Jump to content

Nytt kliv i förstegskonsten!


K-man

Recommended Posts

Mitt förstegstestande går vidare...nu har turen kommit till ett försteg som man kan säga att jag "snubblade" över i letandet efter fakta i en annan tråd...och med en spec och konstruktion som på pappret tilltalade mig så kunde jag självklart inte stå emot då jag gavs möjlighet att prova...och som med så många andra trådar så börjar jag väl med en blänkare...och det i dubbel bemärkelse! :D (Observera att det inte är någon blixtbild...utan bara ett bevis på att det är stark sol även i September!)

Art01.jpg

...som ni ser är det volymratten...och för min del räckte det att känna på den en gång för att vara såld på känslan, något som genomsyrar hela lådan...min tanke var: tänk om der låter som det känns!!!! :o:D

Link to comment
Share on other sites

Det känns alltid lika rätt när man öppnar en låda och hittar ett par vita vantar medskickade! :app: Visst smälter man lite!

art03.jpg

Allt man behöver för ett noggrannt inkopplande...ljus...ett par vantar och en stabil faspenna! :cool: Då "utlånaren" inte hade full koll på hur fasen satt på detta försteg så tog jag kontakt direkt med tillverkaren. Mailade på kvällen och nästa morgon hade jag svar...det är service det!

Försteget kopplades således helt fasriktigt in via Isotek Minisub.

...det var inte tänkt att det skulle bli någon gissningstävlan...men det var annat som plötsligt fångade min tid denna kväll...men som vanligt har man slagit huvudet på spiken...visst är det Accustic Art som jag smakar av nu!

Link to comment
Share on other sites

Det där var en blänkare att fundera på.

Ratten känns som Opera Audio (Reference serien) men de brukar ha texten på undersidan av ratten, samt att typsnittet inte känns det rätt. :dead:

Nu vet jag vad det är... ETT BRA val skulle jag gissa på.

Link to comment
Share on other sites

Accustic Arts, ett Tyskt märke som är förhållandevis ungt. Startades 97 men byggt på ett antal långvariga erfarenheter från professionell musikproduktion. Läser man i manualen, och även på baksidan av lådan står det ”Engineered, designed and handmade in Germany by Schunk Audio Engineering GbmH & Co.KG”

art04.jpg

Accustic Arts är en förkortning av ACCUrate acouSTIC ARTS…

Och som vi ser i det engelska citatet så är det handbyggda juveler det handlar om. På bästa Tyska manér så är det nogranna prover och kvalitetstester såväl på ingående komponenter som på helheten. Sådant känns alltid tryggt! …att denna produktion ligger i samma region som både Mercedes och Porsche är ju lite kul!

Link to comment
Share on other sites

Ett av mina önskemål i mitt förstegsletande är att det skall vara av balanserad konstruktion. Mest för att det är helt balanserat jag kör innan och alla kablar är balanserade…och då känns det mest rätt att gå på ett balanserat försteg, som då även är balanserat till konstruktionen och inte bara har en omvandlare på XLR-in/utgångarna. Vi ser tydligt på denna bild att där kvalar Accustic Arts Preamp 1 MkII in väl!

art05.jpg

Dels kan man läsa texten ”fully balanced preamplifier" och sedan ser man att det som standard är tre stycken balanserade ingångar och en obalanserad. Det handlar inte om en förenklad ingång då den obalanserade används utan den har en egen typ av OPA. För de balanserade ingångarna används 4x OPA 627 och för de oballade 4x OPA 2107…samtliga från Burr Brown.

Accustic Arts jobbar för övrigt mycket med att hålla alla signalvägar så korta som möjligt.

...notera även gärna det tjocka aluminiumlocket.... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Vidare pryds såklart baksidan av ett antal utgångar. Här är vänster/höger fint separerade och man erbjuds två balanserade utgångar för t.ex. biampkonfigurationer samt en obalanserad som de skriver är tänkt till ”sub-woofers, då de sällan har XLR-kontaktering”. De skriver också att om man inte har något slutsteg med XLR, så går det såklart lika bra att koppla det till den obalanserade utgången. Utgångspänningen anges till max 18V 10kOhm via de balanserade utgångarna och halverad spänning på den obalanserade.

art07.jpg

Den uppmärksamme lägger även märke till en ingång märkt 5*. Jag skrev ju innan att försteget har 4 ingångar, det stämmer inte helt. Som standard levereras försteget med en femte ingång som har såkallad ”surround bypass” som styrs av en knapp på framsidan. Ingången kan då alltså inte användas som en vanlig ingång utan ENBART som ”surround bypass”. För den som inte har någon nytta av detta utan istället önskar ännu en obalanserad ingång så kan man beställa det som tillval. Vilket vi ser på texten under utgångarna att så är fallet med just detta steg.

