Jump to content

Recommended Posts

Posted

København... :)

Rådhuspladsens mest trogna besökare sitter och kurar i decemberrusket. Julen är nog inte deras höjdpunkt på året... :( Vi andra kan ju alltid smyga in i värmen och berika både kropp och själ. Mänsklig värme, kulturell värme, flytande värme och elektronisk värme i skenet av stearinljus, glimmande rör och lysdioder... :mm:

Julen är musikens, sagornas och gemenskapens tid.

Kobenhavn01.JPG

Den störste sagoberättaren är redan på plats. Precis som god musik och god hifi blir H.C. Andersens skildringar bara bättre ju mer man tar dom till sig. Nya dimensioner, nya kvaliteter och nya intryck. Så här års är det flickebarnet med svavelstickorna som osökt dyker upp i tankarna. Hon fann värme på sitt eget sätt och fick tyvärr aldrig uppleva den stora förmånen att kunna välja.

Häng med på en hifirunda i Köpenhamn!

Kobenhavn02.JPG

• Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Och jag som inte hittar till en enda affär där fast jag bor så nära.(ca6 mil)

Nu får du ta vägbeskrivningar också Timbre :mm:

Jag har ju trots allt ett bra lokalsinne :cool: ;) :clown: he he

Posted

Med buss 69 från Rådhuspladsen och tre hållplatser uppför H.C. Andersens Boulevard är man plötsligt mitt på Åboulevarden.

Här vankas hifi i parti och minut... :) Åboulevarden 56-58 är numera lika klassisk i Köpenhamn som Skånegatan 25 är i Göteborg. Bara att stiga rakt in bland godbitarna... :mm:

Kobenhavn03.JPG

Hi-Fi Klubben i Köpenhamn är större än man först anar... :o

Hur många Gryphon, Classé och Bowers & Wilkins har inte korsat den här trottoaren?

Kobenhavn29.JPG

Posted

Ser fram mot en trevlig helgläsning :)

Hoppas att du hadde det riktigt trevligt i vårt södra grannland och att du fick något som liknar ett riktigt julbord. Det finns ju i alla fall gammeldanks där ;):D

Posted

Härligt tråd att se fram emot. Dalis Euphonia vore intressant att få höra, tror den får många förutfattade meningar pga att det är dali.....?

Och detta är bara butik ett av flera :mm:

Posted

Hej Timbre

Tak for sidst.

Jeg er voldsomt spændt på din reportage. Jeg kan dog ikke se billederne. Har prøvet alt. Jeg kan sagtens se billderne på "Dansk hifiweekend med Vitus Audio".

Venter i spænding og prøver videre.

MVH

Järven

Posted

Köpenhamn är trevligt. :)

Jag har varit där 2 gånger i år och det ska bli intressant att se om Timbre har hittat till samma ställen som jag var på i somras.

Hifiklubben missade jag, men 3 ándra butiker blev besökta och dom hade alla en hel del intressanta grejer som jag inte hade sett annat än på bild tidigare.

Posted

Är detta Hifi-klubbens "huvudkontor" eller vad man ska kalla det - huvudlager/representationsbutik eller liknande där hela sortimentet ska finnas på plats?

Denna butik måste besökas nån gång, ser fram emot resten av bilderna :mm:

Posted

Hej igen Järven... :)

Hoppas att du kan få upp bilderna. Det kommer att bli ganska många i den här tråden och jag kommer även att skicka en laddning via e-mail... ;):D

Ett stort tack för senast!

Timbre

Posted

Hej Timbre,

Jeg siger ochså mange tak for sisst - det var trevligt at du kunne komme forbi och lysna til lite DIY-prylar. Ser frem til dina mange bilder.

Accuphase DD-77 spelar fortfarende fantastisk!

Posted

Dali Euphonia finns i två varianter som golvhögtalare: Euphonia MS4 och MS5.

