt intresse om man nöjer sig att sitta och lyssna i ett litet rum på 3x4 meter tro..

Jag gillar sparsmakat! Viktigast är väl bara att acceptera att andra har avvikande smak från ens egen och kunna tycka att andra gjort det bra utan att själv vela ha exakt samma utseende / innehåll mm.

F.ö. tycker jag det såg rätt snyggt ut.

Posted

Jag skulle nog för min egen del kunna ha råd att skaffa mig dessa grejor bortsett från att jag inte har platsen. Men jag köper ändå inte dessa high end eftersom jag vet att man kan ordna med bra ljud betydligt billigare. Jag är väl lite allergisk mot status bjäffs och ändå har jag hållit på med hifi i 45år. När jag ser på bilderna tycker jag att bilderna visar ett livlöst hem om det nu var ett hem för det verkar ju mer handla om en visnings lokal eller bilder från ett livsstilsmagasin. Ett hem ska vara lite rörigt så att man ser att det bor människor och inte som en utställning. Det påminner mig om min barndom då många familjer trängde ihop sig i de små rummen medans det stora rummet bara användes vid bjudningar. För att undvika slitage och blekning lade men lakan över soffor och möbler. :clown:

Posted
Visst

Jag är bara trött att till leda höra hur saker o ting ska vara. Så du får nog bli van vid mina suckar tyvärr.

Jag har inte sagt hur saker ska vara utan sa enbart " I övrigt noterar jag klinkersgolv :/ " vilket jag inte tycker är speciellt optimalt i ett lyssningsrum (för att inte tala om den helt odämpade framväggen). Ska du ge mig kritik Johan så kan du väl iallafall vara saklig?

Posted
:) Apropå familj så finner jag det omöjligt att ett rum med barn och hundar skulle kunna se ut på det viset. Krabaterna rör på sig, och släpar på grejor, och springer runt, nej så ser det knappast ut hos en småbarns- och/eller hund- familj.
Posted
Ska du ge mig kritik Johan så kan du väl iallafall vara saklig?

Ska jag vara ärlig så tog jag nog i lite och givetvis ska du få en förklaring.

I många trådar så upplever jag det som om att dit budskap är "så här blir det bäst , därmed basta" Just golv med matta eller utan matta är nått som överlag diskuteras ganska mycket.

Dom gånger som du då har skrivit så kommer samma sak igen. Hade du lagt det som en rekomendation så blir det en annan sak. Men istället skriver du på ett sätt som iaf jag uppfattar som om att det SKA vara heltäckningsmatta annars blir det inget bra.

Så i den tråden kom taggarna direkt när jag såg :/

Det hänger ihop med att jag anser att du i vissa fall inte är flexibel för 2 öre utan förståelse för andra o deras ideal.

Men det här har inget med tråden att göra så jag lägger ner o ska inte komma med fler gliringar. jag är inte ute efter nån diskution så skicka inga Pm e du snäll.

En ursäkt vill jag ge trådskaparen o Rydberg , det hade inget med tråden att göra utan det är min personliga uppfattning.

Posted
Apropå familj så finner jag det omöjligt att ett rum med barn och hundar skulle kunna se ut på det viset. Krabaterna rör på sig, och släpar på grejor, och springer runt, nej så ser det knappast ut hos en småbarns- och/eller hund- familj
Det får allt vara stora barn för att rubba dom där grejerna :D

De måste lösa det där glaset på något vis när de ska lyssna på allvar...väl

Kollar man igenom bilderna så ser man att dom har en vägg som täcker det stora burspråket (rätt stavning?) rummet i sig är ordentligt treatat vilket är kul att se. :)

Posted
Apropå familj så finner jag det omöjligt att ett rum med barn och hundar skulle kunna se ut på det viset. Krabaterna rör på sig, och släpar på grejor, och springer runt, nej så ser det knappast ut hos en småbarns- och/eller hund- familj.

Det här förstår jag inte, nu vet jag inte hur lössläppa barn andra har men mina ungar går aldrig ens in i mitt lyssningsrum även om dörren alltid står vidöppen och alla prylar står perfekt till för att pillas på.

Enda gången de är där är när jag tar dit dem för att "dansa" (de gillar det) eller nån gång nu och då ser en barnfilm.

Eftersom det inte är någon lekstuga så kommer inga leksaker in, inte heller sprider de saker runt golvet eller i soffan på bordet osv. Inte en pinal förrutom allt precis där sakerna ska vara.

Är det bara mina barn som respekterar sånna bestämmelser?? :)

Personen på bilden kan lika gärna ha en hel hjord med ungar.

Sen trooooooor jag att det finns en möjlighet att det städats upp lite inför fotograferingen ^_^

Posted

Visst är det en fin anläggning men det tillhör ju trots allt importören för grejerna. Det blir ju lite lättare då. När det gäller rutan så skriver de ju faktiskt att de har behandlat den med någon sorts plast varpå den ska mer fungera som en vanlig vägg.

Sedan förstår jag inte hur man kan ha ett rum hemma där barnen inte kan/vill komma in i - åtminstone inte utan lås. Jag har stereon i vardagsrummet och min dotter brukade älska att dra i mina valhalla- och valkyrjakablar - men det är bara grejer...

Oj, gcs, vad kul att du har 4-5 millar att lägga på stereo, det önskar jag att jag också hade...

Posted

Om man vill kan man följa länken till Audiogon och läsa;

"Initially the room was tiled no floor coverings, no blinds and with a fireplace. It sounded harsh and difficult to enjoy listening to music in.

The acoustic panels you can see on the walls, ceiling and window have been carefully added in stages so I was able to keep track of the changes to the sound.I have recently added built in bass traps at the window end of the room which have been very succesful. Freestanding panels are used on castors to provide slap echo reduction to the back of the listening position.

The Alexandria's have been tuned over some period of time to optimise them in the room, they are unsymmetrical."

Så kan man diskutera annat, eller så.

Där kan man också läsa att dom är ditributörer på New Zeeland så man kanske skall skicka friarbreven till någon annan. :-)

Posted

Ja det står ju som sagt att det är wilson och transparent distributören i australiens privata system. undrar hur resten av huset ser ut???

Det fanns ju ett till system för oss som gillar wilson :D

1121040954.jpg

Fler bilder