Link to comment
Share on other sites

Vi tar väl det sista på baksidan också då…nätbrunn…och en strömbrytare.

art06.jpg

Som tur är har jag fått tag på en modell gjord för AC 220-240v och 50-60Hz :D För de modellerna så innehåller den lilla säkringsfickan en trög 0,315A säkring(samt en reserv medskickad i lådan)…hur nu en sådan liten säkring någonsin kan vara trög!? Hur som helst så strömmen som går in här matar försteget, som helt jobbar i klass A, via en magnetisk skämrad och kapslad 75VA toroidtrafo. Först när jag läste detta slog det mig att många försteg idag både har två och tre separata trafo, vilket ju känns bra...fast vid närmre eftertanke så finns det väl på detta försteg bara förstärkarsteget att strömförsörja...inga styrkretsar eller displayer som annars brukar vara de prylar som fått åskiljda trafo:s.

Kan väl också nämna att strömbrytaren på baksidan är enda brytaren somm finns, det finns alltså inget standby-läge.

Link to comment
Share on other sites

Vänder vi då på skapelsen och börjar kolla in framsidan, så kan man ju inte låta bli att se den tjocka borstade aluminiumfronten som ger tyngd åt utseendet.

art08.jpg

Återigen ser vi den bastanta volymratten. Den ser stor och rejäl ut(det är den..), och när man vrider på den smälter man…eller i alla fall jag och de som varit hemma och prov-vridit. Denna volympott tillhör helt klart de som man gärna använder och till och med kan avstå fjärren bara för att få röra vid den ibland! :o:blush Båda ändlägena är härligt dämpade utan något som helst ”klonkande”.

Vidare ser vi den ena av de två tryckknapparna som finns på framsidan. Just denna är mute-funktionen, den andra används för att välja ingång nr 5*

Det ser ut som två dioder också, vilket är halvt rätt…den ena är IR-mottagaren (det finns alltså fjärr…) och den andra är just en diod, som lyser ilsket blått när man slår på steget…kunde gärna fått lysa lite svagare för min del.

Link to comment
Share on other sites

Efter att första ruset av kvalitetskänslan då jag packade upp den lagt sig, fick jag i alla fall till slut satt in den i racket och kopplat upp. Jag kom hem med det typ vid 22.30 en söndagskväll och jobbet förpliktigade såklart på måndagen, så det blev inte mer än bara provspelat att allt lät korrekt på kvällen, men tanken var att den skulle bli inkopplad och uppvärmd tills på måndagen, då det sannerligen skulle lyssnas!

art09.jpg

Här syns alla reglage…härligt få i mitt tycke…en ingångsväljare, med härligt bastanta lägen. I signalvalsvägen nyttjas såklart högkvalitativa reläer och efter vad jag kan förstå guldpläterade silverswitchar…låter vackert!

Efter första inkopplingen så la jag såklart örat nära högtalarna för att lyssna på ”tomgångsbruset” vilket var väldigt litet här. En ytterst liten ökning mot att ha Mute-knappen intryckt och klart till de lägsta brusnivåerna jag hört på de försteg jag testat hemma. Jag vred sedan upp volymkontrollen (faktiskt ända upp till max) med en högst marginell skillnad på brusnivån, här brukar brusandet ofta ta bra fart och ofta byta lite karaktär…?

Efter detta test och fem minuter musik på låg låg nivå med intrycket "ja, det lät väl ok" gick jag och la mig i väntan på måndagen... :blush

Link to comment
Share on other sites

Jadu Juha... :blush:D ...inte lätt…men jag får nog sjutton försöka få in mina intryck i tråden nu…

Jag avslutade förra inlägget med att jag skulle lyssna på måndagen. Kom hem på eftermiddagen efter att ha hämtat min dotter på dagis, tänkte genast sätta mig och lyssna men min dotter sa: ”Mat, pappa!” …och då vet ni som har erfarenhet från små barn att det är lugnast att fixa mat på stört! Jag var i alla fall tvungen att sätta på en skiva, satte i skivan, vred upp volymen lite, tryckte på play och gick ut i köket för att fixa. Ett par takter in i skivan så måste jag erkänna att jag tappade hakan på hur det lät i köket!? Jag var helt enkelt tvungen att gå och sätta mig i lyssningsstolen. Vad var det nu som fångade mig så på Accustic Arts Preamp 1 MkII?

art10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag ger upp! :app: Jag har under flera dagar funderat på hur jag skall få ned en text på mina intryck på vad detta försteg gör i min setup utan att det skall låta konstigt eller brista i trovärdighet. :diss: Jag kan lika väl säga det rätt ut, jag är helt tagen av detta försteg! :blush :clown: Samtliga av de parametrar jag personligen sätter högt sitter som en fullständig smäck! Jag menar inte att min anläggning nu låter bäst i världen, knappast, men den stegade fram stabilt helt i min smak. Jag kan faktiskt inte komma på en enda parameter av mina önskemål som inte tog kliv framåt…och i vissa fall sjumilasteg, det enda jag kan komma på som negativt är den lite för starkt lysande lysdioden.

