Timbre™ Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Euphonias stativhögtalarövningar går vidare och turen har kommit till ett dynamiskt par som spelar ut sina överraskande kort på alla volymer. Nu blir det driv, timing och nerv - något att stampa takten till och ingen lämnas oberörd av denna omgångs referencegäster från Canada. Quote
Timbre™ Posted September 26, 2005 Author Posted September 26, 2005 Ontariobaserade Divergent Technologies har byggt högtalare i flera decennier och den uppskattade åttiotalsmodellen 3A Midi Master får anses stå som stamfader till dagens lyssningsobjekt. Reference 3A har tre stativmodeller i sitt program; Dulcet, MM de Capo-i samt Royal Virtuoso. Det finns en golvmodell som också har gallisk touch på namnet, L' Integral Nouveau, och den får närmast betraktas som en förlängning ner mot jorden av Royal Virtuoso... Quote
Timbre™ Posted September 26, 2005 Author Posted September 26, 2005 Det blir musik i långa banor so stay tuned... Quote
datar Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 I'm staying as tuned as a man can be staying tuned :cool: Många trevliga trådar dessa dagar... Quote
juha Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Det blir banne mig bara bättre och bättre bilder Quote
Timbre™ Posted September 26, 2005 Author Posted September 26, 2005 Tack så mycket, datar och juha! Ja, det rör på sig och av de tre stativmodellerna är det alltså MM de Capo-i som har fått ta plats på stativet. Ur manualen: "The ideal hight of the stand is 26 to 28 inches" Med Target/Extrema-stativen plus BDR Pucks hamnar högtalarna precis under den föreslagna höjden. Man kan ju alltid få upp avståndet till golvet med A.R.T. Big Feet mellan högtalare och stativ - men som det låter just nu vill jag inte ens andas på uppställningen. Här kommer en fin : "Choose a rigid stand that is heavier than the weight of the speaker" MM de Capo väger 13 kg och de järnfilspånfyllda Targetstativen väger 72 kg styck. Ett stort plus för klara besked i manualen och jag tycker personligen att högtalarna och dessa stativ bildar en massiv enhet... :cool: Quote
Timbre™ Posted September 26, 2005 Author Posted September 26, 2005 MM de Capo är fylld av speciella (eller snarare tömd på traditionella... ) lösningar som vi skall kika lite närmare på. Redan baffelsidan bjuder på Reference 3A-varianter efter husets recept. Quote
Timbre™ Posted September 26, 2005 Author Posted September 26, 2005 de Capo-tweetern är "custom manufactured to match the main driver" vilket också betyder att den får arbeta utan närvaro av traditionellt delningsfilter. Arbetsområdet sträcker sig från 3 kHz till 20 kHz och det handlar om en 26 mm ytbehandlad textildome. Quote
Timbre™ Posted September 27, 2005 Author Posted September 27, 2005 Woofern, eller the "Main Driver" som den kallas i manualen, har en kon av vävt kolfiber som ger intryck att vara uppbyggt i en kevlarliknande struktur. Den har en "very wide frequency response" och MM de Capo-i har totalt en frekvensgång på 38Hz - 22 kHz / 3dB (uppgifterna varierar en aning beroende på var man läser i manualen... ). Elementet är Made in da House efter egna principer med precisionsfasplugg och på insidan döljer sig en specialtillverkad multilagers träskiva vid namn Vibra Puck. Inte att förväxla med Vibra Absorbent och denna specialitet är till för att bekämpa oönskade resonanser från ramen. Quote
Timbre™ Posted September 27, 2005 Author Posted September 27, 2005 Dessa två drivers skall således tillsammans återskapa ljuv musik under omständigheter man inte träffar på varje dag. Det enda som jag kan komma på just nu och som påminner om denna filterlösa tillvaro är mina egna Sonus faber Extrema och därmed blir ju frestelsen plötsligt VÄLDIGT stor... Mer om detta längre fram. Helt tomt är dock inte innanmätet och förutom sedvanligt dämpmaterial plus en välvd basreflexport återfinns en gammaldags oljekondensator vilken tjänar som ett första ordningens högpassfilter för diskanten. That´s about it... :cool: Quote
sker Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Det var väl dessa högtalare som Robert demade på Stockholms mässan för ett par år sen med Nordic Concept Signature. Minnet av denna uppställning ger mig fortfarande gåshud. Bland det bästa jag hört. Ska bli kul att läsa detta test. MVH Quote
Timbre™ Posted September 27, 2005 Author Posted September 27, 2005 Baksidan har en högt placerad basreflexport och ett kort ögonblick kan man få för sig att det handlar om en ventilerad diskant eftersom MM de Capo-i på ett mycket ovanligt sätt i stort behåller sin tonala balans varhelst man lyssnar i rummet... Kanske svårt att bli tagen på allvar men faktum är att det övre registret släcks inte ut oavsett om man lyssnar rakt bakifrån eller helt sonika vrider högtalarna 180 grader. Man får hörbara förändringar med ökat avstånd till bafflarna (beroende på förskjutningar i tidsdomänen) men dessa skapelser låter förträffligt var man än befinner sig i dess omgivning. Faktum är att det låter tilltalande ända ner i köket även om lyssningspositionen givetvis alltid är att föredra. Basreflexporten böjer av neråt så det måste finnas andra förklaringar och igår var vi tre lyssnare som upplevde samma fenomen. Quote