MS5 är flaggskeppet och priset kryper upp mot 100000 kr i Sverige, men då får man också en välbestyckad högtalare. Dubbla diskantelement - varat det ena är en banddiskant, ett mycket välbyggt kabinett samt möjlighet till triamping.

Kobenhavn32.JPG

Ett köp av dessa bjässar bör man nog följa upp med ordentlig kvalitetselektronik.

Classé kanske... :?::)

Kobenhavn31.JPG

Posted

Timbre - som med alla förutfattade meningar så kommer de någonstans ifrån. I Dalis fall kanske det är grundat på lågbudgetserier, hifiklubben eller tja vad som helst. Men det är alltid tråkigt med förutfattade meningar :(

Har alltid tyckt att Grand Coupe är en liten pärla :o

Posted

Ja, Grand Coupé lyssnade jag på hos HiFi-Klubben i Ålborg (eller var det Fredrikshavn... :?::) ). Medhavd musik och det blev många timmar.

Det var på den tiden när Klubben sålde Gryphon och det var en härlig kombination... :mm: :cool:

Fungerade även fint med monoblocken från Electrocompaniet.

Posted

Jag har aldrig hört en Dali med ett för mina öron tilltalande ljud. Dock har jag bara lyssnat på lågbudget samt mellabkategorin. Det vóre ju konstigt om det inte var med Dali, som det mesta andra att man får det man betalar för. Utseendemässigt så är ju ribban lagd mycket högt med dessa skönheter åtmonstone.

Låter härligt med mycket bilder i pipen! Precis hemkommen efter julfirande och har ett uppdämt hififrosseribehov..

Go Timbre!

Posted

Detta är förmodligen huvudbutiken, Mikael2. Navet i klubbhjulet eller vad man nu skall kalla det... :)

Det finns även en butik på Amagerbrogade men där har jag aldrig varit. Någon som kan reda ut vilken som är störst... :?:

När Hi-Fi Klubben slog upp portarna på Åboulevarden (någon gång på nittiotalet har jag för mig) kändes sortimentet "tyngre" än vad det gör idag. Dali MegaLine högtalare, tonarmar från SME, STAX hörlurssortiment och en riktig tung dac/transport från Denon (DA-S1/DP-S1). Flera av de exklusiva tvåkanalsrummen har idag omvandlats till hembio med projektorer och allt.

Ur led är tiden... :diss::D

Stämningen och servicenivån är dock lika positiv som i Göteborg. En säljare erbjöd sig direkt att flytta högtalare efter önskemål för fotografering och lyssning.

Det blev aldrig nödvändigt, men en trevlig gest är ju alltid uppskattad... :mm:

Här kliver vi rakt in i det tyngsta rummet år 2003.

Kobenhavn04.JPG

Posted

Timbre: Den på Åboulevard är störst. Jag var i den andra butiken och den var som vilken Hifiklubben som helst. Inte speciellt kul....

När jag var där senast var Dali Megaline kvar men de kanske har tagit bort dom?

De hade också B&W 800 signature med Classé Omega elektronik och Tara Labs The One kablage. Så det var helt ok...men möjligt att det var bättre förr när man inte själv hade varit där än... :)

Stax är ju inte fel! :D

Posted

Nä, jag såg varken till några MegaLine eller 800 Signature :(, men Nautilus 801 går ju heller inte av för hackor :).

Kobenhavn33.JPG

En rejält tung pjäs kan man säga. Tidigare var 801:orna kopplade till ett par Holfi Power NB3SE och det fungerade alldeles utmärkt. Glömmer aldrig när dom lirade Elvis förra gången jag var på Åboulevarden... :mm:

Kobenhavn34.JPG

Posted

Tråkigt att de har plockat bort 800 signature och Megaline... :diss:

800 signature lyssnade jag lite på och det var en trevlig upplevelse! :mm:

De hade 805 signature inne när jag var där men jag hann aldrig lyssna... Hade dom den kvar?