Jag har lyssnat på musik som aldrig förr, och jag har fått träningsvärk i nacken efter allt diggande…min fru kom ned från övervåningen härom kvällen när jag satt och lyssnade på Dream Theater och sa ”och här sitter du och diggar” varvid jag vaknar upp och märker att jag mer eller mindre sitter och headbangar… :clown:

...nu när ni har min känsla för försteget kanske jag kan ge mig på lite detaljbeskrivningar... :?:

Link to comment
Share on other sites

Men va roligt K-man! :mm:

Om musik från Dream Theater och så kan man nog säga att hos K-man kan man få höra från lunga grejer, ja från klassiskt, jazz, över infekterade svampar till hårdare grejer och vidare till Astrid Lindgrens musik.... med mera! Har häpnats förr när jag fått uppleva bredden... :o:mm:

Mvh Mattias :)

Link to comment
Share on other sites

Den här apparaten är just ett aktivt försteg och ingenting mer. Signalväljare med volymkontroll och det är väl vad man mest (eller kanske endast... :?:) använder nu för tiden. På rull- och kassettbandspelarnas tid var det ju annorlunda med kopieringsvägar till höger och vänster... :)

Link to comment
Share on other sites

Oj, mycket att kommentera här :)

jag börjar väl uppifrån...

oLjud, visst går Drem Theater hem! Fattas nog bara en av deras skivor ...nu kanske jag inte är äkta hifinörd...utan kanske mer musiknörd...och då sväljer jag DT och mer därtill!

Matrixen, ja, helt klart är det trevligt när man känner att man mest vill sitta och lyssna...när man inte hellre går och sätter sig och läser Euphonia ;)

Ekman, tyvärr gör jag dig av olika anledningar besviken igen. Det finns som jag ser det tre möjligheter, antingen hoppar du helt enkelt över dessa trådar, eller ser de som en halvdan bildtråd och tar de som de är eller också får jag överväga om jag skall sluta delge mina upplevelser....iofs det absolut smidigaste och tidsbesparande alternativet för mig, vilket jag ändock skulle tycka vara tråkigt, då jag själv mycket uppskattar att folk delar med sig av sina upplevelser helt kravlöst. Samtidigt måste jag erkänna att jag förstår din synpunkt. :)

Mattias, roligt är det!! :D ...som jag brukar säga...ju mer olika musik man gillar, ju mer har man att uppleva! Timbre brukar fasa när jag plockar fram mina lite mindre audiofila skivor :D

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Timbres inlägg har en klar poäng här som jag inte reflekterat över. Försteget har alltså inga utgångar med "fast nivå" som t.ex. "tape out" eller liknande. Enbart rena ingångar och de utgångar som finns går alla via volymregleringen. För mig är det inget bekymmer, men det kan ju vara en "brist" för vissa. Skulle jag någon endaste gång vilja spela in ngt kan jag ju alltid koppla in mig på en av de andra utgångarna på DAC:n.

Värt att nämna i samma andetag kan ju också vara att det finns ingen "fasvändare" så har man t.ex. en Accuphasepryl så får man antingen se till att Accuphaseprylen klarar av att vända fasen, eller också ordna en "fas-swtichtad" kabel.

Link to comment
Share on other sites

Om jag då ändå ger mig in på lite lösryckta upplevelser så är det första som jag slås av att försteget känns väldigt snabbt och reagerar på minsta dynamikförändring blixtsnabbt. En parameter som jag saknat innan. Den serverar små små intensitetsskillnader väldigt tydligt utan att de sticker ut eller drar iväg. På något sätt så känns det som att försteget sitter på helspänn och väntar på att det skall hända något som den kan bita i…men att oavsett hur mycket den får att bita i så har det mer kvar att ge, och utbrotten blir tydliga och rappa men inte på något som helst sätt aggresiva eller pressade, ett majestätiskt lugn. Jag upplever ibland anläggningar som är rappa, transientsnabba och dynamiska som att de är lite stressade till att låta så(inte alla såklart)…och de tippar då lätt i mina öron när t.ex. vissa sångerskor klämmer i för kung och fosterland. Det händer inte med detta försteg…i alla fall inte inom de ljudvolymer som jag lyssnar på. :blush Detta var den första saken jag tappade hakan för...trodde verkligen inte att min setup kunde låta på det viset... :blush

Denna ”snabbhet” finns över hela registret och lever kvar även då man spelar lågt, ända tills man ställer ned volymen helt. en mycket viktig parameter för mig, då jag ofta och gärna sitter och lyssnar halva natten då fru och barn sover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...