Timbre™ Posted September 27, 2005 Author Posted September 27, 2005 Det var väl dessa högtalare som Robert demade på Stockholms mässan för ett par år sen med Nordic Concept Signature. Minnet av denna uppställning ger mig fortfarande gåshud. Bland det bästa jag hört. Ska bli kul att läsa detta test. MVH Det var just där det hela började och tillsammans med Morello blev det en ordentlig lyssningsstund. Da Capo kan man säga och dessa högtalare har funnits med i bakhuvudet sedan dess. Det var väl 2003... Quote
Mattias Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Så läckert! Ett par godbitar de där.... Quote
K-man Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Riktiga godbitar även i då man ser dem i verkligheten! Hoppas Timbre bjuder på en bild på baksidan, för tillsammans med stativet var det en otroligt homogen skapelse! ...fast det kanske inte framkommer på bild Jag vart även förvånad över hur stora de faktiskt är, de ser klart mindre ut på bild! \\K-man Quote
juha Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Det har du rätt i K-man, kikar man och jämför med gitarr halsen så får man en känsla av att den är större, skumt. Quote
Timbre™ Posted September 27, 2005 Author Posted September 27, 2005 Jo, det blir lite baksidor ett tag nu och även här ser det aningen udda ut... Internkablaget kommer från van den Hul och kontakterna från Cardas. Quote
Timbre™ Posted September 27, 2005 Author Posted September 27, 2005 Vill man inte biampa bär det emot att sätta dit egna jumpers. Dessa Cardasbleck talar ju ett tydligt signalspråk. Låt mig sitta kvar... Quote
Guest Zalve Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Vill man inte biampa bär det emot att sätta dit egna jumpers. Dessa Cardasbleck talar ju ett tydligt signalspråk. Låt mig sitta kvar... <{POST_SNAPBACK}> Menar du att du gjorde det också ?! Quote
Timbre™ Posted September 27, 2005 Author Posted September 27, 2005 Ja, jag hade inte hjärta att plocka bort dom. Dessutom är de ju lite fotogenic... :cool: Två udda kopparstycken och kontakterna känns rejäla. Den obligatoriska närbilden... Quote
Bravo Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Verkar lyssningsvärda även om de ger ett klumpigt intryck. Dock som alltid, det är ljudet som räknas. Quote
Timbre™ Posted September 28, 2005 Author Posted September 28, 2005 Klumpigheten (den massiva känslan alltså... ) kan vara kopplat till Targetstativet som är ganska så rejält. Till Reference 3A finns ett "originalstativ" med en aning slankare framtoning. SOLID PHENOLIC "High pressure laminated phenolic layers provide a very dense and inert material (Arboron). It is continually adjustable from 19" to 30" for optimum acoustic placement. Very rigid coupling." Påminner om något jag har sett förut... Quote
sker Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Påminner om något jag har sett förut... Hmm förstår inte vad du syftar på... Quote
Timbre™ Posted September 28, 2005 Author Posted September 28, 2005 Mannen bakom Reference 3A och skaparen av denna modell heter Daniel Dehay - en välbekant designer för läsare av hifimagasin och globala internetsajter. Tillägget i står givetvis för improved och man kan tala om en de Capo Mark II. Det finns ytterligare två ytvarianter att välja på förutom denna Red Maple. Naturligtvis erbjuds Natural Maple och med ytterligare en slant in i köpet kan man få ett par de Capo i Premium Piano Black Enamel. Quote
Timbre™ Posted September 28, 2005 Author Posted September 28, 2005 Kanske dags att plocka av dammskydden och börja lyssna så smått... Dessa helt nya exemplar har fått puttra in sig under resans gång men har ännu inte kommit upp i tresiffriga tal när det gäller inspelningstid. Det nämns ingenting om "burn-in time" i manualen, däremot lämnas klara besked när det gäller förstärkeri, placering och inte minst kablage. "Avoid cables with passive networks" och det har jag ju gjort. Quote
Timbre™ Posted September 28, 2005 Author Posted September 28, 2005 "The MM de Capo-i Loudspeakers are very revealing of the components driving them." Här kan vi tala om överdimensionerat drivförstärkeri då föreslagen förstärkareffekt sträcker sig från 5 watt till 120 watt men likväl vågar jag påstå att de Capo med sina 92dB/W/m och lättflirtade impedans på 8 ohm passar Accuphase M-8000 som hand i handske. Ingen signal och tystnad (fullständig tystnad) råder över elementen samtidigt som kombinationen kan explodera i ett crescendo redan på mycket låg volym. Kontraster som skapar den rätta känslan av dynamik. Quote
Ekman Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Får vi se ett test på amati anniversario snart? Quote
Ranefjord Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Följer tråden med spänning. Jag har en liten fråga dock: Vad är "cables with passive networks" och varför ska man undvika dem? Någon som vet? Quote
Ekman Posted September 29, 2005 Posted September 29, 2005 Det är väl kablar som transparent och MIT och om nu dom vill ha dynamiska högtalare så håller jag nog med om att man ska undvika sådana Quote
Recommended Posts